XXL Nutrition

Hoe stemmen de Belgische leden bij de verkiezingen

Peiling Peiling Voor wie stemmen jullie

• Totaal stemmers
    69
Dus jij denkt/gelooft dat de overwinning van N-VA te danken is aan de deelname van Bart De Wever aan De Slimste Mens ter Wereld? En niet aan de problemen van de laatste drie (?) jaar? Snap je wel wat BHV symboliseert?

Daarbij wordt de VRT helemaal niet gerunned door Flaminganten.

Gedelegeerd bestuurders VRT: Piet Van Roe = VLD
Voorzitters raad van bestuur: Luc Van den Brande = CD&V

Onder Tony Mary had Bart De Wever wellicht niet mogen deelnemen aan De Slimste Mens daar hij Flaminganten vergeleek met Nazi's. :roflol:

(toch even vermelden dat 'Belgicist' Mary in zuid Frankrijk woont)

Ik versta misschien 5% van de zinnetjes die je hier neerschrijft, maar waar ik op doelde is dat het plebs een krachtige stem heeft, en jij onderschat die blijkbaar zwaar.

VB gestemd. het origineel is altijd beter dan de kopie (N-VA)
Kopie??? Wat ze gemeen hebben is het Vlaams-nationalisme, maar dat is veel vroeger ontstaan dan het VB. VB is extreemrechts terwijl NVA een centrumpartij is.

VB is nu niet interessant meer omdat hun reputatie verdoet is en iedereen weet dat ze de komende jaren alvast nooit zullen meeregeren. Zo gooi je je Vlaamse stem gewoon de vuilbak in. NVA kan wel wegen op het beleid en een meer Vlaamse koers varen. Eigenlijk kan je zelfs het VB verwijten dat ze die Vlaamse stemmen door de jaren heen opgeslokt hebben, maar daarmee amper op het beleid gewogen hebben. Net daardoor hebben de traditionele partijen de Vlaming steeds kunnen verraden en bedriegen.

Maar veel alternatieven waren er natuurlijk ook niet. LDD gaat nog maar een paar jaar mee en NVA zat vroeger in cartel met CD&V.
Hadden VB en LDD hun stemmen behouden dan kon er nooit een regering gevormd worden zonder de NVA omdat rechts dan de meerderheid vormde in Vlaanderen. Zo wegen de stemmen van VB wel door maar optimaal is het natuurlijk niet.

Ik versta misschien 5% van de zinnetjes die je hier neerschrijft, maar waar ik op doelde is dat het plebs een krachtige stem heeft, en jij onderschat die blijkbaar zwaar.

Deden er niet meerdere politici mee aan de slimste mens ???

Ik onderschat helemaal niets, maar jij zei dit:

Origineel gepost door BeUrt
ik vraag me echt zwaar af of NVA zoveel stemmen zou gekregen hebben zonder de deelname van Bart de Wever aan 'de slimste mens'.

Laatst bewerkt:
Maar veel alternatieven waren er natuurlijk ook niet. LDD gaat nog maar een paar jaar mee en NVA zat vroeger in cartel met CD&V.
Hadden VB en LDD hun stemmen behouden dan kon er nooit een regering gevormd worden zonder de NVA omdat rechts dan de meerderheid vormde in Vlaanderen. Zo wegen de stemmen van VB wel door maar optimaal is het natuurlijk niet.
Klopt, voor NVA was het nog beter geweest als de V-partijen een absolute meerderheid hadden gehad. Maar ook al is dat nu nog niet het geval, zou dat wel eens kunnen komen, als België onbestuurbaar mocht blijven. Vlamingen zijn het meer dan beu dat dit land geblokkeerd is, ze kunnen nu alleen nog maar méér radicaliseren...

Deden er niet meerdere politici mee aan de slimste mens ???

Ik onderschat helemaal niets, maar jij zei dit:

Origineel gepost door BeUrt
ik vraag me echt zwaar af of NVA zoveel stemmen zou gekregen hebben zonder de deelname van Bart de Wever aan 'de slimste mens'.

Ja maar Bart de Wever kwam er toch als sympathiekste uit he, met zijn grapjes. De dag na de show werd er in mijn omgeving alvast veel over hem gepraat. Jij hebt zijn hype zeker niet gemist.

En als ik je post begrijp denk je dat NVA zijn stemmen te danken heeft aan z'n programma. Ik denk dat zeer veel stemmen te wijten zijn aan 'ik stem op die sympathico' en daarmee verwijs ik naar het plebs dat niet eens programma's leest of politiek volgt. En met plebs wil ik geen negatieve bijklank geven aan deze mensen.

