AndroidHealthClinic

Het Anabole/Androgene/oestrogene Dilemma

Mijn leverwaarden zijn vaak verstoord geweest door zwaar trainen en best zwaar verstoord :P ik hanteer steeds hetzelfde voor een bloedafname: Pakweg vier dagen niet meer trainen, proteïnen halveren en genoeg water drinken --> perfecte lever (en nier)waarden.

Over die mk 677 ken ik daadwerkelijk niks dus daar kan ik niks zinnigs over kwijt.

Proteïnerijk dieet zal echter idd vooral bij beschadigde lever kwaad kunnen. My bad, maar afwijkingen bij lever en nierwaarden zijn bij een bb'er vaak VALS alarm en meestal eenvoudig op te lossen door een korte tijd normaal te leven. Het blijft natuurlijk iets om op te volgen, zodat je zekerheid hebt.
Hoe ernstig waren die dan verstoord?

Hoe ernstig waren die dan verstoord?

Ik heb effe gekeken en ik vond al 2 broedresultaten terug.

Ast 59 en alt 94, toen ik gewoon bloed liet nemen als dedicated bb'er.

Ast 19 en alt 21, toen ik voldoende tijd tussen bloedafname en laatste training liet + voldoende water dronk + minder eiwitten in de dagen er voor (dat van de eiwitten heeft miss geen directe invloed gehad maar ik lette er dus wel op).

Mijn leverwaarden zijn nog een stuk hoger geweest hoor, maar die uitslag vind ik niet meteen terug. Ook mijn nierwaarden zijn een tijd verstoord geweest maar dankzij dezelfde maatregelen te treffen waren die ook perfect in orde.

@Jwdoetookmee heeft ooit afwijkende bloedwaarden gepost en ik meen me te herinneren dat hij na bijna twee weken rust opnieuw perfecte waarden had.

Afwijkende lever en nierwaarden bij een bb'er die wat massa heeft zijn vaak gewoon loos alarm omdat de referentiewaarden er zijn voor normale mensen (we're special :D) maar je moet het wel opvolgen en dat doe je best door een korte tijd (bij mij dus pakweg 4-5 dagen) de BB levensstijl terug te schroeven.

Je resultaat van cholesterol vereisen meer aandacht IMO maar zoals reeds gezegd zal dat ook wel in orde komen door nog een tijd te cruisen op lagere dosering.

Dit soort dingen lees ik heel vaak maar snap ik alleen niet zo goed. Je wilt toch je bloedwaarden meten onder "normale omstandigheden"? Voor de meeste bb'ers zal dat nooit op een moment zijn dat ze 4 dagen niet getraind hebben en weinig protein hebben gegeten. Dan is zo'n test toch alles behalve representatief?

Om hier nog even op terug te bekomen.

Dat lever- en nierwaarden bij een bb'er wat kunnen afwijken heb ik nu wel al genoeg gezegd :p

Het is gewoon belangrijk om te weten of die waarden afwijken door de specifieke levensstijl die we hebben (onschuldig) of is er een onderliggende medische reden waarom de waarden afwijken (potentieel probleem).

DAAROM is het dus belangrijk om pakweg 1* per jaar die waarde binnen de grenzen te krijgen en dat kan je doen door dus een paar dagen gas terug te nemen ipv 100% in functie van de sport.

Laatst bewerkt:
Om hier nog even op terug te bekomen.

Dat lever- en nierwaarden bij een bb'er wat kunnen afwijken heb ik nu wel al genoeg gezegd :p

Het is gewoon belangrijk om te weten of die waarden afwijken door de specifieke levensstijl die we hebben (onschuldig) of is er een onderliggende medische reden waarom de waarden afwijken (potentieel probleem).

DAAROM is het dus belangrijk om pakweg 1* per jaar die waarde binnen de grenzen te krijgen en dat kan je doen door dus een paar dagen gas terug te nemen ipv 100% in functie van de sport.

Daar valt wat voor te zeggen natuurlijk. Thanks voor de opheldering, ik was oprecht benieuwd :) Moet zeggen dat de laatste keer dat ik m'n leverwaarden checkte ze eigenlijk nog altijd binnen de referentiewaarden vielen, ook al heb ik met al die maatregelen toen geen rekening gehouden. I guess I'm lucky haha.

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.085
ivm 'leverwaardes'.

