AndroidHealthClinic

Het Wijn & Vergiste Sappen Topic

What's your poison?


  • Totaal stemmers
    34

Bezoekers in dit topic

IMG_20210307_061253.jpg
IMG_20210306_121622.jpg
IMG_20210306_121609.jpg
 
Kent iemand deze?
212EBCF1-B589-4101-954E-D4804C5485D9.jpeg
 
Is wel een bekende naam. De 10 is een Strong Dark Ale. Verwacht veel alcohol en een karamel zoetje.

Ik heb een Stout met banaan en karamel gescoord die bijna 4,5 uit 5 scoort op untappd. Ben echt heel benieuwd.

IMG-20210317-WA0003.jpeg
 
IMG_20210326_204703.jpg

Een beetje lui geweest met labelen, maar na een maand eens gelabeld. 1.5 jaar in bulk gerijpte appel-kaneel mede/cyser. Gezien de hoge alcoholpercentage mag die nog wel even een jaartje doorrijpen op de fles.

Ondanks zijn jonge leeftijd was het best een verrassing. Het ruikt naar gluhwein, maar smaakt er weinig naar. De kaneel is er helaas niet duidelijk in te proeven, misschien dat het na wat verder te rijpen wat meer omhoog komt. Het smaakt wel lekker voor iets wat net gebotteld was. Meestal komt de smaak 3-6 maand na het bottelen een stuk meer tot zijn recht. Kleine flesjes zijn om op 3, 6 en 12 maanden de voortgang te proeven.

Ik zal dit recept nog wel gaan herhalen met een extra kaneelstokje. Heb het idee dat dit een lekkere zal zijn. Wijn brouwen is een bijzonder vak. Een wijn kan smerig zijn met bottelen en na 6 maanden gewoon lekker zijn. Een wijn dat oke is bij het bottelen heeft een mooie kans om meer dan oke te zijn na een korte periode na-rijpen.
 
Bekijk bijlage 523916
Een beetje lui geweest met labelen, maar na een maand eens gelabeld. 1.5 jaar in bulk gerijpte appel-kaneel mede/cyser. Gezien de hoge alcoholpercentage mag die nog wel even een jaartje doorrijpen op de fles.

Ondanks zijn jonge leeftijd was het best een verrassing. Het ruikt naar gluhwein, maar smaakt er weinig naar. De kaneel is er helaas niet duidelijk in te proeven, misschien dat het na wat verder te rijpen wat meer omhoog komt. Het smaakt wel lekker voor iets wat net gebotteld was. Meestal komt de smaak 3-6 maand na het bottelen een stuk meer tot zijn recht. Kleine flesjes zijn om op 3, 6 en 12 maanden de voortgang te proeven.

Ik zal dit recept nog wel gaan herhalen met een extra kaneelstokje. Heb het idee dat dit een lekkere zal zijn. Wijn brouwen is een bijzonder vak. Een wijn kan smerig zijn met bottelen en na 6 maanden gewoon lekker zijn. Een wijn dat oke is bij het bottelen heeft een mooie kans om meer dan oke te zijn na een korte periode na-rijpen.
Als je een flesje over hebt neem ik hem wel over.
 
Als je een flesje over hebt neem ik hem wel over.
Kan best een klein flesje missen voor een mede-mede fan! Even kijken met een paar maanden of die goed genoeg smaakt om te delen :p. Help me herinneren.
+1 ik ben toch op een kamikaze queeste.
Zelfde voor een echte wijnkenner. Ben wel benieuwd wat een connoisseur als jij er van vindt.
 
Kan best een klein flesje missen voor een mede-mede fan! Even kijken met een paar maanden of die goed genoeg smaakt om te delen :p. Help me herinneren.

Zelfde voor een echte wijnkenner. Ben wel benieuwd wat een connoisseur als jij er van vindt.
Ik geef je sowieso mijn oprechte mening.
Bedankt alvast!
 
Een iets verouderde Côtes Du Rhône.
Blend van Syrah, Carignan en Grenache.
Een domein waarbij je wat geduld moet hebben deze 2012 was perfect op dronk.
Garrigue kruidendoosje, een twijgje hout en stevige zuren. De tannines zijn heel mooi versmolten. Denk ooit gekocht aan 12 euro ofzo.
IMG_20210328_143330.jpg


Mag sapje uit de Loire , Frankrijk.
100% Chenin Blanc.
Natuurlijk gemaakt niks gespoten in de wijngaard, geen geknoei in de kelder.

Speciaal zeer zeker.
Appel, rijp fruit, zacht en toch smaakvol. Een mooie balans.
Blijkbaar enkel meer te krijgen op allocatie dit. Spijtig.
IMG_20210328_134229.jpg


Désiré Petit, nooit de grootste wijnen maar altijd consistent ik kwaliteit.
Sommige vinden ze een beetje braaf.
Zelf vind ik ze altijd waar voor hun geld.
Een blend van Chardonnay en Savagnin oxidatieve opvoeding.

Nootjes, hint van citrus, volslank met een fijne aciditeit.
Mag misschien iets meer verfijning hebben maar dat is een schoonheidsfoutje.
IMG_20210328_123406.jpg


100% Muscat, droge vinificatie (= geen zoete wijn) uit het zuiden van Frankrijk.
De Roussillon regio, warm klimaat met altijd een een wind die aanwezig is.

Bon verder over de wijn.
Zeer weelderige wijn, exotisch fruit, puur en een mooi evenwicht.
Een zalig sapje om te drinken op een warme zomerdag of met vrienden als aperitief.
IMG_20210328_114858.jpg


Semi stevige knul dit.
Vooral Grenache staat op het etiket met een toetje Carignan.
Verbazend zacht, complexloos maar wel lekker.
IMG_20210327_153953.jpg


Steviger baasje opnieuw, redelijk wat Grenache ook weer hier.
Mooi op dronk, een frisse zuiderling opnieuw.
Na een tijdje kwam de wijn wel ietsje lomper over. Glaasje op zich moet zeker kunnen al zal deze je meer dankbaar zijn bij een lamskroon of een goede steak.
IMG_20210327_153335.jpg


Bordeaux het blijft moeilijk.
Voor een fles met de waarde van €50 zeer ondermaats.
De jaargang 2006 laat zich duidelijk zien.
Nog wat hardheid op het einde en een bitter die komt opzetten. Hoe meer deze openstond hoe minder aantrekkelijk die werd.
IMG_20210327_152303.jpg


Klasse witte Bourgogne als je het mij vraagt.
Niet goedkoop zit rond de €40 maar is het waard.
Saline, klein toefje boter, sprankelende zuren en nog wat fruit. Mineraal zeer zeker, een slanke stijl van chardonnay.
IMG_20210327_145930.jpg


100% Chasselas niet iets wat je alledaags drinkt.
Een zeer gehyped domein momenteel en vond hier niks speciaal aan.
Correct zonder meer, eens wat maar cuvées kopen misschien lag deze me gewoon niet zo.
IMG_20210327_115620.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had van het weekend een Melomel smoothie, de overtreffende trap van mede met fruit. Superdik, veel banaan. Was net zo'n flesje versgeperst sap/smoothie van de AH met alcohol. Breakfast of champions.

20210327_223950.jpg
 
Ik had van het weekend een Melomel smoothie, de overtreffende trap van mede met fruit. Superdik, veel banaan. Was net zo'n flesje versgeperst sap/smoothie van de AH met alcohol. Breakfast of champions.

Bekijk bijlage 524147
Zou er wel eentje lusten nu.
 
Zalige Pasen.

Een 100% muscat uit de Castilla y Leon uit Spanje.
Dit is een best speciale dessert wijn, de druiven worden geplukt op het einde van oktober. Zeer rijp en toch zeer veel aciditeit.
Niet voor iedereen weggelegd, zeer mooi naast een dessertje met speculaas en hoeve ijs.
IMG_20210403_141411_1.jpg

Een speciale editie van dit biertje.
Heel veel meerwaarde krijgt het bier hier wel niet ITT tot de gewone ''meesteres''.
Mede omdat meesteres op zich al een tamelijk slank en elegant biertje is.

IMG_20210403_141352_1.jpg


Dit was een speciaal bier!
Gebrouwen door een restauranthouder waar we een take-away deden in december.

