XXL Nutrition

Hoeveel bedraagt een langstudeerboete?

Kurd21

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m82
Massa
84kg
Stel dat ik dit jaar niet haal, ik zit in mijn 1e jaar HBO (voltijd).
Ik krijg ongeveer 340eu per maand aan studiefinanciering.

Als ik dit jaar niet overga en een andere opleiding/andere school ga zoeken hoeveel moet ik dan betalen?

Boete krijg je pas je 5de studie jaar

Hopen dat ze die zooi dan al weer hebben afgeschaft

• Topic Starter Topic Starter
Ooh serieus? Dus ik hoef er nog geen rekening mee te houden? Krijg ik geen brieven of andere meldingen?

Nee, als je studie 4 jaar duurt mag je 1 jaar vertraging hebben dus er vijf jaar over doen. Daarna krijg je een boete. Ik vind t eigenlijk een acceptabele regeling, omdat een jaar vertraging voldoende moet zijn om alles te halen

340 eu per maand t*ring das veel supps :)

Maar uni doen en dan is t laatste jaar master dus wel betalen?

Hoe komt het dat niemand die regeling echt begrijpt? Ik heb even gezocht op google maar kwam niks tegen wat die regeling echt goed uitlegt.

Dus als ik mijn 1e jaar niet haal, en volgend opnieuw begin met mijn opleiding en dan binnen 4 jaar gewoon mijn diploma haal, dan heb ik er 5 jaar over gedaan.

Krijg ik dan een boete en hoeveel?

Hoe komt het dat niemand die regeling echt begrijpt? Ik heb even gezocht op google maar kwam niks tegen wat die regeling echt goed uitlegt.

Dus als ik mijn 1e jaar niet haal, en volgend opnieuw begin met mijn opleiding en dan binnen 4 jaar gewoon mijn diploma haal, dan heb ik er 5 jaar over gedaan.

Krijg ik dan een boete en hoeveel?

volgens mij krijg je dan geen boete, omdat je dan maar 1 jaar studievertraging hebt opgelopen. Na 1 jaar, dus vanaf het tweede jaar studievertraging krijg je de langstudeerboete

boete ligt rond de 3k dacht ik
maar als je bijv bij een studie doet die 4 jaar duurt en na 5 en half jaar af kan studeren hoef je maar de helft te betalen.

Een studiegenootje van mij moet daardoor 1.5k betalen voor aankomend halfjaar

boetes betalen om te studeren :roflol: gaat goed met het Nederlandse onderwijssysteem zo te zien.

boete is van toepassing bij meer dan een jaar vertraging bij bachelor, en! meer dan een jaar vertraging bij Master. Je krijgt dus een schone lei als je overgaat naar je master

boete is van toepassing bij meer dan een jaar vertraging bij bachelor, en! meer dan een jaar vertraging bij Master. Je krijgt dus een schone lei als je overgaat naar je master

Als dat zo is, is t nog gunstiger dan ik dacht. Snap nu totaal de ophef niet meer, want er zitten een hoop luie k*t studenten, die t meeste zeiken, bij die ook geen bèta studies doen en het minste urenaantal spenderen aan de studie. Goeie maatregel, als je stufi ontvangt van belastinggeld Moet je gewoon je best doen

Als dat zo is, is t nog gunstiger dan ik dacht. Snap nu totaal de ophef niet meer, want er zitten een hoop luie k*t studenten, die t meeste zeiken, bij die ook geen bèta studies doen en het minste urenaantal spenderen aan de studie. Goeie maatregel, als je stufi ontvangt van belastinggeld Moet je gewoon je best doen

Ja, bizar man. Ook handig voor studenten die flinke werkervaring tijdens hun studie op willen doen, om betere arbeidskansen te hebben als ze afstuderen.

Of voor studenten die een eigen bedrijf opzetten. Zeer terecht dat je daar je tijd niet in kunt steken.

Of voor studenten, die zes jaar geleden zijn begonnen met studeren toen er nog geen langstudeerboete was en het daarom rustig aan hebben gedaan.

Daarnaast ontvangen langstudeerders evenveel studiefinanciering als niet-langstudeerders.

Argument. Invalid.

Laatst bewerkt:
D66 gaat die onzin he-le-maal kapot maken na de komende verkiezingen.

Overigens kun je die 3000e gewoon lenen.

Lenen? En met amper werk terugbetalen zeker.
Studiefinanciering hoort te blijven, maar dan moeten studenten er wel hun best voor doen, een soort prestatiebeurs er van maken zou me logisch lijken

Ja, bizar man. Ook handig voor studenten die flinke werkervaring tijdens hun studie op willen doen, om betere arbeidskansen te hebben als ze afstuderen.

Of voor studenten die een eigen bedrijf opzetten. Zeer terecht dat je daar je tijd niet in kunt steken.

Of voor studenten, die zes jaar geleden zijn begonnen met studeren toen er nog geen langstudeerboete was en het daarom rustig aan hebben gedaan.

Daarnaast ontvangen langstudeerders evenveel studiefinanciering als niet-langstudeerders.

Argument. Invalid.

Mensen die rustig aan hebben gedaan moeten niet lullen, met terugwerkende kracht invoeren aub, niet gaan spelen met belastingcentjes.

Op het moment dat je stufi krijgt, hoort de volle aandacht naar je studie te gaan en niet naar nevenactiviteiten. Daarnaast zijn de voorbeelden die jij noemt maar een zeer klein percentage van alle studenten. Vooral bij de alfa opleidingen gebeurt weinig tot niks.

Bij een echte opleiding heb je geen tijd voor flinke werkervaring, als je wil werken ga je dat maar doen. Denk je dat je met een opleiding werktuigbouwkunde nog even 30 uur derbij kan werken als je goeie cijfers wilt halen.

Ik zou wel tegen de langstudeerboete zijn als er overduidelijk bewijs is van een goed opgezet bedrijfje etc dat ook een verlengstuk is van de studie ( zonder studiefinanciering)

BEDANKT voor jullie reacties, ik heb ff goed gezocht en wat jullie zeggen klopt, als je één jaar vertraging oploopt is er niks aan de hand, pas bij je 2e jaar vertraging krijg je een boete. Dus ik zit goed.

Ik vind het trouwens een goed systeem. Ik heb dit jaar heel weinig tijd in mijn studie gestoken.

het punt is dat ookal doe je je best, het nog geen garantie is je binnen de 5 jaar zit.
dit komt omdat de voorlichting op middelbare scholen gewoon bagger is, dit zorgt ervoor dat veel studenten in eerste instantie een verkeerde studiekeuze maken dan moet je nominaal lopen vervolgens en heb je niet de 1 jaar uitloop.

naar mijn mening valt er meer geld te halen door ervoor te zorgen dat de voorlichting op middelbare scholen beter is, en mensen vaker bij de eerste studiekeuze blijven.

Terug
Naar boven