XXL Nutrition

Hi guys I'm back - Trainen icm drukke baan, ervaringen?

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
Na 4 jaar van heel weinig trainen in verband met drukke baan ben ik het nu zat. Ik ga weer aan de ijzers hangen! Daar hoort natuurlijk ook bij om weer op dit forum rond te hangen.

In het weekend maar vooral op doordeweekse avonden ben ik vaak te moe om te trainen (hou ik mezelf voor). Ook heb ik vaak van alles aan m'n hoofd waardoor ik niet aan trainen toekom. En het vrouwtje wil natuurlijk ook wat aandacht. Ook reis ik voor m'n werk 2 à 3 keer per maand een paar dagen naar het buitenland. Gelukkig kan ik zelf hotels uitzoeken en kan ik dus hotels selecteren met een gym. Vaak zijn dat de momenten dat ik het meeste train omdat je 's avonds toch niets anders te doen hebt.

Ongetwijfeld ben ik niet de enige die 50+ uur in de week werkt. Daarom hoor ik graag wat jullie doen om werk en trainen optimaal te combineren.

Na 4 jaar van heel weinig trainen in verband met drukke baan ben ik het nu zat. Ik ga weer aan de ijzers hangen! Daar hoort natuurlijk ook bij om weer op dit forum rond te hangen.

In het weekend maar vooral op doordeweekse avonden ben ik vaak te moe om te trainen (hou ik mezelf voor). Ook heb ik vaak van alles aan m'n hoofd waardoor ik niet aan trainen toekom. En het vrouwtje wil natuurlijk ook wat aandacht. Ook reis ik voor m'n werk 2 à 3 keer per maand een paar dagen naar het buitenland. Gelukkig kan ik zelf hotels uitzoeken en kan ik dus hotels selecteren met een gym. Vaak zijn dat de momenten dat ik het meeste train omdat je 's avonds toch niets anders te doen hebt.

Ongetwijfeld ben ik niet de enige die 50+ uur in de week werkt. Daarom hoor ik graag wat jullie doen om werk en trainen optimaal te combineren.

Training moet hoe dan ook een zeer hoge prioriteit hebben, anders wordt het -alle combinatietrucs ten spijt- uiteindelijk evengoed een fiasco.

Wat je daarnaast het beste kunt doen is de grote kunst van het balanceren en doseren:

- Je training zodanig indelen dat het niet erg is dat je af en toe een dag overslaat. Met niet erg bedoel ik dat het je motivatie ten opzichte van je progressiemodel e.d. niet te veel ondermijnt.

- Compacte trainingen hanteren, zo rond de 45-60 minuten maximaal. Ook al ben je wat moe en slecht gefocussed, dan trek je jezelf er toch nog wel doorheen.

- Frequenter trainen. Wel zwaar gaan, maar behoudender zijn qua Volume en de mate waarin je jezelf (mentaal/emotioneel) uitput met 'faalsets'.

Ik train op deze manier (bijna) elke dag, omdat sessies zoals boven omgeschreven niet zo'n enorme psychische 'druk' geven.

Het is eerder dat ik eigenlijk elke dag wel ergens een 'gaatje' vind om even te trainen, omdat dit soorten trainingen een soort universele pasvorm hebben.

Kortom het is de kunst het ZO in te richten dat je altijd wel (zeker ook voor je gevoel) het minimale kunt doen en als dit een dagje niet lukt is dat ook geen probleem.

Drie keer in de week trainen kan je er toch altijd wel bijpassen? Twee keer gelijk uit werk, en een keer in het weekend.

Lijkt me alleen met kinderen nogal lastig. Maar dan ga je savondslaat eens.

---------- Post toegevoegd 15 July 2013 om 12:48 ----------

En dan het liefst inderdaad een schema dat wat flexibeler is. Fullbody of UB/LB-split.

Ik zit in dezelfde situatie, alleen heb ik de luxe dat ik mijn eigen gym heb in mijn praktijk voor fysiotherapie en manuele therapie (powerrack etc). Ik train dus 3x per week een 531 schema (train tussen de middag in mijn lunch pauze :P), waarin ik mijn assistence superset met mijn hoofd oefening van die dag. Ik ga weer erg goed vooruit, ben relatief weinig tijd kwijt.

