MuscleMeat

Hulde voor Geert

Dat komt omdat sommige van ons nooit onze mening kunnen uiten omdat we te lang bezig moeten zijn om eerst door al het ongenuanceerde gekrakeel heen te prikken in de discussie....dan kom je er gewoon niet meer aan toe. Simpelweg hoor je nergen iemand in de discussie vragen...."maar zeg eens...lijkt me best interessant om te weten wat je dan eigenlijk wel van vind."

Overigens maak je wel een hele manke vergelijking....Wilders is iemand die op grote schaal beleid kan gaan voeren dat voor iedereen in dit land vergrijpende gevolgen kan gaan hebben. Al die andere groepen hebben die macht niet, nog niet, of zullen dat nooit krijgen.
Nee, ik zeg dat ik bepaalde mensen alleen over Wilders hoor zeuren en zelden over wat anders. Dat is geen vergelijking maar gewoon kritiek.

Alleen zo jammer dat hij zichzelf tegenspreekt. Het kan best zo zijn dat vele er zo overdenken...maar Wilders denkt er in het echt NIET zo over. Hij heeft het over een gebrek aan democratie dat hem tegen de borst stuit....terwijl hij wel de gekozen vertegenwoordiging op Europees niveau wil afschaffen. Dan komt deze speech alles behalve oprecht over...meer een pragmatistisch praatje voor de vaak om kiezers over de streep te halen met waarheden waar je zelf niet in gelooft. .
Waarom zou Wilders in godsnaam de mensen iets wijsmaken wat ie eigenlijk niet wil. Moet je me toch eens uitleggen. Extreem-rechts is altijd al tegen het Europa geweest waar momenteel heel wat andere partijen achter staan. Wilders vormt daarop geen uitzondering. Hij wil net als alle rechts-conservatieven gewoon soevereine staten in Europa met een overkoepelend Europees bestuur dat vooral bezig is met economische zaken. Alleen gaat hij blijkbaar verder dan pakweg het VB, die niet tegen een Europees parlement zijn voor zover ik weet.

En ja..ik vind Wilders zijn programma een hogere prioriteit hebbendan het filmpje...zeker als dat Filmpje door de man en zijn programma misbruikt wordt om over de ruggen van anderen vertrouwen te winnen om je eigen machtspositie te vergroten.
Dit topic gaat over het filmpje en op dat vlak zeg ik dat ik het betoog grotendeels volg. Als blijkt dat het leugens zijn ben ik benieuwd wat men daarop te zeggen heeft in het parlement, dat zullen we dan wel horen.

Leven in de Brouwerij en een groot machtsblok vormen in het parlement waar hij ruimte krijgt om zijn leugens en werkelijke agenda in de praktijk te gaan brengen zijn twee heel verschillende zaken.
Die gaat toch nooit regeren, en als hij dat toch zou mogen, en hij doet niet wat hij belooft heeft, dan stemt men hem zo weer weg of anders valt de regering wel. Je doet net alsof er een nieuwe Hitler klaar staat die iedereen wat wijsmaakt om straks de macht te grijpen. Wat een overdreven gedoe om een extreem populistje die af en toe ook nog eens de nagel op de kop slaat.

Wilders is een gevaar. Een politicus die op zo'n dergelijke wijze probeert om keizers te winnen door leugens, verdraainingen, ongenuanceerdheid en theater hoort niet in de politieke arena thuis.
Ik zie er geen gevaar in. Trouwens in geen enkele partij. Ons democratisch systeem zit zo in elkaar dat enkele personen niet zomaar de macht kunnen grijpen. Hij stelt alleen helemaal niets voor, je hebt in onze landen minsten 3 partijen nodig om het land te gaan besturen.

Nee, ik zeg dat ik bepaalde mensen alleen over Wilders hoor zeuren en zelden over wat anders. Dat is geen vergelijking maar gewoon kritiek.

Ok...dus kritiek dat een appel geen peer is?

Waarom zou Wilders in godsnaam de mensen iets wijsmaken wat ie eigenlijk niet wil.

Ik heb geen idee...maar hij doet het wel. Dat doet vermoeden dat de man simpelweg op macht uit is en dit een manier is die hij goed kan nutten.

Moet je me toch eens uitleggen. Extreem-rechts is altijd al tegen het Europa geweest waar momenteel heel wat andere partijen achter staan. Wilders vormt daarop geen uitzondering. Hij wil net als alle rechts-conservatieven gewoon soevereine staten in Europa met een overkoepelend Europees bestuur dat vooral bezig is met economische zaken. Alleen gaat hij blijkbaar verder dan pakweg het VB, die niet tegen een Europees parlement zijn voor zover ik weet.

Maar als je voor democratie bent dan kan je het parlement niet machteloos maken of afschaffen. Dat is het democratische gehalte er helemaal uitslopen.