Ter verduidelijking, een verhoging van ALAT en ASAT wil idd niet meteen zeggen dat er extra schade aan de levercellen is omdat deze enzymen ook op andere plaatsen voorkomen (ASAT in je spieren bv.). Maar het wil ook niet zeggen dat dit het geval niet is, dus omgekeerd kan het wel extra beschadiging betekenen. Krachttraining en aas gebruik maken het moeilijker om dit vast te stellen. In de meeste gevallen is ook alleen ASAT verhoogt (of hoger dan alat) omdat ALAT vooral in je lever voorkomt.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/bloedresultaat-verhoging-lever.417455/page-2#post-10073512

ASAT verhoging komt dus vooral voor bij krachttraining zonder dat het iets met je lever te maken heeft. LDH kan ook stijgen. Voor nierwaardes kan er bij hogere eiwitinname een stijging van ureum optreden, creatinine wel in de gaten houden dat dit niet te sterk stijgt.

Voor je lever is bilirubine belangrijk omdat dit kan wijzen op een te lage galaanmaak of afvoer door overbelasting of blokkade (zoals ontsteking galwegen). AF is dan ook interessant. Gamma-gt stijgt meestal pas als er voldoende levercelschade is opgetreden en wil je niet hebben.

Laatst bewerkt:
ivm 'leverwaardes'.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/bloedresultaat-verhoging-lever.417455/page-2#post-10073512

ASAT verhoging komt dus vooral voor bij krachttraining zonder dat het iets met je lever te maken heeft. LDH kan ook stijgen. Voor nierwaardes kan er bij hogere eiwitinname een stijging van ureum optreden, creatinine wel in de gaten houden dat dit niet te sterk stijgt.

Voor je lever is bilirubine belangrijk omdat dit kan wijzen op een te lage galaanmaak of afvoer door overbelasting of blokkade (zoals ontsteking galwegen). AF is dan ook interessant. Gamma-gt stijgt meestal pas als er voldoende levercelschade is opgetreden en wil je niet hebben.
https://www.robbertwolters.com/artikelen/krachttraining-en-leverwaarden

In deze link haalt hij ook aan dat ALT kan verhoogd zijn door training (stukje waar hij over een Zweedse studie vertelt)

• #11.087
Misschien niet de juiste plek maar misschien weet cools dit ook wel..

Afgelopen 2 jaar krijg ik constant pip (verschillende merken) terwijl anderen die ik ken zelfs uit de zelfde vial nergens last van hebben.. zou dit een allergie of iets kunnen zijn?

Nu had ik laatst bold met test en de pip viel mee en nu weer alleen op test en alles is weer dik

Afgelopen 2 jaar krijg ik constant pip (verschillende merken) terwijl anderen die ik ken zelfs uit de zelfde vial nergens last van hebben.. zou dit een allergie of iets kunnen zijn?

Nu had ik laatst bold met test en de pip viel mee en nu weer alleen op test en alles is weer dik
heb altijd cyp geprikt ipv enth , en ik kan je vertellen, je kan idd een allergie ontwikkelen voor een ester . Ik ben meschien geen Cools maar dat is wat ik ervan weet

• #11.091

Kan aan de oplosmiddelen erin liggen, maar ook een reactie van het immuunsysteem zijn. Vermoed het laatste omdat je dit bij verschillende merken krijgt, test heeft bv. een sterk effect hierop. Een antihistaminicum zou kunnen helpen om de reactie te verminderen.

Voorheen had je geen last? Met middelen zoals dit kan er na loop van tijd een sterkere reactie optreden.

Kan aan de oplosmiddelen erin liggen, maar ook een reactie van het immuunsysteem zijn. Vermoed het laatste omdat je dit bij verschillende merken krijgt, test heeft bv. een sterk effect hierop. Een antihistaminicum zou kunnen helpen om de reactie te verminderen.

Voorheen had je geen last? Met middelen zoals dit kan er na loop van tijd een sterkere reactie optreden.

Kan littekenweefsel door vaak op dezelfde plek te injecteren ook een rol spelen?

• #11.093
Kan littekenweefsel door vaak op dezelfde plek te injecteren ook een rol spelen?

Dat zou kunnen omdat de stof dan minder goed opgenomen wordt. Een irritatie/ontsteking van omliggend weefsel zou dan sneller mogelijk zijn, maar dit kan je makkelijk testen door op een plaats te injecteren waar je nog niet (veel) hebt geïnjecteerd.

