AndroidHealthClinic

Het Wijn & Vergiste Sappen Topic

What's your poison?


  • Totaal stemmers
    34

Bezoekers in dit topic

Restsuikers?

Zal wel een stevige cyser zijn.
Benieuwd hoe die smaakt!
Keep us up to date please.
Zal deze week de eerste bottelen en de andere volgende maand. Altijd één glas tijdens het bottelen om eindelijk het eindproduct te proeven :D.

Zal niet weten hoe die zal zijn met restsuikers, heb het nou niet gecontroleerd. Het liefst open ik hem nu om het te proeven en de sg nogmaals te meten :o. Misschien gewoon de mede bottelen en de bramenwijn later, een maandje verschil boeit vrij weinig.
 
Afgelopen weekend weer goed aan de fles gehangen. Er zaten enkele toppertjes bij.
 

Bijlagen

  • IMG_20191012_170955.jpg
    IMG_20191012_170955.jpg
    104,1 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20191012_170906.jpg
    IMG_20191012_170906.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20191012_170921_1.jpg
    IMG_20191012_170921_1.jpg
    78 KB · Weergaven: 92
  • IMG_20191012_170940.jpg
    IMG_20191012_170940.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 96
  • IMG_20191012_170854_1.jpg
    IMG_20191012_170854_1.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 103
Zit jij nou elk weekend aan de alcohol?
 
Majin' mead is eindelijk gebotteld! (eigenlijk een melomel, maar mead klinkt leuker). Nu nog weer wachten tot die volledig tot z'n recht zal komen :(. Heb kleine flesjes om op 2/4/6 maanden te proeven. Wanneer de cyser klaar is met fermenteren kan de bramenwijn gebotteld worden.

wine1.jpg

wine2.jpg
 
Majin' mead is eindelijk gebotteld! (eigenlijk een melomel, maar mead klinkt leuker). Nu nog weer wachten tot die volledig tot z'n recht zal komen :(. Heb kleine flesjes om op 2/4/6 maanden te proeven. Wanneer de cyser klaar is met fermenteren kan de bramenwijn gebotteld worden.

Wanneer geef je eens een degustatie!
Benieuwd ernaar hoor.
 
IMG_20191015_063535_605.jpg
IMG_20191015_063535_602.jpg


Afgelopen weekend heerlijk gegeten en gedronken.
Tijd om even dieper hier op in te gaan.

Hapjes vers gebakken vleespastei die een een mede foodie maakte.
Dan nog wat foie gras, gekregen van een goede vriend.
En deze best wel imposante wijn.

Een Franse wijn, uit de Loire vallei.
100% Chenin Blanc (naam van de druif) die werd opgevoed in oude houten vaten.
De leeftijd van de wijnranken zijn tussen de 40 a 80 jaar oud.
De bodem silex en klei.
Puur druiven, verder niets geen toegevoegde gisten, sulfieten.
Nada, noppes!
Dit domein is ook lid van de Vins S.A.I.N.S.
Een beweging die zich inzet om geen producten onnodig bij de wijn te kappen, alsook met verstand om te gaan met de planten.
Niet sproeien met chemicaliën en zo verder.

De wijn zelf is echt een reus qua smaak en afdronk.
Klein beetje vlezig in de start, gaat er gauw uit.
Een serieuze mash-up tussen rijp wit en geel fruit (mirabellen, steenvruchten,...) en een zuurtegraad die doormidden hakt.
Geen druppel smaak gaat verloren bij dit werkje, want bij elke slok krijg je een mond vullend complex sap die je doet hunkeren naar nog een nipje. Als je hier van drinkt smaak je de wijn letterlijk 20 seconden later nog...
Een aanrader!
Helaas wel wat prijzig.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer geef je eens een degustatie!
Benieuwd ernaar hoor.
Als ik er tevreden over ben :p. Bij m'n vorige wijn was het na een half jaar lekker, een jaar maakte minder verschil t.o.v. 2 en 6 maanden.
Jammer dat het uiteindelijk ook gewoon maar naar wijn smaakt :D
Wacht maar tot je mijn aardbeienmede proeft! M'n vorige blauwe bessen-bramen smaakte meer naar een lichte body rode wijn met overheersend eik.. M'n huidige bramenwijn zal waarschijnlijk iets meer te bieden hebben waar ik van m'n fouten geleerd heb. Maar m'n aardbeienmede is toch wel een wereld apart.
 
Een zeer rustig weekend achter de rug.
Ben wat aan het afbouwen.
IMG_20191018_175326.jpg
IMG_20191020_120405.jpg
 
Hnnnngg bramenwijn gebotteld, smaakt heerlijk voor een wijn dat net gebotteld is. Robijrode kleur, sterke hint van bramen in de afdronk, heerlijk zuurtje gepast bij de bramen. Zuurtje is net perfect, had daar toch wel even mijn twijfels bij. Begon op 9g/L zuur (weinig voor bramen, helft was vers uit de warme zomer = zoete bramen). Doel is 6-7g/L. Had voor het eerst een melkzuurbacterie gebruikt om het zuur te verlagen en extra body te geven.

En de cyser is ook al volledig droog gefermenteerd met 13.5% alcohol. Smaakt ook best oké voor zo'n sterk drankje dat net klaar is :o. Nu nog 1-2 maanden wachten om te overhevelen voor bulk rijping. Laatste week een kaneelstokje toevoegen en misschien een klein stukje van een vanille boon. Weet iemand toevallig waar ik goede ceylon kaneelstokjes kan kopen?
 
Laatst bewerkt:
Kom je toevallig eens buurten?
 
Back
Naar boven