MuscleMeat

Hypothyreoidie en afvallen/trainen

Bezoekers in dit topic

Myfitworld

Cool Novice
Lid geworden
13 apr 2017
Berichten
30
Waardering
4
Lengte
1m56
Massa
60kg
Hallo allemaal, ik heb hypothyreoidie ontwikkeld na een virale luchtwegontsteking en het lukt me maar niet om de overtollige kilo’s eraf te krijgen. Ik ben goed ingesteld op mijn medicatie.
Ben inmiddels al zo’n 5 maanden serieus bezig en er gaat letterlijk niks af - zo goed als geen verschil tussen before & after foto’s
Ik hou m’n voeding heel nauwgezet bij - weeg letterlijk alles af - en eet zo’n 1400 kcal gemiddeld met 100gr proteine - en ik beweeg elke dag veel - zumba/2u wandelen/krachttraining.
Is hier iemand met ervaring hiermee die mij kan helpen?! Waar kan het in vredesnaam aan liggen?
 
Laatst bewerkt:
Klopt het dat je 40kg weegt?
 
Nee dat klopt niet. Ik weeg 60kg.
 
Het ligt in ieder geval niet aan je hypothyreoide als je goed ingesteld bent op je medicatie.

hoe nauwkeurig ben je met kcal tellen
 
Kan misschien plaatsen wat je allemaal eet om na te laten kijken of de waardes kloppen?
 
Het ligt in ieder geval niet aan je hypothyreoide als je goed ingesteld bent op je medicatie.

hoe nauwkeurig ben je met kcal tellen
Ja, daar dacht ik een paar maanden terug dus ook aan en daarom weeg ik alles af wat er m’n mond in gaat. Ik ben overigens 1.56m en weeg 60kg.

Wat ik eet:
Ontbijt: 1 proteine shake (28gr) 150 ml amandelmelk 100gr mangostukjes, 3 paranoten.
1blokje 90% chocolade met een bak zwarte koffie.
Tussendoor: 150gr peentjes, 170gr isey skyr kwark
Lunch: 2 vezelcrackers met 50gr huttekase, 1 kop pompoencurry soep
Tussendoor: 150gr peentjes, 1appel (Jazz) van 160gr
Diner: grote salade van 100gr rode bieten, 30gr rode ui, 200gr cherry tomaten, 100gr komkommer, 50gr puntpaprika, 50gr huttekase, 100gr kip/biefstuk, daarnaast nog extra groente erbij zoals bijvoorbeeld asperges.
Als ik trek heb in een snack dan eet ik 50gr la tostada oven tortillas. Dat zijn die krokante zanderige dingen.
 
Laatst bewerkt:
Kan misschien plaatsen wat je allemaal eet om na te laten kijken of de waardes kloppen?

Hi Chrisk, zie hierboven wat ik dagelijks eet.
Verder qua beweging wandel ik elke dag zo’n 2uur en thuis workouts zoals zumba of les Mills body attack. Heb ook insanity dat ik af en toe doe. Om de dag doe ik krachttraining. Wel ook thuis; heb dumbbels, kettlebell en een barbell met gewichten, en een bankje. Ik weet dat dit niet net zo effectief is als in de gym trainen, maar ik train dan ook niet voor competities. Ik doe deadlifts, kettlebell swings, lunges, barbell overhead press, bench press, barbell rows, dumbbel flies, etc etc. Op zich kan ik wel redelijk veel oefeningen doen met het materiaal dat ik heb.
 
Met die home workouts en wat wandelen zul je niet extreem veel verbranden. Komt er waarschijnlijk gewoon op neer dat je rond onderhoud eet, je bent ook vrij klein en licht dus lijkt me niet raar.

Extra cardio toevoegen of voeding verlagen denk ik
 
Met die home workouts en wat wandelen zul je niet extreem veel verbranden. Komt er waarschijnlijk gewoon op neer dat je rond onderhoud eet, je bent ook vrij klein en licht dus lijkt me niet raar.

Extra cardio toevoegen of voeding verlagen denk ik

‘wat’ wandelen..? Dat is elke dag minimaal 2uur en daarnaast ook nog elke dag een workout van zo’n anderhalf uur. Dat betekent dus dat als ik dalijk fulltime ga werken gewoon aan ga komen met het weinige eten dat ik nu al doe?! Want dan zal ik geen tijd meer hebben om zoveel uur per dag te bewegen..
Ik zat een paar maanden geleden op 1200 kcal en toen ging er ook niks af. Heb mijn inname verhoogd op advies dat het te weinig was waarschijnlijk. Hoeveel calorieen moet ik dan eten zonder mijn schildklier verder om zeep te helpen..?
 