Daarnaast is Wilders niet tegen Europa. Hij wil doorgaan met Europa maar dan zonder EP. Dat wil dus zeggen dat iemand die zich zogenaamd inzet voor de democratie een beleidsorgaan wil creeren die per definitie niet democratisch is.

Dit topic gaat over het filmpje en op dat vlak zeg ik dat ik het betoog grotendeels volg. Als blijkt dat het leugens zijn ben ik benieuwd wat men daarop te zeggen heeft in het parlement, dat zullen we dan wel horen.

Ik weet niet of je het gaat horen in het parlement aangezien de opvattingen van Wilders niet het odnerwerp zijn van het debat. Echter is het vrij makkelijk te controleren...hij wil meer democratie en op zijn website wil hij het EP afschaffen.

Die gaat toch nooit regeren, en als hij dat toch zou mogen, en hij doet niet wat hij belooft heeft, dan stemt men hem zo weer weg of anders valt de regering wel.

Ik vind de invloed die hij kan hebben al stuitend.

Je doet net alsof er een nieuwe Hitler klaar staat die iedereen wat wijsmaakt om straks de macht te grijpen. Wat een overdreven gedoe om een extreem populistje die af en toe ook nog eens de nagel op de kop slaat.

Het probleem is dat dat extreme populistje wel in onze tweede kamer zit en beleid kan beinvloeden en maken als hij meer zetels krijgt. Als hij uit is op macht...waar het alle kans van heeft, dat is dat zorgwekkend.

Dat is in mijn ogen behoorlijk naief.

Trouwens in geen enkele partij. Ons democratisch systeem zit zo in elkaar dat enkele personen niet zomaar de macht kunnen grijpen. Hij stelt alleen helemaal niets voor, je hebt in onze landen minsten 3 partijen nodig om het land te gaan besturen.

Des al niet te min kan hij een behoorlijk signatuur drukken op wetgeving.

Sodeju, mijn ogen branden van al de spelfouten. Interpunctie is ook maar een lastig begrip.

Zeer irritant om dan een heel stuk te moeten lezen van iemand.

Big T en TPH hebben naar mijn mening allebei wel hun punten. Ik denk dat Wilders niet iemand is waar je je echt zorgen om hoeft te gaan maken. Ons systeem (als het goed is) is zo gestructureerd dat er geen nieuwe Hitler kan opstaan.

Ok...dus kritiek dat een appel geen peer is?
Wat? Nog eens nee, de kritiek dat sommige mensen hier een obsessie hebben met Wilders, en dat is niet alleen aan de rechterzijde merkbaar. Als je wilt tonen dat je nog wat anders te melden hebt in de politiek, als je wilt dat mensen zien dat je een gezonde visie hebt op de problemen, doe je er goed aan je licht eens te laten schijnen op andere onderwerpen. Overal waar Wilders aan bod komt zie ik hier een vast clubje ofwel de man de hoogte in prijzen, ofwel hem afkraken. Ik zie geen of te weinig mensen die een deel van de problematiek erkennen en daar een positieve input over geven. Altijd maar negatief doen, net als Wilders dat zelf doet. Eigenlijk zijn de tegenstanders van Wilders niet veel beter dan hem zelf. Het is net als bij de politici zelf: wel steeds zeuren over de man, terwijl hij steeds meer stemmen haalt. In plaats van dat ze die problemen tenminste deels durven bespreken en maatregelen nemen, gaan ze gewoon verder terwijl ze de burger negeren. Als Wilders veel stemmen trekt wil dat zeggen dat er iets mis is met de overige partijen, is dat zo moeilijk te begrijpen? Dan moet je niet de boodschapper aanvallen maar zelf de handen eens uit de mouwen steken.

Ik heb geen idee...maar hij doet het wel. Dat doet vermoeden dat de man simpelweg op macht uit is en dit een manier is die hij goed kan nutten.
Ik ken zijn programma niet want heb het niet gelezen. Misschien ga ik dat nog wel eens doen. Maar dat hij macht wil is logisch, dat wil natuurlijk elk politicus. De vraag is natuurlijk of hij die macht goed zal kunnen benutten.

Maar als je voor democratie bent dan kan je het parlement niet machteloos maken of afschaffen. Dat is het democratische gehalte er helemaal uitslopen.
Ik weet niet goed waarom hij dat wil. Misschien vind hij dat parlement niet geloofwaardig en wil hij het anders indelen. Het lijkt me niet logisch dat hij in interviews voor meer democratie pleit, en dan in het programma voor de absolute particratie zou gaan, dus zonder dat de burger nog een mening kan geven. Ik zie echt niet in wat dat voor hem opbrengt.

