XXL Nutrition

Hiit

teunierder

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m90
Massa
95kg
Vetpercentage
11%
Ik wil graag naast krachtraining 2 of 3 in de week HIIT er bij gaan doen in vorm van sprint intervals. 30 seconden sprinten en 1minuten wandelen, en dit 10 x zodat je op 15 minuten komt. Is dit geen goede vorm van HIIT of is de rustperiode te lang? Zijn er ook nog bepaalde tijdstippen waarop je HIIT het beste kan doen?

gr

JE moet hiit sowieso niet drie keer per week doen.

DOE HET 1 KEER, plus nog twee keer duurloop ofzo!

Omdat HIIT een heel stuk intensiever is en een grotere belasting op het lichaam heeft. Je lichaam heeft hiervoor dus een langere hersteltijd nodig.

Maar 3x in de week HIIT (~15 a 20min) moet kunnen, wel elke keer minstens 1 dag ertussen wegens herstel.

Laatst bewerkt:
Omdat HIIT een heel stuk intensiever is en een grotere belasting op het lichaam heeft. Je lichaam heeft hiervoor dus een langere hersteltijd nodig.

Maar 3x in de week HIIT (~15 a 20min) moet kunnen, wel elke keer minstens 1 dag ertussen wegens herstel.
Wilde net zeggen, was van plan om 15 a 20 minuten HIIT op de loopband te doen na mn 'mark training'..

Alleen zoals de TS het opnoemt, is dat ook HIIT?

Ik wil graag naast krachtraining 2 of 3 in de week HIIT er bij gaan doen in vorm van sprint intervals. 30 seconden sprinten en 1minuten wandelen, en dit 10 x zodat je op 15 minuten komt. Is dit geen goede vorm van HIIT of is de rustperiode te lang? Zijn er ook nog bepaalde tijdstippen waarop je HIIT het beste kan doen?

gr

Kan je gewoon lekker elke dag doen hoor.

• Topic Starter Topic Starter
maar wat vinden julie van de interval lengtes en op welk tijdstip kan ik het t best doen?

HIIT is toch niet zo slopend dat je het niet elke dag kunt doen? Ik bedoel, na een HIIT training ben ik wel totaal kapot, maar de volgende dag heb ik nergens last van en zou ik het zo weer kunnen doen?

Denk niet dat het de bedoeling is dat je langer rust dan dat je een inspanning levert. Ik doe nu 30/30 en dat is vol te houden, voel men conditie elke training verbetern. 60/30 lijkt eerder een ritme voor iemand met 0,0 conditie. Als je al krachttraining doet kan je zeker 30/30 aan.

Ik doe hem nu 2 maal op de week na men krachttraining. De dag dat ik niks voor benen doe kan ik wel een pak harder gaan. Fietsen na frontsquats is nu eenmaal niet "fijn" :p
Dan nog 2 maal in de week doe ik het met circuittraining met bodyweight oefeningen. Lastige hierbij is oefeningen vinden voor je bovenlichaam; 15-20 minuten HIIT doen met allemaal been oefeningen is ziek :p

Laatst bewerkt:
Hoe doen jullie dat op de loopband? hebben jullie al een programma zelf gemaakt of als de tijd om is klikken jullie gewoon zsm op de knop dat de band sneller gaat?

30/30 = 1 minuut sprint, 1 minuut rustig lopen?

en dus een uur HIIT ???

Denk niet dat het de bedoeling is dat je langer rust dan dat je een inspanning levert. Ik doe nu 30/30 en dat is vol te houden, voel men conditie elke training verbetern. 60/30 lijkt eerder een ritme voor iemand met 0,0 conditie. Als je al krachttraining doet kan je zeker 30/30 aan.

Ik doe hem nu 2 maal op de week na men krachttraining. De dag dat ik niks voor benen doe kan ik wel een pak harder gaan. Fietsen na frontsquats is nu eenmaal niet "fijn" :p
Dan nog 2 maal in de week doe ik het met circuittraining met bodyweight oefeningen. Lastige hierbij is oefeningen vinden voor je bovenlichaam; 15-20 minuten HIIT doen met allemaal been oefeningen is ziek :p

Zo te zien doe jij het op de fiets maar als ik 30 seconde sprint dan ben ik toch echt bek af als je 10 intervals vol doorsprint( btw niet op de fiets maar gewoon met de voet)

Inderdaad, als je echt keihard voluit gaat, hoe kan je in godsnaam 30/30 sec volhouden? Het is dan alsof je 15 min voluit loopt te sprinten...

