XXL Nutrition

Hulp nodig: massa dieet met ziekte van Chrohn

rpt

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
65kg
Vetpercentage
9%
Goedemorgen..
Las hier vroeger vaak mee, maar tijd uit de roulatie geweest. Nieuwe start :)

Mijn training ligt al een jaar of 2 stil. Ik heb de ziekte van Chrohn, nu al zo'n 6/7 jaar en dat vreet mn lichaam letterlijk weg. Op dit moment ben ik op het punt aangekomen dat ik minder dan 65kg weeg, en ik voel me vaak alsof ik ieder moment dood kan neervallen.

Niet best dus. Tijd voor een omschakeling.

Ik wil nog deze week mijn training gaan hervatten. Belangrijk zal daarbij mijn voeding zijn, maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Ik wil een voedingsschema waarmee ik zsm voluit kan gaan trainen en massa kan opbouwen, terwijl ik mijn darmen toch nog een beetje ontzie ;)

Dingen die ik niet kan/mag eten: eieren + melk tot op zekere hoogte. Daarnaast kan ik absoluut geen vis eten, puur omdat ik het niet lust. En ik heb het vaak genoeg geprobeerd maar helaas.. :D

Wie kan me advies geven over wat te eten en wanneer/hoevaak? Alle hulp is heeeeeeeeel erg welkom!
Alvast bedankt mensen.

---------- Post toegevoegd Tue 1 May 2012 om 08:55 ----------

Oh, nog even een kleine toevoeging: mijn dokter heeft me ooit verteld dat ik geen shakes meer moet drinken (dat deed ik nog toen ik voor het eerst werd opgenomen), iemand die daar een zinnige second opinion over kan geven? :)
Zou wel een goede toevoeging zijn op dieet lijkt me.

Dat je een ziekte hebt is geen excuus om ons te vragen voor een kant en klaar schema. In tegenstelling, je zou juist zelf meer best moeten doen om een schema op te stellen met dingen die je wel kan eten.

Als je hier genoeg rond kijkt weet je direct wat je wel en niet mag en kan eten.

Sorry maar ik vind dat je je er een beetje makkelijk van af maakt.. en zo ga ik je ook niet helpen.

• Topic Starter Topic Starter
Oke, dat was niet de bedoeling :)

Ik hoef geen kant-en-klaar schema, sorry als dat zo overkwam, maar meer hulp over wat ik daar vooral wel en niet in moet gaan zetten. Zelf ben ik druk bezig met research op dit forum en elders, en kom al veel interessante dingen tegen.

Mocht je toch nog bepaalde tips willen geven is dat enorm welkom, ik zal dit topic gebruiken om gaandeweg zelf een schema op te stellen nav jullie hulp en mijn eigen bevindingen.

Dank!

snap de reactie van conversion volledig en ben het hier deels mee eens. Vind inderdaad ook dat het niet de bedoeling is een schema voor te kauwen maar de situatie voor jou is ook niet fijn..

- laag beginnen tussen de 8-12 repps gaan zitten
- eet veel vet. Je geeft zelf aan erg licht te zijn dus ga hoog in vetten zitten. (hiermee doel ik niet op elke dag junkfood!)
- blijf lezen in de topic's over schema's en voeding.
- het fabeltje over een weightgainer zou ik niet geloven. Start eerst zelf met een goed schema en post het eens. (wees niet bang afgewezen te worden!)

Succes en post je ideeën!

Gr. John

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt John, ga ik mee aan de slag.

snap de reactie van conversion volledig en ben het hier deels mee eens. Vind inderdaad ook dat het niet de bedoeling is een schema voor te kauwen maar de situatie voor jou is ook niet fijn..

- laag beginnen tussen de 8-12 repps gaan zitten
- eet veel vet. Je geeft zelf aan erg licht te zijn dus ga hoog in vetten zitten. (hiermee doel ik niet op elke dag junkfood!)
- blijf lezen in de topic's over schema's en voeding.
- het fabeltje over een weightgainer zou ik niet geloven. Start eerst zelf met een goed schema en post het eens. (wees niet bang afgewezen te worden!)

Succes en post je ideeën!

Gr. John
jezus wat een advies.
8-12 reps is laag? (5-8 is laag)
veel vetten eten word je zwaarder van? (veel carbs eten, = massa, geen vet dus.)

Kan je geen lijst maken van al de voeding dat je wel mag eten en dan kunnen mensen toch al zien waarmee ze eventueel een schema kunnen maken? Je zegt dat je geen eieren of melk kan eten of drinken tot op zekere hoogte. Dus het kan wel of het kan niet? Dan zeg je dat je vis niet wil eten omdat je het gewoon niet lust.

Nu vraag je hier een schema, dus mensen moeten voor jou gaan uitzoeken wat jij wel mag eten met de ziekte van chrohn en wat niet.

