Fitness Seller

Hoog BF, ga ik massa kwijt raken in de cut.

wesleyb8

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
10 media-items
Waardering
4.832
Lengte
1m81
Massa
84kg
Vetpercentage
13%
Dag bodybuilders,

Ik ben inmiddels weer 6 weekjes begonnen met sporten en volg een Ub/Lb schema, dit gaat top.

Toen ik 16 was at ik volgens een streng schema en raakte ik verslaafd aan aankomen, blind als ik was kwam ik ook in vet aan, echter ook wel heel wat in massa.

Eerste maand wederom goed volgens een schema gegeten, van 78 kilo naar 85 gegaan en dus WEER in vet aangekomen. Ik doe dus echt iets helemaal verkeerd wat betreft onderhoud berekenen.

Sta trouwens rond de 18% stats kloppen dus niet :P

Ik wil wel gaan cutten, maar ben echt bang dat er nul komma nul massa overblijft.

ik ben 1.86, weeg 85 en heb +/- 18% vet... dus bar weinig spiermassa voor mijn lengte.

Eet momenteel heel anders, eet per dag gewoon simpelweg een bak kwark van 500 gram, blik tonijn, 1 liter melk, 2 eieren, shake+ banaan, uitgebreid ontbijt, en ieder dag gevarieerd avond eten.

gewicht niet echt in de gaten gehouden maar in de spiegel zie ik sowieso niks want eet pas twee weken zo, zelfs met muscle memory zie ik in twee weken geen verschil.

Anyhow, zal ik cutten, of op onderhoud gaan door eten en hoe ga ik dit precies doen, ik wil gainen en het liefst vet kwijt raken maar echt niet in vet aankomen.

foto's kunnen op verzoek geplaatst worden btw

Laatst bewerkt:
Je titel: "Hoog BF, ga ik massa kwijt raken in de cut".
Je eindigt met: "ik wil gainen maar NIET extreem veel in vet".

Dat doet me wat tegenstrijdig aan.
Wat wil je ? Je zult een keuze moeten maken.

Je kunt best cutten met spierbehoud, je moet dan gewoon niet te drastisch te werk gaan (en flink blijven trainen).

In 2 weken ga je in de spiegel idd geen verschil zien, maar meten = weten.
Dus voor gains in zo'n korte tijd zou ik kijken naar: kan ik meer reps, of kan ik meer gewicht aan>
Voor gewicht gewoon de weegschaal gebruiken, 's morgens na het ontlasten, naakt wegen dat is een goede indicatie (zeker als je dit over een week bekijkt).

• Topic Starter Topic Starter
Je titel: "Hoog BF, ga ik massa kwijt raken in de cut".
Je eindigt met: "ik wil gainen maar NIET extreem veel in vet".

Dat doet me wat tegenstrijdig aan.
Wat wil je ? Je zult een keuze moeten maken.

Je kunt best cutten met spierbehoud, je moet dan gewoon niet te drastisch te werk gaan (en flink blijven trainen).

In 2 weken ga je in de spiegel idd geen verschil zien, maar meten = weten.
Dus voor gains in zo'n korte tijd zou ik kijken naar: kan ik meer reps, of kan ik meer gewicht aan>
Voor gewicht gewoon de weegschaal gebruiken, 's morgens na het ontlasten, naakt wegen dat is een goede indicatie (zeker als je dit over een week bekijkt).

Rep range en gewicht gaat echt letterlijk per training omhoog, train nu weer 6 weken. begon met 30 kilo benchen, inmiddels al weer 65, deadlift begon met 50, nu 110, squat is wat zwakjes met 75 kilo.

ook isolaties gaan echt iedere keer weer vooruit.
dus dat ik gain is een feit.

probleem is gewoon ik wil echt geen botje worden om het maar ff grof te zeggen, als ik nu ga cutten en toch massa ga verliezen word ik echt zo'n lange dunne slungel

procent of 6 cutten en neit te snel willen, niet te ver onder onderhoud eten en eiwitten en vetten hoog houden.

Inderdaad ^ dit.

Als je zo snel gaint (zal dan inderdaad wel met muscle memory te maken hebben), dan kun je makkelijk langzaam gaan cutten. Dat zal je alleen maar ten goede komen.

