AndroidHealthClinic

Sticky Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek

Kleiner gaan wonen? Waar zijn die woningen dan?.. Oh wacht..
En moet je kijken wat isolatie materiaal kost nu..
En dan zie je van die berichten over subsidie krijgen bij minimaal 2 isolatie verbeteringen.
Maar dan moet je het wel laten doen door een erkend bedrijf..
Dan is het nog steeds duurder dan wanneer je het zelf (kunt) doen. Want dat wou ik ook gaan doen, maar dan krijg je niks aan subsidie. 🖕🏻
En nu ga je wachten tot de energieprijzen zakken, of toch eindelijk eens een keer extra isoleren?

En de woningmarkt zal echt wel lekker op gang komen als mensen de hypotheek niet meer kunnen betalen en dan worden de huizen ook weer wat betaalbaarder.
Waarschijnlijk gaan we dan ook de aankomende jaren wat kleinere huizen bouwen, die ook iets beter betaalbaar zijn en minder energie verstoken.

En nu ga je wachten tot de energieprijzen zakken, of toch eindelijk eens een keer extra isoleren?

En de woningmarkt zal echt wel lekker op gang komen als mensen de hypotheek niet meer kunnen betalen en dan worden de huizen ook weer wat betaalbaarder.
Waarschijnlijk gaan we dan ook de aankomende jaren wat kleinere huizen bouwen, die ook iets beter betaalbaar zijn en minder energie verstoken.

Naast de oplopende rente, zorgt dit wel voor een domino effect. Punt is alleen als 1/5 van de huizenbezitters hun hypotheek niet meer kan betalen, de hele financiële markt in Nederland instort. En de vraag is hoeveel van die maximaal gefinancierde hypotheken, zijn weer als "financieel beleggingsproduct" verkocht aan andere financiële instituten? Dat domino effect kan zo nogal een behoorlijke impact gaan krijgen op de recessie, die daarmee een full blown economische crisis wordt. In een dergelijk zwart scenario is stagflatie niet eens ondenkbaar.

Oh ja, voorlopig wordt er nagenoeg niets gebouwd :roflol:

Dan moet je maar zorgen dat je kleiner gaat wonen (eigenlijk wonen de meesten toch veel te groot in NL) en beter gaan isoleren, dan ga je zomaar naar 1/3e van dat bedrag. Samen met een lagere hypotheek is het voor de meesten wel weer te betalen.
Kleiner gaan wonen? Ben je aan het trollen? Nederlandse woningen zijn al vrij klein. En ook veel rijtjeshuizen. Dat is gunstig voor de energierekening. Wederom het voorbeeld van een vriend van me: een tussenwoning in Deventer met drie slaapkamers (heb je wel nodig als je meerdere kinderen wilt). Allemaal vrij compact. Toch kost het voorschot hem 750 per maand. Dat moet je allemaal maar net kunnen ophoesten. Dat kunnen veel mensen met een normale baan dus straks (bijna) niet meer.

En vanwege hun beperkte hypotheek is het ook vooralsnog niet mogelijk om beter te isoleren. Daarvoor sparen, gaat hem natuurlijk ook niet meer worden als alles zo duur wordt.

Kleiner gaan wonen? Ben je aan het trollen? Nederlandse woningen zijn al vrij klein. En ook veel rijtjeshuizen. Dat is gunstig voor de energierekening. Wederom het voorbeeld van een vriend van me: een tussenwoning in Deventer met drie slaapkamers (heb je wel nodig als je meerdere kinderen wilt). Allemaal vrij compact. Toch kost het voorschot hem 750 per maand. Dat moet je allemaal maar net kunnen ophoesten. Dat kunnen veel mensen met een normale baan dus straks (bijna) niet meer.

