XXL Nutrition

Het moeilijke woorden spel

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk niet dat egoïsme zozeer het probleem is, maar het ontbreken van van inzicht in en de samenhang met andere onderwerpen dan waarop de burger om advies wordt gevraagd waarschijnlijk wel.
Volgens de filosofie van het objectivisme van Ayn Rand (die ik persoonlijk niet kan weerleggen) is egoïsme juist het grootste goed, maar ze bedoelt er niet helemaal hetzelfde mee als egoïsme in de volksmond.

Daar verschillen we van mening over.
Helaas kan je daar geen mening over hebben, dat is net zoiets als een persoonlijke mening hebben over bv de snelheid van het licht.

Het moeilijke woordenspel of het moeilijkewoorden spel.

eponymous

Volgens de filosofie van het objectivisme van Ayn Rand (die ik persoonlijk niet kan weerleggen) is egoïsme juist het grootste goed, maar ze bedoelt er niet helemaal hetzelfde mee als egoïsme in de volksmond.
En daar gaat het mis, want zij duidde inderdaad op iets "meer" dan slechts "platte" zelfzuchtigheid.

ook zoiets: De verwarring met betrekking tot het begrip "selfish gene", nog zo'n leuke hoofdbreker.

Ik denk dat ik de luxaflex maar even dicht ga doen..

En daar gaat het mis, want zij duidde inderdaad op iets "meer" dan slechts "platte" zelfzuchtigheid.

ook zoiets: De verwarring met betrekking tot het begrip "selfish gene", nog zo'n leuke hoofdbreker.

Ik denk dat ik de luxaflex maar even dicht ga doen..
Ik ben The Fountainhead weer eens aan het herlezen, denk al zeker voor de vijfde keer; wat blijft dat toch een klapper in de zin van dat het verwoordt wat ik zelf al vermoedde, zeker na lezing van bv Der Richter und sein Henker van Friedrich Duerrenmat.

Af en toe lijkt de stijl wat te haperen, ik wou ook soms dat ik dit boek nooit tegengekomen was, want het is haast onmogelijk om de implicaties uit je gedachten te krijgen.

Af en toe lijkt de stijl wat te haperen, ik wou ook soms dat ik dit boek nooit tegengekomen was, want het is haast onmogelijk om de implicaties uit je gedachten te krijgen.
Ik weet dat Rand met haar schrijfsels voor velen nogal schokkerend was, maar wat dit boek betreft word ik niet gehinderd door inhoudelijke kennis van zaken.
Op wat voor implicaties doel je hier, ben ik wel nieuwsgierig naar?

Ik weet dat Rand met haar schrijfsels voor velen nogal schokkerend was, maar wat dit boek betreft word ik niet gehinderd door inhoudelijke kennis van zaken.
Voor mij was de filosofie op zichzelf niet schokkend, maar wel de daarin expliciet genoemde en helder verklaarde motovatie die veel mensen drijft tot wat ze doen.

Voor mij was de filosofie op zichzelf niet schokkend, maar wel de daarin expliciet genoemde en helder verklaarde motovatie die veel mensen drijft tot wat ze doen.
Is het als roman hater de moeite waard of is dit te heftig?

Ik heb de vertaling al gevonden >800 pagina’s of 37uur als luisterboek.

Inderdaad, want je hebt er nu nog last van, blijkbaar:

"Voor de vijfde keer aan het herlezen, maar je wou eigenlijk ook dat je dit boek nooit tegengekomen was.." ;)
Er staan onnavolgbare gedeeltes in dit boek (in beide betekenissen), pas op mijn huidige leeftijd denk ik het meeste te begrijpen. Dat had ik ook met het boek "At play in the fields of the lord" van Peter Matthiessen.

Helaas kan je daar geen mening over hebben, dat is net zoiets als een persoonlijke mening hebben over bv de snelheid van het licht.
Want jij bent het licht, de waarheid en het alles :roflol:
Ik denk niet dat egoïsme zozeer het probleem is, maar het ontbreken van van inzicht in en de samenhang met andere onderwerpen dan waarop de burger om advies wordt gevraagd waarschijnlijk wel.
Ja, het onderwerp is ook complex.... erg complex voor de meesten.

