AndroidHealthClinic

Sticky Het Katten Topic

Krachtvoer voor die 2 van mij :)

jztc5.jpg

Mijn fauna:

Drs.P, kater, 18jr en cancer-survivor

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Miyuki (links), meisje, 3 jr en heeft alleen last van een theatrale persoonlijkheid.

Miyuki met sneeuwpoes

Ik heb van pick wick slaaplekker thee.
Als mijn kat ruikt aan dat thee zak wordt ze helemaal leip.
Lijkt wel drugs voor die katte. Normaal is het gewoon een rustige poes. Maar als ze snift aan dat zakje, rolt ze heel de keuken door. En gewoon echt 3 minuten lang.

Best cool
Is de valeriaan die erin zit ;)

Ewa, ik wil ook een kat maar mijn ouders haten dieren.
Hoe ga ik een kat fixen?
Willgivekarma

Ewa, ik wil ook een kat maar mijn ouders haten dieren.
Hoe ga ik een kat fixen?
Willgivekarma
Vragen of je gastgezin mag zijn voor je lokale dierenasiel, of een soortgelijke stichting. Je krijgt dan een moederkat met kittens in huis (of een drachtige kat die bij jou bevalt). Als de kittens een week of 8 zijn gaan de katjes weer terug naar het asiel voor herplaatsing. Verschilt een beetje per asiel.

Het is dan maar tijdelijk (waardoor je ouders het misschien leuker vinden), maar je hebt de moederkat en die kleintjes wel tijdens een hele leuke periode in huis :) En misschien vinden je ouders die kleintjes wel zo schattig, dat er 1 thuis mag blijven

iemand met een turkse angora, turkse van, maine coon of britse korthaar foto's. Ik vind dat mooie katten en ik zou graag jullie katten willen zien ipv die opgedofte, opgekamde show beesten die je op internet ziet :)

Laatst bewerkt:
Vragen of je gastgezin mag zijn voor je lokale dierenasiel, of een soortgelijke stichting. Je krijgt dan een moederkat met kittens in huis (of een drachtige kat die bij jou bevalt). Als de kittens een week of 8 zijn gaan de katjes weer terug naar het asiel voor herplaatsing. Verschilt een beetje per asiel.

Het is dan maar tijdelijk (waardoor je ouders het misschien leuker vinden), maar je hebt de moederkat en die kleintjes wel tijdens een hele leuke periode in huis :) En misschien vinden je ouders die kleintjes wel zo schattig, dat er 1 thuis mag blijven

Mijn ouders werken allebei 40 uur in de week en ik en mijn zus hebben school. Kan je je kat ook alleen thuis laten/naar buiten sturen?

Mijn ouders werken allebei 40 uur in de week en ik en mijn zus hebben school. Kan je je kat ook alleen thuis laten/naar buiten sturen?
Als ze niet gecastreerd zijn hebben ze wel een tuin nodig is mijn ervaring, hangt ook af van het karakter / de opvoeding. Maar ik zou liever een kat alleen in huis laten dan een hond. Wel een krabpaal enz voorzien, zodat ze niet in lederen zetels oid gaan hangen.

Als ze niet gecastreerd zijn hebben ze wel een tuin nodig is mijn ervaring, hangt ook af van het karakter / de opvoeding. Maar ik zou liever een kat alleen in huis laten dan een hond. Wel een krabpaal enz voorzien, zodat ze niet in lederen zetels oid gaan hangen.
Ja idd...

En in zn algemeen, omdat het niet altijd bekend is: de plaats van je krabpaal maakt ook veel verschil. De deurmat (en je bank) zijn interessant om aan te krabben omdat er steeds nieuwe luchtjes op komen. Zet je de krabpaal achterin huis dan komen daar geen nieuwe luchtjes op. Het wil wel eens wonderen doen als je de krabpaal dan bij de voordeur neerzet

Is het ook niet een beetje sneu voor het beestje als je ouders er al helemaal niets mee hebben, en het zich overdag ook nog eens moet vervelen?

Oh ja: katten hebben écht hun eigen karakter. In mijn ogen is het fabel #1 om te zeggen dat je van iedere kitten een binnenkat kan maken als je die niet naar buiten doet. Sommige katten hebben gewoon een te grote behoefte aan 'avontuur', dat hoeft niets met opvoeding temaken te hebben. Al gaan katten in heel erg veel gevallen naar buiten omdat ze thuis niet happy zijn. Kattengedrag wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd

• Topic Starter Topic Starter
Denk wel dat verschillende rassen wat makkelijker als 'binnenkat' te hanteren zijn. Maar een beetje ruimte vinden katten natuurlijk altijd wel lekker.

Verder moet je gewoon wat goede plekken voor ze maken. Liefst een vensterbank boven een verwarming met een goed uitzicht naar buiten. Een hoge plek waar goed overzicht is over de hele kamer. Wat doosjes met dekentjes er in.

Wij hebben 2 heel uiteenlopende rassen. De Sphynx (naaktkat) is heel speels en loopt je de hele dag achterna. Die zou het liefst met een riempje uitgelaten worden. Vind het super leuk om nieuwe ruimtes te ontdekken. Gelukkig heb ik heel veel woonruimte dus kan hij zijn gang gaan. Maar voor hem dus wel mandjes met dekens er in voor verwarming en op verwarming.

De Sphynx heeft gewoon echt aandacht nodig. Die kat moet je echt wel iedere dag een half uur knuffelen. En als je dat niet doet dan komt hij het wel halen. Die zorgt wel dat hij in je nek ligt of op je schoot en dan is de shit aan. Spinnen en dabberen en dan wil hij je gezicht likken en bijten. Meest aanhankelijke beestje wat ik ooit heb gezien. Die kan je dus echt niet gewoon maar wat rond laten lopen en heeft zeker een 2e huisdier nodig en daarbij nog aandacht van het baasje.

De exotic ligt liever op een plat oppervlakte. Voor hem gewoon een vensterbank boven een verwarming die altijd uit staat. Ook voor het raam. Die ligt liever op een tafel of in een grote schaal waar hij in kan zitten. Die kat is ook lui en heeft niet zo veel ruimte nodig. Vind het wel lekker om gewoon wat te chillen, slapen etc.

Op zich is die exotic ook echt een knuffelbeer, maar je moet hem er wel wat meer bij betrekken. Als je hem minder aandacht geeft gaat hij het vanzelf ook minder opzoeken. Hoe meer je hem knuffelt, hoe meer hij naar je toe komt om geknuffeld te worden.

Je kan dus wel een beetje een ras selecteren op wat je behoeften zijn en die van de kat. Maar binnen een ras zijn er nog steeds altijd veel verschillen.

De Sphynx (naaktkat) is heel speels en loopt je de hele dag achterna...
Nice, de volgende wordt dus een Sphynx. Heb tot nu toe enkel asielkatten gehad. Heel lieve beestjes, maar wel damaged goods met een hoek af en hadden altijd wel een ziekte mee uit het asiel.

Zal maar al beginnen sparen :)

Tsja mijn ouders hebben het altijd over in het gordijn hangen en aan de bank krabben dit dat. Terwijl een kat best een goede sfeer in huis kan brengen. Pluk er wel een van straat

Hoeveel zijn jullie kwijt aan het onderhoud van een kat per maand?

Tsja mijn ouders hebben het altijd over in het gordijn hangen en aan de bank krabben dit dat. Terwijl een kat best een goede sfeer in huis kan brengen. Pluk er wel een van straat

Hoeveel zijn jullie kwijt aan het onderhoud van een kat per maand?

Hoe weet je dan dat je niet iemand anders zijn kat meeneemt?

Nice, de volgende wordt dus een Sphynx. Heb tot nu toe enkel asielkatten gehad. Heel lieve beestjes, maar wel damaged goods met een hoek af en hadden altijd wel een ziekte mee uit het asiel.

Zal maar al beginnen sparen :)

De sphynx is echt een geweldige kat. Maar je moet je dus wel bedenken dat die kat echt veel tijd en aandacht nodig heeft. Je moet echt wel iedere dag een half uur tot een uur met die kat samen zijn anders wordt hij echt ellendig.

Je kan moet ook echt maatje voor een sphynx hebben. Dus 2 katten of een hond ofzo. Met een hond zou het denk ik ook heel goed samen zijn. Je kan dus niet een sphynx alleen hebben zonder andere katten of huisdieren en hem de hele dag alleen laten zitten, dan kwijnt hij echt weg. De fokster stond er ook op dat we een 2e huisdier hadden.

Maar die sphynx is echt zo braaf, dat is niet normaal. Hij wil altijd bij je zijn, loopt je overal achterna. Kruipt in je nek als je zit te computeren en blijft dan uit je nek/schouders liggen. Heel nieuwsgierig. Vind het leuk om in nieuwe ruimtes te komen en nieuwe mensen te zien. Je zet hem ergens neer en hij gaat direct het hele gebied verkennen.

Het is ook grappig want we hebben dus ook een exotic shorthair. En die krijgt van die siepogen. De sphynx gaan dan bij die kat zitten en zijn ogen schoon likken. Echt super lief om te zien. Kat is mega behulpzaam.

Je zou hem ook makkelijk aan een riempje kunnen uitlaten, dat zou hij ook geweldig vinden, dat weet ik zeker.

Al met al zijn we echt super blij met die sphynx en verbazen we ons er nog iedere dag over hoe lief hij is. Vergis je wel niet in de kosten. De aanschaf is 800 euro en je moet dan ook rekenen op voer, kattenbak grit en dierenarts kosten. Als er iets is moet je naar de dierenarts, consult kost al 35 euro en vaak moeten ze ook filmpjes maken.

Wij hebben dus gehad dat de kat gecastreerd moest worden en dat de dierenarts zijn hart controleerde. Ze dacht hartruis te horen.

Consult is 35 euro. Toen moest er hartfilmpje gemaakt worden. Dat was 80e. Toen moest er een hartecho gemaakt worden. 130e. Er was iets met zijn wanddikte van zijn slagader bij het hart dus een gewone castratie was niet mogelijk (na de narcose krijgen ze een prik om ze snel weer wakker te maken en dat kan belastend zijn voor het hart). Dus moest er een speciale castratie komen.

De dierenarts wil nu ieder half jaar een controle. Stel dat er iets is moet hij aan de bloedverdunners etc.

Dus ja. Hou er rekening mee dat je zomaar honderden euro's kwijt kan zijn aan dierenarts kosten.

Als je wel echt graag een spynx weet, dan weet ik nog een hele goede fokster in de Bilt (bij utrecht). Ze is echt onwijs tof. Wij hadden bv nog geen 2e kat, die kwam een maand later. Toen kregen we dus van haar een andere volwassen sphynx om de maand te overbruggen zodat hij niet alleen was. Echt heel erg relaxed. Je kan altijd wat laten weten dan zal ik wat laten weten.

Laatst bewerkt:
Afhankelijkheid kan ook zijn omdat ze te vroeg weggehaald zijn geweest bij de moeder. Maar dat katten verschillende karakters hebben kan ik beamen, ook al is het ook grotendeels nurture.

Nou de katten zijn lang bij de moeder geweest en daar in een gezien met nog 8 baby sphynxen geweest (als je een nestje sphynxen ziet bij je direct verkocht), 3 oude sphynxen en een hond. Dus hij is niet opgegroeid met alleen zijn moeder oid. Maar die katten staan er wel echt om bekend dat ze zo zijn, dat is het ras wel een beetje.

Nou de katten zijn lang bij de moeder geweest en daar in een gezien met nog 8 baby sphynxen geweest (als je een nestje sphynxen ziet bij je direct verkocht), 3 oude sphynxen en een hond. Dus hij is niet opgegroeid met alleen zijn moeder oid. Maar die katten staan er wel echt om bekend dat ze zo zijn, dat is het ras wel een beetje.

Heb geen ervaring met sphynxen, wel met Norwegian forest katten. De plaatselijke h**r is mijn kat (en de dochter van haar (1j) en haar zoon 5-6 maanden oud mannetje nu), laatste 2-3j bijna 2x per jaar zwanger.(en nu alweer) Dus heb wat ervaring met het opvoeden en omgang, het nurture deel vooral in het begin bij kleine katjes is enorm belangrijk en bepaald een groot deel van hun karakter.

Als dat deel - de omgang met mensen - goed is kan je inderdaad goed het verschil in karakter zien.

Terug
Naar boven