XXL Nutrition

Sticky Het Katten Topic

Niet helemaal.

De gedomesticeerde hond stamt direct af van de grijze wolf. Circa 40.000 jaar geleden. Honden kunnen dan ook paren met de moderne wolf en nakomelingen produceren.

De mens en de chimpansee hebben een gezamenlijke voorouder, die ong 5 miljoen jaar geleden opsplitste in de mens en de chimpansee.
Mensen en primaten kunnen zich niet met elkaar voortplanten.
1. Deze week zag ik een artikel voorbij komen dat die gemeenschappelijke voorouder onwaarschijnlijker maakte of iig een stuk terugplaatste. Had iets met meer verschillen in het volledige genoom dan tnt werd aangenomen te maken (waarschijnlijk zeg ik dit compleet fout).

2. De hond die genetisch het meest op de wolf lijkt is de poedel, opmerkelijk genoeg.

1. Deze week zag ik een artikel voorbij komen dat die gemeenschappelijke voorouder onwaarschijnlijker maakte of iig een stuk terugplaatste. Had iets met meer verschillen in het volledige genoom dan tnt werd aangenomen te maken (waarschijnlijk zeg ik dit compleet fout).

2. De hond die genetisch het meest op de wolf lijkt is de poedel, opmerkelijk genoeg.
Waar haal je dat van de poedel vandaan? 😆 dat klopt niet.

Dat is wel de uitgestorven grijze wolf, dat is wat anders dan de moderne grijze wolf. Maar die aftakking is vrij recent idd waardoor ze idd nog genetisch compatibel zijn.
Jup, daarom zei ik ook 'moderne wolf'.

Maar eigenlijk is de hond een bijzonder voorbeeld. De hond is niet geëvolueerd door natuurlijke selectie en 'normale' evolutie. We zijn wolven gaan domesticeren en duizenden jaren wezen fokken totdat bepaalde gewenste eigenschappen werden versterkt en negatieve eigenschappen werden vermindert. Tot ze tam werden. Of dat het doel was of toevallig het product van duizenden jaren aan symbiose (of beiden, aggresieve wolven werden afgemaakt, de tamme bleven) kan @Schwarzeneggertje vast wel verduidelijken.

De verschillen tussen sommige rashonden en wolven is wel al vrij groot.
Qua genotype of fenotype?

Ik denk dat we het nog moeten proberen met chimpansees om zeker te zijn.
@Schwarzeneggertje kom r maar in.

1. Heb je het over de wolf/hond of de mens/chinpansee?

2. Niet Huskey's? Aangezien die ook huilen zoals wolven. De poedel is een frankenstein monster zoals zoveel hondenrassen.
1520529902734.jpeg

Veel honden in dit kattentopic, vinde ze vast niet leuk 😄

Dat is iets van de jaren 80. Die hond was toen zo populair dat ze doorgefokt werden. Denk dat herders hoger scoren, zenuwlijers
Dat komt omdat herders werkhonden met een werkkarakter hebben. Als je ze dan als huishond houdt worden ze heel snel gefrustreerd. Dus wederom is het de mens met zijn verkeerde inschatting.

Probleem bij rashonden is het overfokken en dus inteelt wat voor storingen kan zorgen
Inteelt is juist wenselijk. Mits het goed en CORRECT gebeurt.

Overfokken is een probleem als je steeds meer van een bepaald karakter of uiterlijke trekken eruit wil halen en dus te kort en te vaak gaan intelen(vader/dochter/moeder/zoon) en dat keer op keer, dat geeft problemen.

Get yo facts straight.

Overfokken is een probleem als je steeds meer van een bepaald karakter of uiterlijke trekken eruit wil halen en dus te kort en te vaak gaan intelen(vader/dochter/moeder/zoon) en dat keer op keer, zonder inmenging van vers bloed dat geeft problemen. Je wilt bloedlijnen juist zuiver houden, maar je wilt defects in het karakter en uiterlijk weg houden dus meng je tactisch vers bloed erdoor om de X generatie

Overfokken is een probleem als je steeds meer van een bepaald karakter of uiterlijke trekken eruit wil halen en dus te kort en te vaak gaan intelen(vader/dochter/moeder/zoon) en dat keer op keer, zonder inmenging van vers bloed dat geeft problemen. Je wilt bloedlijnen juist zuiver houden, maar je wilt defects in het karakter en uiterlijk weg houden dus meng je tactisch vers bloed erdoor om de X generatie

kijk: https://youtu.be/aCv10_WvGxo?si=IskgGR3C4UTQqxtF

Alle defects die je hedendaags ziet komt door fokkers die modehonden en de daarbij horende extreme uiterlijke trekken( te korte neus, korte poten) juist aanmoedigen omdat het beter verkoopt. Echte goede fokkers halen bepaalde honden uit hun fokprogramma als er ook maar IETS niet goed is. Alles wat je nu ziet is gewoon een kassamodelhondje, er zijn nog maar enkele verantwoorde fokkers over in Nederland per ras

Verder kan ik je filmpje wel volgen maar die is nu niet echt van hoogstaande kwaliteit want ze laten zeer veel nuances en diepgang liggen. Die juist zo belangerijk zijn in deze discussie . Wat wel klopt is dat een ras een arbitrair iets is, maar wel 1 die aan hele stricte algemeen afgesproken voorwaarden moet voldoen om ook maar in aamerking te komen voor een stamboom.

Al is de FCI tegenwoordig een grote aanfluiting. Een klein voorbeeld: . Een niet nader te noemen fokker fokte een mooi nest en meldde deze aan bij de RVB( RAAD VAN BEHEER), daarna komt een bevriendde "backyard" breeder langs, legt een paar backyard pups bij het nest en zodra de man van RVB komt chippen dan chipt ie ze allemaal zonder vragen. Weer een paar kutgefokte beesten in het systeem, en die dingen gebeuren constant. Een FCI stamboom zegt dus ook niks,0 meer. Corrupte bende.

Ik kom uit een familie van hondenwerkers en houders. Vroeger Bouviers en daarna Rottweilers. Vroeger was dit allemaal veel beter en hadden weinig rassen problemen. Tot het te commercieël werd. Gelukkig komen de "oude" rassen weer langzaam terug, zoals de old english bulldog.

Terug
Naar boven