Fitness Seller

Sticky Het Auto Topic

Sinds ik de wielen van mijn auto heb laten vervangen stuurt het ineens allemaal heel erg soepel. Eigenlijk iets te soepel voor mijn gevoel. Heeft hij iets lopen verneuken of is dat normaal?

Had ik maar zo’n vader.

F717A504-332A-4DAF-A432-0522EEF41F2A.jpeg

Bezocht net een xl action 10 min verderop en heb beetje spijt dat ik alles bestelde want hier zijn ze veel goedkoper. Maar ik heb ook weinig tijd om te winkelen dus dat is ook een reden.
33895F1B-93B5-4091-B930-385928D48DD1.jpeg

Even wat anders dan die dikke GTI'tjes en elektrische Volvo's.

Binnenkort weer autoshoppen, advies nodig! Heb vroeger een 206 gehad, erg veel rijplezier (110pk op een kilootje of 900), maargoed, blijft een gewaagde keuze gezien de leeftijd inmiddels. Budget ligt ergens tussen de 1000 en 2000€. Waarbij de absolute bovengrens voor de aanschaf 2500€ is.

Enige eis die ik heb is dat het geen formaat twingo/106/c1/aygo etc. is. Met mijn lengte is een maatje groter geen overbodige luxe. Verder interesseert het me allemaal vrij weinig, ben opzoek naar de perfecte balans tussen "nog wel leuk om mee te rijden" en "haalt het einde van de straat zonder stuk te gaan."

So far ziet een Grande Punto er wel oké uit, lijken vrij betrouwbaar (buiten die m-jet motoren om), zit alleen wel echt aan de bovenkant van wat ik er voor uit wil geven. 206 of een Clio zijn dan weer wat meer te krijgen in de lagere prijsklasse, maarja, Frans. Ford Focus leek me ook wel wat.

Suggesties?
Update voor de liefhebber:

Afgelopen tijd flink wat research gedaan en tot de conclusie gekomen dat het zo ontzettend veel goedkoper is (vooral verzekering) om toch voor een citybug (aygo/c1/107) te gaan (70€ verzekering vs. bijna 100€ voor een focus of 206je). Tot op een paar dagen geleden ook eigenlijk met 99% zekerheid besloten om er toch een aan te schaffen.

Echter, hoe vaker ik die dingen zie rijden hoe minder ik mezelf er in zie zitten, ik kijk er echt met pijn in m'n ogen naar. In het verleden (zakelijk) elke dag (kilometer of 1000 per week) in een 108 gereden, wat een hel was dat, niet gemaakt voor mijn lengte.

Conclusie: ik ga toch onverstandig doen en ergens een 206 gti uit de sloot trekken, tenzij er echt alleen maar afgetrapte wrakken met slippende koppelingen voorbij komen, dan 'settle' ik wel voor een 1.6 (nou is 110pk op net geen 1000kg ook niet erg vervelend). Dan maar (misschien) wat klein sleutelwerk tegenkomen :o.

Conclusie: ik ga toch onverstandig doen en ergens een 206 gti uit de sloot trekken, tenzij er echt alleen maar afgetrapte wrakken met slippende koppelingen voorbij komen, dan 'settle' ik wel voor een 1.6 (nou is 110pk op net geen 1000kg ook niet erg vervelend). Dan maar (misschien) wat klein sleutelwerk tegenkomen :o.

Poh daar kan wel een hoop aan kapot hoor, zeker voor dat geld.

Een ook maar enigsinds redelijke 206GTI voor 2k lijkt me een onrealistisch doel.

Wat is je budget voor onderhoud?

Over het stukje verzekering, Ik betaalde toen ik 24 was €85 WA+ voor mijn Alfa met 150pk, nu betaal ik €52 met 3 schadevrije jaren op 27jarige leeftijd.

Laatst bewerkt:
Poh daar kan wel een hoop aan kapot hoor, zeker voor dat geld.

Een ook maar enigsinds redelijke 206GTI voor 2.5k lijkt me een onrealistisch doel.

Wat is je budget voor onderhoud?

Over het stukje verzekering, Ik betaalde toen ik 24 was €85 WA+ voor mijn Alfa met 150pk, nu betaal ik €52 met 3 schadevrije jaren op 27jarige leeftijd.
3k max (aanschaf). Onderhoud, als het echt moet, nog wel 2-3k extra voor liggen, maar liever niet :roflol:. Die 206jes zijn tegenwoordig wel aan het uitsterven, hier nauwelijks aanbod, dus het gaat (zeer waarschijnlijk) een 1.6 worden. Een 'redelijke' 1.6 is er wel te krijgen voor +- 1300-1500eu. Dan heb ik het komende jaar nog wel wat speling over. Ga straks ook parttime verder studeren en meer werken, dus financieel dan ook iets meer mogelijkheden. Hoef er overigens ook maar max 2 jaar mee vooruit, daarna kan ik leasen.