Het past wel mooi in de trend; je kunt geen huis meer huren/kopen, ze zijn er niet of onbetaalbaar. Dus een hoge energierekening hoef je je dan ook niet meer druk om te maken. :trollface:

Gezien we de verdieping gaan verbouwen / goed geïsoleerde dakkapellen aan beide zijden plaatsen is de verdieping daarmee ook gelijk volledig geïsoleerd. Begane grond hebben we al helemaal gedaan met de verbouwing 4 jaar geleden incl kruipruimte isoleren.
Ik was nu van plan om de zolder gelijk mee te pakken en zelf te doen.
Dan zou het me bijna niks kosten met de subsidie, maar toen ij las dat je dan niks krijgt dacht ik van 🖕🏻

En ik ben van mening dat wij niet "te groot" wonen met 125 m2 woonoppervlakte (excl de vrijstaande dubbele garage wat deels m'n gym is) op een kavel van 315 m2 met 2 kids.

Komend jaar komt er een hybride warmtepomp systeem in onze woning en ik hoop dat we dan niet eens meer gas nodig hebben..

En vanwege hun beperkte hypotheek is het ook vooralsnog niet mogelijk om beter te isoleren. Daarvoor sparen, gaat hem natuurlijk ook niet meer worden als alles zo duur wordt.

Veel huizen zijn vaak loze ruimen die niet gebruikt worden, of voor opslag van spul. Veel alleenstaanden wonen gewoon in een ééngezinswoning wat eigenlijk zonde is van de ruimte en het materiaal. Kleiner wonen is een stuk beter voor de wereld en je portemonnee. Het zet ook aan tot minder kinderen wat ook weer goed is voor de wereld. Het zal alleen niet van de ene op de andere week gebeuren.
De trend is gezet, grote huizen zijn te duur om te kopen en te duur om te verwarmen, dus moeten we kleiner gaan wonen.

Misschien kun je goedkoop een elektrische bedrijfsbus kopen :dunno:

5K in de pocket ;)

185mio subsidie beschikbaar tot 2025 op deze waanzinnige shit.
Niet interessant voor mij. Ik rijd altijd in een stationwagon van de zaak met bijtelling. Elke 4 jaar een nieuwe bak, kan niet goedkoper rijden.
Kan zo veel rijden als ik maar wil, zelfs in de eu.

Gezien we de verdieping gaan verbouwen / goed geïsoleerde dakkapellen aan beide zijden plaatsen is de verdieping daarmee ook gelijk volledig geïsoleerd. Begane grond hebben we al helemaal gedaan met de verbouwing 4 jaar geleden incl kruipruimte isoleren.
Ik was nu van plan om de zolder gelijk mee te pakken en zelf te doen.
Dan zou het me bijna niks kosten met de subsidie, maar toen ij las dat je dan niks krijgt dacht ik van 🖕🏻

En ik ben van mening dat wij niet "te groot" wonen met 125 m2 woonoppervlakte (excl de vrijstaande dubbele garage wat deels m'n gym is) op een kavel van 315 m2 met 2 kids.

Komend jaar komt er een hybride warmtepomp systeem in onze woning en ik hoop dat we dan niet eens meer gas nodig hebben..
Dan is er toch niks aan de hand?
Ben je precies op tijd geweest met het aanpakken van het probleem.

Dan is er toch niks aan de hand?
Ben je precies op tijd geweest met het aanpakken van het probleem.
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat ik het idioot vind hoe het momenteel gaat in Nederland. Alles wordt absurd duur, niet alleen de energieprijzen en woningen..
Levensmiddelen worden ook alsmaar duurder bijvoorbeeld, brandstof (heb ik gelukkig dus geen last van) etc.
Zoals Henk al eens aangaf zou ik er niet van opkijken als de pl**ris binnenkort eens uitbreekt.
Aan de andere kant laten we met z'n allen ook het gewoon gebeuren en slikken we het gewoon..

Veel huizen zijn vaak loze ruimen die niet gebruikt worden, of voor opslag van spul. Veel alleenstaanden wonen gewoon in een ééngezinswoning wat eigenlijk zonde is van de ruimte en het materiaal. Kleiner wonen is een stuk beter voor de wereld en je portemonnee. Het zet ook aan tot minder kinderen wat ook weer goed is voor de wereld. Het zal alleen niet van de ene op de andere week gebeuren.
De trend is gezet, grote huizen zijn te duur om te kopen en te duur om te verwarmen, dus moeten we kleiner gaan wonen.
Hier zit op zich nog wel iets in ook. Het Nederlandse ideaal van zoveel mogelijk rijtjeshuizen met tuinen en al helemaal vrijstaand en 2 onder 1 kap is verschrikkelijk inefficiënt ivm de voorzieningen en in dichtbevolkte gebieden als de randstad. Dit geldt ook voor hoogbouw dat weer eigen problemen kent.