Laat maar weten wat je ervan vond als je het uit hebt. Hoeveel sterren en zo .... :)
Ik heb het boek bijna uitgelezen, moet eerlijk toegeven dat het op een aantal vlakken mij behoorlijk geraakt heeft. Bepaalde fases waarin je terecht komt als homoseksuele man en dat je leven toch een beetje anders is dan een heteroseksuele. Bedpartners, open relaties, grote leeftijdsverschillen overal zit een reden achter. Helaas is onder de homoseksuele man ook veel meer kans op depressies, suïcidale gedachtes ect. Gelukkig zijn er ook heel veel positieve en mooie verhalen uit het boek over homoseksualiteit. Het is een heel lang verhaal maar puntje bij paaltje ben ik er ook wijzer van geworden en snap ik waarom ik soms bepaalde keuzes maak of heb gemaakt onder anderen met mannen.

Het boek zelf zou ik echt 5 sterren geven, aangezien ik er heel veel aan heb gehad en aan ga hebben.

Want jij bent het licht, de waarheid en het alles :roflol:

Ja, het onderwerp is ook complex.... erg complex voor de meesten.
Ik bedoelde dat filosofie, net als wetenschap, tot echte objectieve inzichten komt die niet-onderhandelbaar zijn, net zoals je toch echt met een vorm van geld benzine oid moet kopen om bv met je auto naar een concrete bestemming te gaan, en dat je dan daarbij aan een aantal niet-onderhandelbare concrete veiligheidsafspraken en andere onwrikbaar spelregels moet gehoorzamen om veilig en op tijd aan te komen. Zelfs de meest extreem gelovigen zullen erachter komen, dat in dit proces een alternatieve aanpak gebaseerd op willekeurige afwijkingen van die regels, het resultaat op zijn best suboptimaal zal zijn, zoals met gebedsgenezing.

Laatst bewerkt:
Ik heb het boek bijna uitgelezen, moet eerlijk toegeven dat het op een aantal vlakken mij behoorlijk geraakt heeft. Bepaalde fases waarin je terecht komt als homoseksuele man en dat je leven toch een beetje anders is dan een heteroseksuele. Bedpartners, open relaties, grote leeftijdsverschillen overal zit een reden achter. Helaas is onder de homoseksuele man ook veel meer kans op depressies, suïcidale gedachtes ect. Gelukkig zijn er ook heel veel positieve en mooie verhalen uit het boek over homoseksualiteit. Het is een heel lang verhaal maar puntje bij paaltje ben ik er ook wijzer van geworden en snap ik waarom ik soms bepaalde keuzes maak of heb gemaakt onder anderen met mannen.

Het boek zelf zou ik echt 5 sterren geven, aangezien ik er heel veel aan heb gehad en aan ga hebben.
Als een boek of andere communicatie alleen gewenste of reeds vermoede inzichten geeft, is er reden tot enige voorzichtigheid bij de objectieve beoordeling ervan...

Als een boek of andere communicatie alleen gewenste of reeds vermoede inzichten geeft, is er reden tot enige voorzichtigheid bij de objectieve beoordeling ervan...
Het bestaan van obligate (itt tot facultatieve) homoseksualiteit bij mannen (mensen en andere dierensoorten) is misschien wel het grootste intellectuele 'probleem' in de evolutiebiologie. Ook de facultatieve variant (biseksualiteit) is een hersenkraker. Moreel en gevoelsmatig gezien is het voor mij en vele anderen totaal geen probleem, alleen al omdat het bestaat, maar het is een zo algemeen voorkomend verschijnsel in de zin van bij waarschijnlijk 10% van alle mensen oftewel bijna een miljard individuen, dat het op basis van fundamentele natuur'wetten' zoals survival of the fittest, intellectueel volkomen onverklaarbaar lijkt. Voor mij is dit aanleiding geweest om er onderzoek naar te doen bij mannen van een andere zoogdiersoort. Daar vond ik een plausibele alternatieve effectieve voortplantingsstrategie die mogelijkheid ook 'homohaat' kan verklaren. Bij mensen mannen is de situatie nog veel complexer doordat de sociale context ingewikkelder is.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven