XXL Nutrition

Hypotheek afsluiten

Brutux

Advanced Bodybuilder
Waardering
16
Mannen! De grote stap is gemaakt, een huis is gekocht (met genoeg ruimte voor homegym!), nu rest mij enkel 1 vraag.

Waar het beste af te sluiten?

Zijn er kenners onder ons die ze goed op een rijtje hebben staan en weten waar het het voordeligst is?
Ben op zoek naar 5 jaar vast (wil hem volledig aflossen in 6/7 jaar tijd), dus lage advieskosten/afsluitkosten zijn een must (wegen dus zwaarder mee gezien de korte looptijd).

Genoeg gegoogled, maar alles op internet is gebaseerd op reclame en lokkertjes uiteraard en geen objectief advies.

Alvast bedankt!

Het beste advies is om zelf langs banken te gaan en in gesprek te gaan. Kijk goed naar voorwaarden, rentepercentages en je gevoel bij de bank zelf. Ik kan nu wel zeggen: je moet Rabobank doen, maar als jij vind dat zij slechte voorwaarden hebben voor jouw situatie of te hoge rentes bijvoorbeeld, heb jij toch niks aan het advies.

Jazeker! De Hypotheker!

Ga gewoon naar hypotheek adviseur en doe niet zo moeilijk

Aflossen in 5/6 jaar? Wat een luxe zeg!!
Indd een onafhankelijke hypotheek adviseur zoals al eerder gezegd.
Ze bestaan niet voor niets.

Gefeliciteerd overigens!

Een hypotheek advies was bij mijn huis toch snel een paar honderd euro terwijl rentepercentages opvragen bij je bank niet veel werk is. Je kan een keer vrijblijvend met zo'n mannetje praten zonder kosten en dat vond ik wel leerzaam. Maar voor mijn hypotheek heb ik op internet de diverse banken bekeken en daarna met een bank gaan praten.

Vroeger was dit allemaal gratis en kreeg de hypotheekadviseur onderhands commissies voor elk advies. Dat mag nu niet meer en tegenwoordig moet je dus betalen maar is het advies als het goed is onafhankelijker. Voor mij zijn het allemaal gladde zakenmannetjes die ik sws niet vertrouw.

En wie wil nu een hypotheek aflossen in 6-7 jaar als je recht hebt op 30 jaar hypotheekrente aftrek? Ik was vorig jaar nog een van de laatsten die een aflossingvrije spaarhypotheek kon nemen. Dat levert veel meer aftrek op en in mijn geval weinig risico want ik heb niet zo'n enorme hypotheek. Dat speelt ook mee, financier je echt tot de max die een bank je kan bieden ga je een heel ander risico nemen dan als je daar ruim onder blijft. Een hypotheekvrije woning is leuk zo als je 60 bent voor je pensioen maar als je 20-30 bent is dat toch niet nodig.....

5 jaar vast heb ik ook, dat vond ik een goede keuze omdat het rentepercentage veel lager was en ik dit risico wel wil nemen. Ik geloof niet dat de rente over 5 jaar extreem gaat stijgen terwijl het me in die 5 jaar al behoorlijk veel hypotheek kosten scheelt.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet over wat voor bedrag je gaat lenen, maar het is bijna niet mogelijk om binnen 6/7 jaar af te lossen tenzij je de regels in je hypotheek gunstig krijgt (dit gaat lang niet bij alle verstrekkers). Vaak mag je maar 10% van je totale som OF 10% van je openstaande som PER JAAR aflossen, waardoor je dus minimaal 10 jaar bezig bent zonder een boete te krijgen.

En als je toch zoveel geld schijnt te verdienen, zou ik me nergens druk om maken, ga naar de hypotheker en vraag wat advies je kan kiezen tussen annuïteit of lineair, maar ook dit maakt geen drol uit als je toch zo snel gaat aflossen.

Mijn ervaring is dat je bij de hypotheker gewoon gratis advies krijgt en je pas gaat betalen bij het afsluiten van je hypotheek.

Weet alleen wel dat het belastingtechnisch niet voordelig is om een huis volledig afgelost te hebben, al zou je er maar een paar 100 euro op laten staan is dit al voordeliger.

Trouwens wel grappig dat je eerst een huis 'koopt' en dan überhaupt pas gaat oriënteren voor je hypotheek. Veel succes ermee.

