XXL Nutrition

Ik ben het zat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Voeding van de moeder
De samenstelling van moedermelk wordt nauwelijks beïnvloed door wat er wordt gegeten. Als een vrouw die borstvoeding geeft onvoldoende eet of niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat dit vooral ten koste van haar zelf. De aandacht voor de voeding is vooral belangrijk voor de moeder zelf.
Extra energie en voedingsstoffen nodig
De productie van moedermelk vraagt extra energie. Vrouwen die borstvoeding geven hebben ongeveer 500 kilocalorieën per dag extra nodig. Daarbij is gevarieerd eten belangrijk om voldoende van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Als langer borstvoeding wordt gegeven, wordt voor de zekerheid aanbevolen 5 microgram [Link niet meer beschikbaar] per dag te slikken. Verder is voldoende drinken extra belangrijk. Dit is ten minste twee liter per dag. Naast de aanbevolen hoeveelheid melkproducten (zie tabel) kan bijvoorbeeld ook thee, [Link niet meer beschikbaar], (mineraal)water, vruchtensap en frisdrank worden gedronken.
Basisvoeding voor vrouwen die borstvoeding geven
Deze hoeveelheden worden gemiddeld per dag aanbevolen als basis voor een gezonde voeding voor vrouwen die borstvoeding geven:

[afbeelding niet meer beschikbaar]

* 1 stuk fruit kan worden vervangen door 1 glas vitamine C-houdend vruchtensap (sinaasappel-, grapefruit- of ananassap)

Zoals je kunt zien zal het dus ten koste gaan van jezelf als je nu gaat dieeten. Je kunt dus beter wachten met dieeten totdat je kind 6 maanden oud is.

Ook met het volgen van deze voedingsrichtlijnen is het goed mogelijk dat je af zult vallen of dat in ieder geval je lichaamssamenstelling iets zal veranderen (>vvm & <vetmassa) En als je dan na 6 maanden begint met dieeten is je stofwisseling hieraan gewend (tenzij je een metabole afwijking hebt......heb je je hier al eens op laten testen? bijvoorbeeld op het metabool syndroom, diabetus etc?) en zul je dus makkelijker afvallen.

In de tussentijd heb je hier genoeg leesvoer en tijd om een goed plan op te stellen.

nog wat extra info mocht je er nog wat aan hebben

[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Borstvoeding[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Borstvoeding is de beste voeding voor baby’s. Moedermelk bevat waardevolle voedings- en afweerstoffen die kinderen nodig hebben voor hun groei, ontwikkeling en gezondheid. Baby’s profiteren daarvan optimaal als ze ten minste zes maanden borstvoeding krijgen. Daarna is ook bijvoeding nodig voor de verdere ontwikkeling. [/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Vooral de moedermelk van de eerste dagen na de geboorte bevat grote hoeveelheden beschermende stoffen. Daarna bevat de melk minder van deze stoffen, maar omdat het kind meer drinkt naarmate het groeit, krijgt het nog steeds evenveel beschermende stoffen binnen. De positieve effecten op de gezondheid zijn het grootst als het kind minimaal zes maanden de borst krijgt. Daarna is ook bijvoeding nodig. Met borstvoeding kan worden doorgegaan zolang moeder en kind dat willen. [/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Als gevolg van milieuvervuiling kan moedermelk ook [Link niet meer beschikbaar] stoffen bevatten. De positieve effecten van borstvoeding wegen daar ruimschoots tegenop.[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Aanvullend op de borstvoeding hebben baby’s de eerste drie maanden dagelijks 25 microgram vitamine K nodig. Ook is het advies elke dag 5 microgram [Link niet meer beschikbaar] te geven.[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Voordelen voor kind én moeder[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Borstvoeding beschermt het kind tegen acute middenoorontsteking, luchtweginfecties, diarree, eczeem en allergieën. Waarschijnlijk beschermt borstvoeding ook tegen overgewicht op latere leeftijd en tegen diabetes. Ook de moeders profiteren van het geven van de borst. Borstvoeding beperkt het bloedverlies na de bevalling en maakt het gemakkelijker weer op gewicht te komen. Ook hebben vrouwen die borstvoeding hebben gegeven minder kans op borstkanker vóór de overgang, eierstokkanker en botontkalking.[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Instructie en begeleiding [/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]Bijna alle vrouwen die een kind hebben gekregen, zijn in staat hun kind borstvoeding te geven. Bij slechts twee procent is dat door lichamelijke oorzaken niet mogelijk. Om de melkproductie goed op gang te brengen, is het belangrijk de baby vaak en zorgvuldig aan te leggen. Een goede instructie en begeleiding door de verloskundige, kraamhulp, personeel van het ziekenhuis, lactatiekundige en/of het consultatiebureau kan eventuele problemen voorkomen of helpen ermee om te gaan.[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,sans-serif]N.B. Geef het kind vóór zijn eerste verjaardag geen honing. Honing is een natuurproduct dat besmet kan zijn met een bepaalde [Link niet meer beschikbaar] waarvan heel jonge kinderen ziek kunnen worden.[/FONT]

• Topic Starter Topic Starter
Als ik mijzelf houdt aan het schema wat jij hier neer hebt gezet en daarbij rustig aan ga sporten dan kan ik wel alvast iets aan mezelf werken en lekkerder in mn vel gaan zitten. Volgens mij scheelt dat wel al een hoop.

