Fitness Seller

Hoeveel bedraagt een langstudeerboete?

Ik lap inderdaad circa 4700 euro collegegeld dit jaar. Krijg je als je twee keer van studie wisselt. Niks aan te doen, dan maar iets meer werken. Mensen die zeuren over dergelijke maatregelen hebben absoluut de prioriteiten verkeerd - als je in je jongeren jaren wat extra kosten niet vindt opwegen tegen jezelf ontwikkelen, doen wat je leuk vindt én ook nog eens veel meer verdienen de rest van je leven (hoogstwaarschijnlijk 10x tot 14x zo lang als je studententijd) gaat er wel iets mis in je redeneringsvermogen en vraag ik me persoonlijk af of je überhaupt wel capabel bent om een HBO of WO te doen.

---------- Post toegevoegd Tue 10 Jul 2012 om 09:25 ----------

Als je je collegegeld in termijnen betaalt komt de boete daar dus evenredig, in termijnen, bovenop.

Vriend, wtf lul je nou
Ik heb een propedeuse gehaald en daarna een universitaire studie gestart. Met succes mijn P gehaald, maar helaas heb ik afgelopen jaar erg zwaar gehad ivm thuissituatie en overlijdens. Denk je dat ik nu vrijstelling krijg omdat ik het een beetje zwaar heb gehad? No way, ik ben helaas gezaktvoor het tweede jaar en betaal daar straks de volle pond voor. Moest gedwongen het huis uit--> financieel zwaar, ik heb 2 BAANTJES btw en werk 16-18pw naast studie, en kom net rond.

Nu krijg ik daar ook nog es een k*** dikke boeten bovenop+ die mafkezen nemen mij mn ov kaart weg. En die extra kosten waar jij het over hebt, lopen voor mij op tot +-8duizend euro(bachelor+master beide 1 jaar boete betalen= 6k+ ov weg=8k total)

Ze kunnen lekker allemaal de grafk*** krijgen, en jij ook. Word er gvd niet goed van

Door omstandigheden (helaas geen uitzondering) mag ik pas in januari 2013 mijn scriptie verdedigen, ondanks het nu al voor 90% af is.. Gevolg, 4834 euro betalen. Eigen schuld, maar volgens mijn school heb ik dan recht op teruggave van de helft, dus zowel het wettelijke collegegeld en het verhoogde wettelijke collegegeld. Studiefinanciering en lening krijg ik ook niet meer, dus dat wordt een halfjaar hard werken :)

Straks, om 10.00 de uitspraak over deze zaak.

LIVE TE VOLGEN OP JOURNAAL 24

Straks, om 10.00 de uitspraak over deze zaak.

LIVE TE VOLGEN OP JOURNAAL 24

Ik ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen.

Het vreemde is dat ik al een een brief van mijn school heb ontvangen dat ik aankomend studiejaar 4834 collegeld moet gaan dokken terwijl deze boete nog geeneens zeker is.

De langstudeerboete is fiscaal niet aftrekbaar en het collegeld wel.
In mijn brief die ik van school heb gekregen staat echter dat ik 4834 aan collegeld moet gaan dokken. Er wordt hierin niet gesproken over een langstudeerboete maar puur over collegeld, dat betekent dus dat 4834 in zijn geheel wel fiscaal aftrekbaar is?
Vreemd dat de politiek over een langstudeerboete praat terwijl mijn school het gewoon over collegeld heeft, die innen zo lekker extra veel geld.

Verder vind ik het woord 'langstudeerboete' sowieso vreemd aangezien ik bij een boete bijvoorbeeld denk aan een verkeersovertreding of iets dergelijks. Op mij komt dit over als: als je dus langer dan 5 jaar over je studie doet ben je strafbaar en moet je een boete betalen. Vreemde zaak dit.
Vraag me echt af wat voor een mong*len daar in die poltiek rondlopen.

Ik vind het nog enigszins redelijk als je het van tevoren weet, dan kun je er rekening mee houden, maar ik was bijvoorbeeld net na 2 jaar overgestapt op een andere studie, dat is gewoon gay. Als ik dat had geweten had ik die andere studie gewoon afgemaakt.

Vriend, wtf lul je nou
Ik heb een propedeuse gehaald en daarna een universitaire studie gestart. Met succes mijn P gehaald, maar helaas heb ik afgelopen jaar erg zwaar gehad ivm thuissituatie en overlijdens. Denk je dat ik nu vrijstelling krijg omdat ik het een beetje zwaar heb gehad? No way, ik ben helaas gezaktvoor het tweede jaar en betaal daar straks de volle pond voor. Moest gedwongen het huis uit--> financieel zwaar, ik heb 2 BAANTJES btw en werk 16-18pw naast studie, en kom net rond.