Daarnaast is Wilders niet tegen Europa. Hij wil doorgaan met Europa maar dan zonder EP. Dat wil dus zeggen dat iemand die zich zogenaamd inzet voor de democratie een beleidsorgaan wil creeren die per definitie niet democratisch is.
Goed lezen. Wilders is tegen het Europa waar bepaalde personen en partijen op dit moment naar denken te moeten streven. Voor zover ik weet wil Wilders de macht bij de landen houden, en enkel een economisch beleid vanuit de Europese top. Hij is dus tegen de bemoeizucht van de Europese leiders in hun ivoren toren. Alleen dat het parlement daarbij zou moeten sneuvelen vind ik een stap te ver. Blijkbaar wil hij de macht weer naar Nederland zonder veel inspraak van het Europese parlement. En ja, als het grootste deel van de macht weer naar de landen gaat, dan is dat parlement inderdaad niet meer nodig. Maar goed dit vind ik inderdaad geen goed idee, er moet natuurlijk wel een sterker Europa komen, MAAR ik vind dat er momenteel een democratisch deficit is, en daarin heeft hij dus WEL gelijk, net als het VB.

k weet niet of je het gaat horen in het parlement aangezien de opvattingen van Wilders niet het odnerwerp zijn van het debat. Echter is het vrij makkelijk te controleren...hij wil meer democratie en op zijn website wil hij het EP afschaffen.
Beetje slap parlement dan, als we in België een politicus hebben die overal staat te liegen en te bedriegen komt dat nogal snel ter sprake.

Maar punt is dat hij eigenlijk niet liegt, hij zegt er alleen niet direct wat over. Zo ken ik nog wel meer politici... Verbloemen in hun geleuter en als je naar hun programma of hun daden kijkt ziet het er allemaal een pak minder rooskleurig uit.

Ik vind de invloed die hij kan hebben al stuitend.
Ach dat vind ik ook van de linkse partijen, vooral in België. Maar dat is nou vrije meningsuiting en democratie. Iedereen kan politicus worden en iedereen mag zijn zegje doen over de samenleving (binnen bepaalde wettelijke grenzen). Hoewel hij heilige huisjes intrapt, heb ik hem nog niet echt zwaar de wet zien overtreden. Al bevalt zijn sT me verder niet, maar dat is niet zo belangrijk. Punt is dat hij de politiek levendig houdt, en door zijn stevige aanhang de regeringspartijen tot nadenken verplicht. Daar is niets mis mee.

Het probleem is dat dat extreme populistje wel in onze tweede kamer zit en beleid kan beinvloeden en maken als hij meer zetels krijgt. Als hij uit is op macht...waar het alle kans van heeft, dat is dat zorgwekkend.
Water bij de wijn. Coalitie betekent 1/3 van wat je wilt kan uitgevoerd worden. We leven hier niet in Amerika waar 1 mafkees een heel land en wereldeconomie in 8 jaar naar de Filistijnen kan helpen.

Dat is in mijn ogen behoorlijk naief.
Nee dat is realistisch. Wilders neemt niet zomaar de touwtjes in handen en Wilders speelt niets klaar zonder hulp van anderen. Bovendien als hij het verpest in de regering dan stemt men hem zo weer weg, of zoals ik zei, dan valt de regering en is het game over voor Wilders. Ons systeem is in de laatste 100 jaar immuun geworden voor extremisme en totalitairisme, dankzij een paar voorvalletjes in de eerste helft van de eeuw.

Des al niet te min kan hij een behoorlijk signatuur drukken op wetgeving.
Ja, net als Pim durft hij de problemen aanwijzen, iets wat de anderen veel te weinig doen. Een uitgelezen kans voor de anderen om iets te doen met die vingerwijzing. Of ze kunnen natuurlijk vrolijk verder gaan en wachten tot de burger het écht zat is en inderdaad massaal radicaal gaat stemmen.

Big T en TPH hebben naar mijn mening allebei wel hun punten. Ik denk dat Wilders niet iemand is waar je je echt zorgen om hoeft te gaan maken. Ons systeem (als het goed is) is zo gestructureerd dat er geen nieuwe Hitler kan opstaan.

Het gaat ook niet om of er een nieuwe Hitler kan opstaan. Het gaat erom dat er een politicus is die zijn eigen agenda nastreeft, zichzelf tegenspreekt om stemmen te verwerven en gebruik maakt van onderbuik gevoelens om met ongenuanceerde uitspraken net te doen alsof hij zich inzet om problemen op te lossen.

Dat die politicus niet de alleen macht (hopelijk...theoretisch is het mogelijk) zal verwerven is daarin imo niet heel erg relevant. Maar zo'n politicus gaat gewoon beleid beinvloeden....en dat is in mijn ogen al treurig genoeg.

Het gaat ook niet om of er een nieuwe Hitler kan opstaan. Het gaat erom dat er een politicus is die zijn eigen agenda nastreeft, zichzelf tegenspreekt om stemmen te verwerven en gebruik maakt van onderbuik gevoelens om met ongenuanceerde uitspraken net te doen alsof hij zich inzet om problemen op te lossen.

