Fitness Seller

Het moeilijke woorden spel

10 points for Ravenclaw!

Dammit :D

Plebisciet

• Topic Starter Topic Starter
Beetje arrogante stelling.... het volk kan wel geraadpleegd worden. Of de overheid er vervolgens iets mee doet (zeker als het antwoord hen niet bevalt) is vraag twee :D
De gemiddelde mens heeft het bijna altijd mis, in elk opzicht, en door een heleboel foute meningen te raadplegen maak je het alleen erger.

De oorspronkelijke betekenis van arrogant is trouwens dezelfde als die van plebisciet!

rogare (ad populum) > adrogare > arrogare

Laatst bewerkt:
De gemiddelde mens heeft het bijna altijd mis, in elk opzicht, en door een heleboel foute meningen te raadplegen maak je het alleen erger.
Ik geef toe dat de gemiddeldde mens eerder naar zijn egoïstische korte termijn doel kijkt dan naar een stip op de horizon voor de hele gemeenschap, maar dat geldt voor de gemiddelde politicus helaas ook.

Ik geef toe dat de gemiddeldde mens eerder naar zijn egoïstische korte termijn doel kijkt dan naar een stip op de horizon voor de hele gemeenschap, maar dat geldt voor de gemiddelde politicus helaas ook.
En toch is egoïsme de enige manier om het beste te bereiken voor de hele gemeenschap.

Ik denk niet dat egoïsme zozeer het probleem is, maar het ontbreken van van inzicht in en de samenhang met andere onderwerpen dan waarop de burger om advies wordt gevraagd waarschijnlijk wel.

waar haal jij die link met populum vandaan?
Uit mijn Latijnse les van een halve eeuw geleden.

Ar is de geassimileerde vorm van ad en dat betekent 'naar' en verwijst naar het volk. Dat laatste ligt niet meteen voor de hand en moet je dus wel weten uit een vorm van onderwijs of andere betrouwbare bron over de totstandkoming van het Latijn.

Terug
Naar boven