AndroidHealthClinic

Iron desire, iron discipline and iron dedication!

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.

luvQvist

Ripped Bodybuilder
Waardering
111
Lengte
1m80
Massa
78kg
Vetpercentage
12%
Beste mede-DBBers,

Ik schuif mij regelmatig van het toneel tijdens de week en denk na wat ik in mijn leven wil bereiken, hoe ik het wil bereiken en of het wel realistisch is. Ik zet mijn doelen voorop en ik maak een plan om tot mijn doel te komen. Ik zal jullie niet al mijn doelen en plannen voorschotelen; maar wil hier vooral vertellen wat mijn doelen zijn die enige relevantie hebben op dit forum. Want uiteindelijk zijn al mijn doelen gericht op het creëren van een ideale balans tussen lichaam en geest (Mens sana in corpore sano).

Mijn doel op lichamelijk vlak is om mijn 8 fundamentele Bio-motorische functies zo goed mogelijk te ontwikkelen. Zijnde dus Power, Speed, Endurance, (maximal) Strength, Agility, Coordination, Balance, Flexibility. (De reden waarom ik ze in het Engels schrijf is dat de termen een beter onderscheid hebben in betekenis dan in het Nederlands)

Met de krachttraining wil ik mij vooral toespitsen op het verbeteren van mijn Power, (maximal) Strength, Balance, Coordination.

Na ettelijke maanden de fitnesstourist en wannabe uit te hangen, heb ik besloten om het eens deftig te doen en er volledig voor te gaan.

Ik heb besloten om mijn eerste trainingsperiode aan te vangen met het "Rippetoe Starting Strength 3 x 5 Beginner Program". Maar omdat de oefeningen niet zo eenvoudig uit te voeren zijn en zeer nadelige gevolgen kunnen hebben bij een slechte vorm/uitvoering; heb ik besloten om te gaan voor een andere hoeveelheid sets en reps. Ik weet niet hoe je het eigenlijk noteert, maar ik doe 1x12, 1x10, 1x8 en 1x6 voor de basisoefeningen.

Workout A

4x(12,10,8,6) Squat
4x(12,10,8,6) Bench Press
4x(12,10,8,6) Deadlift
2x8 Tricep dips
4x20 Calf raises

Workout B

4x(12,10,8,6) Squat
4x(12,10,8,6) Overhead Press
4x(12,10,8,6) Power Clean
2x8 Pull ups (pronated grip)
4x20 Calf raises

De ene week doe ik dus A-B-A, andere week B-A-B, dan opnieuw.
Momenteel doe ik wel in plaats van Tricep dips, de Tricep calbe pushdown en in plaats van de pull ups doe ik lat pull downs. Dit omdat ik er nog niet in slaag om die 8 reps te doen van beide oefeningen met mijn volledige lichaamsgewicht, en je kan geen extra tegengewicht gebruiken in mijn gym dus ja nog even geduld.

Ik schrijf meteen even op wat ik tot nu toe gedaan heb, wat tenminste op papier staat.

Dinsdag 17/11

workout A
Squat
1x12 20kg PR
1x10 25kg PR
1x8 30kg PR
1x6 35kg PR

Bench press
1x12 25kg PR
1x10 27,5kg PR
1x8 30kg PR
1x6 32,5kg PR

Deadlift
1x12 30kg PR
1x10 40kg PR
1x8 50kg PR
1x6 60kg PR

Tricep cable pull down
2x8 12,5kg PR

Calf raises
1x20 35kg
1x20 37,5kg
1x20 40kg PR
1x20 42,5kg PR

Donderdag 19/11

Workout B
Squat
1x12 25kg PR
1x10 30kg PR
1x8 35kg PR
1x6 40kg PR

Overhead Press
2x8 20kg PR
1x6 25kg PR
1x4 25kg PR

Chest Press machine (ipv power cleans)
1x12 35kg
1x10 37,5kg
1x8 40kg
1x6 42,5kg

Lat pull down
1x12 16,5kg
1x10 19kg
1x8 21,5kg
1x6 24kg

Calf raises
4x20 37,5kg

Ik was wat verward en deed de calf raises niet zoals het eigenlijk moest en ook de lat pull downs moest ik eerst nog wat het juiste gewicht zoeken. En het was de eerste keer dat ik de overhead press uitporbeerde. De powerclean kan ik nog steeds niet, hopelijk dinsdag wel, en heb dus een soort van vervanging gezocht.

