AndroidHealthClinic

Het verhaal van haaii

Bezoekers in dit topic

Pff heb nog steeds geen afspraak gemaakt met die bio tandarts. Wat een bange lozer ben ik toch. Heb wel de moed bijeen weten te rapen om naar de apotheek gegaan. selenium, zink, vit.C en koper besteld.

Zink voor zijn kwik in kwantiteit reducerende werking. Selenium hetzelfde, en omdat die zijn werk niet goed kan doen door kwik (hoge affiniteit tot kwik, daarmee). Vit.C voor de glutathion productie, goed tegen kwik, en je hebt het ook vaak tekort door kwik net zoals selenium. Zink ook nog eens voor mijn testosteron productie wat oestrogenen systematisch onderdrukt: beter werkend immuunsysteem. Koper omdat vit.C en zink mijn koper opname verstoren.

Ik deel dit even met jullie mede. Moest er iemand meelezen die in hetzelfde schuitje zit heeft die er misschien wel wat aan.


Nu ben ik van plan het zo te doen, eventuele aanmerkingen zijn welkom:

Zink en vit.C 's avond, weg van mijn maaltijd. Koper en selenium samen. 's Morgens of iets dergelijk. En magnesium bij mij avond eten omdat ik daardoor beter zou kunnen slapen. Ook weerhoudt magnesium selenium weer, dus dacht ik die ver van elkaar gescheiden te houden. Kunnen b vitamine complex selenium en koper te samen kwaad? B6 verstoort de koper absorptie ook, meende ik. hmmm. dan zou ik zeggen 's ochtends b complex, 's middags koper, selenium of in de ochtend of in de middag. Magnesium bij het avond eten en de rest 's avond bijna voor het slapen. Of is vit.C niet zo goed voor het slapen?

Vitamine C: 1.500-3.000mg (afhankelijk van grootte en gewicht) verspreid over de dag innemen (500mg tabletjes, 3 tot 6 keer)
Is belangrijk voor optimale(re) collageen aanmaak, en dat is belangrijke bescherming tegen hart- en vaatziekten (maar lang niet alles natuurlijk).

Wat voor koper tabletjes zijn het trouwens? Ik zoek tabletjes van 0.5 of van 1 mg p/s, en dan in de vorm van aminozuur chelaat. Weet niet of ze bestaan eigenlijk.
(Koper werkt samen met vitamine C bij de collageenaanmaak).

Rest geen verstand van eigenlijk :o
 
Collageen aanmaak? Realy? dan zouden vit.C moeten helpen voor mijn gewrichtspijn, zou mooi zijn. Kopervorm weet ik niet, zal niet fantastisch zijn. Is meestal erg duur en niet bepaald het topproduct dat je verwacht wanneer je bij de apotheek supp's koopt. Dit is maar voor tijdelijk. In de tussentijd zoek ik op internet eerlijke prijs/ kwaliteit verhoudingen.
 
Jep, really :p

Op deze Amerikaanse sites hebben ze wel wat kwaliteit koper supps, maar zijn allemaal 100% of hoger van de ADH (2 mg).
http://www.iherb.com/Copper
 
Heb je dan niet dure verzendkosten?
 
Ooh wat ik nog niet gevraagd heb michieln: Vanwaar jouw aanbevelingen niet te veel vezels te eten?


Mijn bloeduitslagen zullen met vertraging worden gepost. Ik wacht nog op onze geliefde getXXL. Daarbij zal ik de laatste 2/3 zelf moeten typen.
 
Ooh wat ik nog niet gevraagd heb michieln: Vanwaar jouw aanbevelingen niet te veel vezels te eten?


Mijn bloeduitslagen zullen met vertraging worden gepost. Ik wacht nog op onze geliefde getXXL. Daarbij zal ik de laatste 2/3 zelf moeten typen.
Vezels zijn lichtelijk testosteron verlagend.

Maar dit is niet hetgene waar je je al te druk om moet maken. Hoge hoeveelheid vet en de onderlinge verhoudingen van vetten is veel belangrijker.
 
Laatst bewerkt:
edit: ziet er rommelig uit.
 
Laatst bewerkt:
al naar de huisarts geweest voor een doorverwijzing brah?
klachten zijn bijna nooit 100% somatisch
 
35kmjco.jpg


18 juli vorig jaar, vorige zomer dus
312yds3.png



22 augustus vorig jaar:

25ja9hj.png


jt2l2f.png



ergens rond februari dit jaar:

3480sqp.png



34go593.png


Zien jullie die tendens in mijn cholesterol? Vooral bij mijn laatste bepaling is die erg verschillend. Aangaande voeding is er naast mijn verzadigde vetten consumptie niets veranderd. Ja dat zou eventueel mijn stijging in LDL kunnen verklaren, ik moet echter aangeven mijn twijfels daarover te hebben.(waarmee ik wil zeggen dat ldl wel degelijk verhoogd wordt door SFA maar dat deze stijging me toch wel erg hoog lijkt). Maar stel dat die verhoging puur via mijn verhoogde verzadigde vet consumptie gerealiseerd is. Dan zou er toch niet dergelijke significante daling in mijn HDL mogen bestaan? Iemand die daar iets meer over weet? Mogelijke oorzaken etc.
 
naar mijn weten is cholesterol in de wintermaanden altijd wat hoger.
 
