Fitness Seller

Hoe kan je deadlift het beste vervangen met isolatie-oefeningen?

gewoon even een gedachtegang: als je je rug niet kan belasten met deadlifts dan kan het toch ook niet met andere oefeningen die dezelfde spieren trainen want je belast nog steeds de spieren.... zou hetzelfde zijn als je niet kan barbell curlen wegens biceps problemen maar wel kan dumbell curlen....

Hij heeft geen last van z'n spieren, enkel van zijn ruggegraat.
Cali oefeningen (dus zonder gewicht) en oefeningen met vrije gewichten vermijden tot je goedkeuring hebt van je arts.

Niks kan de deadlift vervangen en geen enkele oefening is zo goed voor revalidatie van de rug.
Begin met een barbell en bouw dat geleidelijkaan op.
Ik had 25 jaar lang een gebroken ruggenwervel, op mijn 31 ste ( als ik me goed herinner) geopereerd (PLIF: 6 schroeven van 6 a 7 cm in drie wervels, en kooien tussen iedere wervel. Drie wervels werden er 1 grote door). Een jaar na de operatie terug krachttraining, maar op de beachboy wijze: veel isolatie geen compound, geen core/
Na een jaar was ik sterk in curls en triceps extension en bench, maar kon geen zak van de grond tillen;
member Harnak raadde me squat en deadlift aan. Ik verklaarde hem gek. Ik begon na een paar maanden toch te squatten maar dat ging voor geen meter omdat de posterior chain extreem zwak was; Gestart met deadlift: 5 sets van 5 reps met 20, 30 en 40 kilo. Was extreem zwaar, maar ik lette op de rechte tot holle rug,... na een 8 tal maand was mijn rug sterker dan ooit tevoren, en kon ik zelf goed squatten.
op 1 jaar tijd:
deadlift: van 5 x 40 naar 5 x 145
squat: 5 x 40 naar 5 x 105

Het is wijs van je dat je geen leg press doet. Je drukt met die oef te veel je wervelkolom tegen de binnenkant van je rug en de leuning van de leg press, wat tien keer schadelijker is dan een squat.

Mijn advies is dus:
paar maand licht deadliften, en na een jaar starten met squatten.

Succes;

En geen tell sell producten komen ( :) )

Niks kan de deadlift vervangen en geen enkele oefening is zo goed voor revalidatie van de rug.
Ik had 25 jaar lang een gebroken ruggenwervel, op mijn 31 ste ( als ik me goed herinner) geopereerd (PLIF: 6 schroeven van 6 a 7 cm in drie wervels, en kooien tussen iedere wervel. Drie wervels werden er 1 grote door). Een jaar na de operatie terug krachttraining, maar op de beachboy wijze: veel isolatie geen compound, geen core/
Na een jaar was ik sterk in curls en triceps extension en bench, maar kon geen zak van de grond tillen;
member Harnak raadde me squat en deadlift aan. Ik verklaarde hem gek. Ik begon na een paar maanden toch te squatten maar dat ging voor geen meter omdat de posterior chain extreem zwak was; Gestart met deadlift: 5 sets van 5 reps met 20, 30 en 40 kilo. Was extreem zwaar, maar ik lette op de rechte tot holle rug,... na een 8 tal maand was mijn rug sterker dan ooit tevoren, en kon ik zelf goed squatten.
op 1 jaar tijd:

Het is wijs van je dat je geen leg press doet. Je drukt met die oef te veel je wervelkolom tegen de binnenkant van je rug en de leuning van de leg press, wat tien keer schadelijker is dan een squat.

Mijn advies is dus:

Succes;

En geen tell sell producten komen ( :) )

Ik denk dat Cryolipolyse zeker gaat werken hoor!

• Topic Starter Topic Starter
op 1 jaar tijd:

Mijn advies is dus:

Succes;

Thanks voor het advies yasmine,

ondanks je koppigheid (soms) apprecieer ik uw bemoedigende woorden, believe me.

De arts heeft bevestigd dat ik dus mag gewichtheffen, zoals je zegt ga ik binnenkort eens beginnen met laag intensieve deadlifts...

Thanks voor het advies yasmine,

ondanks je koppigheid (soms) apprecieer ik uw bemoedigende woorden, believe me.

De arts heeft bevestigd dat ik dus mag gewichtheffen, zoals je zegt ga ik binnenkort eens beginnen met laag intensieve deadlifts...

Succes.
Doe gewoon heel licht, hou de rug correct, kont naar beneden. Er zijn genoeg deadlift tutorials.
Komt in orde!!!

---------- Toegevoegd om 18:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:14 ----------

Wat hield je operatie in, als ik vragen mag?

