Fitness Seller

Hoe kan je deadlift het beste vervangen met isolatie-oefeningen?

Captain Tsubasa

Dutch Bodybuilder
Waardering
7
Lengte
1m81
Doordat ik een rugoperatie heb gehad een jaar geleden en ook doordat ik op verschillende niveau's een discusbulging heb, ben ik voorzichtig met deadlifts;

Daarom vroeg ik mij af hoe ik deze compound oefening het beste kan vervangen met isolatie-oefeningen?

Ik weet dat Hodgetwins ook geen deads en squats doen wegens rugproblemen, hoe kan ik deads en squats het beste vervangen?

Op het eerste zicht dacht ik aan Cable Seated Row en Cable Pulldown maar wat kan ik er nog aan toevoegen?

Graag jullie tips en adviezen hieromtrent...

P.S.: squats ga ik vervangen door "Leg Extension", "Seated Leg Curl" en "Seated Calf Extension", kan ik hier nog iets aan toevoegen voor de benen? Leg Press wil ik ook vermijden omdat het te belastend is voor de rug...

Laatst bewerkt:
Hyper / back extension...

Maar is het nu de bedoeling dat je je spinae aanpakt, of je gehele rug?
Want je vraagt om een spinae oefening, maar je geeft zelf 2 voorbeelden waarmee je niet je spinae traint. :)

• Topic Starter Topic Starter
Hyper / back extension...

Maar is het nu de bedoeling dat je je spinae aanpakt, of je gehele rug?
Want je vraagt om een spinae oefening, maar je geeft zelf 2 voorbeelden waarmee je niet je spinae traint. :)

Spinae is toch volledige rug of niet?

Ik wil heel mijn rug aanpakken (erector spinae) ja:)

Erector spinae; vrij vertaald; rechtzetter van de ruggengraat.. Hoe denk jij die met rows aan te spreken? :)

Zijn hyperextensions, eventueel met wat gewicht dan voldoende?

En verder, is het absoluut echt noodzakelijk om deadlifts te doen om een sterker(e) rug te kweken?

Zijn er geen andere oplossingen?

Laatst bewerkt:
Lijkt mij als je echt geen deadlifts kunt doen (al geprobeerd heel licht te beginnen en op te bouwen?) dat je gewoon de overige bekende / belangrijkste rugoefeningen pakt. Als het goed is staat er een paar topics onder deze een topic met rugoefeningen. Zelf deadlift ik ook gewoon en ben geopereerd aan een hernia, en Yasmine deadlift volgens mij ook terwijl hij vanalles heeft gehad met zijn rug.

Ik zeg niet dat je maar moet gaan deadliften aangezien ik niet weet wat je situatie is, maar er is vaak meer mogelijk dan je misschien denkt.

Back/hyper extensions, rows, cin, lat pull downs, etc. Je hoeft niet te deadliften. Kan je voor benen overigens ook geen db lunges en/of front squats doen? Lijken me niet heel belastend voor de rug maar ik kan hier naast zitten. Leg press idd sowieso vermijden.

gewoon even een gedachtegang: als je je rug niet kan belasten met deadlifts dan kan het toch ook niet met andere oefeningen die dezelfde spieren trainen want je belast nog steeds de spieren.... zou hetzelfde zijn als je niet kan barbell curlen wegens biceps problemen maar wel kan dumbell curlen....

gewoon even een gedachtegang: als je je rug niet kan belasten met deadlifts dan kan het toch ook niet met andere oefeningen die dezelfde spieren trainen want je belast nog steeds de spieren.... zou hetzelfde zijn als je niet kan barbell curlen wegens biceps problemen maar wel kan dumbell curlen....

hier zit wel wat in ja.

maar mocht je de deadlift toch willen vervangen dan kan je hyper extentions zoals al een paar keer gezegd is.
en wat mij zelf ook een goede deadlift vervanger lijkt is een (deadstop) good morning

als ik dit zo hoor(buiten het feit dat ik ze irritant vind) zeggen ze gewoon dat je rustiger aan moet doen, eerst rustig core opbouwen en daarna oefeningen niet meer tot de max brengen waarbij je core te pas komt, opzicht is dit een redelijk punt en snap ook wel waarom hiervoor gekozen is, maar ik blijf erbij dat het voor de spier niks uitmaakt welke oefening je doet(uitzonderingen als je pecs daargelaten) en je met een basale rug oefening ook je rug belast net als de deadlift, probleem is alleen dat een deadlift vaak zwaarder en instabieler is...

ikzelf heb ook veel rugproblemen gehad paar jaar terug heb al met al 3 jaar bij de fysio gelopen en ik weet dat dit never nooit in de buurt van jouw operatie zal komen waarschijnlijk maar ik zal echt zeggen is dat de oefening weinig uitmaakt zolang de belasting maar niet te groot is

edit: om je vraag alsnog te antwoorden zal je zoals eerder genoemd inderdaad richting hyper extension en back extensions gaan, heel misschien een cable row(wide grip) op lage intensiteit want voor de rest is het vaak een variant van de deadlift helaas :(

Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met een normale seated row en als je rugspieren na een tijdje wat sterker zijn langzaam overgaan naar de cable seated row. Ik heb ook rugklachten gehad en ben ook zo begonnen onder begeleiding van een fysio.

Laatst bewerkt:
Kun je geen DL doen of heb je dit nog niet geprobeerd? Als je het nog niet geprobeerd hebt, misschien heel rustig opbouwen? Verder klinkt het mij vreemd in de oren dat als je last krijgt van je rug door deadliften je wel oefeningen kan doen die afzonderlijk dezelfde spieren pakken als de deadlift maar ik ben dan ook geen dokter.

Kun je geen DL doen of heb je dit nog niet geprobeerd? Als je het nog niet geprobeerd hebt, misschien heel rustig opbouwen? Verder klinkt het mij vreemd in de oren dat als je last krijgt van je rug door deadliften je wel oefeningen kan doen die afzonderlijk dezelfde spieren pakken als de deadlift maar ik ben dan ook geen dokter.

Ja dit is dus wat ik ook zei... Maarja de oefeningen staan er veel succes :)

Misschien zijn Rack Pulls iets voor je.

Sinds kort heb ik cable pull throughs in mijn schema toegevoegd om mn deadlift te ondersteunen, ik raad je aan om hem een keer te proberen. Werkt op je (onder)rug, maar ook op je benen en hamstrings. Een goede vorm is wel echt een must.. dus goede rechte rug.
Dit dus ongeveer :

http://www.youtube.com/watch?v=A32WSOB-6Gw

waarmee het accent meer op de rug komt te liggen en minder op de benen en er ook nog eens meer gewicht gebruikt kan worden. niet echt handig als je een vervangende oefening zoekt voor deadlifts.

Wel minder blessuregevoelig dan de deadlift, plus je kan gewoon met het gewicht spelen. Je hoeft niet meteen superzwaar te gaan.
Prima oefening om je onderrug te trainen.

Terug
Naar boven