Wat ik zou aanraden, schrijf alles op wat je wel en niet mag eten, zet het in een bestandje of post het hier hoe jij dat alles zou eten, wat smorgens, smiddags, savonds en wat tussendoor, en dan kunnen mensen het beoordelen.

Vind het trouwens wel interessant om te weten, wat mensen met deze "ziekte" allemaal kunnen en mogen eten.

Een vriendin van mij heeft Crohn en ik heb diverse dingen geprobeerd qua voeding.
Wat haar de meeste energie, beste prestaties(werk/sport) en minste problemen met haar darmen geeft;

- geen tarwe/gist/melk producten
- geen shakes
- shitload aan groene groenten
- scheiden van (2x)carbs en (3x)eiwit/vet maaltijden.
- glutamine/visolie/super-enzymen/b-12 injects.
- geen alcohol(wil je wel af en toe drinken pak dan bv droge wijn/pure vodka ipv bier)

Worth a try.

Hoe erg heb je Crohn? Vaak exarcebaties? En zijn die dan te behandelen met gewone ontstekingsremmers als prednison en je darmen rust geven of moet je dan echt aan de remicade?

Ik heb een chronische maagontsteking en slokdarm onstekingen van tijd tot tijd.

Ik ben ook een jaartje of wat uit de roulatie geweest hierdoor en ben sinds een paar maanden het trainen weer rustig aan het oppakken.
wat betreft wat wel werkt weet ik het gewoonweg niet meer.
Ik heb zo mijn goede dagen en mijn slechte dagen, lifestyle heeft er wel wat mee te maken maar toch ook niet alles.
Ben weleens uitgegaan, wat biertjes gedronken, nog laat gegeten en de volgende dag voelde ik me top en had ik geen pijn of irritatie.

Ik begin wel steeds meer overtuigd te worden dat brood en melkproducten niet zo lekker vallen en dit toch wel de grote boosdoeners zijn als je hier niet tegen kunt.
Probleem is dat je het niet gelijk voelt als dit eet, ze veroorzaken niet gelijk irritatie maar sluipen erin heb ik het idee.

Ik ben gek op kwark dus dat kan ik moeilijk laten staan, moet dit toch gaan doen.

Zo heb ik soms heel erg last van cola en dan weer een tijd niet, of ik eet van het weekend een scherpe Thaise salade en nog andere Thaise gerechten en ik denk, dit ga je voelen straks en niks?
Of ik eet een keer een onschuldig koekje en sta gewoon inde fik 3 dagen lang, Palmolie of geraffineerde vetten die in het koekje zitten?

Ik ben gewoon gaan kijken wat voor mij het beste werkt, het is per persoon verschillend, ik weet dat het iets anders is wat ik heb maar leef al 10 jaar met deze problemen en wie weet heb je iets aan de ervaring die ik opgedaan heb met het leven met een chronische aandoening

Wat Mr.Mike poste dat klopt als een bus ,zelfs in mijn geval helemaal, ook wat betreft die alchohol en die B12 krijg ik van mijn huisarts van tijd tot tijd in me bil geinjecteerd, maakt heel veel verschil.

Laatst bewerkt:
Het gaat er gewoon om dat je zelf een schema maakt die wij beoordelen. Jij weet wat je mag eten omdat ieder persoon anders is en het gros hier nog nooit met crohn in aanmerking is gekomen.

Zorg gewoon dat je de stickies hanteert maar dan met producten die jij wel kan eten.

Uiteindelijk gaat het erom dat je je macro's haalt aan het einde van de dag, de verhoudingen per maaltijd zijn echt niet essentieel, kunnen helpen maar zo wordt bijvoorbeeld geadviseerd elke maaltijd ongeveer 30 gram eiwitten te hebben, meer zou verspilling zijn en dit zou de groei ten goede komen.

Uit herhaaldelijk onderzoek is ondertussen gebleken dat ook dit niet klopt zo zwart en wit. Als jij in maaltijd 1 10 gram eiwitten hebt en in maaltijd 4 50 gram zit je ook goed.

Doe waar jij je goed bij voelt, zolang de macro's en totaal kcal goed zitten.

Ik heb colitis ulcerosa. Ik heb het gelukkig niet heel erg. Toevallig net een grote uitbraak gehad. Zit ook aan de predisolon nu....

Wat ik iig merk is dat ik niet teveel zuivel moet nemen. Vroeger at ik heel veel kwark en yoghurt. Nu neem ik het af en toe. Ik neem ook lactose vrije whey tegenwoordig.
verder moet ik gewoon zorgen dat ik genoeg slaap, niet teveel stress heb, niet heel veel zuip en rustig aan doen met de koffie.

Ook neem ik dingen zoals extra b12, visolie, probiotica.

Terug
Naar boven