- Waardering
- 25.458
- Lengte
- 1m83
Dit was een wereldwijd onderzoek.Ik begrijp niet wat dat ermee temaken heeft?
Beetje gek stukje ook. Die 2000 soorten zijn vooral muizen en andere zijn prooidieren. Eindigen ze niet als kattenvoer, dan als voedsel van vossen, roofvogels, slangen, marterachtigen, ect. Jouw link suggereert dat veruit de meeste muisjes en vogeltjes door katten worden gegeten, maar dat is niet wat het onderzoek zegt. Ze hebben alleen gekeken naar dieren die als kattenvoer eindigen en deze niet vergeleken met bv vossenvoer of wat een (roof)vogel allemaal eet. Ik weet niet waar het onderzoek gedaan is, maar soepschildpadden en 4% reptielen klinkt tropisch. Dat is waarschijnlijke gen regio waar (zelfs wilde katten) katten zoveel geneutraliseerd worden als hier. Daar is vaak een overschot waar geen grip op is, hier speelt dat helemaal niet.
Impact op ecologische systemen klinkt spannend, maar welke impact en hoe dit afwijkt van bv een vos of reiger leggen ze niet uit. Als dat überhaupt vergelijkbaar is.
En dan de praktische kant: Niet iedere kat is een binnenkat. Het is een fabeltje dat je dat er zomaar van kan maken. Wil je een praktische oplossing voor Nederland, focus je dan op huiskatten een 1 of 2 dagen binnen houden als jonge vogeltjes aan het uitvliegen zijn.
Het is niet zo dat alles wat een kat niet eet automatisch door een ander dier gegeten wordt. Veel dieren (en ecosystemen) zijn wel aangepast aan hun natuurlijke vijanden, maar niet aan een goed doorvoede huiskat.
Vrij rondlopende katten fungeren ook in Nederland als invasieve exoten. Ze bedreigen niet alleen prooidieren, maar ook, als concurrentie, de roofdieren.
Dat je niet van iedere kat zomaar een binnenkat kan maken snap ik. Misschien moet je het uitfaseren.
Mijn reactie ging vooral over jouw suggestie om in het belang van de diertjes vuurwerk te verbieden. Als je echts iets wilt doen voor de diertjes moet je ook iets met de katten doen.
Voor wie in het kader van Kerst nog iets voor een dier en een mens wil doen.