Nu krijg ik daar ook nog es een k*** dikke boeten bovenop+ die mafkezen nemen mij mn ov kaart weg. En die extra kosten waar jij het over hebt, lopen voor mij op tot +-8duizend euro(bachelor+master beide 1 jaar boete betalen= 6k+ ov weg=8k total)

Ze kunnen lekker allemaal de grafk*** krijgen, en jij ook. Word er gvd niet goed van

Beste Mjita, neem eens contact op met je studieadviseur. De situatie zoals jij omschrijft, is er een waarin jij vast wel voor compensatie in aanmerking komt.

Helaas..

Was wel een beetje te verwachten natuurlijk, kleine winst voor de deeltijdstudenten. Ik vind trouwens dat de politiek de langstudeerboete zo snel mogelijk moet heroverwegen. Ik heb echt het gevoel dat de huidige langstudeerders als test case worden gebruikt, en dat over 2-4 jaar die hele boete weer verdwenen is, omdat het toch niet zo'n succes bleek te zijn... De rotte appels moeten ze maar op een andere manier dwingen om zo snel mogelijk af te studeren

Ik heb zojuist mijn HBO bachelor gehaald gewoon netjes in 4 jaar. Nu ga ik een 1jarige master doen in het buitenland! Ik neem aan dat ik dan geen boete krijg.. ? dat zou namelijk echt belachelijk zijn!

En wat nou als je na je 4jarige HBO bachelor een 2jarige Master in Nederland doet.. ?

Vriend, wtf lul je nou

Je komt nogal labiel over en alles behalve intelligent.
Trouwens, als jij een situatie hebt waar je gedwongen je huis hebt moeten verlaten, naasten zijn overleden, twee baantjes hebt om rond te komen moet je inderdaad maar eens naar je studieadviseur gaan want je komt hoogstwaarschijnlijk wel in aanmerking voor vermindering of vrijstelling van de boete.
Over je master betaal je sowieso geen boete, is een aparte phase.
PS: Misschien moet je ook eens stoppen met het jezelf kapot snuiven en slikken, is beter voor je studieprestaties en je mentale welgesteldheid.

Laatst bewerkt:
Trouwens, als jij een situatie hebt waar je gedwongen je huis hebt moeten verlaten, naasten zijn overleden, twee baantjes hebt om rond te komen moet je inderdaad maar eens naar je studieadviseur gaan want je komt hoogstwaarschijnlijk wel in aanmerking voor vermindering of vrijstelling van de boete.
PS: Misschien moet je ook eens stoppen met het jezelf kapot snuiven en slikken, is beter voor je studieprestaties en je mentale welgesteldheid.

:roflol: haha, wie ben jij in godsnaam?

Op zich prima zo'n langstudeerboete, moet natuurlijk wel vrijstelling zijn voor de gevallen waar dat echt voor nodig is. Maar moeten we niet verwachten dat de kwaliteit van het onderwijs dan ook omhoog gaat?

Studieadviseur?? Been there, done that--> nul op rekest gekregen, dus vertel eens meneer stabiliteit en vvd co***sucker, wat nu?

Snuiven doe ik niet, pilletje slikken hoogstens 3-4x per jaar, alcohol. drinken 0. Verder boeit het me geen hol wat jij vindt over mijn intelligentie, voor mijn part had ik mbo gedaan
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

fail ben je trouwens ook, Socrates met een K
Gtfo :roflol:

Studieadviseur?? Been there, done that--> nul op rekest gekregen, dus vertel eens meneer stabiliteit en vvd co***sucker, wat nu?

Snuiven doe ik niet, pilletje slikken hoogstens 3-4x per jaar, alcohol. drinken 0. Verder boeit het me geen hol wat jij vindt over mijn intelligentie, voor mijn part had ik mbo gedaan
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

fail ben je trouwens ook, Socrates met een K
Gtfo :roflol:

Over een faal gesproken. Socrates met een c is vertaald uit het Latijn. Sokrates met een k is vertaald uit het Grieks. Aangezien Sokrates een Griek was schrijf ik het met een k. Beide is toegestaan overigens, echter is uit het Latijn minder logisch.

Mjita heeft gelijk, ook ik heb vreselijke shit meegemaakt en dit is bekend bij de universiteit, maar ook ik hoef op geen enkele vorm van coulance te rekenen.

Laatst bewerkt:
vriendin van mn broer is gestopt op de uni omdat het niet te betalen is. ze had eerst HBO gedaan dan valt ze in het kader 'lang studeerder'. volgens mij zou ze iets van 50.000 euro schuld hebben als ze klaar is. als ze nu werk zou vinden komt het verschil tussen werken en doorstuderen op rond de 100.000 euro. (getallen weet ik niet meer exact, maar komt in de buurt)

dit is echt niet de manier om de luie student aan te pakken.

Terug
Naar boven