AndroidHealthClinic

Hoe zwaar 'mag' een tiener gaan met het ICF 5x5 progamma?

Aran2k

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
60kg
Vetpercentage
13%
Hallo allemaal,

Ik wil vanaf morgen beginnen met het ICF 5x5 progamma, van Jason Blaha. Alleen, dit progamma is best zwaar. Nu vroeg ik me ten eerste af, is het überhaupt wel goed dat een 15-jarige dit progamma volgt, dus krijg ik hierdoor bijvoorbeeld geen nadelige gezondheidsklachten. Ten tweede, vroeg ik me af tot hoeveel kilo ik ongeveer +- maximaal moet gaan als 15-jarige. Dus bijvoorbeeld, wat is echt de max die ik moet gaan bij het squatten, bench pressen etc. Ik heb namelijk van alles op het internet gelezen, over hoe het bijvoorbeeld je groei kan belemmeren (mythe ???) etc.

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Ik zou eerder met Stronglifts beginnen als ik jou was. Denk niet dat er een limiet zit aan welk gewicht je moet gebruiken, gewoon het programma volgen en lekker vooruitgang boeken!

Wil je op kracht trainen of spieren kweken?
Als je spieren wilt ga lekker een bodybuild schema doen, wat hogere reprange en dus minder focus op ontzettend zwaar gewicht.
Dan kan je de bewegingen wat gecontroleerder doen en is er minder kans op blessures.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reactie's^^^^:)

Wil je op kracht trainen of spieren kweken?
Als je spieren wilt ga lekker een bodybuild schema doen, wat hogere reprange en dus minder focus op ontzettend zwaar gewicht.
Dan kan je de bewegingen wat gecontroleerder doen en is er minder kans op blessures.

Ik wil de focus wat meer leggen op het kweken van spieren.
Ik heb gehoord (?) dat dit goed samen ging met het ICF 5x5 progamma, vandaar dat ik dit wou volgen.
Corrigeer me aub als ik verkeerd ben..

Ik heb gehoord (?) dat dit goed samen ging met het ICF 5x5 progamma, vandaar dat ik dit wou volgen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Als je je zorgen maakt over teveel belasting omdat je nog jong bent, kies dan niet voor een schema waar de focus op kracht ligt, daar is zwaar gewicht liften het hoofddoel.
Neem je een schema met wat hogere repranges (10-12 ofzo), dan is het gewicht dat je gebruikt ook iets lager en focus je meer op het goed aanspannen van je spier en mooie rustige uitvoering.
Voel je je misschien iets veiliger bij, en beide zullen effectief zijn (zeker als beginner).

ICF 5x5 bevat de basis van Stronglifts/Starting Strenght/(....)
ICF bestaat dus eigenlijk uit Stronglifts + oefeningen bedoeld voor bodybuild doeleinden.
Dus uiteindelijk maak je progressie in kracht, maar ook in spiermassa.
Ik zou in het begin wel op techniek focussen bij de compounds (deadlift, squat,....) ipv op de zwaarte van de uitvoering, zoals je ook eigenlijk moet doen bij ICF 5x5 (zo ver ik weet).

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Als je je zorgen maakt over teveel belasting omdat je nog jong bent, kies dan niet voor een schema waar de focus op kracht ligt, daar is zwaar gewicht liften het hoofddoel.
Neem je een schema met wat hogere repranges (10-12 ofzo), dan is het gewicht dat je gebruikt ook iets lager en focus je meer op het goed aanspannen van je spier en mooie rustige uitvoering.
Voel je je misschien iets veiliger bij, en beide zullen effectief zijn (zeker als beginner).
Met 5x5 schemas begin je met de techniek erin slijten.
Vind zelf 5 reps zwaar gewicht makkelijker vorm behouden dan bij 10-12 reps.

Zolang hij zich goed op de techniek focust en desnoods filmt en hier op het forum post voor feedback is er niks mis met 5x5

Terug
Naar boven