Dat die politicus niet de alleen macht (hopelijk...theoretisch is het mogelijk) zal verwerven is daarin imo niet heel erg relevant. Maar zo'n politicus gaat gewoon beleid beinvloeden....en dat is in mijn ogen al treurig genoeg.

Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik denk net zoals Big T dat het juist goed is dat er zo'n iemand is.

Net zoals Big T zegt, dat hij heel veel stemmen binnenhaalt moet ergens vandaan komen. Hopelijk gaan de andere partijen hier wat mee doen.

In plaats van Wilders als een bedreiging te gaan zien en hem alleen maar afkraken, zou hij als kans gezien kunnen worden. Hij schopt namelijk tegen een aantal zeer goede zaken aan. Echter, zoals ik in al mijn posts die over Wilders gaan aangeef, is hij niet de man van oplossingen. Hier zullen de andere partijen iets mee moeten doen.

Wat? Nee man, het kritiek dat sommige mensen hier een obsessie hebben met Wilders, en dat is niet alleen aan de rechterzijde merkbaar. Als je wilt tonen dat je nog wat anders te melden hebt in de politiek, als je wilt dat mensen zien dat je een gezonde visie hebt op de problemen, doe je er goed aan je licht eens te laten schijnen op andere onderwerpen. Overal waar Wilders aan bod komt zie ik hier een vast clubje ofwel de man de hoogte in prijzen, ofwel hem afkraken. Ik zie geen of te weinig mensen die een deel van de problematiek erkennen en daar een positieve input over geven. Altijd maar negatief doen, net als Wilders dat zelf doet. Eigenlijk zijn de tegenstanders van Wilders niet veel beter dan hem zelf. Het is net als bij de politici zelf: wel steeds zeuren over de man, terwijl hij steeds meer stemmen haalt. In plaats van dat ze die problemen tenminste deels durven bespreken en maatregelen nemen, gaan ze gewoon verder terwijl ze de burger negeren. Als Wilders veel stemmen trekt wil dat zeggen dat er iets mis is met de overige partijen, is dat zo moeilijk te begrijpen? Dan moet je niet de boodschapper aanvallen maar zelf de handen eens uit de mouwen steken.

Op zich kan ik daarin wel een heel eind meegaan. Het probleem is alleen dat er geen ruimte in de discussie is voor nuance en dat er over standpunten heengelezen wordt omdat men eerst de nuance aanvalt en niet de boodschap. De tsellingen zijn betrokkken en mensen die 9 van de 10 keer de topic starten zijn niet geinteresserd in nuance maar in het spuien van gal.

En heel eerlijk komt dat omdat de discussies meestal aangezet worden door mensen die niet alleen Geert de hemel in prijzen, maar zich ook nog eens bedienen van ongenuanceerde en ronduit racisistische uitroepen. Als je daarin probeert nuance aan te brengen dan ben je of "blind" of uit de "linkse kerk". De argumenten van tegenstanders v. Geert en zijn denkbeelden worden dan ofwel aangevallen ofwel genegeerd.

Het probleem is dat allerlei incidenten worden gezien als grootschalig bewijs dat Wilders 100% gelijk heeft en alle buitenlanders terroristen zijn, meisjes willen onderdrukken, Marokkanen (en andere buitenlanders) allemaal lui en vies en crimineel zijn en onrechtmatige uitkeringstrekkers zijn.

Ja er leven gevoelens bij mensen...gevoelens die Geert uitspreekt en zelf ook nog eens aanwakkert door zijn ongenuanceerdheid. Die gevoelens zijn ergens op gebaseerd maar zijn niet te veralgemeniseren zoals Geert en zijn medestanders doen. De onderbouwingen en oplossingen die worden aangedragen zijn onrealistisch, ronduit stuitend, lossen niets op en maken dit land een grotere beerput dan het al is.

Ik ken zijn programma niet want heb het niet gelezen. Misschien ga ik dat nog wel eens doen. Maar dat hij macht wil is logisch, dat wil natuurlijk elk politicus. De vraag is natuurlijk of hij die macht goed zal kunnen benutten.

Het gaat mij om de intentie. De meeste politici willen macht. Als ik Geerts uitspraken neem en zijn partijprogramma dan is er een extreme discepantie tusen wat hij zget dat hij wil en wat hij volgens zijn programma wil en wat dat in de praktijk gaat betekenen.

De meeste politici willen macht en invloed om hun stnadpunten te kunnen verwezenlijken. Bij Geert lijkt het er op dat hij macht wil om de macht.

Ik weet niet goed waarom hij dat wil. Misschien vind hij dat parlement niet geloofwaardig en wil hij het anders indelen. Het lijkt me niet logisch dat hij in interviews voor meer democratie pleit, en dan in het programma voor de absolute particratie zou gaan zonder dat de burger nog een mening kan geven. Ik zie echt niet in wat dat voor hem opbrengt.

Ik ook nog niet. Ik vind het EP op dit moment ook niet erg geloofwaardig...de hele EU niet. En dat heeft alles te maken met de daadwerkelijke inloed van de EC (commissie).

De enige oplossing is juist de EP meer invloed te geven en de invloed van de EC af te breken.

Als ik er diep over nadenk zou het zo maar kunnen dat Wilders graag invloed wil op de particratie die hij kan verwerven door in ons land meer zetels te krijgen. Op dat moment kan hij vanuit een machtspositie in de particratie deelnemen zonder dat hij beinvloed kan worden door de wensen van het volk.

Goed lezen. Wilders is tegen het Europa waar bepaalde personen en partijen op dit moment naar denken te moeten streven.

Ok..granted. Dat is waar.

Voor zover ik weet wil Wilders de macht bij de landen houden, en enkel een economisch beleid vanuit de Europese top. Hij is dus tegen de bemoeizucht van de Europese leiders in hun ivoren toren.

Dat laatste is iets wat we denk ik allemaal vinden. Maar ook op economisch vlak kan een EU ontzettend veel invloed uitoefenen op de sociale en maatschappelijke ordening van een land.

Alleen dat het parlement daarbij zou moeten sneuvelen vind ik een stap te ver. Blijkbaar wil hij de macht weer naar Nederland zonder veel inspraak van het Europese parlement. En ja, als het grootste deel van de macht weer naar de landen gaat, dan is dat parlement inderdaad niet meer nodig. Maar goed dit vind ik inderdaad geen goed idee, er moet natuurlijk wel een sterker Europa komen, MAAR ik vind dat er momenteel een democratisch deficit is, en daarin heeft hij dus WEL gelijk, net als het VB.

Dat er een democratisch defecit is is helemaal waar. De burgers hebben al heel weinig invloed in de besluitvorming. In mijn ogen omdat de EC een overschot heeft aan invloed ten koste van het EP.

Echter zoals gezegd...op economisch vlak hebben de burgers dan ook geen invloed (hoe beperkt ook) meer. En juist economisch beleid beinvloed de sociale en maatschappelijke ordening

Beetje slap parlement dan, als we in België een politicus hebben die overal staat te liegen en te bedriegen komt dat nogal snel ter sprake.

idd. De oppositie verenigt zich niet. En dat is jammer.

Maar punt is dat hij eigenlijk niet liegt, hij zegt er alleen niet direct wat over. Zo ken ik nog wel meer politici... Verbloemen in hun geleuter en als je naar hun programma of hun daden kijkt ziet het er allemaal een pak minder rooskleurig uit.

Dat klopt. Je moet altijd inhoudelijk kijken naar een politicus of een partij. Het grootste probleem is dat mensen dat niet doen en zich laten leiden door mediagenieke uitspraken. Het grootste probleem wordt het echter als een politicus zich er op voor laat staan dat hij/zij anders is en het niet is.

Ach dat vind ik ook van de linkse partijen, vooral in België. Maar dat is nou vrije meningsuiting en democratie. Iedereen kan politicus worden en iedereen mag zijn zegje doen over de samenleving (binnen bepaalde wettelijke grenzen). Hoewel hij heilige huisjes intrapt, heb ik hem nog niet echt zwaar de wet zien overtreden. Al bevalt zijn sT me verder niet, maar dat is niet zo belangrijk. Punt is dat hij de politiek levendig houdt, en door zijn stevige aanhang de regeringspartijen tot nadenken verplicht. Daar is niets mis mee.

Ik vind Wilders met een of twee zetels geen probleem om deze reden. Wilders met 30+ zetels echter wel. Dan houdt het het debat niet alleen meer levendig, maar gaat het beleid beinvloeden.

Dat hij de wet heeft overtreden weet ik zo net nog niet. De implicaties van zijn ongenunceerdheid is een vijandsvorming. In mijn ogen minimaal op de grens van het acceptabele en er soms overheen.

Om even een side-step te maken. Gisteren was Rita Verdonk op de radio. Nou ben ik geen fan van Rita. Maar waar Rita exact het zelfde zegt als Geert voegt Rita er nog iets anders aan toe: Het doel is om problemen op te lossen met elkaar binnen de samenleving. Het benoemen van problemen is niet genoeg, je moet het met elkaar doen. En daarmee bedoelde ze niet alleen de "Nederlanders" maar ook de probleemjongeren. Haar doelstelling is dus gericht op oplossing en niet het verwijderen van groepen waarin ongewenste elementen zouden kunnen zitten.

Het grote verschil zit hem dus in de nuance.