Zondag 22/11

Workout A
Squat
1x12 30kg PR
1x10 35kg PR
1x8 40kg PR
1x6 45kg PR

Bench press
1x12 27,5kg PR
1x10 30kg PR
1x8 32,5kg PR
1x6 35kg PR

Deadlift
1x12 35kg PR
1x10 45kg PR
1x8 55kg PR
1x6 65kg PR

Tricep cable pull down
2x8 15kg PR

Calf raises
1x20 37,5kg
1x20 40kg
1x20 42,5kg
1x20 45kg PR

De vorige week heeft blijkbaar de moeite geloond vermoed ik, want bij elke oefening heb ik dus extra gewicht kunnen steken.

Lijkt dit schema jullie btw goed? Zo de degressieve reps en het verhoogde gewicht telkens?

Ik ga vanaf dinsdag 24 november het Rippetoe schema volgen zoals het hoort en staat op http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224 . Ik ga nu die extra oefeningen eruit halen en enkel wat buikspieren erbij gooien en daarna zie ik wel binnen een aantal weken wanneer ik die tricep dips en pull ups toevoeg. Voor de UPDATE van mijn trainingsschema, mijn voedingsschema en meer info ivm de terminologie van de bio-motorische functies; zie pagina 2

Laatst bewerkt:
Gewicht van de bar tel je erbij op, ja. Lijkt het ook meer. Dat van verhoging van gewicht bij de degressieve reps klopt ook. Biceps doe je niet? Voor de rest ziet het er imo goed uit. Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Bij workout B voel je toch wel stevig de biceps hoor... En workout A is dan meer gericht op triceps zou ik zo zeggen. :)

Laatst bewerkt:
Bij B als synergist met de pulldown voor de rest met de oh press en de chestpress pak je de triceps

Ik weet niet maar ik voelde mijn biceps al branden voor de lat pull down oef

---------- Toegevoegd om 17:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:19 ----------

Hier mijn motivatie quotes:

The only people who fail are those who don't try.

If you live in the past, your life is history.

Time flies, it's up to you to be the navigator.

To finish first, you must first finish.

The charm of all power is modesty.

Doubt your doubts.

All bodies are created by their owners.

Life is too short, why make it shorter?

All power is trust.

Strong reasons make strong actions.

If you can laugh at it, you can live with it.

Our fears are far more numerous than our dangers.

A truly great person is one who gives you a chance.

Never sacrifice principle for temporary gain.

It's never too late to do something great.

It is a great tragedy to have sight but no vision.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn armen ook altijd verwaarloosd nu lopen ze wel achter. Concentreerde echt op de grote spiergroepen.Gewoon armen trainen voor een compleet fysiek....

s6 beest

Ik weet ook nog een goede motivatie quote:'winners train, losers complain' ;)

Ik heb mijn armen ook altijd verwaarloosd nu lopen ze wel achter. Concentreerde echt op de grote spiergroepen.Gewoon armen trainen voor een compleet fysiek....

s6 beest

wel beest, zou ik het toch nog niet noemen, maar dat komt (hopelijk) nog wel : P En wat denk je dat ik dan best toevoeg nog? Want na de A workout voel ik toch wel goed de rug en de triceps.

Maar de borst die voel ik totaal niet gelijk en de buikspieren die doen ook geen moeite gelijk. Wat zou ik na enkele weken dan misschien kunnen toevoegen?

Ik zie nu pas je schema dit is wel een speciale manier van trainen.
Maar je zou idd wat assistance werk kunnen toevoegen.

Ga je nu 3 x per week zwaar squatten? Of lees ik dat verkeerd?
Anders ben je volgens mij binnen no time overreached.

Ik zie nu pas je schema dit is wel een speciale manier van trainen.
Maar je zou idd wat assistance werk kunnen toevoegen.

Ga je nu 3 x per week zwaar squatten? Of lees ik dat verkeerd?
Anders ben je volgens mij binnen no time overreached.

suggesties? Bij Rippetoe's normale programma is het toch ook 3 keer in de week 3x5 doen?

---------- Toegevoegd om 18:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:09 ----------

Ik vroeg mij trouwens ook nog af waarom er in het normale Rippetoe programma bij workout A 1x5 deadlift gedaan wordt, terwijl de andere basisoefeningen 3x5 gedaan worden en in workout B is er geen oefening waar slechts 1x5 gedaan wordt ? Wat is de reden hiervoor :/

Ik heb geen verstand van rippetoe maar kan mij niet voorstellen dat je dan 3x per week maximaal squat. Volgens mij altijd ook in lichtere % van je 1rm. Anders raak je zo geblesseerd.

Bijvoorbeeld 1x zwaar 1x medium 1x licht per week....

Ik heb geen verstand van rippetoe maar kan mij niet voorstellen dat je dan 3x per week maximaal squat. Volgens mij altijd ook in lichtere % van je 1rm. Anders raak je zo geblesseerd.