Verzekering voor een 206 (1.6) kost me 93€ per maand, een aygo 72€. Ben 21 en 0 schadevrije jaren, vorige auto maar een jaar in bezit gehad + niet op eigen naam :(.

Als je er maar twee jaar mee wilt doen is het misschien wel een redelijke optie ja, dan gewoon al het onderhoudt uitstellen en na 2 jaar weer als 'hok' verkopen. Maar dan zou ik misschien die volle 3k ook niet uitgeven.

Dan gewoon hopen dat je met een paar honderd euro APK per jaar klaar bent.

Als je er maar twee jaar mee wilt doen is het misschien wel een redelijke optie ja, dan gewoon al het onderhoudt uitstellen en na 2 jaar weer als 'hok' verkopen. Maar dan zou ik misschien die volle 3k ook niet uitgeven.

Dan gewoon hopen dat je met een paar honderd euro APK per jaar klaar bent.
Ja, precies, dat is nu wel de insteek, al had ik in eerste instantie meer in m'n hoofd om iets voor de lange termijn te kopen. De kans dat ik hier langer dan 2 jaar in ga rijden is, als ik er eens goed over nadenk, precies 0%.

Dat wordt gokken dus :p

Ja, precies, dat is nu wel de insteek, al had ik in eerste instantie meer in m'n hoofd om iets voor de lange termijn te kopen. De kans dat ik hier langer dan 2 jaar in ga rijden is, als ik er eens goed over nadenk, precies 0%.

Dat wordt gokken dus :p
Ja dan zou ik gewoon goedkoop gaan rijden. Ik dacht inderdaad ook dat je een leuke auto wilde om een aantal jaar lekker mee te rijden, niet om een periode te overbruggen.

Maar dan zou ik ook niet te veel moeite gaan doen om iets 'leuks' te kopen.

206 staan in mijn ogen wel bekend als auto's met veel issues. Maarja met een 20 jarige auto is het ook echt een kwestie van mazzel hebben en een goede kopen. Je kan met elk merk of type van die leeftijd pech hebben en een hok kopen dat na 3 maanden op de sloop ligt.

Ja dan zou ik gewoon goedkoop gaan rijden. Ik dacht inderdaad ook dat je een leuke auto wilde om een aantal jaar lekker mee te rijden, niet om een periode te overbruggen.
Ja, dat dacht ik eerst ook, plannen zijn wat dat betreft helemaal omgegooid door studie/werk gerelateerde knopen die doorgehakt zijn :hahaha:.

206 staan in mijn ogen wel bekend als auto's met veel issues. Maarja met een 20 jarige auto is het ook echt een kwestie van mazzel hebben en een goede kopen. Je kan met elk merk of type van die leeftijd pech hebben en een hok kopen dat na 3 maanden op de sloop ligt.
Tis inderdaad nu een beetje balanceren tussen “gaat niet stuk” en “rijplezier.” Ik ben wellicht wat biased naar die 206 (heb er destijds eentje voor 700€ weten te kopen en zonder kosten (oké, een nieuwe accu a 60€) een jaar doorgekomen inclusief nieuwe apk. Daarbij wel elke kilometer met ontzettend veel plezier gereden, dat ding wilde best vooruit :roflol:.

Voor m’n gevoel heb je dan met het dubbele aan aanschaf wel een “ok” exemplaar. Maar dat blijft, in deze prijsklasse, een gokje, helaasch.

Koop dan toch maar een japanner, dan loop je echt het minste risico.

Ik neig hier ook zo hard naar 😂 wilde eigenlijk, als volgend jaar de aanschafprijzen van auto's wat omlaag gaan, kijken voor een C-Klasse coupe of oudere Audi S5 ofzo. Maar vind naast auto's gewoon alles pokkeduur nu waardoor ik twijfel m'n huidige auto te verkopen nu ze nog hoofdprijzen opleveren en er een mini Japanner voor terug te kopen 😂

Ik neig hier ook zo hard naar 😂 wilde eigenlijk, als volgend jaar de aanschafprijzen van auto's wat omlaag gaan, kijken voor een C-Klasse coupe of oudere Audi S5 ofzo. Maar vind naast auto's gewoon alles pokkeduur nu waardoor ik twijfel m'n huidige auto te verkopen nu ze nog hoofdprijzen opleveren en er een mini Japanner voor terug te kopen 😂
Het is geen audi of whatever maar wel goedkoper atm en erg betrouwbaar.

Ding gaat gewoon 180 evengoed dus je kan evengoed een beetje gas geven.

1671127213700.png

Terug
Naar boven