MuscleMeat

het grote Ajuinen of Uien topic

ui_tcm42-1058147.jpg
Peter Glazebrook

[/LEFT]
[/LEFT]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
In dit filmpje is Allerhande op bezoek bij de uienleverancier van Albert Heijn in Nagele, een plaatsje in de Noordoostpolder.

Uienleverancier Nico Bleker leidt Allerhande rond op het akkerbouwbedrijf dat hij samen met zijn vrouw heeft. Uien zijn het hoofdproduct van het bedrijf en deze levert Nico aan Albert Heijn. Op het land is het oogstproces van dichtbij te volgen in deze video.

Twee weken geleden zijn de uien geoogst onder natte omstandigheden. Inmiddels zijn de uien goed droog geworden en is het ideaal weer om ze op te rijden en naar binnen te brengen. Het geheim van het verbouwen van een goede ui is niet zo makkelijk, aldus onze uienleverancier. De eerste stap is een goed uienras kiezen dat geschikt is voor de omgeving waarin je het wilt planten. Denk daarbij aan de grondsoort en het klimaat. Aangezien Albert Heijn graag ronde, gele uien wil hebben, gebruikt Nico een zogenaamd vroeg ras. Deze uien kunnen vroeg worden geoogst, zodat ze minder last hebben van het klimaat. De ideale ui is in dit geval dus mooi geel en rond.

De uien worden op de kiepwagen geladen en naar de schuur gebracht, waar ze worden gelost. Via transportbanden gaan de uien vervolgens de boxen in. Daar worden ze direct geventileerd. Alle achtduizend ton uien kunnen niet tegelijk in de winkels liggen. Daarom zorgt de leverancier ervoor dat ze op een goede manier bewaard worden. De uien worden gedroogd en in drie maten geleverd aan Albert Heijn: fijn, middel en grof.

Allerhande heeft tot slot nog een pittige uitdaging voor uienleverancier Nico: kan hij vijf uien versnipperen zonder te tranen?

Bezoek voor meer achtergronden, kookhulp en receptinspiratie

http://www.youtube.com/watch?v=nzknFtf5zoE

Laatst bewerkt:
Altijd als ik uien eet dan ruikt ik 2 dagen later nog naar uien, daarom eet ik ze bijna niet. Eet heel soms een halve ui met een blik tonijn en mayonaise.

Altijd als ik uien eet dan ruikt ik 2 dagen later nog naar uien, daarom eet ik ze bijna niet. Eet heel soms een halve ui met een blik tonijn en mayonaise.

naar uien ruiken waarom is dat een probleem lol het moet niet gekker worden. Eet ze elke dag is uber lekker en essentieel.

Ik ruik zelf niet graag naar uien.

Ben je verkouden !!! ajuin kan alles

- leg een paar stukken ajuin in de helft gesneden naast je bed .

- Ben je verkouden!!! maak zelf een drankje doe een halve gesneden ui in een kommetje en vul het op met donkere bruine suiker. Laat het staan tot het goed vochtig word (halve dag) en neem er een lepeltje van.

- Veel ajuin eten, de klachten zulllen snel tot het verleden behoren!

-Zit je neus verstopt en is er geen beweging meer in te krijgen? Eet een paar uiensnippers (of zoveel je aan kan) je zult merken dat je steeds meer lucht krijgt. (wel af en toe een glaasje water nemen om de prikkels weg te spoelen).

- Een heel goede remedie bij verkoudheid en ook ter voorkoming daarvan is; doe een schijfje ui in een beker, overgiet het met heet water, vis de ui eruit en drink het drankje zo heet mogelijk op. Doe dit een paar keer per dag en je voelt je zo weer fit!

- Als je verkouden bent neem dan het volgende wonderdrankje: Doe in een glas het sap van een paar ajuinen , 1 el bruine bastersuiker, 1 à 2 el vieux en dan kokend water erbij. Drink dit op op de rand van je bed en ga dan meteen onder de wol! Je gaat lekker zweten en bent de volgende dag weer zo goed als nieuw!

- Neem een ui en een hete grog/levertraan. En een stel omazeggers erbij om u op te vrolijken

-Ik kook altijd een flinke pan soep waar ik erg veel ui en knoflook aan toevoeg. Daarnaast groenten van het seizoen . Het is uber lekker maar het werkt ook erg goed!

Hier nog enkele ajuinen:

mww4xu.jpg

(RIP)

voiljanet.jpg

ajuinbrood maken op twee manieren.

Voor een halve kilo bloem heb je twee kleine uien nodig of een grote.
Stoof de fijngesneden ui in een pan met een beetje olijfolie tot ze glazig is,( als je in het begin een dekseltje gebruikt heb je minder vetstof nodig.)
Voeg als ze bijna klaar zijn een geperst teentje knoflook en de blaadjes van een vijftal takjes tijm erbij (tijm en look mogen niet te lang bakken of ze worden bitter) en zout en peper.
Laat het geheel afkoelen.
Nu kan je dit mengsel gebruiken voor de tweede rijs: maak platte broodjes of lange platte en ik maak er dan nog kuiltjes in met een eetstokje,daarna doe je de uitjes erbovenop. Laten rijzen en bakken en dan krijg je dit:

Je kan de gebakken uitjes ook samen met 3 sneetjes fijngesneden cobourgham bij de bloem voegen en dan verder het deeg maken.
Let wel op [Afbeelding niet meer beschikbaar] oor de uien heb je minder vocht nodig!
Laten rijzen, terugslaan en het brood vormen, laten rijzen en bakken ( je weet niet wat je ruikt als dit brood in de oven staat!)
De ham kan je weglaten maar het geeft het wel nog iets extra [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit is erg lekker ajuinbrood en kan met verschillende soorten beleg.of met wat gebakken ajuin of rauw met vis ertussen.

uienradar :D
met zware stortuien

Ajuin hirsi ali, grootste ajuin die ooit heeft bestaan.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Als ik uien snijd dan stinken mn handen altijd heel erg, zelfs na 10x wassen met zeep. Wat kan ik hier tegen doen?

Sinds ik Ajuien eet maak ik de gains van me leven.

beupi=sheswa=ban

Terug
Naar boven