Ik dacht ergens gezien te hebben dat het was 1x zwaar dan 1x licht en dan weer zwaar

ik zou het toch houden bij het standaard rippetoe template en niet zo experimenteren met de reps, gewichten.

lees dit maar eens goed door:)
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224

trouwens, je moet pullups + dips niet vervangen door andere oefeningen als je de volledige reps nog niet kan doen, je moet gewoon doen zoveel je kan en je reps gaan dan automatisch omhoog:)

je hebt wel mooie doelen moet ik zeggen:cool:

Laatst bewerkt:

Dat is rippetoe texas

Ik dacht ergens gezien te hebben dat het was 1x zwaar dan 1x licht en dan weer zwaar
Zie hierboven

ik zou het toch houden bij het standaard rippetoe template en niet zo experimenteren met de reps, gewichten.

lees dit maar eens goed door:)
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224

trouwens, je moet pullups + dips niet vervangen door andere oefeningen als je de volledige reps nog niet kan doen, je moet gewoon doen zoveel je kan en je reps gaan dan automatisch omhoog:)

+1

Oké dan zoals jullie zeggen ga ik dus de oefeningen niet vervangen; maar momenteel werk ik nog wel even met mijn rep en set systeem. Ik vraag me af; waarom moet het precies die 3x5 zijn en waarom is deadlift 1x5, dat snap ik nu niet ^^

Heb er trouwens weer zin in voor morgen!

Oké dan zoals jullie zeggen ga ik dus de oefeningen niet vervangen; maar momenteel werk ik nog wel even met mijn rep en set systeem. Ik vraag me af; waarom moet het precies die 3x5 zijn en waarom is deadlift 1x5, dat snap ik nu niet ^^

Heb er trouwens weer zin in voor morgen!

lees gewoon maar eens alles wat er in die link staat die ik eerder had gegeven:) dan is het wel duidelijk

Wazige intro....

Ik begrijp dat bodybuilding niet je doelstelling is?

En wat is het verschil tussen Power en Strength?

En tussen Balance en Coördination?

Succes.

Wazige intro....

Ik begrijp dat bodybuilding niet je doelstelling is?

En wat is het verschil tussen Power en Strength?

En tussen Balance en Coördination?

Succes.

Wel mijn doel met mijn krachttraining komt er fysiek op neer dat ik er wat massiever uit zie; wat dus wel onder bodybuilding kan vallen vermoed ik? Maar eerst moet ik wat beginkracht opdoen, en Rippetoe wordt door velen geloofd en geprezen; dus begin ik er ook maar aan. Maar ik zal mijn schema toch aanpassen en doen zoals hij het zegt; ik was eerst wat bang voor de goeie uitvoering onder de knie te krijgen...

Power: It is ability to exert muscular strength quickly.
Strength: It is the ability of the muscle to generate the maximum amount of force.

Balance: It is the ability to maintain a certain posture, or to move without falling.
Coordination: It is ability to do a task integrating movements of the body and different parts of the body.

---------- Toegevoegd om 23:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:57 ----------

lees gewoon maar eens alles wat er in die link staat die ik eerder had gegeven:) dan is het wel duidelijk

Oké, het is duidelijk : D

Mijn doel op lichamelijk vlak is om mijn 8 fundamentele Bio-motorische functies zo goed mogelijk te ontwikkelen. Zijnde dus Power, Speed, Endurance, (maximal) Strength, Agility, Coordination, Balance, Flexibility. (De reden waarom ik ze in het Engels schrijf is dat de termen een beter onderscheid hebben in betekenis dan in het Nederlands)

Met de krachttraining wil ik mij vooral toespitsen op het verbeteren van mijn Power, (maximal) Strength, Balance, Coordination.

In je intro kom ik nergens tegen dat je wilt "bodybuilden", vandaar mijn vraag...

Je wilt op lichamelijk vlak je fysieke prestaties verbeteren, en dat je fysiek daarmee verbeterd is een leuke bijkomstigheid?
Of is dat je primaire doel?

Wel mijn doel met mijn krachttraining komt er fysiek op neer dat ik er wat massiever uit zie; wat dus wel onder bodybuilding kan vallen vermoed ik?

Dus toch wel bodybuilden?

Ik wil je niet afzeiken ofzo, je had een hele mooie intro met engelse termen waarin je pretendeert dat je je doelen vooropstelt maar ik snap niet precies wat je doelstellingen zijn. Balans en coördinatie verbeteren. Balans en coördinatie in wat?

En doe je daarnaast nog aan andere sporten?

Succes anyway!

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven