XXL Nutrition

Sticky Het Auto Topic

• Topic Starter Topic Starter
  • #17.061
Zat al te kijken in Duitsland hoeveel ze daar kosten maar denk dat je er weinig winst mee zal verkrijgen door ze te importeren.

Als je heel eerlijk bent zijn ze alle drie niet echt mooi meer, kies dan gewoon die met het beste rijgedrag en dan kom je denk ik nog steeds bij de M’s uit.
Qua afwerking en minder pannen gok ik RS. Rijgedrag, tja daar zitten veel haken en ogen aan. Je moet vermogen kwijt kunnen. Oke een M2 en een M4 GTS rijden nog specifiek BMW. De rest denk ik dat RS verfijnder is. Mercedes laat ik buiten beschouwing weet ik onvoldoende vanaf. Neem een RS6 en een M5, de 6 is toch de benchmark (geworden) in dat segment.

240i (340 pk) vs. M2 (370 pk)

1611271845989.png

Niet slecht voor een wagen die minstens 10 flappen goedkoper is.

Laatst bewerkt:
In hoeverre verschillen de onderstellen van elkaar?
De 240i heeft in ieder geval geen sperdifferentieel.

Wat als jullie moeten kiezen tussen de 240i en M2? Het uitgespaarde geld voor eerstgenoemde mag uitgegeven worden aan upgrades. Stage I is al goed voor 400 pk / 580 nm. (@ 890 euro)

Als je gek genoeg bent is er klaarblijkelijk 800 pk uit dat blok te halen. :o Niet dat ik het zou doen.

De 240i heeft in ieder geval geen sperdifferentieel.

Wat als jullie moeten kiezen tussen de 240i en M2? Het uitgespaarde geld voor eerstgenoemde mag uitgegeven worden aan upgrades. Stage I is al goed voor 400 pk / 580 nm. (@ 890 euro)

Als je gek genoeg bent is er klaarblijkelijk 800 pk uit dat blok te halen. :o Niet dat ik het zou doen.
Ligt er maar net aan wat je wilt en wat je belangrijk vind. Ik zou dan denk ik toch voor een M2 kiezen.
BMW M2 Vs M240i: Six Crucial Differences (carthrottle.com)

Hij is één ding vergeten. De M2 mag je gelijk binnenbrengen voor de beruchte crankhub fix. BMW erkent het probleem niet. Dus bij hen moet je in ieder geval niet langsgaan. Inclusief arbeid zal dat je 2000+ kosten. (als ik me niet vergis)

Laatst bewerkt:
In hoeverre verschillen de onderstellen van elkaar?
De M2 heeft meer PK, is sneller, betere prestaties en is een echte M. Beter klinkende uitlaten, een van de beste van alle standaard M. Carrosserie is agressiever, alu draagarmen en wieldragers, betere schokdempers, betere remmen (M4), beter koelsysteem. Door M ontwikkelde elektrische stuurbekrachtiging. Kunt wel een papieren werkelijkheid creëren door cijfers naast elkaar te leggen maar de praktijk laat heel ander plaatje zien. Overigens is het ook nog zo dat als je een m240i met allerlei mooie opsmuk gaat versieren (LSD etrc) je misschien wel nagenoeg of zelfs duurder uit bent dan een echte M2. Een 240i neem je als je wat meer comfort wil, wat minder herrie in het interieur wil en 80% van de overige prestaties genoeg vindt.
Het uitgespaarde geld voor eerstgenoemde mag uitgegeven worden aan upgrades.
Dat slaat toch nergens op. Dan koop je dus een minder sportieve auto die je vervolgens gaat verbouwen waardoor je hetzelfde kwijt bent als een originele M2.

Laatst bewerkt:
De M2 mag je gelijk binnenbrengen voor de beruchte crankhub fix.
Hoezo gelijk? Het is geen groot probleem. Volgens mij is de bodemplaat aangepast toen de M2 Comp uitkwam (S55). Daarmee lijkt het beter te gaan. De problemen lijken zich sterk te concentreren op de M2 DCT variant die door lieden zijn getuned, en dan vooral slechte tuning boeren (>90% vd markt).