Niets, maar als er een weekje is waar je je lichaam even 'rust' wil geven van het zware deadliften, kun je hyper extensions doen bij je rug training. Als je die week ook gewoon je benen, traps en buik traint heb je zo'n beetje alle spieren wel gehad. Maar toch, deadlift heeft een bepaalde impact op je lichaam die je niet door isolatie oefeningen kunt vervangen.

Hyper / back extension...

Maar is het nu de bedoeling dat je je spinae aanpakt, of je gehele rug?
Want je vraagt om een spinae oefening, maar je geeft zelf 2 voorbeelden waarmee je niet je spinae traint. :)

Dan train je alleen je onderrug. Deadlift is veel meer dan alleen je onderrug. Doe er dan op zn minst nog leg curls bij

Niets, maar als er een weekje is waar je je lichaam even 'rust' wil geven van het zware deadliften, kun je hyper extensions doen bij je rug training. Als je die week ook gewoon je benen, traps en buik traint heb je zo'n beetje alle spieren wel gehad. Maar toch, deadlift heeft een bepaalde impact op je lichaam die je niet door isolatie oefeningen kunt vervangen.

Reversed hypers is een sublieme oefening, die de rug niet belast. Als je zo geen toestel hebt, kan je improviseren. Een stevige tafel wat schuin zetten en dan er op gaan liggen op hoogste deel; met hele torso op de tafel, terwijl de benen hangen te bengelen. met een schijf van 5 kilo je benen bijna gestrekt naar boven brengen.

Wel minder blessuregevoelig dan de deadlift, plus je kan gewoon met het gewicht spelen. Je hoeft niet meteen superzwaar te gaan.
Prima oefening om je onderrug te trainen.

zeker een prima oefening, maar niet voor wat de ts zoekt.

ook met een gewone deadlift kun je met gewicht spelen. als je directe belasting op de onderrug wilt vermijden moet je gewoon en niet deadliften en geen rackpulls doen, waarmee je het accent nog meer op juist dat deel legt.
overigens; dat de rack pull vaak minder blessure gevoelig is dan een conventionele deadlift is alleen indien je je ego aan de kant kunt zetten, zie ik niet veel bij mensen die rack pulls doen:D

zeker een prima oefening, maar niet voor wat de ts zoekt.

ook met een gewone deadlift kun je met gewicht spelen. als je directe belasting op de onderrug wilt vermijden moet je gewoon en niet deadliften en geen rackpulls doen, waarmee je het accent nog meer op juist dat deel legt.
overigens; dat de rack pull vaak minder blessure gevoelig is dan een conventionele deadlift is alleen indien je je ego aan de kant kunt zetten, zie ik niet veel bij mensen die rack pulls doen:D

Inderdaad.
Toen ik revalideerde, dan drukte ik de inspanning die ik nodig had om een gewicht op te tillen uit in procent.
Ik ging nooit boven de 60 % van mijn max kracht die dag. Ik had soms heel veel zin wat zwaarder te gaan, maar dan werd dat toch afgestraft de volgende dag.
Pas als je je lichaam en haar grenzen heel goed kent, dan kan je zelf bepalen hoe ver je gaat.

Mijn rug is helemaal naar de klote, maar heb hem nog nooit zo sterk gehad als nu sinds ik met deadlifts ben begonnen.
Gewoon perfecte techniek aanleren en met de stang beginnen, langzaam opbouwen. Betere revalidatie is er bijna niet.

Mijn rug is helemaal naar de klote, maar heb hem nog nooit zo sterk gehad als nu sinds ik met deadlifts ben begonnen.
Gewoon perfecte techniek aanleren en met de stang beginnen, langzaam opbouwen. Betere revalidatie is er bijna niet.

13 jaar oud en deadlift? Are you kidding?:cool:

---------- Toegevoegd om 23:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:45 ----------

Wat hield je operatie in, als ik vragen mag?

Ik heb ook een PLIF operatie gehad op L5-S1 (behoorlijke litteken, oldskool style geopereerd)

De reden was omdat ik een spondylolisthesis had met uitstraling naar de been...

13 jaar oud en deadlift? Are you kidding?:cool:

---------- Toegevoegd om 23:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:45 ----------

Ik heb ook een PLIF operatie gehad op L5-S1 (behoorlijke litteken, oldskool style geopereerd)

De reden was omdat ik een spondylolisthesis had met uitstraling naar de been...