+ punt met die gaint icm vetverlies zal zijn dat je spiermassa rap zichtbaar wordt.

qs6x7d.jpg

k0t5xg.jpg

volgens mij zelfs meer dan 18% of zit ik mis?

erg weinig massa, maarja erg lang en pas 6 weken bezig :P

dit is dus het probleem waarmee ik zit....

Nou ja, erg weinig massa, spieren zitten er wel degelijk.

Eerlijk gezegd denk ik wel een stukje hoger als 18%, ik zou eerder zeggen 22/23%.

Maar goed nogmaals je gaint zo hard, gewoon trainen als een dolle.
Flink zwaar ook (niet te zwaar natuurlijk, je moet de eerste set wel +/- 10 reps kunnen halen).

Wat flex net al zei, je kunt makkelijk naar 12%. Dus ook al zou je VP wel 18% zijn dan moeten er nog heel wat kilootjes af (tenminste als ik zo je spiermassa beoordeel). Gewoon 500 Kcal onder onderhoud eten/drinken. En knallen.

Als je dit 12 weken lang doet dan sta je er heel anders bij.

dus gewoon zo min mogelijk carbs extreem veel eiwitten en genoeg vet om test level op peil te houden (beetje de basis van een cut toch)

hoe ga ik nou fatsoenlijk onderhoud berekenen?

1 gram vet per kilo lichaamsgewicht, 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht en de rest aanvullen met koolhydraten.

Je onderhoud kun je het makkelijkst berekenen via een vetpercentage-calculator op internet.
Je vult dan je leeftijd, je gewicht, je taille omvang en je nek omtrek in, daar rolt een richtlijn voor jou onderhoud uit.
Soms moet je even een paar calculators proberen dan weet je zeker dat je goed zit.

Let wel dit is slechts een indicatie, dus in praktijk kom je er achter of jou onderhoud hoger of lager ligt.
Bijv. de calculator geeft aan dat jou onderhoud op 3.000 Kcal ligt, vervolgens ga jij 3.000 Kcal per dag eten.
Als je aankomt (dit weet je natuurlijk niet meteen) dan ligt je onderhoud lager, andersom werkt het natuurlijk ook zo.

In elk geval wat je hier zegt: "dus gewoon zo min mogelijk carbs extreem veel eiwitten en genoeg vet om test level op peil te houden (beetje de basis van een cut toch)" dat is niet de basis van een cut.

Ik zou even goed de stickys door gaan lezen, even flink het geheugen opfrissen daar zul je geen spijt van krijgen.

succes !

Dus met jou doelstellingen zou ik je onderhoud berekenen en daar bijv. in elk geval alvast 300 Kcal onder gaan zitten. Je kunt dan later bij gaan stellen.

1 gram vet per kilo lichaamsgewicht, 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht en de rest aanvullen met koolhydraten. Je onderhoud kun je het makkelijkst berekenen via een vetpercentage-calculator op internet. Je vult dan je leeftijd, je gewicht, je taille omvang en je nek omtrek in, daar rolt een richtlijn voor jou onderhoud uit. Soms moet je even een paar calculators proberen dan weet je zeker dat je goed zit. Let wel dit is slechts een indicatie, dus in praktijk kom je er achter of jou onderhoud hoger of lager ligt. Bijv. de calculator geeft aan dat jou onderhoud op 3.000 Kcal ligt, vervolgens ga jij 3.000 Kcal per dag eten. Als je aankomt (dit weet je natuurlijk niet meteen) dan ligt je onderhoud lager, andersom werkt het natuurlijk ook zo. In elk geval wat je hier zegt: "dus gewoon zo min mogelijk carbs extreem veel eiwitten en genoeg vet om test level op peil te houden (beetje de basis van een cut toch)" dat is niet de basis van een cut. Ik zou even goed de stickys door gaan lezen, even flink het geheugen opfrissen daar zul je geen spijt van krijgen. succes ! Dus met jou doelstellingen zou ik je onderhoud berekenen en daar bijv. in elk geval alvast 300 Kcal onder gaan zitten. Je kunt dan later bij gaan stellen.

