Algemeen aanvaard? Geen discussie nodig? Blijkbaar wel!
Meta-analyse van studies met de meest betrouwbare opzet (prospective + randomized) laat toch iets anders zien dan jouw suggestie. Het gepoolde RR van 11 studies voor verzadigd vet is een matige 1.06 (0.96-1.15):
Ok ik overdreef wat, maar dat doe jij toch ook. En dat wil ik gerust hieronder aantonen:
"Strong evidence supports valid associations (4 criteria satisfied) of
protective factors, including intake of vegetables, nuts, and "Mediterranean" and high-quality dietary patterns with CHD, and associations of
harmful factors, including intake of trans-fatty acids and foods with a high glycemic index or load. Among studies of higher methodologic quality, there was also strong evidence for monounsaturated fatty acids and "prudent" and "western" dietary patterns."
Hier bevestig je één van de zaken die ik in mijn vorige post aanhaalde. Een duidelijke verwijzing naar meer groenten en essentiële vetten als beschermende factoren en een duidelijk verwijzing naar niet-essentiële vetten (transvetten) en suikers (hoge glycemische index) voor de schadelijke factoren.
Wat de verzadigde vetten betreft verwijs ik even naar een andere systematische review:
Dietetic guidelines on food and nutrition in the secondary prevention of cardiovascular disease - evidence from systematic reviews of randomized controlled trials (second update, January 2006).
AIM: To update dietetic guidelines based on systematic review evidence on dietary advice to prevent further events in people with existing cardiovascular disease (CVD) (secondary prevention). METHODS: The Cochrane Library, MEDLINE and EMBASE were comprehensively searched to January 2005 for systematic reviews on aspects of diet and heart health. Reviews were included if they searched systematically for randomized controlled trials relating to diet and secondary prevention of CVD. Each review was critically appraised by at least two members of the UK Heart Health and Thoracic Dietitians Group. The quality and results of each review were discussed and summarized at a group meeting. RESULTS: Evidence-based strategies that reduce cardiovascular events in those with CVD include reduction in saturated fat and substitution with unsaturated fats. Individuals who have suffered a myocardial infarction may also benefit from adopting a Mediterranean type diet and increasing intake of omega 3 fats, but it is not clear whether they are beneficial for all patients with CVD. There is no systematic review evidence to support the use of antioxidant vitamins supplements, low glycaemic index diets, or homocysteine lowering therapies in this group. CONCLUSION: There remains good evidence that reducing saturated fat reduces morbidity in patients with CVD. This advice is consistent for most manifestations of CVD, with the addition of Mediterranean dietary advice and increased omega 3 fats for those who have had a myocardial infarction.
Dat wil niet zeggen dat het vervangen van verzadigd vet door bepaalde andere vetten niet gezonder is. Maar dat is een ander verhaal....
Iets wat je hier uit het oog lijkt te verliezen is dat verzadigde vetten 1) geen essentiële werking hebben binnen het lichaam en dus puur kunnen dienen als energie 2) bij een teveel aan vet en dus energie deze verzadigde vetten o.a. kunnen opslaan rond organen (visceraal vet), wat bewezen is een nadelige uitwerking te hebben. Een te vette lever gaat bijvoorbeeld teveel LDL cholesterol produceren en kan zo zorgen voor problemen verder in het lichaam. Teveel vet in de buikstreek kan dan weer ontstekingsfactoren produceren met een negatieve impact op bloedvaten. Punt blijft dat je met een vetrijk dieet dat ook nog eens veel suikers bevat zo al snel vetreserves gaat opbouwen, en vooral dat visceraal vet lijkt de grootste boosdoener te zijn. Natuurlijk zijn er meer factoren die meespelen, maar het is duidelijk dat een grote hoeveelheid verzadigd vet zeker geen deel uitmaakt van een goed dieet. En aangezien we het eigenlijk niet nodig hebben kan je gerust stellen dat het beter uit het dieet verwijderd wordt, samen met de snelle koolhydraten (tenzij rond trainingen) en de grote hoeveelheden zout.
Het ontgaat mij dan ook totaal waarom iemand verzadigde vetten zou willen verdedigen, ik zou zeggen laten we ons verstand gebruiken en duidelijk stellen dat ze niet nodig zijn en wel degelijk schadelijke gevolgen hebben aan meer dan kleine hoeveelheden.
Verder maak je dezelfde fouten als waarvoor ik probeer te waarschuwen:
-Je kijkt naar effecten op cholesterol, wat slechts één van de mechanismen is die een effect kunnen hebben op de gezondheid het hart. Daarbij bypass je de daadwerkelijk gevonden effecten op het enige relevante end point: hartziekten zèlf + alle andere mechanismen en interacties hiertussen.
Ik geloof niet dat ik die fout maak. Ik verwijs naar één van de mogelijke factoren, nergens beweer ik dat dit dé enige factor zou zijn hoor.
-Om je punt te verdedigen kom je met een link aan naar een westers eetpatroon. Het is onmogelijk om op basis van een eetpatroon iets te kunnen zeggen over de variabelen bínnen dat patroon.
Pardon? Lees de studie dan maar eens goed. Er zijn zeer duidelijke kenmerken aan te duiden in het Westers eetpatroon die steeds terugkomen en in verband zijn gebracht met Westerse ziekten. Het Amerikaanse/Westerse eetpatroon bevordert hart- en vaatziekten. Wie dat tegenspreekt staat alleen in de wetenschappelijke wereld. Uiteraard is het niet de enige oorzaak, maar ik durf te stellen wel de belangrijkste.
De opzet van de studie in je link heeft trouwens een betrouwbaarheid van 0,0.
0,0 nog wel. Met dergelijke uitspraken komen we natuurlijk nergens. Je weet zelf ook wel dat dat nergens op slaat. Er is meer dan systematische reviews wat een wetenschappelijke waarde heeft. Ik betreur dat je dit zo wit zwart ziet.
Ecologische studies laten interessante correlaties zien in verschillen tussen landen, maar zeggen niets over individuele consumptie en kunnen daarom niet worden gelinkt aan de daadwerkelijke effecten op ziekten.
Ik stel voor dat je de studie eens wat grondiger doorneemt. Uiteraard zijn er wel degelijk zeer duidelijke correlaties te maken. Ook al staat dit onderzoek dan niet zo sterk als een review.
(Kort samengevat: Jíj eet vlees en vervolgens krijgt je buurman een beroerte. Wat zegt dat over vlees en het risico op een beroerte?)
Ik zie niet in wat dit ter zake doet.
Dat lijkt me bijzonder sterk. Heb je hier een bron van?
Met beter om kunnen bedoel ik natuurlijk niet het gemak van vertering of verwerking. Dan is eiwit juist een zeer belastend macronutriënt. Ik heb het uiteraard over de schadelijke effecten die een lichaam onder stress brengen. Wanneer we voedingsgewoonten vergelijken zal het niet eiwit zijn wat de problemen veroorzaakt, eerder integendeel.
Suikers mogelijk wel. Koolhydraten is een ander verhaal.
De gezondheidsraad spreekt niet over een mogelijk teveel aan vet of koolhydraten:
[Link niet meer beschikbaar]
Imo is het noodzakelijk om een bepaalde hoeveelheid eiwitten en vetten binnen te krijgen. Hoe je de rest opvult
Wel er zijn wel enkele belangrijke voordelen op te noemen bij een high protein dieet. Maar ik wil niet teveel uitwijden. Mijn punt is dat men zeker geen angst moet hebben voor wat "teveel" eiwit. Men moet vooral uitkijken met de (verzadigde) vetten en suikers.