Zie het twitter kanaal wrathofgron voor meer inspiratie over traditioneel urbanisme.

Ons huis is 140 m2 woonoppervlakte en 195 m2 perceel, ik zou ook graag willen geloven dat wij met 2 kids niet "te groot" wonen, maar de realiteit is wel dat we niet alle gezinnen in Nederland een dergelijke woonruimte kunnen aanbieden.

Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat ik het idioot vind hoe het momenteel gaat in Nederland. Alles wordt absurd duur, niet alleen de energieprijzen en woningen..
Levensmiddelen worden ook alsmaar duurder bijvoorbeeld, brandstof (heb ik gelukkig dus geen last van) etc.
Zoals Henk al eens aangaf zou ik er niet van opkijken als de pl**ris binnenkort eens uitbreekt.
Aan de andere kant laten we met z'n allen ook het gewoon gebeuren en slikken we het gewoon..
Het gaat gewoon al veel te lang veel te goed.
Kijk gewoon eens naar wat kinderen tegenwoordig krijgen aan speelgoed, een gemiddeld gezin zou een speelgoedwinkel kunnen beginnen. (allemaal opgeborgen bij de rest van de zooi op de zolder die anders niet nodig was geweest)
Of elke 4 jaar een nieuwe auto met onbeperkt EU kilometers. Wat is er mis met dicht bij je werk wonen en met de fiets en OV reizen (als je werk dat toelaat natuurlijk)

Al dat verbruiken van grondstoffen en energie is voor iedereen maar gewoon normaal geworden, terwijl het nu toch wel duidelijk moet zijn dat we iets minder moeten verbruiken van de aarde. Al is het maar om niet afhankelijk te zijn van andere landen en de grillen van de politiek.

Ons huis is 140 m2 woonoppervlakte en 195 m2 perceel, ik zou ook graag willen geloven dat wij met 2 kids niet "te groot" wonen, maar de realiteit is wel dat we niet alle gezinnen in Nederland een dergelijke woonruimte kunnen aanbieden.
Dat is waar, maar dat heeft volgens mij niks te maken met de hoge prijzen van alles. Maar dat ouderen blijven zitten in hun woningen omdat ze niet naar bejaardentehuizen kunnen e.d. en de mensen worden gemiddeld ook steeds ouder.

Dat is waar, maar dat heeft volgens mij niks te maken met de hoge prijzen van alles. Maar dat ouderen blijven zitten in hun woningen omdat ze niet naar bejaardentehuizen kunnen e.d. en de mensen worden gemiddeld ook steeds ouder.
Dat is ook wel zo, maar ik deel de visie van @Steelpan dat we al lang boven onze stand leven en grotendeels doen we dat op de pof. Daar komt een keer een einde aan.

Er is nog een tussenliggende stap. Ouderen kunnen en willen niet weg uit hun eensgezinswoningen omdat ze nergens heen kunnen en omdat het fiscaal ongunstig is. De positie van de eigen woning in Box 1 draagt hieraan bij.

• Like
Waarderingen: RiPo
Kijk gewoon eens naar wat kinderen tegenwoordig krijgen aan speelgoed, een gemiddeld gezin zou een speelgoedwinkel kunnen beginnen. (allemaal opgeborgen bij de rest van de zooi op de zolder die anders niet nodig was geweest)
Of elke 4 jaar een nieuwe auto met onbeperkt EU kilometers. Wat is er mis met dicht bij je werk wonen en met de fiets en OV reizen (als je werk dat toelaat natuurlijk)

Al dat verbruiken van grondstoffen en energie is voor iedereen maar gewoon normaal geworden, terwijl het nu toch wel duidelijk moet zijn dat we iets minder moeten verbruiken van de aarde. Al is het maar om niet afhankelijk te zijn van andere landen en de grillen van de politiek.
Deels ben ik het wel met je eens over bijvoorbeeld het speelgoed.. Grappige is dat ik dat thuis ook wel eens roep dat de kinderen te veel speelgoed hebben en dan zijn ze nog maar 1 en 4 😅

Maar dat het al veel te lang veel te goed gaat ben ik het niet eens.. Economische crisis van 14 a 15 jaar geleden vergeten?