ga ik zeker even doen, heb nooit fatsoenlijk gecut en het lijkt me echt geweldig om ook gewoon een keer wat definitie te zien al is het maar bij weinig massa. heb in heel mijn leven nog nooit onder de 14% gestaan dus lijkt me wel gaaf om een keer droog te staan weet ik ook hoe dat voelt :D

ik maak deze week even af hoe ik dat al deed, komend weekend even goed cutschema maken en misschien een nieuwe UB/LB deze doe ik nu al 6 weken.

vanaf maandag een frisse start en dan komen foto's binnen drie maanden ter vergelijking :D

---------- Toegevoegd om 00:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:47 ----------

waar ik nog het meest naar uitkijk is pullups kunnen, kan lat pulldowns (wide grip) 75x 10

als ik droog ben kan ik dus eindelijk lekker chinnen <3

ga ik zeker even doen, heb nooit fatsoenlijk gecut en het lijkt me echt geweldig om ook gewoon een keer wat definitie te zien al is het maar bij weinig massa. heb in heel mijn leven nog nooit onder de 14% gestaan dus lijkt me wel gaaf om een keer droog te staan weet ik ook hoe dat voelt :D ik maak deze week even af hoe ik dat al deed, komend weekend even goed cutschema maken en misschien een nieuwe UB/LB deze doe ik nu al 6 weken. vanaf maandag een frisse start en dan komen foto's binnen drie maanden ter vergelijking :D ---------- Toegevoegd om 00:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:47 ---------- waar ik nog het meest naar uitkijk is pullups kunnen, kan lat pulldowns (wide grip) 75x 10 als ik droog ben kan ik dus eindelijk lekker chinnen <3

Ben benieuwd naar de progressiefoto's dan.

Succes !

Mijn ervaring met cutten is dat je geen massa hoeft in te leveren als je naar een procentje of 10 wilt. Hieronder blijkt een ander verhaal te zijn. Uiteraard moet voeding en training in balans staan, het voordeel dat je pas bent begonnen met trainen icm hoge bf kan zelfs zorgen voor een lichte stijging van je vvm.

Het is wel lastig als je niet weet wat je onderhoud is. Dit zal je dus eerst moeten ontdekken. Hoeveel kcals at je gedurende je korte (maar flinke) bulk? Neem dat aantal en trek daar zo'n 800 kcals af en kijk wat het doet. Heb je mogelijkheden om vetmetingen te laten doen? Anders zou je jouw progressie ook bij kunnen houden door je taille te meten en je gewicht bij te houden.

gewoon niet te diep cutten dan zal je niet zoveel verliezen hoor, verder gewoon flink in kcal deficit zitten, je wil zo snel mogelijk naar lager vetpercentage = gunstiger voor hormoonlevels

Mijn ervaring met cutten is dat je geen massa hoeft in te leveren als je naar een procentje of 10 wilt. Hieronder blijkt een ander verhaal te zijn. Uiteraard moet voeding en training in balans staan, het voordeel dat je pas bent begonnen met trainen icm hoge bf kan zelfs zorgen voor een lichte stijging van je vvm.

Het is wel lastig als je niet weet wat je onderhoud is. Dit zal je dus eerst moeten ontdekken. Hoeveel kcals at je gedurende je korte (maar flinke) bulk? Neem dat aantal en trek daar zo'n 800 kcals af en kijk wat het doet. Heb je mogelijkheden om vetmetingen te laten doen? Anders zou je jouw progressie ook bij kunnen houden door je taille te meten en je gewicht bij te houden.

helaas geen mogelijkheid tot vet meting.

Ik ga gewoon de hele zondag gebruiken om een goed schema te maken eens zien wat het op gaat leveren :D
gewicht bij houden gaat wel lukken. gewoon goed volgens voedingschema eten en wegen in de sportschool (heb zelf geen weegschaal ben student en net in een klein appartementje gaan wonen, moet nog aardig sparen :P)

bedankt voor alle feedback mannen, vanaf volgende week de cut en over drie maanden foto's !