Water bij de wijn. Coalitie betekent 1/3 van wat je wilt kan uitgevoerd worden. We leven hier niet in Amerika waar 1 mafkees een heel land en wereldeconomie in 8 jaar naar de Filistijnen kan helpen.

Dat klopt, alhoewel het theoretisch mogelijk is. We gaan steeds meer naar zo'n systeem toe. Maar dat is een andere discussie.

De grooste coalitie partij zal ook het grootste gedeelte van zijn wensenlijstje kunnen doorvoeren. En soms is een punt al genoeg om de samenleving en de leefbaarheid ernstig te beinvloeden.

Nee dat is realistisch. Wilders neemt niet zomaar de touwtjes in handen en Wilders speelt niets klaar zonder hulp van anderen. Bovendien als hij het verpest in de regering dan stemt men hem zo weer weg, of zoals ik zei, dan valt de regering en is het game over voor Wilders.

De huidige regering is ook niet gevallen. En wat ze klaar kunnen spelen kan al verstrekkende gevolgen hebben. Als je eenmaal macht hebt kan je die macht aanwenden....hoe ver je invloed strekt hangt af van de initiele steun en de hoeveelheid zetels die je krijgt....maar ook wie er achter de coulissen staat.

Die groep mensen "achter" de macht zijn niet democratisch te beinvloeden.

Ons systeem is in de laatste 100 jaar immuun geworden voor extremisme en totalitairisme, dankzij een paar voorvalletjes in de eerste helft van de eeuw.

Ik geloof niet in immuniteit. Ik denk dat het moeilijker is, maar niet onmogelijk.

Ja, net als Pim durft hij de problemen aanwijzen, iets wat de anderen veel te weinig doen.

Maar anders dan Pim gaat hij het debat erover uit de weg. Waar Pim vertrouwen had in zijn denkbeelden en de oplossingen die hij aandroeg lijkt Wilders er niet zo zeker van dat ze overeind blijven in een debat. Daarbij was Pim ervan overtuigd dat de problemen gezamenlijk moesten worden opgelost.

Wilders signaleert niet alleen ...hij wakkert ook aan. En dat doet hij ongenuanceerd en met oneigenlijke argumenten. Daarmee lost hij problemen niet op maar geeft hij ze ook nog eens momentum.

Een uitgelezen kans voor de anderen om iets te doen met die vingerwijzing. Of ze kunnen natuurlijk vrolijk verder gaan en wachten tot de burger het écht zat is en inderdaad massaal radicaal gaat stemmen.

De huidige grote partijen zijn een pot nat. Ik ben het met je eens dat die partijen gewoon lekker op hun handjes vastgeplakt zitten op het pluche en nauwelijks inhoudelijk met alternatieven aankomen. PvdA, CDA, VVD zijn de kern van bijna elk kabinet en verschilllen nauwelijks of alleen op nuance van elkaar.

Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik denk net zoals Big T dat het juist goed is dat er zo'n iemand is.

Ben ik het ook niet mee oneens...de vraag is alleen hoe groot moet zo iemand worden voordat het op gaat houden met noodzakelijk zijn en een gevaar gaat worden voor de sociale en maatschappelijke ordening.

Net zoals Big T zegt, dat hij heel veel stemmen binnenhaalt moet ergens vandaan komen. Hopelijk gaan de andere partijen hier wat mee doen.

Ik verwacht van niet. Het probleem ligt hem dan ook in het verlengde. Wilders wakkeert aan op zeer radicale manier. Daardoor ontstaat er een polarisatie waardoor mensen niet meer willen luisteren naar alternatieven.

In plaats van Wilders als een bedreiging te gaan zien en hem alleen maar afkraken, zou hij als kans gezien kunnen worden. Hij schopt namelijk tegen een aantal zeer goede zaken aan. Echter, zoals ik in al mijn posts die over Wilders gaan aangeef, is hij niet de man van oplossingen. Hier zullen de andere partijen iets mee moeten doen.

Dat is opzich waar, maar zoals gezegd...op een gegeven moment is hij in d eogen van de keizers de enige oplossing. Andere alternatieven worden afgewezen omdat het debat ongenuanceerd en zonder degelijke onderbouwing op emoties gevoerd gaat worden. En daarin schuilt in mijn ogen het gevaar. Wilders geeft de problemen aan, maar de wijze waarop hij dat doet maakt het oplossen ervan onmogelijk.

Het gevolg daarvan is dat hij de enige oplossing blijft.

Omdat Turkije dan kan gaan uitmaken welke Turken hierheen mogen komen, en dat wil hij niet en terecht.

Turkije is trouwens een groot / machtig / rijk land welke nogal een grote invloed zou kunnen hebben binnen EU.
Een islamitsche grootmacht binnen de EU lijkt mij ook geen goed idee.

Prima dat je een straffe uitspraak doet, maar onderbouw het dan aub.

