Fitness Seller

Hoeveel bedraagt een langstudeerboete?

Mensen die rustig aan hebben gedaan moeten niet lullen, met terugwerkende kracht invoeren aub, niet gaan spelen met belastingcentjes.

Op het moment dat je stufi krijgt, hoort de volle aandacht naar je studie te gaan en niet naar nevenactiviteiten. Daarnaast zijn de voorbeelden die jij noemt maar een zeer klein percentage van alle studenten. Vooral bij de alfa opleidingen gebeurt weinig tot niks.

Bij een echte opleiding heb je geen tijd voor flinke werkervaring, als je wil werken ga je dat maar doen. Denk je dat je met een opleiding werktuigbouwkunde nog even 30 uur derbij kan werken als je goeie cijfers wilt halen.

Ik zou wel tegen de langstudeerboete zijn als er overduidelijk bewijs is van een goed opgezet bedrijfje etc dat ook een verlengstuk is van de studie ( zonder studiefinanciering)

Je gehele betoog is gebaseerd op aannames. Iedereen krijgt vier jaar lang studiefinanciering. Wat je daarmee doet moet je helemaal zelf weten. Als je geen diploma haalt binnen tien jaar moet je dat terugbetalen. Haal je wel een diploma, hoef je dat niet terug te betalen. Als de samenleving dus geen voordeelt haalt uit de studiefinanciering, kost het de staat ook niets.

Als iemand dus zaken naast zijn studie heeft lopen doet hij bijvoorbeeld twee jaar langer over zijn studie. Die twee jaar betaalt hij gewoon helemaal zelf. Gaat hij lenen, betaalt hij gewoon rente. Waarom zou dat niet mogen als je studiefinanciering krijgt? Iemand die vier jaar studeert kost qua studiefinanciering evenveel voor de staat als iemand die acht jaar studeert.

Waar slaat je argument met betrekking tot de belastingbetaler op?

Het grappige is dat de boete ook geld als je jaren ingeschreven stond terwijl je werkte en niet aan stufi/ov deed - oftewel je hebt niemand iets gekost en hebt zelfs al extra betaald.

Het scheve van terugwerkende kracht is juist dat je bij het begin van je studie met stufi een lening/contract aangaat waarbij je moet kunnen verwachten dat bijvoorbeeld studiekosten niet plots extreem (naar 300%) verhoogd worden.

Mijn situatie is nu heel mooi: als ik stop moet ik stufi terugbetalen en als ik verder ga krijg ik die boete. Terwijl ik het systeem al jaren niks meer kost, juist extra betaal, en netjes werk + flink belasting betaal. Sowieso genaaid dus :D

Maar daarom gaat de rechter er ook nog over beslissen ergens in de komende weken.

Dus als ik hbo-p haal en dan uni bachelor van 3 jaar haal is geen boete, dan nog master in 2 jaar en weer geen boete?

Je gehele betoog is gebaseerd op aannames. Iedereen krijgt vier jaar lang studiefinanciering. Wat je daarmee doet moet je helemaal zelf weten. Als je geen diploma haalt binnen tien jaar moet je dat terugbetalen. Haal je wel een diploma, hoef je dat niet terug te betalen. Als de samenleving dus geen voordeelt haalt uit de studiefinanciering, kost het de staat ook niets.

Als iemand dus zaken naast zijn studie heeft lopen doet hij bijvoorbeeld twee jaar langer over zijn studie. Die twee jaar betaalt hij gewoon helemaal zelf. Gaat hij lenen, betaalt hij gewoon rente. Waarom zou dat niet mogen als je studiefinanciering krijgt? Iemand die vier jaar studeert kost qua studiefinanciering evenveel voor de staat als iemand die acht jaar studeert.

Waar slaat je argument met betrekking tot de belastingbetaler op?

Mijn argumenten zijn meer gebaseerd op hoe dat ik vind dat de regeling moet zijn, dus als de student studiefinanciering krijgt, mag je verwachten(naar mijn mening) dat diegene genoeg zijn best doet om t snel genoeg te halen. De belastingbetaler slaat op t feit waar het geld vandaan komt van de stufi;) iemand kost meer voor de staat als je langer studeert, het grootste deel van het collegegeld wordt gesubsidieerd door de staat en staat dan niet meer in verhouding tot iemand zijn prestaties. Achja, misschien ben ik gewoon geïrriteerd door die elitaire k*t studentjes die geen ruk uitvoeren en hoog doen omdat ze op de uni zitten en dan nog t hardste schreeuwen wanneer ze gekort worden

En wat nou als je ziek (ja, flink ziek) wordt of een ongeluk krijgt waardoor je een (half) jaar van je opleiding mist? Ik ben zelf bij 1 stage gezakt (beetje onterecht, maar lang verhaal) en toen had ik ook al meteen een half jaar studievertraging.

dan moet je contact opnemen met je studieadviseur die daar een aantekening van maakt. Met die aantekening kan je aanspraak maken op een regeling. Die hangt af van een hoop kleine reglementen, maar er valt meestal vast wel wat te regelen op zo'n moment.