• Topic Starter Topic Starter
Dank allen voor de reacties allereerst.

Vergeten te melden dat hypotheekrente aftrek niet van toepassing is omdat het een koop is voor belegging (voor verhuur aan studenten).
De verkoop van het huis gaat pas in op 1 september dus ik heb nog tijd zat en alle 100tjes besparen aan advieskosten is toch weer leuk meegenomen (1 "onafhankelijk" bureau gevraagd en rekende 1920 euro overigens vandaar)...
Er zijn ook regelingen met 20% van de koopsom per jaar boetevrij, maar het heeft geen enorme haast (verschil spreiding 5 jaar deposito en hypotheekrente is toch enorm klein).

Dacht toch aan Rabo (2,9% 5 jaar vast), met maar 750 afsluit+advieskosten.
Al het advies is uiteraard welkom, mocht er net iemand op de hoogte zijn van een leuke "deal".

Is overigens geen kapitalenwoning voor die gene die dit denken ;)

advieskosten is toch weer leuk meegenomen (1 "onafhankelijk" bureau gevraagd en rekende 1920 euro overigens vandaar)...

Dacht toch aan Rabo (2,9% 5 jaar vast), met maar 750 afsluit+advieskosten.
Al het advies is uiteraard welkom, mocht er net iemand op de hoogte zijn van een leuke "deal".

Wat.. 1920 euro voor wat google werk in hun systeem? Die lui sporen niet!

Afsluitkosten/advieskosten ontkom je niet aan, ik moest 997 euro betalen toen ik de hypotheek op mijn naam wilde zetten toen het uit ging met mijn ex. Dit zijn gewoon verkapte courtage kosten. Ik kan me niet voorstellen dat een naam weghalen uit een systeem zoveel werk is dat er 1000 euro voor moet worden neergelegd. Ze zijn natuurlijk een paar jaar geleden wat kosten kwijt geraakt en die halen ze er nu uit met administratieve monstertarieven.

Ik heb zelf goede ervaring met de Hypotheker, deze kende me na 5 jaar nog van gezicht toen ik mijn hypotheek kwam omzetten, in die tussentijd had ik hem nooit meer gezien. Toch wel een beetje betrokkenheid en advies was gratis en (wat ik vond) echt onafhankelijk.

Als je nog informatie zoekt over verschillende Hypotheekvormen
Als je nog informatie zoekt over actuele hypotheek rentes met hun loopjaren hypotheekrente

Ik heb vorig jaar gekocht, wel in Vlaanderen dus ook geleend bij een Vlaamsche bank ;) Ik was eerst naar de Immotheker gegaan voor advies, maar heb nadien toch zelf een "bankenronde" gedaan. Ik ben bij 5 à 6 banken geweest op 2 dagen tijd en werd er helemaal horendol van :D Mijn "eigen bank" (waar mijn ouders & ik al jaren klant zijn) heb ik laatst gedaan, die willen meestal wel nét iets meer doen als ze zien dat je al jaren klant bent. Bij mij was dat niet het geval, qua schuldsaldo konden ze niet onder BNP en de rentevoet was er even hoog / laag (3,59% op 10-5-5-5 jaar). Ik zou dus zeggen: neem een paar dagen vrij en maak zelf afspraken.

Oh, in België heb je een website waar anderen hun rentevoeten / aantal jaar / te lenen bedrag ingeven. Zo kan je snel vergelijken welke banken op dit moment duurder zijn

aaah, feit gemist dat je in België woont :D

Bij rabobank kun je 450 euro korting verdienen als je zelf alle documenten upload die ze nodig hebben.
Dan betaal je geloof ik 750 euro alles bij elkaar, dus inclusief afsluitkosten en resterende advies/afsluit gesprek.

Dan moet je nog betalen :

- Notaris (prijzen lopen echt HEEL erg uiteen, zoek gewoon de goedkoopste, waarschijnlijk wordt dat "easy-notary" .

- Taxatie rapport, 250 euro ongeveer.

- MIsschien een bouwkundig onderzoek, ook iets van 250 tot 350 euro , als je dat nodig acht.

De rente is nu echt heel laag, dus goeie tijd om te lenen en lekker lang vast te zetten die rente.

Terug
Naar boven