Ja maar Bart de Wever kwam er toch als sympathiekste uit he, met zijn grapjes. De dag na de show werd er in mijn omgeving alvast veel over hem gepraat. Jij hebt zijn hype zeker niet gemist.

Dat kan zeer goed zijn, ik volg DSM niet.

En als ik je post begrijp denk je dat NVA zijn stemmen te danken heeft aan z'n programma. Ik denk dat zeer veel stemmen te wijten zijn aan 'ik stem op die sympathico' en daarmee verwijs ik naar het plebs dat niet eens programma's leest of politiek volgt. En met plebs wil ik geen negatieve bijklank geven aan deze mensen.

Hoeveel % zou dit echt uitmaken?

zo kan je bij elke partij beginnen , Rik Torfs bijvoorbeeld komt 10 keer meer op tv dan Bart De Wever, VLD heeft nog talloze stemmen kunnen ronselen door te verkondigen dat ze een grote verjongingskuur doorgevoerd hebben. Nu is de ouwe garde boos omdat ze denken dat daardoor de campagne mislukt is maar die beseffen niet dat ze anders nog dichter bij de afgrond stonden dus veel partijen hebben wel extra stemmen gekregen voor niet-politieke kwesties. Daar kan je gewoon niet om heen. Toch was Bart De Wever de juiste man, met het juiste politieke programma op het juiste moment. Dat kan je niet ontkennen als iemand zoveel voorsprong haalt op alle andere partijen.

Toch was Bart De Wever de juiste man, met het juiste politieke programma op het juiste moment. Dat kan je niet ontkennen als iemand zoveel voorsprong haalt op alle andere partijen.

Daar twijfel ik ook niet aan. Maar wat is de ratio sympathico/programma.
Achja maakt niet uit.

Nu maar es tonen ofdat hij kan regeren...

Nu maar es tonen ofdat hij kan regeren...

+ 1 Ben echt zeer benieuwd wat hij allemaal zal uitspoken en zal kunnen verwezenlijken.

Denk dat veel mensen gewoon nog te weinig voor zichzelf denken en daarom 'kuddegedrag' ook een aanzienlijke rol heeft gespeeld in het feit dat er zoveel mensen hebben gestemd op N-VA. Mensen die andere mensen overtuigen en dan stemmen zonder dat ze echt goed het programma weten enz..

Laatst bewerkt:
Zou het in 2007 ook zo voor de cd & v geweest zijn dat kuddegedrag?

Grappig dat we nu allemaal van die analyses krijgen waarom NVA gewonnen heeft, want het zal toch zeker niet dankzij hun partijprogramma en debatten/interviews zijn he?

En wat dat regeren betreft: op Vlaams niveau gaat het in elk geval goed. Belgisch niveau is altijd een heel ander liedje, door de weerspannigheid van de franstaligen. De kansen op slagen zijn nu iets groter dan in 2007 dat wel, maar zonder steun van de andere Vlaamse partijen kan de NVA ook geen macht uitoefenen op de politici over de taalgrens. Men moet als één blok/front naar die franstaligen toe, zo niet dan zal het ook niet lukken. Helaas hebben cd&v en spa nu al gezegd dat ze geen heil zien in een front, tja. Nochtans heeft Bart Maddens (iemand die weet waarover hij praat) aangegeven dat de kans op slagen nihil is zonder dat Vlaamse front.

Zou het in 2007 ook zo voor de cd & v geweest zijn dat kuddegedrag?

Hoogstwss wel, als je ziet waarop hun programma gebaseerd was:

Op 28 februari 2007 werd het boek "De mythe van het vrije ik. Pleidooi voor een menselijke vrijheid" van senator en huisideoloog Wouter Beke van de CD&V voorgesteld. Zijn boek geldt als de basis van het verkiezingsprogramma van deze partij, aldus partijvoorzitter Jo Vandeurzen. Daarin zullen waarden en normen een vooraanstaande plaats innemen. Het maakt ook komaf met het liberalisme met de boutade: "Liberalisme is een beschaafde vorm van recht van de sterkste". Men stelt ook dat men slechts vrij kan zijn in een samenleving als men niet naast elkaar leeft, maar in verbondenheid. Het individu met de grootste beschikkingsrechten heeft in een democratie pas een stem als hij kan terugvallen op een groep. Het verhaal is dan ook een pleidooi voor waarden en normen, voor respect en duidelijke structuren.

:o

Terug
Naar boven