Ik heb verder helemaal geen afwijkingen, bloed is in orde etc etc ik ben 'helemaal' gezond. Ik heb gewoon veeeeeeeels te veel gesnoept en te weinig bewogen.

Bedankt, lief van je dat je dat hebt opgezocht :)

Als ik mijzelf houdt aan het schema wat jij hier neer hebt gezet en daarbij rustig aan ga sporten dan kan ik wel alvast iets aan mezelf werken en lekkerder in mn vel gaan zitten. Volgens mij scheelt dat wel al een hoop.

Ik heb verder helemaal geen afwijkingen, bloed is in orde etc etc ik ben 'helemaal' gezond. Ik heb gewoon veeeeeeeels te veel gesnoept en te weinig bewogen.

Bedankt :)

Dan wens ik je heel veel succes.
Hou ons op de hoogte!! je kunt hiereen log aanmaken en je frustraties of bereikte doelen posten :cool:

dit is toch nu zo'n beetje wat ze eet? Dan maakt t toch niet zo veel verschil dat ze nu gaat sporten?

hij heeft wel gelijk, het is waar dat de moeder zich moet houden aan een bepaald inname van voedsel. Ik moet dus eigenlijk nu iets meer eten :D goh wat erg;)

succes.. maar je zegt dat je niet kunt wandelen omdat je niet werkt op dit moment. Maar je kan sowieso toch gaan wandelen? kind in de kinder/wandelwagen en lopen maar...

A - ze eet veel minder dan wat hierboven staat aangegeven
B - ik heb nooit gezegd dat ze niet mocht sporten, want dat is juist WEL een goede zaak.

ik wil het absoluut niet beter weten hoor, dat is niet mijn bedoeling, en haar gezondheid moet absoluut op de 1e plek staan uiteraard. Maar ze heeft nu 5 boterhammen in haar schema, dat moeten er 7 worden, maar verder zit toch alles er al in, mits ze een beetje goed opschept bij haar avondeten?

ik impliceerde ook niet dat jij zei dat ze niet mocht sporten, ik wilde gewoon weten of je gelezen had of ze wel of niet kan sporten.

succes.. maar je zegt dat je niet kunt wandelen omdat je niet werkt op dit moment. Maar je kan sowieso toch gaan wandelen? kind in de kinder/wandelwagen en lopen maar...

Ja dat kan ook zeker, en dat doe ik ook, maar ik bedoelde om een strakker figuur te creëren moet ik ook echt aan de apparaten, wandelen alleen is niet genoeg.

Ja dat kan ook zeker, en dat doe ik ook, maar ik bedoelde om een strakker figuur te creëren moet ik ook echt aan de apparaten, wandelen alleen is niet genoeg.

:wl::thumbs:

Wel rustig beginnen he ivm met mogelijke instabiliteit van de heupen nog.
En probeer ook eens wat met lossegewichten te doen :cool:

:wl::thumbs:

Wel rustig beginnen he ivm met mogelijke instabiliteit van de heupen nog.
En probeer ook eens wat met lossegewichten te doen :cool:

ja dat weet ik :)

Jij weet er een hoop van..:);) ik mag ook niet te snel omdat mijn tweede bevalling uitliep op een keizersnede ivm stuitligging.
En de wond is na 3 maanden nog vrij vers.

Ik wil zelf ook niet te snel hoor. Ik heb alle tijd van de wereld.

ja dat weet ik :)

Jij weet er een hoop van..:);) ik mag ook niet te snel omdat mijn tweede bevalling uitliep op een keizersnede ivm stuitligging.
En de wond is na 3 maanden nog vrij vers.

Ik wil zelf ook niet te snel hoor. Ik heb alle tijd van de wereld.

als ik hier een log bij ga houden en maar vaak genoeg rondjes door de stad wandel langs de leuke kledingwinkels en mooie lingerie setjes dan hou ik mezelf gemotiveerd.

Want jesus wat zal ik gaan shoppen als ik op mn gewicht zit, ben er ook al voor aan het sparen :D

ik pas mijn topic titel even aan.

edit: oh dat kan niet.

als ik hier een log bij ga houden en maar vaak genoeg rondjes door de stad wandel langs de leuke kledingwinkels en mooie lingerie setjes dan hou ik mezelf gemotiveerd.

Want jesus wat zal ik gaan shoppen als ik op mn gewicht zit, ben er ook al voor aan het sparen :D

Dat is de beste manier van motivatie!! goeie keus :clap:
Het geld dat je van het snoepen normaal gebruikt ga je nu elke maand lekker voor shoppen. ik zou niet pas aan het eind doen. motivatie tussendoor is ook belangrijk. maar wel pas na die 6 maand he want dan begint het echt nu zou het alleen mooi zijn als je afvalt maar het moet nu geen must zijn.

Of je eerder kan beginnen met lijnen of niet is persoonsafhankelijk. Ken meerdere moeders die al gelijk aan de slag gingen. Zolang de gezondheid en de melkproductie er niet onder lijdt, is veel mogelijk. Juist in de eerste 6 maanden is afvallen relatief gemakkelijk omdat je dan rond 500 kcal meer verbruikt met borstvoeding geven.

Als ik het zo lees gaat het met jou helemaal goed komen Marjolein, Veel succes en hou ons op de hoogte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven