Fitness Seller

Sticky Het Katten Topic

ChatGPT zei:
Ah, de heilige graal van de hondenfokkerij: rashonden zó fokken dat je al die nare genetische defecten buiten de deur houdt. Korte versie: ja, het is mogelijk, maar het vraagt een radicale herziening van hoe we momenteel met rashonden omgaan. Lange versie? Komt-ie:

Waarom zoveel rashonden defecten hebben​

De meeste rashonden zijn het resultaat van een gesloten stamboek + fokken op uiterlijk. Dit leidt tot:

• Inteelt: genetische diversiteit keldert.
  • Fokken op uiterlijk: kortsnuiten, kromme poten, overdreven rimpels = gezondheidsproblemen.
  • Beperkte genenpool: zieke genen circuleren jarenlang zonder eruit te worden gehaald.

Wat zou er moeten gebeuren?​

1. Open stamboeken
    Nieuwe genetische lijnen toelaten (eventueel kruisen met andere rassen) om diversiteit te verhogen. Dit heet outcrossing. Denk aan wat er is gedaan met de LUA Dalmatiër (zonder nierproblemen dankzij kruising met een Pointers).
  2. Fokken op gezondheid, niet op showstandaard
    Focus op functionaliteit en gedrag in plaats van uiterlijke kenmerken. Geen bulldogs meer die niet kunnen ademen of mopshonden die niet kunnen bevallen zonder keizersnede.
  3. Genetische screening vóór het fokken
    Moderne DNA-technologie maakt het mogelijk om ouderdieren te testen op dragerschap van erfelijke aandoeningen. Alleen niet-dragers gebruiken in de foklijn = minder kans op defecte pups.
  4. Strengere fokregels
    Geen broodfok. Geen inteelt. Geen paringen die al bekend staan om nakomelingen met hoge gezondheidsrisico’s. En een verbod op het fokken van honden met al aanwezige extreme kenmerken.
  5. Wetenschappelijk toezicht
    Niet alleen rasverenigingen laten bepalen wat "goed fokken" is. Onafhankelijke ethische commissies of wetenschappelijke instituten zouden richtlijnen moeten maken en bewaken.

Dus: kan het?​

Ja, technisch gezien is het goed mogelijk om gezondere rashonden te fokken. Maar het vereist:

• Moed om vastgeroeste tradities los te laten
  • Wens om ethiek boven prestige te plaatsen
  • En samenwerking tussen genetici, fokkers en wetgevers

Alle defects die je hedendaags ziet komt door fokkers die modehonden en de daarbij horende extreme uiterlijke trekken( te korte neus, korte poten) juist aanmoedigen omdat het beter verkoopt. Echte goede fokkers halen bepaalde honden uit hun fokprogramma als er ook maar IETS niet goed is. Alles wat je nu ziet is gewoon een kassamodelhondje, er zijn nog maar enkele verantwoorde fokkers over in Nederland per ras

Verder kan ik je filmpje wel volgen maar die is nu niet echt van hoogstaande kwaliteit want ze laten zeer veel nuances en diepgang liggen. Die juist zo belangerijk zijn in deze discussie . Wat wel klopt is dat een ras een arbitrair iets is, maar wel 1 die aan hele stricte algemeen afgesproken voorwaarden moet voldoen om ook maar in aamerking te komen voor een stamboom.

Al is de FCI tegenwoordig een grote aanfluiting. Een klein voorbeeld: . Een niet nader te noemen fokker fokte een mooi nest en meldde deze aan bij de RVB( RAAD VAN BEHEER), daarna komt een bevriendde "backyard" breeder langs, legt een paar backyard pups bij het nest en zodra de man van RVB komt chippen dan chipt ie ze allemaal zonder vragen. Weer een paar kutgefokte beesten in het systeem, en die dingen gebeuren constant. Een FCI stamboom zegt dus ook niks,0 meer. Corrupte bende.

Ik kom uit een familie van hondenwerkers en houders. Vroeger Bouviers en daarna Rottweilers. Vroeger was dit allemaal veel beter en hadden weinig rassen problemen. Tot het te commercieël werd. Gelukkig komen de "oude" rassen weer langzaam terug, zoals de old english bulldog.
Ik snap niet dat mensen bewust een gehandicapte hond kopen. Aardig sadistisch.

Alle defects die je hedendaags ziet komt door fokkers die modehonden en de daarbij horende extreme uiterlijke trekken( te korte neus, korte poten) juist aanmoedigen omdat het beter verkoopt. Echte goede fokkers halen bepaalde honden uit hun fokprogramma als er ook maar IETS niet goed is. Alles wat je nu ziet is gewoon een kassamodelhondje, er zijn nog maar enkele verantwoorde fokkers over in Nederland per ras

Verder kan ik je filmpje wel volgen maar die is nu niet echt van hoogstaande kwaliteit want ze laten zeer veel nuances en diepgang liggen. Die juist zo belangerijk zijn in deze discussie . Wat wel klopt is dat een ras een arbitrair iets is, maar wel 1 die aan hele stricte algemeen afgesproken voorwaarden moet voldoen om ook maar in aamerking te komen voor een stamboom.

Al is de FCI tegenwoordig een grote aanfluiting. Een klein voorbeeld: . Een niet nader te noemen fokker fokte een mooi nest en meldde deze aan bij de RVB( RAAD VAN BEHEER), daarna komt een bevriendde "backyard" breeder langs, legt een paar backyard pups bij het nest en zodra de man van RVB komt chippen dan chipt ie ze allemaal zonder vragen. Weer een paar kutgefokte beesten in het systeem, en die dingen gebeuren constant. Een FCI stamboom zegt dus ook niks,0 meer. Corrupte bende.

Ik kom uit een familie van hondenwerkers en houders. Vroeger Bouviers en daarna Rottweilers. Vroeger was dit allemaal veel beter en hadden weinig rassen problemen. Tot het te commercieël werd. Gelukkig komen de "oude" rassen weer langzaam terug, zoals de old english bulldog.
Bro hoeveel nakkies al? Wat een lap tekst man. Doe mij ook maar die.

Bro hoeveel nakkies al? Wat een lap tekst man. Doe mij ook maar die.
Ben al vanaf half 7 vanmorgen bezig met een nieuw stuk. Ben na zoveel uur staren en ontcijferen wat verwilderd en verward. Ga nu maar effe douchen want begin een beetje wanen te krijgen blijkbaar. Tot straks

@bodybuilding.nl

Chat GPT zegt dus wat ik eigenlijk ook zei.

Bijlagen

• Screenshot_20250418_185326_Chrome.jpg
    Screenshot_20250418_185326_Chrome.jpg
    111,4 KB · Weergaven: 18
Te weinig vrouwen, moeten er meer van instagram en tiktak trekken.

Snap niet waarom mensen zo’n moordmachine in huis willen hebben. Vragen om problemen met dat ras.
Lopen een paar van dat soort honden met tokkie eigenaren in de wijk. Sommige lopen inmiddels gelukkig met muilkorf rondt.

2 jaar terug kwam er nog 1 naar me toe stormen toen ik de straat inreedt op de motor. Kwam van werk. Knkrbeest kwam naast me rennen en probeerde te bijten (niet de eerste keer trouwens met dezelfde hond). Getriggered door het geluid van de motor. Ik rij door parkeer m'n motor en zeg tegen die eigenaar dat ie z'n aggresieve kuthond bij zich moest houden. Er lopen ook kinderen in deze wijk.

Kreeg meteen een grote bek, dat ik m'n knkrbek moest houden en dat anders zijn hond mij wel ff zou pakken.
Dus ik droog m'n tas opengemaakt. Messenset eruit gehaald, 2 koksmessen eruit gehaald.

Ja sgoed, kom maar. Hij kan 1x bijten en daarna snij ik z'n strot door.
Toen was ie opeens niet meer zo enthousiast om zijn hond op me af te sturen.

Kutbeest loopt inmiddels ook met muilkorf rondt.

Lopen een paar van dat soort honden met tokkie eigenaren in de wijk. Sommige lopen inmiddels gelukkig met muilkorf rondt.

2 jaar terug kwam er nog 1 naar me toe stormen toen ik de straat inreedt op de motor. Kwam van werk. Knkrbeest kwam naast me rennen en probeerde te bijten (niet de eerste keer trouwens met dezelfde hond). Getriggered door het geluid van de motor. Ik rij door parkeer m'n motor en zeg tegen die eigenaar dat ie z'n aggresieve kuthond bij zich moest houden. Er lopen ook kinderen in deze wijk.

Kreeg meteen een grote bek, dat ik m'n knkrbek moest houden en dat anders zijn hond mij wel ff zou pakken.
Dus ik droog m'n tas opengemaakt. Messenset eruit gehaald, 2 koksmessen eruit gehaald.

Ja sgoed, kom maar. Hij kan 1x bijten en daarna snij ik z'n strot door.
Toen was ie opeens niet meer zo enthousiast om zijn hond op me af te sturen.

Kutbeest loopt inmiddels ook met muilkorf rondt.
Nog beter ja :o zulke honden 4 hoog in een appartementje

Bij m'n pa in de straat same shit. Grote bolle tokkie, 2 van die gigantische pitbulls (of soortgelijk ras), met van die halsbanden met stekels erop, stalen ketting. Laat z'n beesten overal kakken, ruimt niks op. Grote bek tegen iedereen die er wat van zegt, dreigt ook meteen met z'n honden op je af te sturen.

Stereotype. Nu ik erover nadenk lijkt die gast sprekend op de dude in mijn wijk. Zowel qua uiterlijk als gedrag. Typisch.
Stereotypisch..

Maarja allemaal leuk en aardig tot zo'n beest een kind pakt en voor de rest van zijn leven verminkt.

Ze zouden eigenlijk een IQ test en VOG voor hondeneigenaren van zulke gevaarlijke rassen moeten verplichten :roflol:. Om alle tokkies eruit te filteren.

Terug
Naar boven