AndroidHealthClinic

Hoe lang rusten ?

PaulAntwerpen

Novice
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
80kg
Iedereen zegt mij dat je een spiergroep na training ten minste 48 uur rust moet geven.
Wat ik nergens terugvindt is hoe lang die rusttijd maximum mag duren.
M.a.w. : om de hoeveel dagen train je iedere spiergroep ?
Alvast bedankt voor jeadvies

ik denk maximaal 7dagen (dat is toch zo bij een spilt?)
Ikzelf train elke spiergroep 2x per week.

De rust periode is om de spieren te herstellen van de micro scheurtjes van de training. Dus wat er gebeurd (supercompensatie) de spier hersteld zich sterker en beter zodat het dezelfde belasting makkelijker aankan dus door je training goed in te delen kom je in een stijgende lijn terecht maar mocht je telang rusten dan zal die lijn zich weer herstellen tot waar je was.

Je lichaam went aan de belasting en zal ook sneller herstellen als je vaker traint.
Maar over het algemeen is 48-72 uur lang genoeg voor supercompensatie (vooral voor beginners en minder gevorderden) behlave als je een spiergroep zo hard aanpakt (bv benen) dat je een hele week mank loopt.

Iedereen zegt mij dat je een spiergroep na training ten minste 48 uur rust moet geven.
Wat ik nergens terugvindt is hoe lang die rusttijd maximum mag duren.
M.a.w. : om de hoeveel dagen train je iedere spiergroep ?
Alvast bedankt voor jeadvies

Rustperiode is afhankelijk van trainingsvolume en intensiteit.

Hoe intenser de training des te langer de rustperiode (somige HIT varianten gaan uit van 10-14dgn) Zelfde geld voor volume, hoe hoger het volume des te langer de rustperiode.

Maximale rustperiode is moeilijk te stellen, maar uitgaande van de standaard supercompensatie theorie (er zijn ook andere zoals Dual Factor)

Als je kijkt naar de curve dan zie je dat de compensatiefase stijler loopt dan de involutiefase. Betekend dus dat je beter een dag teveel rust dan een dag te weinig kan nemen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Fase I - negatieve fase door training, duur afhankelijk van de impact (hoe intenser hoe langer)
Fase II -compensatiefase (spier hersteld tot het beginpunt), duur afhankelijk van fase I.
Fase III + IV - supercompensatie (spier gaat boven beginpunt uit) + involutie (spier zakt weer naar oorspronkelike beginpunt, duur afhankelijk van fase I.

FAse I geeft dus de katabole fase aan, fase II anabole fase tot beginpunt, fase III+IV supercompensatie (groei) + terugval.

De getallen I, II, III en IV geven de fasen aan, NIET de dagen! Hoe intenser de training des te sterker/dieper de daling en des te langer de diverse fasen.

Heel intens. Dus tot absoluut negatief failure.

Heel intens. Dus tot absoluut negatief failure.
Dan nog. Twee weken rust na 1 training? Zelf ervaring mee overigens? Ik kan me dit gewoon echt niet voorstellen en komt als onzin over maar als je onderzoeken hebt o.i.d, houd ik me aanbevolen.

Mijn benen gingen het hardst toen ik ze 1 keer in de tien dagen trainde. Ik heb met mensen gesproken die heel goed gingen door 1 keer in de vijftien dagen een spiergroep te trainen.

Ik denk als je richting Mike Mentzer zoekt je wel meer tegen zult komen.

Mijn benen gingen het hardst toen ik ze 1 keer in de tien dagen trainde. Ik heb met mensen gesproken die heel goed gingen door 1 keer in de vijftien dagen een spiergroep te trainen.

Alles werkt tot op zekere hoogte en HIT kan effectief zijn. Ben wel benieuwd naar de fase van trainen voorafgaand aan deze HIT variant. Doet me denken aan de tekst die ik heb geplaatst in de spoiler.

The average gym-rat just trains too much and too often to begin with, usually without eating properly. Take somebody that's been training with a 'volume' approach, then shift to him something like HIT, which uses low-volume, an emphasis on hard-work type training, and puts a premium on rest. This is where the HIT advocates are made, because inevitably they'll see rapid strength gains. Well, no kidding.

All the volume training has built up their work capacity, improving overall fitness, and generally laying a foundation. Now HIT comes in, takes away all the extra volume, and starts piling the weight on. The muscle which has never been allowed to rest and actually grow, is finally being given adequate rest time between workouts and being challenged with heavy weights.

This effect, where muscles respond strongly to sharp changes in volume, is pretty interesting. When you train a lot with higher volumes and higher frequency, then reduce both of those and really push the weights up, the body seems to respond favorably. This has been tested time and again in athletes. Actual performance and hormonal indicators back this up.

It's possible that some of the regulatory junk in the muscle fibers, like myostatin, gets switched on when you go through a ton of training. Myostatin, as you may or may not know, is a compound in the muscle that works to effects, while volume-based training tends to create more subdued but longer-lasting after-effects. When you combine different intensities and volumes, you produce different effects.
Ik geloof overigens wel in de resultaten van je eigen ervaringen (en van anderen om je heen) die je post maar ik blijf sceptisch tegenover de lengte van rust, zeker als dit op zichzelf staat en niet in relatie tot een bepaalde periode voorafgaand. Ben qua rust tot wel meer dan het dubbele dan jij hebt gepost tegen gekomen toen ik over HIT las. Daarnaaast is het vaak een ook een kwestie van goed/ beter en best.

Klopt. Alleen voel ik me op een begeven moment in de zeik genomen door wat ik lees.

Ik train 2 x per week. Ik trainde voorheen zoals begeleiders ooit voorschreven: eerst een paar jaar alle groepen iedere keer, zo'n rondje langs alle apparaten. Tussendoor weleens steeds een week rust tussen groepen geprobeerd. Niks werkte echt goed en wat ik toen al merkte was groei als ik 2 weken op vakantie was geweest. Om deze opmerking werd nog gelachen en heb er 5(!!) jaar niets mee gedaan. Echter. Nu train ik groep voor groep met steeds 2 weken rust. Nu zie ik progressie. Dit n.a.v. Yates die met uitleg kwam over 'beter te veel dan te weinig rust'. Ik doe nu een 4-way-split over 2 weken. Die 2 weken is best lang maar ik heb dus een zekerheid ingebouwd. Die van groei. Ik ga binnenkort proberen de 4-way-split in 1,5 weken te trainen. Ik denk dat ik een computerproggie ga maken om de dagen in te delen. Succes!

Ik trainde voorheen zoals begeleiders ooit voorschreven: eerst een paar jaar alle groepen iedere keer, zo'n rondje langs alle apparaten.
Nu train ik groep voor groep met steeds 2 weken rust.
Dit n.a.v. Yates die met uitleg kwam over 'beter te veel dan te weinig rust'.
Ik doe nu een 4-way-split over 2 weken. Die 2 weken is best lang maar ik heb dus een zekerheid ingebouwd.
Over hoeveel groei en progressie heb je het als je jaren traint en 193cm bij 69kg bent. Begeleiders die 'zo'n rondje langs alle apparaten' voorschrijven moet je inderdaad negeren.

3%

Laatst bewerkt:

Oeh dit is interessante info...
Ik dacht altijd dat je na 3 a 4 dagen wel volledig hersteld zou zijn.
Train zelf haast altijd tot de max en tot failure dus ga dit eens een keer uitproberen.

3XL thanks again!

Terug
Naar boven