Nou ja, erg weinig massa, spieren zitten er wel degelijk. Eerlijk gezegd denk ik wel een stukje hoger als 18%, ik zou eerder zeggen 22/23%. Maar goed nogmaals je gaint zo hard, gewoon trainen als een dolle. Flink zwaar ook (niet te zwaar natuurlijk, je moet de eerste set wel +/- 10 reps kunnen halen). Wat flex net al zei, je kunt makkelijk naar 12%. Dus ook al zou je VP wel 18% zijn dan moeten er nog heel wat kilootjes af (tenminste als ik zo je spiermassa beoordeel). Gewoon 500 Kcal onder onderhoud eten/drinken. En knallen. Als je dit 12 weken lang doet dan sta je er heel anders bij.
Ik denk toch dat dit 16-18 is hoor!

Verschil van mening dan, dat kan (= ook prima :p)

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dit nooit 18 (zelfs geen 20%) kan zijn.
Als je Googled op bodyfat afbeeldingen ter vergelijking, dan zie je een heel ander beeld ontstaan.

Maar goed VP is ook maar een getal, voor Ts is het het belangrijkste dat hij droger en gespierder wordt.
Daarvoor heeft hij nu iig wat handvatten.

Verschil van mening dan, dat kan (= ook prima :p) Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dit nooit 18 (zelfs geen 20%) kan zijn. Als je Googled op bodyfat afbeeldingen ter vergelijking, dan zie je een heel ander beeld ontstaan. Maar goed VP is ook maar een getal, voor Ts is het het belangrijkste dat hij droger en gespierder wordt. Daarvoor heeft hij nu iig wat handvatten.
Meningen verschillen niet, mensen wel.

Verschil van mening dan, dat kan (= ook prima :p)

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dit nooit 18 (zelfs geen 20%) kan zijn.
Als je Googled op bodyfat afbeeldingen ter vergelijking, dan zie je een heel ander beeld ontstaan.

Maar goed VP is ook maar een getal, voor Ts is het het belangrijkste dat hij droger en gespierder wordt.
Daarvoor heeft hij nu iig wat handvatten.

foto vertekent het ook wel een beetje is erg donker dus lijk nul definitie te hebben. maar wat je zegt klopt!

het is en blijft een getal ik wil gewoon lekker droog worden is ook veel mooier en vp maakt me niet uit moet goed in me vel zitten en er goed uitzien in de spiegel that's what matters. bovendien is een laag vp heel bevorderend voor test levels en dat stimuleert ook de groei weer met een toekomstige clean bulk

helaas geen mogelijkheid tot vet meting.

Ik ga gewoon de hele zondag gebruiken om een goed schema te maken eens zien wat het op gaat leveren :D
gewicht bij houden gaat wel lukken. gewoon goed volgens voedingschema eten en wegen in de sportschool (heb zelf geen weegschaal ben student en net in een klein appartementje gaan wonen, moet nog aardig sparen :P)

bedankt voor alle feedback mannen, vanaf volgende week de cut en over drie maanden foto's !

Maakt toch ook niet uit waar je weegt, 1x per week is voldoende. Zorg wel dat dit op hetzelfde tijdstip is, het liefst aan het begin van je dag. Als ik jou was zou ik ook je taille gaan meten, soms geeft de weegschaal namelijk geen verschil aan maar ben je wel cm's verloren.

Als je klaar bent met je schema dan post hem ff, uiteraard met de voedingswaardes.

---------- Toegevoegd om 20:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:56 ----------

Ik denk toch dat dit 16-18 is hoor!

Dat is het ook.

Maakt toch ook niet uit waar je weegt, 1x per week is voldoende. Zorg wel dat dit op hetzelfde tijdstip is, het liefst aan het begin van je dag. Als ik jou was zou ik ook je taille gaan meten, soms geeft de weegschaal namelijk geen verschil aan maar ben je wel cm's verloren.

Als je klaar bent met je schema dan post hem ff, uiteraard met de voedingswaardes.

---------- Toegevoegd om 20:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:56 ----------

Dat is het ook.

ja meten is weten en dat ga ik ook doen, gewoon een keer per week ff wegen in de gym, als ik volgens een strak schema eet is het redelijk nauwkeurig en ook ff een keer per week met meetlint.

Andere punten die goede indicatie geven wat betreft vet verlies of is taille meten voldoende?

Terug
Naar boven