Niks kan de deadlift vervangen en geen enkele oefening is zo goed voor revalidatie van de rug.
Begin met een barbell en bouw dat geleidelijkaan op.
Ik had 25 jaar lang een gebroken ruggenwervel, op mijn 31 ste ( als ik me goed herinner) geopereerd (PLIF: 6 schroeven van 6 a 7 cm in drie wervels, en kooien tussen iedere wervel. Drie wervels werden er 1 grote door). Een jaar na de operatie terug krachttraining, maar op de beachboy wijze: veel isolatie geen compound, geen core/
Na een jaar was ik sterk in curls en triceps extension en bench, maar kon geen zak van de grond tillen;
member Harnak raadde me squat en deadlift aan. Ik verklaarde hem gek. Ik begon na een paar maanden toch te squatten maar dat ging voor geen meter omdat de posterior chain extreem zwak was; Gestart met deadlift: 5 sets van 5 reps met 20, 30 en 40 kilo. Was extreem zwaar, maar ik lette op de rechte tot holle rug,... na een 8 tal maand was mijn rug sterker dan ooit tevoren, en kon ik zelf goed squatten.
op 1 jaar tijd:
deadlift: van 5 x 40 naar 5 x 145
squat: 5 x 40 naar 5 x 105
Het is wijs van je dat je geen leg press doet. Je drukt met die oef te veel je wervelkolom tegen de binnenkant van je rug en de leuning van de leg press, wat tien keer schadelijker is dan een squat.
Mijn advies is dus:
paar maand licht deadliften, en na een jaar starten met squatten.
Succes;
En geen tell sell producten komen (

)