Klopt, maar als nog verklaart dat niet de redelijk diepe daling in mijn hdl cholesterol. Daarbij heb ik de zon(Vit.D aanmaak verlaagt chol.) vermeden deze zomer en is er nog 1 bloedbepaling die in de winter genomen was en niet zo veel verschilde van die in de zomer.
 
Wat is je dieet?

Verzadigd vet is overigens volkomen veilig. Een stijging in LDL = meer inflammatie.

Overigens laat tafelsuiker je LDL ook stijgen. Overschot aan fructose --> triglyceriden --> wordt weggetransporteerd adhv VLDL --> VLDL minus triglyceriden = LDL
Studies laten verder ook zien dat meer suiker/koolhydraten je HDL verlaagt.

Ben je al begonnen met mijn aanbevelingen wat betreft vitamine C en plantaardige olie?
 
Laatst bewerkt:
Ja alleen olijfolie en neem braaf mijn vit.C(verre weg van een maaltijd overigens om mijn koper opname in tact te houden).
Koolhydraten zijn inderdaad verhoogd omdat ik minder eiwit nuttig nu, doe immers geen KT meer. Edoch, ik consumeer niet meer suikers dan voordien, integendeel. En altijd echte volkorenbronnen, niet te veel brood, winkelbrood beperken, veel havermout etc. Dus die HDL daling is me duidelijk, de ldl stijging, ik weet niet, dat klontje boter extra (3gram verzadigd vet in totaal) zal daar niet veel aan veranderen. Blijft mij een raadsel.
 
Ik zou voorstellen je koolhydraten te verlagen tot ergens tussen de 100 en MAX. 200g. Zo veel mogelijk complex, bij voorkeur zo veel mogelijk lage(re) G.I. kh.
Als je nog lager kunt, go for it. 50 tot 150g? Beetje uitproberen waar je je fijn bij voelt. Iig verlagen. Waar zit je nu op?

Hoge G.I. kh --> bloedsuiker piek --> schade aan bloedvaten --> inflammatie --> verhoging LDL

Wat betreft (verzadigd) vet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584043

HDL(2)-cholesterol concentrations correlated negatively with serum triacylglycerol concentrations

CONCLUSIONS: A reduction in dietary total and saturated fat decreased both large (HDL(2) and HDL(2b)) and small, dense HDL subpopulations, although decreases in HDL(2) and HDL(2b) were most pronounced.


Hoge triglyceriden lijkt dus HDL te verlagen, en een lagere vetinname (en zeker verzadigd vet) ook.
HDL2 is overigens de sterkst beschermende HDL (HDL3 is minder beschermend).


Het lijkt er dus op dat het probleem meer bij de stijging van triglyceriden zit, die je bij jou ook ziet:
- minder koolhydraten en suiker eten
- visolie (DHA) schijnt triglyceriden te verlagen



Dus mijn (vaste) advies blijft staan: baseer je voeding op volle melk, eieren, vlees, nootjes/pinda's, roomboter, kokosnootolie, olijfolie, pure chocola, en groente. En vul een beetje aan met complexe carbs, maar aangezien je geen KT doet heb je daar weinig aan. Dus ik zou die laag houden (en dus een dieet hoog in vet volgen).
En 3-6x 500mg vitamine C verspreid over de dag.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt, weer veel opgehelderd. KH's kan ik verminderen. Suikers zou ik niet weten hoe. Euhm, ja die stijging in triacyglycerolen kan verklaard worden door het feit dat ik bij mijn laatste bloedtest wel wat gegeten had. Dat verhoogde je LDL niet zo heel sterk meende ik gelezen te hebben. Maar dat dit tot een daling van HDL zou hebben geleid had ik geen acht op geslagen.
 
Zolang je toegevoegd suiker vermijdt, en dus gewoon natuurlijke en onbewerkte voeding eet, maakt de hoeveelheid (simpele) suikers niet uit. Melksuikers kan prima, mits je niet lactose intolerant bent uiteraard.
 
