He michiel, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Waar ik jou, niet direct in volg is het vermijden van plantaardige oliën. Vanwaar die mening?
Het slechtse argument zou zijn dat het niet natuurlijk is, en iets industrieels. Ja natuurlijk is linolzuur uit een zonnebloempit natuurlijk, maar voor bijvoorbeeld zonnebloemolie moet je een gigantische hoeveelheid zonnebloempitjes samenpersen, dat is iets industrieels. Geen natuurlijke hoeveelheid iig.
Verder is te veel (meervoudig) onverzadigd vet slecht voor je celmembraan fosfolipiden, werkt het inflammatoir, en is het gelinkt aan een veeltal ziektes, waaronder kanker.
En ze zijn vanwege hun samenstelling erg instabiel, oxideren makkelijk.
De reden dat ze cholesterolgehaltes verlagen (in het bloed), is omdat bij een grotere inname, een groter gedeelte van je celmembraan fosfolipiden eruit gaat bestaan, waardoor ze minder stabiel zijn. Er wordt dan extra cholesterol genomen, voor extra stevigheid. Grotere inname van MOV verlaagt welliswaar (zo mogelijk tijdelijk) bloedcholesterol, maar dat is niet voordelig. De cholesterolproductie in de lever gaat echter omhoog.
Tevens verhoogd plantaardige olie waarschijnlijk de hoeveelheid geoxideerd LDL (= zeer slecht) en de hoeveelheid lipoproteine(a), en een hoog lp(a) is een risicofactor voor atherosclerose.
(Te veel) (industriele) plantaardige olie = chaos in het lichaam
Nog iets, ik suppleer omega 3, maar hij is wat aan de hoge kant, vandaar heb ik besloten hem om de 2 dagen te nemen.
Er zit in
500EPA
450DHA
milligram uiteraard hé.
Had verstaan dat 700mg of meer je immuunsysteem onderdrukt, klopt dit?
En kan ik dit recht zetten door hem om de 2 dagen te nemen? Of werkt dat zo niet?
Dat is niet te hoog gedoseerd imo. Is hartstikke prima.
Er zijn twee essentiele vetten, DHA (n-3) en arachidonzuur (n-6). EPA is een zwakkere versie van arachidonzuur, en stoort het metaboliseren ervan (produceert prostaglandinen die er voor zorgen dat arachidonzuur niet uit de cel vrijkomt, en dus niet zijn magie kan doen). Aangezien arachidonzuur inflammatie versnelt, is EPA in dat opzicht voordelig, omdat een grotere EPA/AA ratio inflammatie vertraagt. Dat is een beetje de hype rondom EPA.
Verder zou ik te veel EPA niet aanraden, beter laat je arachidonzuur gewoon z'n werk doen. Ik acht het goed mogelijk dat arachidonzuur bij het immuunsysteem betrokken is (studie ging geloof ik over natural killer cells), en dat daarom te veel EPA dit onderdrukt. Maar dat is een gok, heb het niet echt opgezocht.
Maar die hoeveelheden zijn prima dagelijks, imo.
Er is trouwens een vreemde strekking in mijn cholesterolgehalte uit de bus gekomen bij mijn laatste bloed bepaling waarvan ik jullie mening wel eens wil horen. Zal mijn laatste bloedtesten een uploaden, morgen. En ik zeg dit opdat ik het ook effectief zou doen. anders duurt dat weer weken, mijzelf kennende.
Ben benieuwd.
Weet iig wel dat te lage gehaltes niet goed zijn, oa gelinkt aan depressies.