Je eerste stelling klopt al van geen kanten. Mocht Turkije toetreden dan duurt het a) nog minimaal 15 jaar b) zal er naar alle waarschijnlijkheid een ruime overgangstermijn ingesteld worden waarbinnen geen vrij verkeer van personen mogelijk is c) door eu-lidmaatschap zal de Turkse economie sterker worden en er wss juist minder immigranten deze kant opkomen en ten slotte d) zullen we de Turkse immigranten (of welk nationaliteit dan ook) nog hard nodig hebben met de aankomende vergrijzing.

Dan je tweede uitspraak. Turkije zal idd mogen meestemmen in de EU, maar zal één van de bijna 30 lidstaten zijn. In het ene orgaan hebben ze net zoveel stemrecht als bijv. Nederland, in het andere meer maar dat wil nog niet zeggen dat Turkije de EU overneemt of zoiets. Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Er is wat voor te zeggen dat een EU in crisis niet nog meer onderlinge verdeeldheid nodig heeft, anderzijds wordt de EU als machtsblok er wel sterker door.

Dan het laatste. Waarom is het een probleem dat er een seculier islamitisch land deel uitmaakt van dit puur strategisch genoodschap? Wij zijn immers ook anders dan de Italianen, Fransen en Spanjaarden, maar dat lijkt me toch geen probleem? In the end of the day wil de gemiddelde Turk een goede toekomst voor zn kinderen, veiligheid en een baan. Net als de gemiddelde Duitser, Nederland en idd, ook de gemiddelde DBB-boardmember.

Graag een onderbouwde reactie :)

..

Laatst bewerkt:
Wat ik niet snap is waarom hij vind dat Turkije absoluut nooit geen lid mag worden van de Europese ECONOMISCHE unie... wat the **** heeft geloof en zelfs cultuur daar mee te maken... Zijn voorwaarde dat Nederland zijn eigen culturele identiteit moet houden en dat het in de EEC alleen moet gaan om economische zaken is toch een mooie voorwaarde ?

dit vond ik ook erg vreemd
hij hamert er maar op door dat turkije letterlijk in geen 1000 jaar lid mag worden omdat het een islamitisch land is...:roflol: dingen kunnen veranderen en turkije is al behoorlijk verwestert, Voor de rest heeft hij wel gelijk. gooit voor mij een beetje zijn eigen ramen in

Het gevolg daarvan is dat hij de enige oplossing blijft.

hij lijkt ook de enige te zijn die echt aanpakken wilt.
we weten hoe de politiek in denhaag werkt. Mooie verhaaltjes tijdens verkiezingstijd en eenmaal de zetels binnenzijn zakken ze allemaal onderuit en gaan door met hun wanbeleid.

hij lijkt ook de enige te zijn die echt aanpakken wilt.
we weten hoe de politiek in denhaag werkt. Mooie verhaaltjes tijdens verkiezingstijd en eenmaal de zetels binnenzijn zakken ze allemaal onderuit en gaan door met hun wanbeleid.

ja...maar "aanpakken" en komen met oplossingen die wel werken en niet averechts is een wereld van verschil;)

en een politicus die het leger wil inzetten om politie taken uit te voren...tja...die heeft geen oplossingen.

2de fitna film

Wilders kondigt vervolg op 'Fitna' aan

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Copyright 2008, Novum

(Novum) - Geert Wilders wil een vervolg maken op zijn antikoranfilm 'Fitna'. Hij wil daarin laten zien wat in zijn ogen de gevolgen zijn van 'de massa-immigratie' uit moslimlanden. De nieuwe film moet volgend jaar klaar zijn, zegt het Tweede Kamerlid donderdag in De Telegraaf.
De PVV-voorman zegt in het ochtendblad dat hij voor de vervolgfilm hulp van Amerikaanse professionals krijgt. Wilders kondigt aan dat hij volgende week naar Florida reist om fondsen te werven en verder te praten over de film. Hij wil naar eigen zeggen nog harder tegen de islam ageren.
De korte film 'Fitna' verscheen in maart vorig jaar op internet. Het betrof een collage van ruim een kwartier van nieuws- en filmbeelden over onder meer de terroristische aanslagen op 11 september 2001 in New York en in maart 2004 in Madrid. De beelden werden omlijst met citaten uit de Koran.
Alleen al de aankondiging van 'Fitna' hield politiek Den Haag wekenlang in de greep. Premier Jan Peter Balkenende (CDA) en minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) startten nog voor de verschijning een diplomatiek offensief om anti-Nederlandse reacties in moslimlanden in de kiem te smoren. Verder werden moslimgroeperingen in Nederland opgeroepen zich niet te laten provoceren.

spannend....

ben benieuwd of het 2e deel meer special effects heeft. vondt de 1e toch wat amateuristisch gemaakt:D

Navy, krijg ik nog antwoord?