En wat nou als je ziek (ja, flink ziek) wordt of een ongeluk krijgt waardoor je een (half) jaar van je opleiding mist? Ik ben zelf bij 1 stage gezakt (beetje onterecht, maar lang verhaal) en toen had ik ook al meteen een half jaar studievertraging.
Bij bijzondere omstandigheden kun je meestal zelfs gewoon met een formulier/even bellen wat regelen. Stufi bijvoorbeeld kun je al extra lang krijgen in het geval van ziekte.

Hoe/wat je precies aan moet tonen weet ik niet though, kwestie van even bellen met Duo ofzo.

Je kunt door gezondheidsklachten inderdaad uitstel krijgen van de boete. Moet je wel aan kunnen tonen, uiteraard.

3000 euro ofzo...

---------- Post toegevoegd Mon 9 Jul 2012 om 14:01 ----------

Mensen die rustig aan hebben gedaan moeten niet lullen, met terugwerkende kracht invoeren aub, niet gaan spelen met belastingcentjes.

Op het moment dat je stufi krijgt, hoort de volle aandacht naar je studie te gaan en niet naar nevenactiviteiten. Daarnaast zijn de voorbeelden die jij noemt maar een zeer klein percentage van alle studenten. Vooral bij de alfa opleidingen gebeurt weinig tot niks.

Bij een echte opleiding heb je geen tijd voor flinke werkervaring, als je wil werken ga je dat maar doen. Denk je dat je met een opleiding werktuigbouwkunde nog even 30 uur derbij kan werken als je goeie cijfers wilt halen.

Ik zou wel tegen de langstudeerboete zijn als er overduidelijk bewijs is van een goed opgezet bedrijfje etc dat ook een verlengstuk is van de studie ( zonder studiefinanciering)

Kortzichtig bro. Je werkt de rest van je leven voor belasting. De studenten afstraffen als het wat langer duurt is niet de manier imo. Daar krijg je alleen maar ongeschoolden van. De wijzer staat een beetje te veel op de burger en te weinig om de overheid imo.

Langstudeerboete bedraagt 3000 euro. Ik ga aankomend schooljaar over naar mijn 4de jaar jaar bacholor toegepaste psychogie. Echter heb ik tijdens mijn huidige beachelor een half jaar studievertraging opgelopen door omstandigheden. Ook heb ik hiervoor een half jaar gestudeerd in Utrecht en februari regeling getroffen.

Zal uiteindelijk alsnog helft van langstudeerboete moeten betalen aangezien half jaartje studie volgen telt als één heel jaar. Vind het bullshit, maar goed.. zal waarschijnlijk toch weer worden afgeschaft met volgende verkiezingen.

Zal uiteindelijk alsnog helft van langstudeerboete moeten betalen aangezien half jaartje studie volgen telt als één heel jaar.
Waarom zul je volgens jou dan de helft van de langstudeerboete moeten betalen? Het gaat niet per maand ofzo hoor.

Wat meer ongeschoolden ipv sommige hbo bullshit titels van tegenwoordig is miss wel beter, sommigen willen misschien liever de bouw oid in (waar nu banen tekort zijn, hoewel gelukkig maar want er is weinig werk) maar zijn later omgetoverd tot student na een brainwash op de middelbare school.

Waarom zul je volgens jou dan de helft van de langstudeerboete moeten betalen? Het gaat niet per maand ofzo hoor.

Je gaat uiteindelijk gewoon per maand betalen.

Als je bijv. nog 2 vakken voor je bachelor moet en die behaal je bijv. na 3 maanden, krijg je het restant achteraf terug.

Je gaat uiteindelijk gewoon per maand betalen.

Als je bijv. nog 2 vakken voor je bachelor moet en die behaal je bijv. na 3 maanden, krijg je het restant achteraf terug.
Zo werkt het voor collegegeld inderdaad, maar weet je zeker dat het hierbij ook geld?

Zo werkt het voor collegegeld inderdaad, maar weet je zeker dat het hierbij ook geld?

Ja dit weet ik zeker en dit staat ook op de site van DUO aangegeven.