Nice. Ik heb er één gehad op de s1 l 5 en l4, met 6 schroeven, en 2 kooien (blokjes die ruimte opvullen tussen de leeggemaakte tussenwervelschijven. Ik had een breuk en verschuiving van 80 procent; Ik deadlift nu met 160 kilo en squat met 130 (en beiden zullen binnen 6 maand 20 % hoger zijn)/
Laat je dus niet vertellen dat het onmogelijk is. Gewoon goed naar je lichaam luisteren, en naar je arts.

Nice. Ik heb er één gehad op de s1 l 5 en l4, met 6 schroeven, en 2 kooien (blokjes die ruimte opvullen tussen de leeggemaakte tussenwervelschijven. Ik had een breuk en verschuiving van 80 procent; Ik deadlift nu met 160 kilo en squat met 130 (en beiden zullen binnen 6 maand 20 % hoger zijn)/
Laat je dus niet vertellen dat het onmogelijk is. Gewoon goed naar je lichaam luisteren, en naar je arts.

Yasmine, ik heb een vraag...

Tot nu toe kan ik alle oefeningen zo goed als probleemloos uitvoeren, enkel mijn schouders trainen is een "hell" ondanks dat ik mijn buikspieren opspan tijdens het heffen;

Als ik gewichten naar boven moet heffen zoals het geval is bij Barbell/Dumbbell Shoulder Press of als ik bijvoorbeeld Shrugs en Smith Upright Row doe, bij al die schouderoefeningen zet ik ENORM druk op mijn rugwervels waardoor ik heel veel pijn heb tijdens die oefeningen...

1) Kan het zijn dat dit komt doordat ik nog zwakke rugspieren heb en dat ik echt wel met zeer laag gewicht moet beginnen? Of wat kan de oorzaak hiervan zijn?

2) Welke schouderoefeningen zijn er zoal die zo min mogelijk je rugwervels belast?

Yasmine, ik heb een vraag...

Tot nu toe kan ik alle oefeningen zo goed als probleemloos uitvoeren, enkel mijn schouders trainen is een "hell" ondanks dat ik mijn buikspieren opspan tijdens het heffen;

Als ik gewichten naar boven moet heffen zoals het geval is bij Barbell/Dumbbell Shoulder Press of als ik bijvoorbeeld Shrugs en Smith Upright Row doe, bij al die schouderoefeningen zet ik ENORM druk op mijn rugwervels waardoor ik heel veel pijn heb tijdens die oefeningen...

1) Kan het zijn dat dit komt doordat ik nog zwakke rugspieren heb en dat ik echt wel met zeer laag gewicht moet beginnen? Of wat kan de oorzaak hiervan zijn?

2) Welke schouderoefeningen zijn er zoal die zo min mogelijk je rugwervels belast?
Inderdaad, het is nog maar iets meer dan een jaar, dus ongeveer een twee a drietal jaar na mijn operatie dat ik terug zware dingen kan tillen boven het hoofd. Ik raad je dus aan eerst zeer lang je onderrug te verstevigen. Met deadlifts, zeer licht beginnen en zeer traag opbouwen en naar je lichaam luisteren.
Eens je je eigen lichaamsgewicht zonder veel moeite kan deadliften, squat toevoegen aan je schema. Eens je je eigen gewicht kan squatten zonder veel moeite kan je aan oefeningen voor de schouders gaan doen.
Want mensen zoals jij en ik hebben extreem lang ons posterior chain niet kunnen trainen. Iedere schouderoefening zal je pijn doen aan de onderrug. Pijn is op zich niet erg. Als je karakter hebt train je daar gewoon door. Maar als de pijn een indicatie is dat er iets fout is of nog niet sterk genoeg is, dan doe je dat beter niet.
Dus voor je aan beach boy isolatieoefeningen begint te denken, denk aan het verstevigen van de onderrug, en de rest van je posterior chain. De deadlift is daar de allerbeste oefening voor.
Dus: eerst deadlift tot je je eigen bw kan tillen
dan squat toevoegen
en pas OHP zodra je je eigen gewicht kan squatten. want dan is je rug sterk genoeg voor schouderoefeningen;

met belastende schouderoefeningen (en dan bedoel ik belastend voor ONZE onderrug, net post operatie) bedoel ik shoulder press, push press, ohp, MP, dus, allles waar je rug verticaal is, licht hol, en het gewicht naar boven wordt geduwd.
Ik ken en herinner me de typische pijn die dit vveroorzaakt. Niet doen dus tot je posterior chain een "normale " sterkte heeft.

---------- Toegevoegd om 11:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:51 ----------

Opgelet: als je denkt onmiddellijk ook squat toe te voegen, DON'T. Je onderrug is zo zwak nu dat je toch meer een goodmornig zal uitvoeren dan een goede squat en je je rug verder om zeep helpt.

Terug
Naar boven