Als in Duitsland op scholen zou onderwezen worden dat de Holocaust niet gebeurd was denk ik niet dat Duitsland een kans zou maken om deel uit te maken van de EU. Ook al is het Westen dan wel zo hypocriet om Japan als handelspartner te omarmen terwijl in Japan een groot gedeelte van de wreedheden begaan in WO 2 gewoon stelselmatig ontkend wordt.

Een land als Turkije waar de Armeense genocide eerst wel erkend is maar sinds Ataturk de Armeense genocide stelselmatig ontkend of gebagatelliseerd wordt heeft in ieder geval een probleem wat betreft het omgaan met zijn verleden. Dat botst al met de Westerse waarden. Dan is inderdaad nog het stelselmatig martelen van gevangenen en het onderdrukken van bepaalde bevolkingsgroepen ook niet echt een positief punt te noemen. Dat Turkije dan, zij het democratisch, een omslag lijkt te maken naar een fundamentalistischer moslimland maakt het pleit er niet beter op.

De Nadelen

Een meerderheid van de Europese bevolking is tegen toetreding.

Turkije is een islamitisch land. Dat baart vele mensen zorgen.
Europa bestaat voornamelijk uit christelijke landen.
Binnen de joods-christelijke traditie in Europa is een moslimland misschien een vreemde eend in de bijt.

De mensenrechtensituatie loopt flink achter bij die van de andere Europese landen.
De mensenrechten-organisatie Human Rights Watch meldt in een recent rapport honderden gevallen van marteling in gevangenissen.
Volgens Amnesty International is de medische zorg voor gevangenen bedroevend.

Turkije ligt (op een klein stukje na) niet in het werelddeel Europa.

Gezien de enorme bevolking zal Turkije bij toetreding het hoogst aantal stemmen krijgen in het Europese Parlement.

De angst voor de massale toestroom van arme Turken.

De Europese Unie grenst dan in het zuiden aan niet echt stabiele landen als Irak, Iran Syrië, Georgië en Armenië.

De jarenlange binnenlandse oorlog met de Koerdisch minderheid in Zuid-Turkije.

Turkije heeft nog steeds de volkenmoord op de Armeniërs niet erkend.
Begin voriger eeuw werden een tot anderhalf miljoen Armeniërs om het leven gebracht.

joodse rtaditie in europa? er leven hier meer moslims dan joden remember?die joden zijn veel gevaarlijker dan wij moslims;) wij hebben gewoon een slechte reputatie, de joden spelen het slachtoffer wij niet. wij zouden beter is het slachtoffer spelen! en dan bedoel ik de moslim landen niet die onozele marokanen die hier lastig doen.

de mensenrechten zijn in turkije niet beter dan in pak bulgarije of roemenie. maar in landen zoals engeland off mss zelfs belgie worden die ook geschonden! turkije maakt daar geend rama van maar vraag is aan engeland of ze ooit zogezegde terroristen hebben gemarteld, ze zullen nee zeggen terwijl iedereen maar al te goed weet dat ze dat wel doen met amerika.

ik ben en blijf tegen turkije in de eu! de rede is en blijft hun macht die ze zouden hebben, amerika heeft meer gezeg in dat land als de eu samen dus dat zou slecht aflopen. geloof heeft hier echt niets mee te maken. ook zouden die turken niet direct mogen immigreren, kijk maar naar de oost europese landen die hun burgers mogen ook niet zomaar binnen.

Joden gevaarlijker dan moslims? Joden zijn ook geen lieverdjes in Gaza, maar ze gaan tenminste geen bomaanslagen plegen in andere landen omdat die hen niet aanstaan... Maar we hebben het hier sowieso over enkele extremisten dus spreken over 'joden' of 'moslims' is eigenlijk al de bal misslaan. Ben het eens wat Turkije betreft: laat dat land lekker Aziatisch zoals het is, altijd maar dat uitbreiden van de EU, waar de f**k is dat nou eigenlijk goed voor?

Ik vind persoonlijk dat Oost-Europa + een deel van de Balkan cultureel, politiek en economisch niet bij de EU zou moeten horen. Mogelijk dat er hier en daar wat uitzonderingen zijn...Tjechie bijvoorbeeld maar voor het gros geldt in mijn ogen dat ze nog geen plek hebben in de Eu.

Turkije is in mijn ogen absoluut geen Europees land en hoort daar ook niet in thuis.

Voor beide zou een verregaande samenwerking en een status aparte misschien voorlopig uitkomst kunnen bieden om de banden te versterken.

Maar lets face it...de huidige EU heeft nog heel veel gebreken en met veel van de nioeuwe toetreders halen we ook hun problemen in huis. Dat is niet erg als het fundament sterk genoeg is, maar in mijn ogen is dat fundament nogal wankel.

Terug
Naar boven