AndroidHealthClinic

hulp ub/lb schema invullen

karatedude89

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
230
Lengte
1m85
Massa
83kg
in grote lijnen ziet mijn schema er nu zo uit:

maandag
Squat
stiff legged of deficit Deadlift
Optional Exercises

dinsdag
bench press
OHP
Optional Exercisess

donderdag
deadlift
paused squat
Optional Exercises

vrijdag
OHP
paused bench
Optional Exercises

maar nu is mijn vraag: wat doe ik bij de Optional Exercises? vooral oefeningen zoas BOR en Pull up. die zijn natuurlijk vooral voor je bovenrug. maar een BOR heeft ook veel overlap met een deadlift. sets en reps zijn afhankelijk van mijn doel

tips zijn welkom :)

Laatst bewerkt:
Beetje afhankelijk van welke spiergroepen je aan wil pakken.

Ik zou in elk geval zeker wel bor erbij doen (of eventueel dumbell row), calf raises (ik zie niets voor de kuiten), pull ups, misschien iets voor achterkant schouders, biceps, triceps.

Voor de rest (op de Bor na) is de basis goed.

• Topic Starter Topic Starter
Beetje afhankelijk van welke spiergroepen je aan wil pakken.

Ik zou in elk geval zeker wel bor erbij doen (of eventueel dumbell row), calf raises (ik zie niets voor de kuiten), pull ups, misschien iets voor achterkant schouders, biceps, triceps.

Voor de rest (op de Bor na) is de basis goed.

sowieso komen BOR, pull ups, dips en een lunge variatie er nog in. nu zit ik alleen een beetje met waar en hoe vaak per week? de dips komen natuurlijk bij de bench/overhead dagen. en de lunge bij de squat/deadlift dagen. maar ik zit een beetje met de rows en pull up. doe ik ze bij de deadlifts omdat die ook heel sterk de rug aan pakt. of doe ik ze bij de upper body dagen, omdat het primair gezien UB oefeningen zijn?

verder vind ik specifieke isolatie oefeningen voor bicep,tricep en achterkant schouder niet heel erg nodig omdat ik die al wel mee pak met alle basis oefeningen. kuiten zou eventueel nog wel kunnen

Ik zou dinsdag de nadruk op rows leggen en vrijdag op een verticale pull movement, ivm zware deadlifts op donderdag, zoals je zelf zei.

Persoonlijk zou ik rows en pull ups bij UB doen.
Je zegt het zelf al: primair zijn het UB oefeningen.

volgens mij komt mijn schema in de basis trouwens redelijk overeen met 5/3/1 boring but big.

in grote lijken ziet mijn schema er nu zo uit:

maandag
Squat
Optional Exercises hanging leg raises , kuiten

dinsdag
bench press
OHP
Optional Exercisess seated row , pullupp

donderdag
deadlift
paused squat
Optional Exercises ab wheel rollouts, glute ham raise

vrijdag
OHP
paused bench
Optional Exercises pullup , row

maar nu is mijn vraag: wat doe ik bij de Optional Exercises? vooral oefeningen zoas BOR en Pull up. die zijn natuurlijk vooral voor je bovenrug. maar een BOR heeft ook veel overlap met een deadlift. sets en reps zijn afhankelijk van mijn doel

tips zijn welkom :)

zoiets ? of evt 1 bicep oef

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel oefeningen je wil gaan doen. Basis zou voor UB iig een Row en pull up variant moeten zijn zoals je al aangeeft als tegenoefening voor bench en ohp. Eventueel wat bi/tri er bij en een facepull en/of lateral delt oef. Bijv 1 dag een bi en facepull en andere ub dag een tri en lateral gaat natuurlijk ook als je 8 oef totaal teveel vindt. Supersets voor isolatie vind ik een mooie manier om tijd te besparen.

Voor LB een GHR, RDL, SLDL, front squat, goblet squat, split squat eventueel maar iig zeker een ab oefening.
Heb net deze gezien, mss haal je er wat leuke oefeningen uit:
http://www.youtube.com/watch?v=GQsLIXZssiM

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel oefeningen je wil gaan doen. Basis zou voor UB iig een Row en pull up variant moeten zijn zoals je al aangeeft als tegenoefening voor bench en ohp. Eventueel wat bi/tri er bij en een facepull en/of lateral delt oef. Bijv 1 dag een bi en facepull en andere ub dag een tri en lateral gaat natuurlijk ook als je 8 oef totaal teveel vindt. Supersets voor isolatie vind ik een mooie manier om tijd te besparen.

Voor LB een GHR, RDL, SLDL, front squat, goblet squat, split squat eventueel maar iig zeker een ab oefening.
Heb net deze gezien, mss haal je er wat leuke oefeningen uit:
http://www.youtube.com/watch?v=GQsLIXZssiM

ja dat filmpje heb ik ook al gezien. zitten idd wel wel leuke oefeingen tussen. maar ik ga geen programma doen van 6 dagen per week.

qua oefeningen zelf hou ik het lieve zo veel mogelijk bij compount oefeningen. eventueel een vorm van leg curl omdat squats en deads je knie niet buigt tegen de weerstand in. ook lunges wil ik er graag in. maar dat is bijna hetzelfde als een split squat zoas je a aangaf

Origineel gepost door karatedude89 Bekijk Post
in grote lijken ziet mijn schema er nu zo uit:

maandag
Squat
Optional Exercises hanging leg raises , kuiten

dinsdag
bench press
OHP
Optional Exercisess seated row , pullupp

donderdag
deadlift
paused squat
Optional Exercises ab wheel rollouts, glute ham raise

vrijdag
OHP
paused bench
Optional Exercises pullup , row

tips zijn welkom

Hoezo optioneel, de oefeningen die er staan zijn essentieel.

