MuscleMeat

HIIT Vraag?

Corvilainke

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
93kg
Ik zit met een redelijk "noob" vraag :)

Ik doe 3 keer per week cardio door te gaan mountainbike maar nu vroeg ik mij af of dit HIIT is?
ik weet dat het een belachelijke vraag is maar ik vroeg mij dit gewoon af :D
ik veronderstel van niet?

edit : kan een admin dit even in het juiste topic zetten? om een of andere reden is dit hier gekomen

Laatst bewerkt:
De gebruikelijke HIIT sessies kunnen variëren van 15-20 tot minuten. Het ‘oorspronkelijke’ protocol is ingesteld op een 2:1 ratio, periodes afwissend voor het herstel en intensieve training. Bijvoorbeeld, een hardloper wisselt van 60 seconden joggen of wandelen naar 30 seconden hard sprinten. Dus een training waarin lage tot matige intensiteit intervallen worden afgewisseld met hoge intensiteit intervallen. Een interval is een pauze, de tijdsduur tussen twee gebeurtenissen.

Een HIIT sessie bestaat uit een warming-up, gevolgd door zes tot tien herhalingen (periodes) van een hoge intensiteit training, gescheiden door gemiddelde intensiteit training en de totale training eindigend met een cooling-down. De hoge intensiteit van periodes/training moet worden gedaan in de buurt van maximale intensiteit en de gemiddelde intensiteit op 50% . Het aantal herhalingen en de lengte van elk, hangt af van de training. Het doel is om ten minste zes cycli te doen en volledige HIIT sessies duren minstens vijftien minuten en niet meer dan twintig.

Op de mountainbike kun je een HIIT training doen, maar niet elke rit op de mountainbike is vanzelf een HIIT training.

Onder mountainbikers (en andere duursporters) wordt HIIT meestal gelaten voor wat het is en doen ze meer interval trainingen, waarbij sommige interval trainingen zeer sterk lijken op HIIT trainingen.
Bij mountainbiken op relatief vlak terrein kun je de periodes van rust en sprinten vaak mooi afmeten. Ga je meer ruiger terrein op met de mountainbike dan wordt dat moeilijker. Ik pak als training dan vaak de heuvels op om flink te knallen. In de afdaling of plat stuk erna, laat ik de hartslag weer zakken, herstel wat en pak dan de volgende heuvel weer vol om te knallen.

Bij ons in de buurt hebben we een mooi parcours, waarop ik met 12 minuten voluit weer rond ben, dan trap ik rustig een blokje rond in de vlakke polder van 5 minuten om weer op adem te komen en te herstellen, om vervolgens nog een keer dat rondje te knallen. Dat doe ik dan drie keer. Geen HIIT, maar wel een zeer leuke en effectieve manier om aan de conditie te werken. (Interval 3x12min)

• Topic Starter Topic Starter
thx! duidelijker kan het niet zijn!

ik wil gewoon geen enkel risico nemen omdat ik momenteel bezig ben met efedrine en is schijnt gevaarlijk om dit samen met een HIIT training te doen, wil namelijk niet iets krijgen op de fiets :D

Ik heb een parcours uitgetekend waar de heuvels niet te fel zijn zodat ik mijn hartslag mooi onder controle kan houden!

Terug
Naar boven