MuscleMeat

Hoe beginnen?

kleintje91

Novice
Waardering
0
Lengte
1m58
Hoi allemaal!

Ik Google regelmatig dingen over voeding en sport en kom bijna altijd op dit forum terecht dus ik dacht.... Het wordt maar eens tijd dat ik me aanmeld.

Dus bij deze, HOI!
Ik ben 21 jaar, noem mijzelf kleintje omdat ik dit ben.. Ik ben 1.58 en weeg 48 kilo, mijn vetpercentage heb ik eigenlijk nog niet gemeten, dit zal ik morgen of woensdag even in de sportschool doen.

Ik heb sinds vorige week een onbeperkt abonnement genomen op de sportschool en wil graag verder gaan, ik heb hiervoor ook 1 of 2x per week in de sportschool gestaan en dat smaakte naar meer.

Alleen, heb ik geen idee hoe ik moet beginnen.... En dan voornamelijk met voeding, wat mag je wel eten en wat niet? Ik wil geen bodybuilder worden maar wel een strak lichaam krijgen.
Mag ik wel brood eten? (ik krijg van veel mensen te horen dat dat slecht is?)

Dit is een gemiddelde dag van mij qua voedsel:
07:00 - Havermoutpap gemaakt met soja melk light en een theelepeltje honing erin
10:00 - Tussendoortje, iets van fruit of een sultana koekje oid
12:00 - Lunch, 2 broodjes met kaas of kipfilet
15:00 - Weer een stukje fruit of iets van een soepje
18:00 - Avondeten. (bijna altijd groente met vlees/vis en aardappels of iets van bami/nasi)

Is dit schema goed of is het teveel/te weinig? Ik heb echt geen idee???

Bedankt alvast!
Groetjes!

Welkom,

Heb je de stickies al gelezen? (aangezien je al regelmatig hier terecht bent gekomen)
Zo nee, gelijk doen! Dan scheelt het je tijd om dit soort vragen te stellen. Kennis omtrent voeding en training leer je niet in 5 minuten. Geef jezelf rustig de tijd om alles te leren.

Simpelweg komt het hier op neer:

- Vetmeting doen.
- Onderhoud uitrekenen.
- Krachttraining doen, vooral compound movements. Als beginner full body (genoeg goede programma's te vinden).
- Goed voedingsschema opstellen gebaseerd op je onderhoud en je doelen.
- Je progressie nauwkeurig bijhouden en voeding/training aanpassen afhankelijk van je resultaten en (nieuwe) doelen.

........

Laatst bewerkt:
hoi kleintje

ik ben 1.59/1.60 ongeveer en weeg 52,7kg. Met een beetje geluk ben ik dus wel 2cm groter dan jij :D

wat je vragen betreft:

wat mag je wel eten en wat niet?
in principe mag je alles eten, het zijn niet zozeer bepaalde voedingsmiddelen die je vet maken, maar het totaal aan calorieën dat je eet en hoger is dat wat je verbruikt.
persoonlijk hou ik wel een paar richtlijnen aan:
geen gefrituurde dingen/chips
geen gesuikerde dingen/koek/snoep
geen light/dieet
geen frisdranken
maar voor al deze dingen geld dat af en toe eens cheeten geen kwaad kan.

Ik wil geen bodybuilder worden maar wel een strak lichaam krijgen.
lees dit!!!
als vrouw word je niet 1-2-3 een body builder. Je zou er hard, heel hard voor moeten werken
Zelfs voor een strak lichaam moet je hard werken... maak je dus geen zorgen. En ga er tegenaan ;)

Mag ik wel brood eten? (ik krijg van veel mensen te horen dat dat slecht is?)
je mag wel brood eten. Als je alles moet laten wat mensen zeggen dat slecht is ben je over een paar weken dood (uitgehongerd, want er blijft niks te eten over ;) )

je schema: je bent er nog niet helemaal ;)

bereken je behoefte bijv op giantpt.com

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte, ik zou met jouw gewicht en lengte niet beginnen met ernstig cutten.

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik een [Link niet meer beschikbaar]
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.

ik denk dat je op dit moment te weinig vetten hebt, maar zou het eerst in het schema moeten zien ;)

Welkom.
Vrouwen worden niet snel breed, maak je geen zorgen.
Vrouwen moeten eigenlijk hetzelfde trainen en & eten als de mannen;)

alleen veel minder eten
en minder kg liften ;)

altijd met 200% tillen;)
gewicht is niet het belangrijkste, intensiteit wel;)

De gedachte dat je als vrouw na het tillen van wat kilo's ineens heel breed wordt is een algemene fout die heel veel vrouwen maken. Als vrouw moet je heel hard trainen om enigszins breed te worden. Wat vaker het resultaat is van goed trainen is het accentueren en verbeteren van je vrouwelijke vormen. Niks mis mee dus!