Dinsdag bijvoorbeeld staat Seated Row, Pullup optional, noodzakelijk lijkt mij, je hebt toch wel een compound rug oefening nodig.
Je wilt toch wel een goede balans en enigszins een juiste push/pull ratio.

Vind het maar een raar schema met dat optionele wat eigenlijk meer een "must" is.

Snap niet waarom je je zo vastbijt aan een UB/LB schema als je hoofddoel is kracht opbouwen.
Kan je toch beter voor een Madcow, Texas Method schemas gaan?

UB/LB is juist bij uitstek geschikt zodat je specifieke spiergroepen wat meer onder de aandacht kan brengen.

Hoezo optioneel, de oefeningen die er staan zijn essentieel.

Dinsdag bijvoorbeeld staat Seated Row, Pullup optional, noodzakelijk lijkt mij, je hebt toch wel een compound rug oefening nodig.
Je wilt toch wel een goede balans en enigszins een juiste push/pull ratio.

Vind het maar een raar schema met dat optionele wat eigenlijk meer een "must" is.

Snap niet waarom je je zo vastbijt aan een UB/LB schema als je hoofddoel is kracht opbouwen.
Kan je toch beter voor een Madcow, Texas Method schemas gaan?

UB/LB is juist bij uitstek geschikt zodat je specifieke spiergroepen wat meer onder de aandacht kan brengen.

LOL als je goed kijkt zie je dat ik in het vetgedrukt de oefeningen heb aangegeven die een mooie balans geven aan het schema .

de''optional'' heeft daar totaal niets meer mee te maken ;)

De TS heeft in grove lijnen oefeningen gegeven wat hij graag wil doen

Kun je wel bijdehand doen maar je knipoog en LOL en dik uitdrukt ...
Het is aannemelijk om aan te nemen dat het betekent dat het optioneel is dus niet noodzakelijk.

Dan moet je het woord "optional" niet gaan gebruiken.

Kun je wel bijdehand doen maar je knipoog en LOL en dik uitdrukt ...
Het is aannemelijk om aan te nemen dat het betekent dat het optioneel is dus niet noodzakelijk.

Dan moet je het woord "optional" niet gaan gebruiken.

kerel komop nou , ik heb optional nooit gebruikt .

heb de ts gequote en gewoon er dingen in vergedrukt bijgezet .

leer eens lezen !

Als ik een upper lowerzou adviseren zou ik et zo doen.
Waar een upper lower vooral goed mee is is de bewegingpaden
Dus een barbellbench en barbellrow

Upper 1
Barbellbench 5x5
Barbellrow 5x5
Incline press 3x8
Chin ups 3x8
Bicep + tricep

Backsquat 5x5
Lunges 3x8
Romanian deadlift 3x8
Kuiten
Abs

Upper 2
( weighted)pull-ups 5x5
Standing press (OHP) 5x5
Close-grip bench 3x8
Dumbellrow 3x10
Bicep+tricep

Lower 2
Backsquat 90 van lower a 5x5
Deadlift 3x5 ramped
Front squat 3x8
Glute-ham raises 3x10
Kuiten
Abs

Als ik een upper lowerzou adviseren zou ik et zo doen.
Waar een upper lower vooral goed mee is is de bewegingpaden
Dus een barbellbench en barbellrow

Upper 1
Barbellbench 5x5
Barbellrow 5x5
Incline press 3x8
Chin ups 3x8
Bicep + tricep

Backsquat 5x5
Lunges 3x8
Romanian deadlift 3x8
Kuiten
Abs

Upper 2
( weighted)pull-ups 5x5
Standing press (OHP) 5x5
Close-grip bench 3x8
Dumbellrow 3x10
Bicep+tricep

Lower 2
Backsquat 90 van lower a 5x5
Deadlift 3x5 ramped
Front squat 3x8
Glute-ham raises 3x10
Kuiten
Abs

Ziet er erg netjes uit :thumbs:

ik heb eigenlijk de term ''optioneel'' zelf een beetje verkeerd gebruikt. het was eigenlijk meer zo van: waar plaats ik oefeningen zoals rows, pull ups, lunges en dips. dat zijn voor mij de optionele oefeningen. omdat ik me wil richten op squat/deads/bench/OHP

ik heb vandaag even goed naar 5/3/1 gekeken. en heb ook een exel programma kunnen downloaden dat precies aangeeft welke gewichten ik voor de komende 4 weken moet gebruiken gebaseerd op mijn 1rm (al is het wel een half jaar geleden dat ik die 1rm's heb gezet. en daarna even een tijd wat minder getraint)

dus ik wil nu big but boring gaan doen.
en cliorijder, dat is wel een zeer mooi schema. zelf gemaakt? ga deze zeker wel opslaan voor later

ik denk dat ik het nu zo ga doen:

maandag
Squat
lunges
abs

dinsdag
bench press
OHP
bent over row
underhand pull ups (of eventueel bicep curl)

donderdag
deadlift
paused squat
reverse lunges
abs

vrijdag
OHP
paused bench
pull ups
dips (of eventueel tricep extentions)

voor iedere 1e oefening van de dag hou ik voorlopig 5/3/1 aan. heb voor iedere lift een exel programma gedownload, dus weet voor de komende maand precies welke gewichten ik moet gebruiken. en daarna verhoog ik mijn 1rm met 5kg voor squat en deadlft en 2,5 bench en overhead press. de rest van de oefeningen gewoon op gevoel.

Zou bij vrijdag nog een row variant toevoegen.

Db row,cablerow, t bar row.

Als het maar een row is

Terug
Naar boven