Met wandelen verbrand je niet zoveel, vooral niet als je het zoveel doet.

en je schildklier om zeep helpen? Je hebt juist net medicijnen gekregen waardoor die optimaal werkt ...

Wat wil je dan dat ik zeg? Als je niet afvalt eet je dus probably gewoon rond onderhoud
 
Met wandelen verbrand je niet zoveel, vooral niet als je het zoveel doet.

en je schildklier om zeep helpen? Je hebt juist net medicijnen gekregen waardoor die optimaal werkt ...

Wat wil je dan dat ik zeg? Als je niet afvalt eet je dus probably gewoon rond onderhoud

Te weinig calorieen zorgt voor stress op de schildklier, conversie van FT4 naar FT3 wordt dan geblokkeerd. (Met als gevolg niet afvallen en hypo klachten krijgen) Zo ook heel veel cardio, zorgt voor stress. Dan maakt het niet uit hoeveel medicatie je slikt als het niet efficient wordt gebruikt. Daarom ben ik ‘low intensity’ cardio erbij gaan doen in de vorm van stevig wandelen, omdat dit geen stressor op het systeem is en ik alsnog calorieen verbrand. Ik heb veel HIIT en crossfit gedaan in het verleden, ben absoluut niet vies van een potje zweten en hard er tegenaan gaan.
Mijn fitbit zegt dat ik per dag rond de 2800kcals verbrand. Nou zal dit niet accuraat zijn, maar een foutmarge van 1400 is toch ook wel extreem.. Hoef ook niet 2kg per weer af te vallen ofzo, maar enige progressie zien zou fijn zijn.

Ik waardeer je feedback, maar zo zwart wit als je het stelt is het niet helemaal. Dat ik iets fout doe sluit ik verder ook niet uit.
 
Laatst bewerkt:
conversie van FT4 naar FT3 wordt dan geblokkeerd.

Voor zover ik weet is dit maar minimaal (iemand mag me corrigeren als ik het fout heb).
Als je daadwerkelijk amper tot geen t3 meer converteerd uit t4 zou je t3 of t3/t4 combi gesuppleerd kunnen krijgen?


Laat je waardes dan nu nog eens meten om zeker te weten of het je schildklier is of niet..
 
Voor zover ik weet is dit maar minimaal (iemand mag me corrigeren als ik het fout heb).
Als je daadwerkelijk amper tot geen t3 meer converteerd uit t4 zou je t3 of t3/t4 combi gesuppleerd kunnen krijgen?


Laat je waardes dan nu nog eens meten om zeker te weten of het je schildklier is of niet..

Mijn ft3 is sinds april - toen ik begon met sporten en mijn voeding bijhouden - in een neerwaartse lijn gegaan. Van 3.8 naar 3.1 en laatst naar 2.7. (Onderwaarde = 3) Ft4 is nagenoeg hetzelfde gebleven. Ik ben hierdoor meer medicatie gaan slikken. Vandaar dat ik dus wel voorzichtig ben met ‘hard gaan’. Ik voel me verder prima en ook mijn nagels zien er gezond uit - als ik hypo krijg ik ribbels. TSH zit op 1.8 dus ook ook goed. Endocrinologe zei dat ft3 erg schommelt en dat het niet per se alarmerend is, maar omdat ik ruimte heb ben ik toch gaan ophogen voor de zekerheid. Hoewel als het een conversie probleem zou zijn dan maakt dat eigenlijk ook geen verschil lijkt me.. Voor mijn gevoel ligt het in ieder geval wel aan het actiever zijn dat mijn lichaam gewoon meer hormoon gebruikt nu. Laatste prikdatum was in augustus. Over zo’n 3 weken ga ik weer prikken. T3 bijslikken zie ik niet zitten, omdat het de natuurlijke balans in de war schopt en de endo heeft dit ook verder niet als optie benoemd.