Tja recuperatie. Lopen is dan nog een pak inspannender. Op de fiets kan je je dan nog op dingen focussen. Je kan weerstand instellen en je op je RPM/snelheid of aantal Watt richten. Om zo 30 seconden een harde maar toch constante inspanning te leveren. Bij lopen begint je techniek al snel te minderen als je moe wordt.
Ik heb sowieso al een slechte looptechniek en omdat ik nu wat zwaarder sta zou dat niet zo goed zijn voor men enkels. Het is voorlopig ook niet men doel sneller te lopen (mss op het eind van de cut wel). Dus voorlopig biedt die fiets veel meer voordelen.

30/30 = 30sec hard / 30 sec rust

Ik verzet idd tijdens men rust de weerstand, als ik gewoon de benen stil zou houden valt het klote ding uit :p dus zet ik het ergens op 4 van de 20. Eens ik goed op adem ben zet ik het weer op 12, tegen dat ik daarop een paar trappen heb gedaan zijn men 30 seconden rust alweer om.

Voor men interval heb ik zelf een muziekje gemaakt. Gwn naar een site met wat soundbites gaan, enkele leuke dingen halen zoals iemand die GOGOGOG ofzo roept ( ik gebruik Team Fortress 2 geluiden). Met windows moviemaker achtergrond tune instellen. Dan om de 30 seconden zegt iemand RUN, 30 seconden later komt er weer een sein dat ik moet stoppen. ongeveer 5 seconden voor het RUN signaal heb ik ook een "prepare". Zo weet ik dat ik me klaar moet houden voor het snelle stuk en men weerstand op 12 moet zetten. Zet de soundfile op je gsm of mp3 en klaar^^

Ghehehe klinkt goed :)
maar meeste loopbanden hebben ook aantal secondes dat je bezig bent.. maar is zeker een leuk initiatief:)

Voor men interval heb ik zelf een muziekje gemaakt. Gwn naar een site met wat soundbites gaan, enkele leuke dingen halen zoals iemand die GOGOGOG ofzo roept ( ik gebruik Team Fortress 2 geluiden). Met windows moviemaker achtergrond tune instellen. Dan om de 30 seconden zegt iemand RUN, 30 seconden later komt er weer een sein dat ik moet stoppen. ongeveer 5 seconden voor het RUN signaal heb ik ook een "prepare". Zo weet ik dat ik me klaar moet houden voor het snelle stuk en men weerstand op 12 moet zetten. Zet de soundfile op je gsm of mp3 en klaar^^

Klinkt geniaal man! :D heb hier ook al eens over nagedacht omdat ik binnenkort ook hiit wil doen.

Maar ik zou niet weten op wat voor site je dat kunt doen ??? Heb je misschien ff een link? Of bedoel je dat je dat met windows moviemaker kan doen.. want ik weet echt niet hoe dat werkt of waar ik die kan krijgen :rolleyes:

Ik doe meestal op de fiets 1minuut voluit tot een hartslag van 160-170en dan 2 minuten rust totdat ik terug ben op 130-135.

En dan 30-45 minuten.

Ik doe meestal op de fiets 1minuut voluit tot een hartslag van 160-170en dan 2 minuten rust totdat ik terug ben op 130-135.

En dan 30-45 minuten.

ja maar dat is denk ik niet de bedoeling van het HIIT principe. Als je dat 45 minuten volhoud

Ja maar wat ik bedoel is dat bij jou de intensiteit waarschijnlijk niet hoog genoeg ligt als je het 45 minuten kan volhouden

Ik herstel elke keer tussendoor totaan een hartslag van 135. daarna door tot 170.
Ik zou dit ook wel een uur of langer kunnen volhouden.
Ook als mijn hartslag 170 is dan kan ik nog wel doorgaan maar dat schijnt niet goed te zijn dus dan ga ik maar weer langzamer.

Terug
Naar boven