Zo fris en fruitig!
Ik moet denken aan passievrucht en lychee zonder dat het echt klef wordt.
De zuren mochten misschien een tikje hoger maar goed.
De man is zeker goed bezig.
IMG_20210403_141403_1.jpg


Een lichtgewicht onder de wijnen.
Misschien wel de wijn met het minste tannines die ik ooit gedronken heb.
Voor 2018 zeer mooi en fris gemaakt.
Rekening houdende dat '18 een zeer warm jaar was voor deze regio en dat de meeste wel wat hoger in alcohol zaten.
Deze niet lekker fris rood fruit en enkele aardse tonen.

Veel mensen zullen dit geen wijn noemen omdat het te licht is.
Maar deze stijl bevalt me heel erg.

IMG_20210402_171610.jpg


Een lekkere atypische Temranillo!
Blind raad je dit nooit.
Te licht van kleur de gekende aroma's van vanille en sigaarkistje zijn nergens te bespeuren.
Logisch want deze wijn is niet zo opgevoed.
Je krijgt een loepzuiver sapje met een mooie zuurtje graad.
Niet de meest memorabele wijn maar aan 10 euro heel smakelijk.
IMG_20210403_141345.jpg



100% Carignan uit het zuiden van Frankrijk.
2016 een topjaar, deze fles is de eerste die op dronk is.
Zalig!
Heeft alles wat ik zoek in een wijn die wat kloten mag hebben.
Kersen, kruidnagel, peper, bramen en het blijft zo maar gaan.
Zeer kruidig en zeer veel fruit.
Volume maar niks hoekig.
Integendeel dit wil je echt leegslurpen met een mooi stukje vlees ernaast.
92/100.
De mooiste wijn van het afgelopen weekend zonder twijfel.
IMG_20210403_141339.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, ik raak steeds meer geïnteresseerd in wijnen en ben dus ook steeds vaker aan het proeven, gebruiken jullie zo'n vacuümpomp om wijn langer te bewaren en werkt dit goed? Welke kunnen jullie aanraden?
 
Vraagje, ik raak steeds meer geïnteresseerd in wijnen en ben dus ook steeds vaker aan het proeven, gebruiken jullie zo'n vacuümpomp om wijn langer te bewaren en werkt dit goed? Welke kunnen jullie aanraden?
Hey Zemmer,

Zo een pomp ''vacuvin'' gebruik ik niet meer.
Het viel op dat de wijnen vaak minder geurend waren en wat smaak moesten inboeten door deze methode.
Hoe dit komt kan ik echter niet verklaren.
Misschien dat Steks hier iets nuttig kan over zeggen?

De belangrijkste vraag is hoe lang wil je de wijnen bewaren?

Volgende methodes kan je toepassen.

Jonge wijn 1 a 5 dagen bewaren.
Stop er op, donkere en koele plaats.
10 a 14 graden.

Jonge wijn 1 a 7 dagen bewaren.
De rest overgieten in een klein flesje zodat je een minimum aan lucht hebt tussen de stop en de wijn.
Opnieuw donkere en gekoelde plaats is een must.

Wil je tot 14 dagen of een maand gaan bij een jongere wijn kan ik je dit aanraden.
Coravin, niet zo goedkoop maar wel zeer effectief.
Indien je de fles goed bewaard kan je een maand later wel nog een degelijk glas wijn hebben.

Belangrijk zijn hier ook gekoeld en donkere opslag.

Dit alles is zeer afhankelijk van de kwaliteit dat je wijn heeft.
Nog straffer het is zelfs afhankelijk welke druif de wijn van gemaakt is en op welke manier!

De reden dat ik schrijf vooral jonge wijn 1 a 3 jaar na oogstdatum heeft te maken met het feit dat er slechts weinig bewaarwijn is.

En die zijn soms maar op hun best een dag of 3 na opening.
Als je ze te jong opent tenminste.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Onit
Zo’n vacuvin zou in theorie wat lichte componenten uit de wijn kunnen trekken waardoor de smaak en vooral ook de geur kan veranderen.
 
Zo’n vacuvin zou in theorie wat lichte componenten uit de wijn kunnen trekken waardoor de smaak en vooral ook de geur kan veranderen.
Trekt ook wat alcohol er uit denk ik.
 
Back
Naar boven