En dicht bij je werk wonen is voor mij ook niet mogelijk, ik werk vanuit huis en zit in service en onderhoud werk. Daarom krijgen we ook elke 4 jaar een nieuwe auto want doe heeft dan minstens 2 ton op de klok staan.

Dat we het veel te goed hebben, nog steeds is denk ik inderdaad de grootste oorzaak van onze apathie. En daarmee ook de grootste oorzaak van de ellende die we nu over ons heen krijgen.

Maar alles wat nu gedaan wordt, vergroot enkel onze afhankelijkheid van voedsel en energie van externe factoren/landen. En een land waarbij we niet overgeleverd zijn aan de grillen van de politiek, een utopie, maar dat ben je wel met mij eens toch. Of geloven we nog steeds in een democratische rechtsstaat zonder corruptie etc.?

Deels ben ik het wel met je eens over bijvoorbeeld het speelgoed.. Grappige is dat ik dat thuis ook wel eens roep dat de kinderen te veel speelgoed hebben en dan zijn ze nog maar 1 en 4 😅

Maar dat het al veel te lang veel te goed gaat ben ik het niet eens.. Economische crisis van 14 a 15 jaar geleden vergeten?

En dicht bij je werk wonen is voor mij ook niet mogelijk, ik werk vanuit huis en zit in service en onderhoud werk. Daarom krijgen we ook elke 4 jaar een nieuwe auto want doe heeft dan minstens 2 ton op de klok staan.

Ik woon letterlijk 20km van ons hoofdkantoor en krijg ook elke 4/5 jaar een nieuwe auto. Die ik ook nog eens aan kan kleden voor zover het budget reikt. Is dat noodzakelijk? Nee? Doe ik het toch? Ja.

En die crisis, hoeveel mensen ken jij die in de periode 2009-2013 aan de grond hebben gezeten? Ik heb zelfs een herfinanciering van mijn toenmalig appartement moeten doen op de top van de markt in 2008, vanwege einde relatie. Daarna in 2017, voor de grote stijgingen (echt timing van mij met huizen is spot on) met 55K verlies van de hand gedaan. Maar zit/zat ik aan de grond? Nee. Verdien ik een buitengewoon goed salaris? Nee. Heb ik het slecht? Nee. Heb ik het voor wereldwijde begrippen, gewoon heel goed? Ja. In elk geval te goed voor een echte verandering, maar daar, daar gaat zeker verandering in komen binnen nu en afzienbare tijd. Want alles kan kapot, dus het gaat ook kapot. En dat heeft echt niets te maken met het narratief dat gebruikt wordt, de vergroening, inclusiviteit en circulariteit van de dingen. Dat dient slechts als middel.

Dat we het veel te goed hebben, nog steeds is denk ik inderdaad de grootste oorzaak van onze apathie. En daarmee ook de grootste oorzaak van de ellende die we nu over ons heen krijgen.

Maar alles wat nu gedaan wordt, vergroot enkel onze afhankelijkheid van voedsel en energie van externe factoren/landen.
Zonder deze crisis was het opgeschoven naar 2040? als het russische gas op was geraakt.
Nu gaan we eindelijk eens wat kerncentrales bouwen en onafhankelijk van onbetrouwbare landen energie opwekken.
Samen met flinke energiebesparingen, omdat mensen het gewoon niet kunnen betalen, zal het over 10? jaar een stuk beter hier zijn en zijn we minder afhankelijk van energie uit andere landen.

Je ziet nu overal voorbij komen dat procentueel de boomers meer te besteden hadden, maar als je het in absoluut geld uitdrukt hebben we nu echt wel veel meer te besteden aan extra's dan toen.
Precies de laatste 2 jaar gaat het wel wat slechter misschien omdat huizen echt te duur worden, maar uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die er een vakantie minder om boeken.

• Like
Waarderingen: Vonk
Terug
Naar boven