AndroidHealthClinic

Hoe vaak doe jij de 'drie' compoundoefeningen in de week?

1xbp
1xsq
0xdl

Alles 1x.
met varianten alles 2x.

Waarom delen mensen hun training altijd op in weken?
Beter doe je het met een overlap, dus bv elke 4 dagen benchen, je hoeft echt niet alles in één week te persen, smeer het uit over dagen ipv in een week!

Hallo allemaal,

Ik had twee vragen voor jullie:

A: Ik was erg benieuwd hoe vaak jullie 'de grote drie' (squat,deadlift,benchpress) trainen in de week?

B: Denk je dat je als je bijv. squat/deadlift/benchpress drie keer in de week doet je ook meer vooruit gaat op dit onderdeel? Of juist niet (te weinig rust etc/vul zelf maar in).

Ik ben erg benieuwd!

Groeten!

Alle drie 1 keer per week. Wil 2 keer per week gaan benchen, want dat moet echt beter. Van deadlift weet ik van mezelf dat ik dat beter niet vaker dan 1 keer per week kan doen, want heb dan nog teveel spierpijn/vermoeidheid in de spieren.

is niet zoo effectief als 1 keer per week compleet je target muscle uit te putten

een spier bestaat uit vele vezels, tijdens een set gebruik je maar een klein aantal van deze en na elke set gebruik je dan weer 'verse' vezels in het spier.
dat is ook de reden dat wij meerdere sets en reps doen zodat we alle vezels aanspreken en uitputten.

Wat jij dus doet is 3 keer per week een kwart of de helft van je vezels aanspreken wat leidt tot minder spierpijn, minder uitputting en ook een snellere herstel.

Wat je dan niet weet bij de volgende training of je nou de vezels van de vorige training aanspreekt of de vezels die je nog niet had gepakt, mede door dit haal je niet de maximale uit je trainingen :D

Sorry...beweer je nu dat 4x10x80 een maal per week effectiever is dan 3 maal per week 5x5x80+2,5% ?

En wil je nu beweren dat een structureel sneller herstel niet leidt tot een snellere toename en snellere mogelijkheid om meer gewicht te dragen?

alles gewoon 1x per week en dan maximaal

Op t moment alleen maar 1x bench.

Heb echt ****ing rugpijn laatste tijd heel irritant. Normaal alles 1x per week.

2x per week Squat, 1x per week Deadlift.

En 3x per week Benchpress.

Momenteel alles 1x per week.

Als je 3x in de week wilt gaan deadliften, squatten en bankdrukken zal je heel voorzichtig moeten zijn met de rest van je schema. Ik zou dat sowieso niet langer dan 6 weken doen, en liever kiezen om de lichaamsdelen wel vaker te trainen, maar met andere oefeningen.

Het gaat niet zozeer om de rest van je schema maar meer op de intensiteit waarop je het doet als je meerdere keren wil gaan squatten,deadliften of benchen.
Bijvoorbeeld 1x zwaar 1 medium 1x licht

Snap niet dat mensen 3x per week kunnen squatten. Na 1x heb ik sowieso 3/4 dagen godse spierpijn.

Ik denk voorlopig 1x per week. Deadlift en squat so wie so. Bench soms 2x

Heb het wel vaak gedaan, iedere week de SQ/BP/DL. Nu vervang in ik deadlift voor de rackpull.

Snap niet dat mensen 3x per week kunnen squatten. Na 1x heb ik sowieso 3/4 dagen godse spierpijn.

Heb ik ook. Ligt natuurlijk aan de manier waarop je traint. Als je heel laag in reps/hoog in gewicht traint heb je sws minder spierpijn.

Ik train zelf 12 10 8, hoge intensiteit en dan heb ik ook wel 4 dagen nodig voor herstel.

Dus BP/SQ/DL allen 1 x per week. Meer dan genoeg voor mij.

Dan moet je ook de intensiteit aanpassen.
Je kan niet 3 maal in de week all out gaan nee.
Daarbij zal de spierpijn verminderen als je vaker squat, als gevolg van adaptatie.

Laatst bewerkt:
squat 3x
bp 2x
dl 1x
Row 2x
mp 1x

• Topic Starter Topic Starter
En hoe verklaar je dan de effectiviteit en de dikke progressie die ik maak met behulp van het Rippetoe schema?
Ondanks natuurlijk de enorme verbetering van mijn spiercoördinatie omdat ik nog een beginner ben met o.a. de squat.
Want ik pak nog steeds elke keer een PR.:)

bedankt voor de reacties! zou iemand op ice leovince willen reageren(bovenstaande post), ben hier zelf ook benieuwd naar!

Alles 1x elke 6 dagen.

Terug
Naar boven