Dat zou kunnen omdat de stof dan minder goed opgenomen wordt. Een irritatie/ontsteking van omliggend weefsel zou dan sneller mogelijk zijn, maar dit kan je makkelijk testen door op een plaats te injecteren waar je nog niet (veel) hebt geïnjecteerd.
Ik had mijn bil na 30 weken weer geprikt afgelopen maandag en die is nu nog dik en pijnlijk.

Samen met die bold viel de pip en zwelling mee.. dat was 'leefbaar'

Maar je raad dan een anti histamine aan de dag van zetten en erna?

Rechter lat zit wat littekenweefsel denk ik omdat de olie er moeilijk in gaat dus die had ik vorige week donderdag eens dieper gezet en olie ging er soepel in, kon alleen de dagen erna me kont amper afvegen zo dik was die.

Het is begonnen bij een bepaald merk 3 jaar terug geloof ik, toen over op een ander en die gaf nooit problemen en toen wisselent en telkens andere merken omdat ik telkens het weer terug kreeg.

• #11.096
Ik had mijn bil na 30 weken weer geprikt afgelopen maandag en die is nu nog dik en pijnlijk.

Samen met die bold viel de pip en zwelling mee.. dat was 'leefbaar'

Maar je raad dan een anti histamine aan de dag van zetten en erna?

Rechter lat zit wat littekenweefsel denk ik omdat de olie er moeilijk in gaat dus die had ik vorige week donderdag eens dieper gezet en olie ging er soepel in, kon alleen de dagen erna me kont amper afvegen zo dik was die.

Anti-histamine kan helpen, maar neemt de oorzaak niet weg. Het verminderd alleen de immuunreactie waarvan histamine mogelijk de irritatie geeft.

Als er littekenweefsel zit (kan permanent zijn) beter niet meer injecteren op die plaats.

• #11.097
Het is begonnen bij een bepaald merk 3 jaar terug geloof ik, toen over op een ander en die gaf nooit problemen en toen wisselent en telkens andere merken omdat ik telkens het weer terug kreeg.

Kan dus ook aan de inhoud liggen, 'oplosmiddelen' (anti-bacteriële stoffen) die tegenwoordig in te hoge dosis worden toegevoegd om het wat steriel te houden.

Bij test of deca van apotheek wordt 6-10% benzyl alcohol toegevoegd wat meer dan voldoende is maar wordt ook in een sterielere omgeving gemaakt.

Bij UG gaat er nog een benzyl benzoaat (BB) in en als je dit al doet zou 3% al voldoende zijn maar ik heb al middelen gezien met 20-25% erin! en dan nog eens 10-15% benzyl alcohol (BA)..

Sommigen hebben de verhoudingen ook verkeerd en denken dat er meer BB in moet, maar het is vrij sterk en meer dan 3% icm max. 10% BA is teveel en kan irritatie geven of zelfs weefsel extra beschadigen.

Laatst bewerkt:
Kan dus ook aan de inhoud liggen, 'oplosmiddelen' (anti-bacteriële stoffen) die tegenwoordig in te hoge dosis worden toegevoegd om het wat steriel te houden.

Bij test of deca van apotheek wordt 6-10% benzyl alcohol toegevoegd wat meer dan voldoende is maar wordt ook in een sterielere omgeving gemaakt.

Bij UG gaat er nog een benzyl benzoaat (BB) in en als je dit al doet zou 3% al voldoende zijn maar ik heb al middelen gezien met 20-25% erin! en dan nog eens 10-15% benzyl alcohol (BA)..

Sommigen hebben de verhoudingen ook verkeerd en denken dat er meer BB in moet, maar het is vrij sterk en meer dan 3% icm max. 10% BA is teveel en kan irritatie geven of zelfs weefsel extra beschadigen.
Ik ga vanaf maandag weer even terug naar cruise, heb nog een ander nieuw merk liggen en zet daarvan morgen 0.5ml. Heb ook nog een anti-histamine liggen voor netelroos geen idee of dat enigszins helpt?

• #11.099
Ik ga vanaf maandag weer even terug naar cruise, heb nog een ander nieuw merk liggen en zet daarvan morgen 0.5ml. Heb ook nog een anti-histamine liggen voor netelroos geen idee of dat enigszins helpt?

Dat zou kunnen werken, maar best eerst het nieuwe merk testen zonder.

Dat zou kunnen werken, maar best eerst het nieuwe merk testen zonder.
Ja ben benieuwd want straks kan ik niks meet zetten zonder reactie.

Coach zag me delt gisteren ook, tis niet rood maar zeker 2cm opgezwollen en gedeelte biceps ook onder vocht.

Terug
Naar boven