Die ''boete'' bestaat namelijk uit een verhoging van het wettelijk collegegeld.

Betaling verhoogd wettelijk collegegeld

''Als je langstudeerder bent, moet je verhoogd wettelijk collegegeld betalen. Als je in de loop van het studiejaar je studie afrondt, kun je van je onderwijsinstelling het te veel betaalde geld terugkrijgen voor de resterende maanden waarin je niet ingeschreven staat. Neem hiervoor contact op met de studentenadministratie van je onderwijsinstelling. Let op: bij beëindiging van de inschrijving met ingang van juli of augustus is de kans groot dat er geen recht is op restitutie!''

Ik had hierover vorige week contact opgenomen met DUO. Beote van 3000 euro is voor een heel studiejaar. Ik weet niet zeker of per maand gaat, maar mij is gezegd dat als je een half jaar studie vertraging loopt je de helft van de boete dient te batelen. Ik ga het iig voor zekerheid nog goed nakijken. Tussen 1500 en 3000 is een aardig verschil.

Ik lap inderdaad circa 4700 euro collegegeld dit jaar. Krijg je als je twee keer van studie wisselt. Niks aan te doen, dan maar iets meer werken. Mensen die zeuren over dergelijke maatregelen hebben absoluut de prioriteiten verkeerd - als je in je jongeren jaren wat extra kosten niet vindt opwegen tegen jezelf ontwikkelen, doen wat je leuk vindt én ook nog eens veel meer verdienen de rest van je leven (hoogstwaarschijnlijk 10x tot 14x zo lang als je studententijd) gaat er wel iets mis in je redeneringsvermogen en vraag ik me persoonlijk af of je überhaupt wel capabel bent om een HBO of WO te doen.

---------- Post toegevoegd Tue 10 Jul 2012 om 09:25 ----------

Ik had hierover vorige week contact opgenomen met DUO. Beote van 3000 euro is voor een heel studiejaar. Ik weet niet zeker of per maand gaat, maar mij is gezegd dat als je een half jaar studie vertraging loopt je de helft van de boete dient te batelen. Ik ga het iig voor zekerheid nog goed nakijken. Tussen 1500 en 3000 is een aardig verschil.
Als je je collegegeld in termijnen betaalt komt de boete daar dus evenredig, in termijnen, bovenop.

Ik lap inderdaad circa 4700 euro collegegeld dit jaar. Krijg je als je twee keer van studie wisselt. Niks aan te doen, dan maar iets meer werken. Mensen die zeuren over dergelijke maatregelen hebben absoluut de prioriteiten verkeerd - als je in je jongeren jaren wat extra kosten niet vindt opwegen tegen jezelf ontwikkelen, doen wat je leuk vindt én ook nog eens veel meer verdienen de rest van je leven (hoogstwaarschijnlijk 10x tot 14x zo lang als je studententijd) gaat er wel iets mis in je redeneringsvermogen en vraag ik me persoonlijk af of je überhaupt wel capabel bent om een HBO of WO te doen.
Niet alle studies en situaties zijn gelijk he.

Er zijn genoeg sectoren waarbij een diploma weinig tot niks uitmaakt voor het salaris of voor cariere mogelijkheden. Mijn situatie bijvoorbeeld is niet alleen sowieso genaaid maar ook nog eens voor niks: mijn cv en huidige baan zijn al beter dan het papiertje dat ik van de hogeschool kan krijgen.

En de reden van vertraging hoeft ook niet altijd bij de persoon zelf te liggen. Veel studies zijn nou niet bepaald goed georganiseerd of uberhaupt van zo'n kwaliteit dat er geen problemen zijn. Denk bijvoorbeeld aan buitenlandse studenten met enorme achterstand die je teamopdrachten/projecten kunnen verkloten, hele vakken die uitvallen, leraren die de stof zelf niet snappen, leraren die nauwelijks engels kunnen, etc etc. Altijd leuk in je laatste jaar.

Ik zou op zich niet eens iets tegen buitenlandse toestanden hebben waarbij 4700euro studiekosten een lachtertje zijn, maar doe dat dan gestructueerd en netjes georganiseerd afvangen. Bouw het op, zorg dat er draagnetten (scholarships) zijn, en doe het gewoon niet met terugwerkende kracht.

Om dat laatste argument zou je ook verwachten dat de rechter zal zeggen dat het verworpen of aangepast moet worden.

Ik krijg lekker 400 euro per maand van stufi, ga er lekker van zuipen vreten en nken.

Ojah bedankt iedereen voor jullie belastingscenten.

Terug
Naar boven