BMW erkent het probleem niet. Dus bij hen moet je in ieder geval niet langsgaan.
Los van verhaal van de crankhub, bmw laat wel vaker steken vallen. Ze bouwen een heel bruut apparaat maar hebben dan onderdelen die de krachten niet goed aankunnen. Dat is bij de M6 E63 soms in het extreme (koppelingsplaat/ sperklok diff/ drijfstanglagers/ vanospomp c.q. ventielen/ smg/ tandwielen/ brandstofsysteem etc). Dat heeft dan eigenlijk een goede aanpassing nodig als je niet om de x aantal km's weer hetzelfde euvel wil hebben. Eigenlijk een zonde dat ze die mooie motor niet verder hebben willen doorontwikkelen. Maar de hogere M modellen daarna laten niet op alle vlakken consequent verbetering zien. M8 heeft ook vreemde keuzes. RS is denk ik sterker.

Laatst bewerkt:
En G power en Manhart voor de real n**gers
Alpina staat z'n mannetje. 😏

BMW M4: 4,1 sec (425 pk)
BMW M4 GTS: 3,8 sec (500 pk)
Alpina B4 S Allrad: 3,9 sec (440 pk) (gebaseerd op de 440i)
G Power M4 GTS: 3,6 sec (615 pk)

Well spank my ass and call me schnitzel.
Dat slaat toch nergens op. Dan koop je dus een minder sportieve auto die je vervolgens gaat verbouwen waardoor je hetzelfde kwijt bent als een originele M2.
Ik ben een soort Alpina. 🤭
Hoezo gelijk? Het is geen groot probleem. Volgens mij is de bodemplaat aangepast toen de M2 Comp uitkwam (S55). Daarmee lijkt het beter te gaan. De problemen lijken zich sterk te concentreren op de M2 DCT variant die door lieden zijn getuned, en dan vooral slechte tuning boeren (>90% vd markt).
Bij BHT Performance is het vaste koek. Sommige M wagens van die lichting hebben het blijkbaar al zitten na minder dan 15.000 km.

Alpina staat z'n mannetje. 😏

BMW M4: 4,1 sec (425 pk)
BMW M4 GTS: 3,8 sec (500 pk)
Alpina B4 S Allrad: 3,9 sec (440 pk) (gebaseerd op de 440i)
G Power M4 GTS: 3,6 sec (615 pk)
Ik denk dat de M3 GTS van G Power een bruter apparaat is als je nagaat wat ze daarmee hebben uitgespookt, in ieder geval exclusiever. Bij de M4 GTS hebben ze ook wel wat stappen gezet. Onderstel en uitlaatsysteem aangepast, turbo's vervangen (die van BMW vond men van GPower niet sterk). Weet niet hoe het met de GTS garantie zit als je 'm naar G-Power brengt. Misschien wordt deze verkort door BMW of je moet een stage lichter nemen (rond de 580). Of je doet het na de garantie.

edit. wel benieuwd wat die alpina doet van 0-200. De m4 gts doet 11.5. Die 0-100 cijfers zijn leuk maar niet zo interessant. G-power heeft vooral aan midrange gewerkt al zal je koppel toename wel voelen ook al is winst 0-100 minimaal. Ik denk dat 50-150 een verschil maakt, of 100-200. De mooiste tijd is eigenlijk 50-250.

Laatst bewerkt:
Zou de GTS van GP last hebben van wheel slip op de 100 meter sprint? :thinking: Je zou toch een ietsje groter verschil verwachten met 115 pk extra.

wel benieuwd wat die alpina doet van 0-200. De m4 gts doet 11.5. Die 0-100 cijfers zijn leuk maar niet zo interessant. G-power heeft vooral aan midrange gewerkt al zal je koppel toename wel voelen ook al is winst 0-100 minimaal. Ik denk dat 50-150 een verschil maakt, of 100-200. De mooiste tijd is eigenlijk 50-250.
1611315325045.png

Conclusie: de Alpina's profiteren van hun AWD op de eerste 100 meter.

Zou de GTS van GP last hebben van wheel slip op de 100 meter sprint? :thinking: Je zou toch een ietsje groter verschil verwachten met 115 pk extra.
0-100 is niet veel winst.
Gok dat van 60-120 en 100-200 echt wel wat significanter verschil maken.

De m3 gts van bmw deed volgens fabriek:
0-100: 4,4
0-200: 14,1 (13,1 snelst geklokt)

m3 gts gpower:
0-100: 4,1
0-200: 11,8 (volgens opgave)

Als ik dan jouw lijstje zie met Alpina kan je wel verschil verwachten met Gpower op hogere snelheden.

:roflol:

Laatst bewerkt:
Mis ik iets, waar is z'n vleugel plots heen? :o

Terug
Naar boven