XXL Nutrition

Hoge bloeddruk

Ik drink geen Monster, alleen de el cheapo versie van Red Bull (Bullit). Ik zit op 240-320 mg dagelijks daarmee. Ter referentie:

De cardioloog keek me wel aan alsof ik een mong**l was toen ik uitlegde waarom ik het niet aannemelijk vond dat mijn cafeïne-inname verband hield met mijn AF. In de ontslagbrief staat ook: "Patiënt denkt dat cafeïne goed is voor je hart en neemt er dus veel van tegen advies in" :roflol:
Denk dat je de macht en invloed van Monster en Red Bull lichtelijk onderschat. Ik kan me nog goed herinneren dat onderzoekers van Shell de boel voorlogen en dat politici geneigd waren aan hun oordeel meer waarde te hechten dan van onafhankelijk onderzoek, omdat "die Shell man zo zeker van zijn zaak was en er niet omheen draaide zoals die andere onderzoekers".

Ik vermoed ook dat die inverse relationship maar voor een heel klein gedeelte van range van de doseringen geldt.

Dan voel ik me enigzins gezegend hier in de regio Utrecht. Ze doen hier in de ziekenhuizen (locaties van het Diakonessenhuis) elke ochtend de cardioversies, en kon beide keren dan ook de volgende ochtend terecht. Ik heb het nu maar tweemaal gehad in een tijdsbestek van iets meer dan 3 jaar dus dat valt allemaal wel mee, en beide keren kon ik dus binnen 24 uur geconverteerd worden. Ik kan me heel goed inbeelden dat als je er 4 weken mee moet rondlopen voordat je een cardioversie krijgt je, zeker na zoveel keer, wel heel graag een ablatie zou willen. Ik voel AF enorm en beide keren kon ik er ook niet mee slapen; een maand lijkt me vrij straf.

In mijn geval konden ze ook helemaal niets vinden. Geen risicofactoren en niks afwijkends te zien aan m'n hart. M'n cardioloog gooit het op cafeïne, terwijl zowel de Amerikaanse als Europese richtlijnen er duidelijk over zijn dat cafeïne-inname naar alle waarschijnlijkheid geen of mogelijk een beschermend effect heeft op atriumfibrilleren. Notabene was bij m'n tweede episode mijn laatste cafeïne-inname 14 uur eerder. Wel schoot het er bij mij in beide gevallen binnen 10 seconden in nadat ik iets koud dronk. Ik denk daarom dat dat bij mij een trigger is, en in de literatuur zijn inderdaad enkele casussen beschreven van een zogeheten "cold drink heart". Sinds die tweede keer vermijd ik dan ook koude dranken om het risico om het opnieuw te krijgen te verminderen. Baat het niet dan schaadt het niet lijkt me hier uitstekend van toepassing. Mijn cardioloog vond het echter flauwekul (en ik vind zijn advies om cafeïne te mijden flauwekul).
Dat klinkt wel als muziek in de oren ja dag erna meteen cardioversie, ik zal het eens voorleggen. Wordt trouwens zelf ook regio utrecht geholpen in het CMH en alblatie zal ik krijgen in het UMC als ik mij niet vergis.

Ja precies maar jij hebt je trigger "waarschijnlijk" gevonden. Ik dacht dat mijn trigger te veel sporten was en te weinig rust, maar dat bleek niet te kloppen zodoende te keuze voor alblatie.
Heb jij nog meer tips en tools om de kans op AF te verkleinen, evt medicatie/supps?

Ik raad je aan om deze video van Ford Brewer te bekijken. Hij is preventief arts mbt het hart. Ondanks dat hij een marathon loper is ontwikkelde hij AF. Bleek vooral genetisch te zijn. Hij wist zijn episodes te reduceren van 20% tot 0 door nog een extra gewichtsverlies van een paar kilo.
Je kan meteen doorgaan naar 24:40

Dat klinkt wel als muziek in de oren ja dag erna meteen cardioversie, ik zal het eens voorleggen. Wordt trouwens zelf ook regio utrecht geholpen in het CMH en alblatie zal ik krijgen in het UMC als ik mij niet vergis.

Ja precies maar jij hebt je trigger "waarschijnlijk" gevonden. Ik dacht dat mijn trigger te veel sporten was en te weinig rust, maar dat bleek niet te kloppen zodoende te keuze voor alblatie.
Heb jij nog meer tips en tools om de kans op AF te verkleinen, evt medicatie/supps?
Ik hoop dat ik hem gevonden heb, maar tijd zal het leren.

Je hebt eventueel nog de 'pill-in-the-pocket'-aanpak. Je kunt dan, wanneer je zo'n episode hebt, een tabletje nemen (flecaïnide) en met wat geluk converteer je dan redelijk snel weer naar een sinusritme. Dit moet de eerste keer in een gecontroleerde omgeving (lees: in het ziekenhuis) plaatsvinden om te kijken hoe je erop reageert. Als dat goed gaat kun je dat in overleg met je cardioloog ook buiten het ziekenhuis doen als je weer een episode hebt. Ik kreeg bij m'n eerste episode flecaïnide intraveneus toegediend en dat hielp helaas niet, dus voor mij is het niet echt een oplossing.

Voor bloeddruk lager te houden kan je cafeïne ook vervangen door citicoline of combineren voor extra boost. Werkt goed voor me als ik hoop werk te doen heb.

Ik hoop dat ik hem gevonden heb, maar tijd zal het leren.

Je hebt eventueel nog de 'pill-in-the-pocket'-aanpak. Je kunt dan, wanneer je zo'n episode hebt, een tabletje nemen (flecaïnide) en met wat geluk converteer je dan redelijk snel weer naar een sinusritme. Dit moet de eerste keer in een gecontroleerde omgeving (lees: in het ziekenhuis) plaatsvinden om te kijken hoe je erop reageert. Als dat goed gaat kun je dat in overleg met je cardioloog ook buiten het ziekenhuis doen als je weer een episode hebt. Ik kreeg bij m'n eerste episode flecaïnide intraveneus toegediend en dat hielp helaas niet, dus voor mij is het niet echt een oplossing.
Excuses voor de BUMP maar gisteren alblatie gehad ik dacht dat ze voor de CRYO (bevriezing) optie zouden gaan.
Maar ze hebben gekozen voor de nieuwste techniek (PFA) waar ik eigelijk wel erg blij mee ben als ik erover lees.

Zometeen uit het ziekenhuis en herstellen van me lies, hart voelt prima👍

Terug
Naar boven