Thuis een homegym scheelt een hele hoop, ik hoef met niks of niemand rekening te houden.

• Topic Starter Topic Starter
Die kortere sessies helpen inderdaad wel om gemotiveerd te blijven. Wat ik vaak doe is mezelf voorhouden dat ik snel ff 3 of zelfs maar 2 oefeningen ga doen. Als je eenmaal bezig bent worden dat er vaak toch 5 of 6.

Ik heb thuis ook een bescheiden home gym (verstelbare drukbank, barbell, dumbells) waar ik in principe alle oefeningen mee kan doen.

leuk hectisch en druk leven lijk je te leiden.
Kan heus nog wel wat training bij, al is het 1 of 2 keer p w full body int begin
weet niet hoe je er nu uit ziet maar binnen een half jaar weer als op je foto's

Ik herken je situatie. Ben voor mijn vorige baan ook veel tijd kwijt geweest aan het werk + reizen.

Om die reden op een gegeven moment mijn homegym uitgebreid met een Barbarian cage.

Als training schema ben ik voor een UB/LB split gegaan zodat ik nog wel een redelijk aantal oefeningen kan doen per training.
Maar in totaal is dit minder zwaar per dag dan een full body met alle bekende compounds (die zoals gezegd emotioneel zwaarder zijn indien je ze allemaal tegelijk zou doen).
Tevens kun je met dit schema makkelijk een dagje overslaan mocht het niet uitkomen.

Ik heb er 's avonds ook niet altijd even veel zin in. De truc is om niet op de bank te gaan hangen als je thuis komt van het werk. Eet een lichte maaltijd waarop je nog lekker kan trainen. Ga lekker los op je training. Daarna kun je lekker eten, relaxen en het vrouwtje wat aandacht geven ;)

Training moet hoe dan ook een zeer hoge prioriteit hebben, anders wordt het -alle combinatietrucs ten spijt- uiteindelijk evengoed een fiasco.

Wat je daarnaast het beste kunt doen is de grote kunst van het balanceren en doseren:

- Je training zodanig indelen dat het niet erg is dat je af en toe een dag overslaat. Met niet erg bedoel ik dat het je motivatie ten opzichte van je progressiemodel e.d. niet te veel ondermijnt.

- Compacte trainingen hanteren, zo rond de 45-60 minuten maximaal. Ook al ben je wat moe en slecht gefocussed, dan trek je jezelf er toch nog wel doorheen.

- Frequenter trainen. Wel zwaar gaan, maar behoudender zijn qua Volume en de mate waarin je jezelf (mentaal/emotioneel) uitput met 'faalsets'.

Ik train op deze manier (bijna) elke dag, omdat sessies zoals boven omgeschreven niet zo'n enorme psychische 'druk' geven.

Het is eerder dat ik eigenlijk elke dag wel ergens een 'gaatje' vind om even te trainen, omdat dit soorten trainingen een soort universele pasvorm hebben.

Kortom het is de kunst het ZO in te richten dat je altijd wel (zeker ook voor je gevoel) het minimale kunt doen en als dit een dagje niet lukt is dat ook geen probleem.

+++
++
+
++
+++

=

+++++++++++

vooral niet te hard van start gaan en willen pushen altijd
dat je uberhaupt 50 uur of lanbger per week kan werken
is al een streven voor velen.
combineren met training en dit prioriteit geven idd
is nog beter en fullfilling denk ik

Hou het bij drie basis oefeningen (squat, deadlift, BOR, chinup, bench press) en drie sets.

Hou het bij drie basis oefeningen (squat, deadlift, BOR, chinup, bench press) en drie sets.

idd
en eventueel nog wat kuiten apart, biceps triceps 1 oefening per spiergroep of zo
je komt er vanzelf achter wanneer je weer beter split kunt, push pull
of iets wat je vroeger altijd deed en goed aan sloeg

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor alle reacties. Ik hou het inderdaad bij de basisoefeningen plus wat extra aandacht naar rug borst en schouders. Spiervolume komt sneller terug dan ik dacht (leve spiergeheugen :D ) maar gewichten die ik kan hebben blijven nog wel ver achter.

Terug
Naar boven