Maar goed, dit verhaal lijkt me niet per se de reden dat ik helemaal niks afval aangezien ik nog wel voldoende T3 had afgelopen paar maanden.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk dat je dus overschat hoeveel je verbrand per dag
 
Te weinig calorieen zorgt voor stress op de schildklier, conversie van FT4 naar FT3 wordt dan geblokkeerd. (Met als gevolg niet afvallen en hypo klachten krijgen)
Nee, de conversie van t4 naar t3 vindt met name plaats in de verschillende lichaamsweefsels, daar heeft je schildklier weinig mee van doen. Nu je je medicatie slikt zal je eigen schildklier überhaupt al (bijna) geen schildklierhormoon produceren.

De mate waarin je metabolisme wordt verlaagd door een energietekort is altijd minder dan het daadwerkelijke energietekort. Dat kan er dus niet voor zorgen dat je stopt met afvallen.

Mocht je tijd over hebben, hier staat alles in samengevat wat relevant is m.b.t. afvallen: https://peterbond.nl/a-primer-on-weight-loss/
 
Laatst bewerkt:
Nee, de conversie van t4 naar t3 vindt met name plaats in de verschillende lichaamsweefsels, daar heeft je schildklier weinig mee van doen. Nu je je medicatie slikt zal je eigen schildklier überhaupt al (bijna) geen schildklierhormoon produceren.

De mate waarin je metabolisme wordt verlaagd door een energietekort is altijd minder dan het daadwerkelijke energietekort. Dat kan er dus niet voor zorgen dat je stopt met afvallen.

maar ik ben dus niks afgevallen, dat is het hele punt. Dat er adaptaties optreden e.d. snap ik wel, maar dat is nu zeker nog niet van toepassing.
Ik bedoelde niet per se de schildklier maar de huishouding van het hormoon.
Volgens mijn arts, en alle artikelen die ik heb gelezen, moet ik in ieder geval niet drastisch calorieen verlagen. Lager dan 1200 kcal per dag gaan is volgens mij niet gezond en bij 1200 viel ik dus ook niks af. Wat is de oplossing dan hierin..?
 
maar ik ben dus niks afgevallen, dat is het hele punt. Dat er adaptaties optreden e.d. snap ik wel, maar dat is nu zeker nog niet van toepassing.
Ik bedoelde niet per se de schildklier maar de huishouding van het hormoon.
Volgens mijn arts, en alle artikelen die ik heb gelezen, moet ik in ieder geval niet drastisch calorieen verlagen. Lager dan 1200 kcal per dag gaan is volgens mij niet gezond en bij 1200 viel ik dus ook niks af. Wat is de oplossing dan hierin..?
Je at dan óf geen 1200 kcal, óf je gewichtsverlies was gemaskeerd door een evenredige toename van lichaamsvocht.
 
Waarschijnlijk dat je dus overschat hoeveel je verbrand per dag
Hoe is dat dan mogelijk dat ik met zoveel beweging maar 1500 kcal per dag verbrand..? Zoals hierboven aangegeven, als ik fulltime ga werken kan ik deze hoeveelheid beweging niet meer doen en zou ik dus gaan aankomen...? Moet ik dan max 800kcal per dag gaan eten..? ???
 
Je at dan óf geen 1200 kcal, óf je gewichtsverlies was gemaskeerd door een evenredige toename van lichaamsvocht.

ik at zelfs minder eigenlijk, omdat ik alles omhoog afrondde.. Maar wat betreft vocht zou het kunnen. Alleen kijk ik eigenlijk meer naar foto’s voor progressie en daar zie ik dus niks.

Hoe nu verder is de vraag? Toch maar 1200 aanhouden? Meer bewegen is geen optie; ik heb letterlijk geen uren meer over in de dag. Misschien anders trainen?
 
ik at zelfs minder eigenlijk, omdat ik alles omhoog afrondde.. Maar wat betreft vocht zou het kunnen. Alleen kijk ik eigenlijk meer naar foto’s voor progressie en daar zie ik dus niks.
Vochtretentie gaat redelijkerwijs ook zichtbare progressie maskeren.

Hoe nu verder is de vraag? Toch maar 1200 aanhouden? Meer bewegen is geen optie; ik heb letterlijk geen uren meer over in de dag. Misschien anders trainen?
Kijken of je geen fout hebt gemaakt met het tellen van de calorieën (iets verkeerd ingevoerd, misschien toch niet alles even nauwkeurig afgewogen, etc.) en dan inderdaad doorgaan.
 
Back
Naar boven