In alle serieusheid:

Ik zou echt naar een psycholoog beginnen gaan. Je bent volledig ingenomen door je (gebrek aan) gezondheid en let op de kleinste details. Als 19jarige voel je normaal gezien niet eens of je cholesterol te hoog is of wanneer je een tijdje te weinig vitamine C neemt. Je maaltijden aanpassen op je koperinname ed... Dat doet er echt niet toe bro, daar heeft 99.99% van de bevolking nog niet eens van gehoord. Een mens is gemaakt om bestand te zijn tegen wisselende omstandigheden mbt voeding, kijk maar gewoon naar de wisseling van de seizoenen en bijhorende seizoensproducten.

Even een quote van wikipedia over psychosomastiek:

Psychosomatische ziekten zijn modegevoelig. Als de medische kennis toeneemt verschuift de aandacht, en daarmee het aantal lijders. Fibromyalgie, burn-out, chronischevermoeidheidssyndroom, functionele hypoglykemie, RSI, spasmofilie, whiplash en hyperventilatiesyndroom zijn voorbeelden van aandoeningen waarbij door de meeste medici een grote psychische component wordt verondersteld.

Ik denk dat je hier eerder de oorzaak van je problemen moet zoeken. Maak asap een afspraak met een psycholoog, al helemaal als het gratis is.

Sterkte en succes bro.
 
Gast, aan je toekomst (op het gebied van gezondheid) denken is te veel gevraagd? Niet alles merk je op korte termijn.

Daarnaast heeft ie, voor zover ik begrijp, al klachten in dit stadium van zijn leven. Is het dan raar als je dingen gaat proberen om daar vanaf te komen?
 
Gast, aan je toekomst (op het gebied van gezondheid) denken is te veel gevraagd? Niet alles merk je op korte termijn.

Daarnaast heeft ie, voor zover ik begrijp, al klachten in dit stadium van zijn leven. Is het dan raar als je dingen gaat proberen om daar vanaf te komen?

Ik verwacht niet eens dat mijn klachten overgaan door supp's. Dat lijkt me onlogisch. Echter zoals jij zegt is dat helemaal geen reden om mezelf te verwaarlozen. Stel dat ik van de een op andere dag me toch beter begin te voelen. Dan zal ik alleen maar blij zijn dat ik zo intensief met mijn gezondheid bezig was, want alle schade die ik nu vermijd is mooi meegenomen voor later. Wie weet kan een optimale collageen synthese net het verschil maken tussen helemaal herstelde gewrichten en 'ik heb vroeger X gehad en mijn gewrichten zijn er nooit volledig bovenop gekomen omdat ik het toch niet de moeite vond op mijn gezondheid te letten'.

:D


In alle serieusheid:

Ik zou echt naar een psycholoog beginnen gaan. Je bent volledig ingenomen door je (gebrek aan) gezondheid en let op de kleinste details. Als 19jarige voel je normaal gezien niet eens of je cholesterol te hoog is of wanneer je een tijdje te weinig vitamine C neemt. Je maaltijden aanpassen op je koperinname ed... Dat doet er echt niet toe bro, daar heeft 99.99% van de bevolking nog niet eens van gehoord. Een mens is gemaakt om bestand te zijn tegen wisselende omstandigheden mbt voeding, kijk maar gewoon naar de wisseling van de seizoenen en bijhorende seizoensproducten.

Even een quote van wikipedia over psychosomastiek:

Psychosomatische ziekten zijn modegevoelig. Als de medische kennis toeneemt verschuift de aandacht, en daarmee het aantal lijders. Fibromyalgie, burn-out, chronischevermoeidheidssyndroom, functionele hypoglykemie, RSI, spasmofilie, whiplash en hyperventilatiesyndroom zijn voorbeelden van aandoeningen waarbij door de meeste medici een grote psychische component wordt verondersteld.

Ik denk dat je hier eerder de oorzaak van je problemen moet zoeken. Maak asap een afspraak met een psycholoog, al helemaal als het gratis is.

Sterkte en succes bro.

Dat mijn cholesterol niet verantwoordelijk is voor mijn klachten of hoe ik mij voel twijfel ik niet aan. Ik plaats het hier voor de meedenkers, omdat cholesterol wel eens beïnvloed kan worden door een aantal ziektes. Misschien kom ik zo iets meer te weten over onderliggend structureel probleem. Verder quote ik mezelf uit de vorige pagina.

Ja ik zal nog eens naar roel, mijn trajectbegeleider bellen. die gelooft daar ook in. Ik heb er geen problemen mee, en het zou kunnen helpen, misschien. Maar geloof niet meer dat ik psychosomatisch ben. Als ik dat via de advb doe, is't gratis. Wat mooi meegenomen is.

Info die hierop van aanvullende aard is: ik heb net nog geprobeerd mijn trajectbegeleider te bellen ivm dat bezoek aan een psycholoog. Maar hij was er niet.

Volgende week nog eens.















j/k
 
Back
Naar boven