AndroidHealthClinic

het grote Ajuinen of Uien topic

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

4/10 topic
=
1 baas voor je topic

2uyk4xs.jpg

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben gek op de zachte zoete smaak van gecarameliseerde uien, dus daar zit deze soep vol mee. De Fransen binden de soep met bloem, maar daar had ik geen trek in, gepureerde uien binden ook heel goed. Helaas is de soep daardoor wel wat troebel, maarja, je kunt niet alles hebben. Ook kruiden zoals thijm en laurier laat ik achterwege, we gaan voor 100% uiensoep.
Het liefst neem ik voor dit recept altijd de grootste uien. Die zijn zacht van smaak en laten zich goed bruin bakken.
Voor 4 uienliefhebbers

• 1 kg uien, in ringen gesneden
  • 80 gr boter
  • 500 ml runderfond
  • 300 ml water (fond + water mag ook vervangen worden door 800 ml bouillon)
  • scheutje cognac
  • 4 dikke plakken stokbrood
  • 100 gr geraspte gruyere kaas
Snij 250 gram van de uien klein en doe deze met de helft van de boter in een soeppan. Zet op laag vuur zodat ze net smoren. Verwarm een tweede (koeken)pan op ‘t vuur en voeg de rest van de boter en de rest van de uien toe (gebruik eventueel 2 pannen). Ook deze zo laag mogelijk vuur, zodat je de uien nog net hoort braden. Regelmatig door roeren tot de uien mooi goudbruin gecarameliseerd zijn. Dit proces mag makkelijk een half uur duren, hoe langzamer, des te zoeter ze worden.
Zodra de kleingesneden uien mooi goudbruin zijn voeg je fond en het water toe. Even aan de kook brengen en dan de staafmixer erin zetten. Je zult zien dat de uien zo fijn gepureerd worden dat de soep hiermee mooi gebonden wordt, mits je een goede staafmixer hebt. Je kunt nu de ui-ringen toevoegen en de soep op smaak brengen met zout en peper (als je bouillon gebruikt hebt hoef je geen zout meer toevoegen!). Als de soep te dik wordt kan je nog wat water toevoegen om te verdunnen. Let op: het stokbrood zal behoorlijk wat vocht opnemen, dus maak de soep liever te dun dan te dik. Voeg tot slot de cognac toe voor wat extra bite!
Rooster ondertussen de plakken stokbrood in de broodrooster of onder de gril. Giet de soep in hoge kommen en leg hierop een plak geroosterd stokbrood en bestrooi uitbundig met de geraspte kaas.
Zet de kommen nog even onder de hete gril om de kaas mooi te smelten. Hou goed in de gaten, want voor je het weet is de kaas zwart! Met de gasbrander kan ook, maar vanaf een behoorlijke afstand zodat de kaas niet verbrandt. Kijk uit, kom is heet! Serveer de soep snoeihard met wat extra stokbrood on the side.

alleen aan de gedachte van een ui moet k al kotsen, bah wat vind ik die dingen ranzig..

Dit niveau doet me erg sterk aan kaas is groen denken.

UI heerlijk :) lekker man, vooral rode ui .. hnnnggg :D

Verhoog je testosteron en coïtuslust met uiensap

Een te laag testosterongehalte is niet bevorderlijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van vooral mannen. Iranese wetenschappers hebben nu een goedkoop wondermiddel ontdekt in de strijd tegen een te lage testosteronspiegel. Ook gunstig voor een beter libido

Testosteron

Testosteron is een typisch mannelijk hormoon omdat het voor de mannelijke kenmerken zorgt als spierontwikkeling, beharing, spermaproductie, de geslachtsorganen, de stemhoogte. Testosteron is een agressiehormoon dat er voor zorgt dat mannen op een prooi jagen en die doden. Het werkt a-sociaal gedrag in de hand maar het weert ook aanvallers. Testosteron komt echter ook in het vrouwenlichaam voor maar dan in een geringer hoeveelheid. Bij mannen wordt het geproduceerd in de bijnieren en teelballen. Bij vrouwen in de bijnieren.

Mannelijk gedrag

Het gedrag van mannen wordt voor een belangrijk deel bepaald door testosteron. Als je van nature een beetje agressief persoon bent is weinig testosteron fijn voor je omgeving omdat je dan minder vaak driftig en agressief bent. In het verkeer zal je misschien minder vaak bumper kleven of de snelheid overtreden en in het uitgaansleven minder snel bij een vechtpartij betrokken raken. Maar de meeste mannen zijn natuurlijk niet zo gewelddadig van aanleg en die zijn gebaat bij een normale gezonde testosteronspiegel. Want het testosteron is ook bepalend voor je gevoel van welzijn, je coïtusuele energie, spiergroei en andere mannelijke eigenschappen zoals het krijgen van een erectie.

Wat kun je er aan doen om je testosteronspiegel hoog te houden

• In de ochtend goed ontbijten en ’s-ochtends ook voldoende water drinken.
  • Zorgen dat je niet te dik wordt en geen hoog vetpercentage krijgt.
  • Gezond eten en drinken, niet te veel snoepen. Cafeïne en witte suiker zijn af te raden, want ze verlagen de hormoonproductie. Zoetigheid in de vorm van rietsuiker is beter en kruidenthee gezonder dan koffie. Ayurvedische kruiden ondersteunen de productie van testosteron zoals ginseng tribulus, epimedium, enz. Eet regelmatig gezonde vis als, haring, zalm, makreel, tonijn uit blik.
  • Regelmatig sporten en verkwikkende dingen voor de geest doen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is ideaal voor de productie van voldoende testosteron.

Wondermiddel

Het is altijd fijn als je in de natuur producten vindt die een gezondheidsprobleem oplossen en je dus niet je toevlucht hoeft te zoeken tot de farmaceutische industrie voor allerlei dure pillen met vervelende bijwerkingen. Als het gaat om een te lage testosteronspiegel, blijkt het eten van uien een wondermiddel. Volgens een recent onderzoek van de Universiteit Tabriz in Iran is het sap van uien buitengewoon testosteronverhogend.

In Iran kampen zoals in alle landen veel mannen met een te laag testosterongehalte en minder zin in coïtus, maar zij hebben vaak geen geld voor dure pillen als nolvadex of clomid. Alternatieven voor medicijnen zijn Nac en selenium. Antioxidanten kunnen de productie van testosteron in de teelballen verhogen. Het toeval wil echter dat ook in uien krachtige antioxidanten zitten. De Iranese wetenschappers haalden via een sapcentrifuge het sap uit gewone geelwitte uien (Allium cepa) en deden met dat sap proeven op mannelijke ratten. Na drie weken bleek hun testosteronspiegel met ruim 300% te zijn gestegen.

Testosteron en levensverwachting

Volgens een onderzoek uit 2007 van de universiteit van San Diego zouden mannen die ouder zijn dan vijftig jaar en te weinig testosteron hebben, een grotere kans lopen om jong te sterven dan mannen die een hoog gehalte aan testosteron hebben

Laatst bewerkt:
Ajuinconfituur om mee uit te pakken .

Net een blokske paté gekocht. t’ Is het seizoen d’r voor dus dan doen we mee met den hoop. En als ik paté denk, dan hoort daar voor mij uienconfituur bij. Ik heb er even naar moeten zoeken, maar ik zweer ondertussen bij dit recept. En mijne paté is er ook content van.

Wat slepen we mee van de winkel:
  • 500 g ajuin
  • 2 eetlepels bruine suiker
  • Een scheutje rosé wijn
  • 2 theelepels balsamicoazijn of frambozenazijn
  • 1 laurierblad
  • 1 takje citroentijm
  • Een scheutje grenadine
  • Zout en peper
  • 4 eetlepels boter
  • 2 eetlepels olijfolie

Hoe maak ik deze uienconfituur:

We starten met mijn favoriete bezigheid: het pellen en snijden van de uien (NOT!). Doe de fijne schijfjes ui in een kookpot en laat ze lichtjes bruinen in veul boter en olijfolie.
Voeg er de bruine suiker, citroentijm en laurier bij en kruid met zout en peper.
Laat 30 minuten zachtjes pruttelen in een gesloten kookpot. Roer af en toe.
Voeg de azijn, de wijn en de grenadine toe en laat nog 10 minuutjes stoven in een open kookpot. Laat uw bereiding zeer zachtjes gaar worden.
Uber lekker s'morgerns bij de boterham.

volgens mij smaakt rauwe ui ook prima op een boterham met tonijn.

Ik had ooit eens een vriendin en die stonk naar Ajuinen.

Tonijn en rauwe ui is goed te doen!

Ui, feta, knoflook, jamon serrano, scrambled egg en spinazie.

topic staat in het verkeerde subforum

reported

Goed topic man! net meteen even ui door mn rijst met tonijn gegooit, denk er vaak niet aan. Maar het is bijzonder gezond!

uien vlechten

P1040603.jpg

Een uienvlecht kun je op veel verschillende manieren maken. Je hebt er echter wel uien vers van het land voor nodig, aan de in de winkel gekochte uien zit geen steel meer.
Ik begin met een dubbel gevouwen draad waar ik een lus in maak

P1040605.jpg

Steek hier de stengel van de ui in.

P1040606.jpg

Goed aantrekken

P1040607.jpg

Zo bouw je de hele vlecht op, steeds een stengel om de draad draaien

P1040601.jpg

Als je klaar bent kun je alle uitstekende wortels en stengels afknippen. Je kan hem net zo lang maken als je wilt, met uien maar ook met knoflook.

P1040610.jpg

In de krant las ik dat een 67 jarig mannetje genaamd Peter Glazebrook, de grootste ui ter wereld heeft gekweekt. Het ding woog maar liefst 8.1 kg. Alhoewel ik niets te klagen heb over onze uien, was ons zwaarste exemplaar 'slechts' 411 gram

ui_tcm42-1058147.jpg
Peter Glazebrook

In de krant las ik dat een 67 jarig mannetje genaamd Peter Glazebrook, de grootste ui ter wereld heeft gekweekt. Het ding woog maar liefst 8.1 kg. Alhoewel ik niets te klagen heb over onze uien, was ons zwaarste exemplaar 'slechts' 411 gram

ui_tcm42-1058147.jpg
Peter Glazebrook

[/LEFT]
[/LEFT]

Damn wat een mooie exemplaar! Heb je ook foto's van jou uien? Of misschien van je uien tuintje? Je hebt mijn interesse gewekt.

Terug
Naar boven