Wat betreft wat je wel en niet 'mag' eten: alles.
Als jij zin hebt in een reep chocola kan je die gewoon naar binnen schuiven, zolang je die calorieën maar meetelt bij je inname. Het is onzin dat je van sommige calorien dikker wordt dan andere. Van fruit en groente kan je ook dik worden.

Er zitten in chocola alleen niet zoveel vitamines die ook erg belangrijk zijn. Daarnaast heb je sneller honger als je suiker eet. Tevens kun je je even energiek voelen en daarna een dip ervaren. Ik zou toch echt gaan voor complexe carbs en verstandige producten waar je altijd wat aan hebt binnen de sport. Zie stickies.

Er zitten in chocola alleen niet zoveel vitamines die ook erg belangrijk zijn. Daarnaast heb je sneller honger als je suiker eet. Tevens kun je je even energiek voelen en daarna een dip ervaren. Ik zou toch echt gaan voor complexe carbs en verstandige producten waar je altijd wat aan hebt binnen de sport. Zie stickies.

Chocola bevat ook best den bult vet waardoor suikers veel langzamer worden opgenomen. Ik wil je dromen niet kapotmaken, maar hier een insiders-weetje: complexe en simpele carbs worden, als er ook vet in het spel is, ongeveer even snel opgenomen. Die hele GI speelt nauwelijks een rol meer dan.

Dat klopt, maar wat heeft dat met mijn dromen te maken? Ik reageer niet zozeer op jouw voorbeeld, maar op "slechte" voeding an sich. Genoeg voorbeelden met alleen carbs (suikers). Daarnaast zijn het vaak verzadigde vetten in de "slechte" voeding. Je houdt dus minder ruimte over om je dagelijkse hoeveelheid "goede" vetten (en andere macro/micro targets) binnen te krijgen. We hebben het tevens nog niet gehad over transvetten in de verschillende voeding.

Dat klopt, maar wat heeft dat met mijn dromen te maken? Ik reageer niet zozeer op jouw voorbeeld, maar op "slechte" voeding an sich. Genoeg voorbeelden met alleen carbs (suikers). Daarnaast zijn het vaak verzadigde vetten in de "slechte" voeding. Je houdt dus minder ruimte over om je dagelijkse hoeveelheid "goede" vetten (en andere macro/micro targets) binnen te krijgen. We hebben het tevens nog niet gehad over transvetten in de verschillende voeding.

In een cut is het inderdaad handig om voor de natuurlijkere voedingsmiddelen te kiezen ivm micronutrienten.
Maar transvet is niet zoveel aanwezig meer in voeding hoor.. valt wel mee.

In de bulk zul je ze ook binnen moeten krijgen. Maar ik ben het met je eens dat er meer ruimte over is om "rommel" te eten.

Genoeg snacks overigens waarmee je transvet binnen kunt krijgen. Mogelijk ook bij fast-food "restaurants".

We hebben het ook nog niet gehad over het mentale aspect. Veel mensen kunnen het niet laten bij 1 koekje of 1 stukje chocola, maar eten gelijk alles op. Voor veel mensen is het handig dat soort spullen gewoon niet meer in huis te halen en eten wat je moet eten voor het meest optimale resultaat.

ik eet nu paar pepernoten maar een paar! normaal at gelijk zak leeg nu snoep ik bijna nooit meer

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor de info! Ik heb inderdaad wel eens gekeken bij de sticky's maar toch zegt iedereen weer wat anders! Het is waarschijnlijk gewoon zelf een beetje uitproberen en snuffelen..

Heb vandaag een wat eh, slechte dag gehad.. :X Heb alleen maar rijstwafels met kipfilet gegeten en als avondeten versgemaakte Snert met stokbrood.. Grmbl, niet echt goed! Morgen weer aan de bak...

Ik blijf dan wel brood eten, is wel zo makkelijk.. Gewoon met kipfilet of iets als rosbief ofzo en af en toe een broodje met pindakaas.

Die eiwitshakes heb ik een x gehad maar vind ik echt niet te pruimen! Gatver, alsof je babykots drinkt.

Als training doe ik meestal (verschilt per keer):
20 minuten warming up cardio
30 minuten krachttraining op apparaten en met dumbles + buikspieren trainen
en dan weer 10 minuten een cooling down op de cardio...
Ik probeer elke keer de lat hoger te leggen voor mezelf... Ik wil binnen 3 maanden proberen dat kleine richeltje bij mijn buik weg te hebben!

Wat vinden jullie van het hele 'eat clean' gebeuren? (alleen biologisch, alles vers, geen brood en andere producten waar veel koolhydraten in zitten)

Overrated.
Kcals tellen.

Overigens zijn koolhydraten niet de vijand.

Terug
Naar boven