XXL Nutrition

Is 3 uur slaap voldoende voor spiergroei?

pas is er al eens een enquete geweest hier over hoeveel uren je nodig hebt.
je hebt mensen die aan een paar uur genoeg hebben (4-6) aan de andere kant zijn er mensen die wel 10 uren nodig hebben.

als jij je er niet vermoeider van gaat voelen en je trainingen gaan er niet op achteruit dan zul jij wel zo'n ''kortslaper'' zijn en sneller herstel hebben wellicht. al is 3-4 uur wel erg weinig hoor. ik heb er toch wel 7-8 nodig.

• Topic Starter Topic Starter
pas is er al eens een enquete geweest hier over hoeveel uren je nodig hebt.
je hebt mensen die aan een paar uur genoeg hebben (4-6) aan de andere kant zijn er mensen die wel 10 uren nodig hebben.

als jij je er niet vermoeider van gaat voelen en je trainingen gaan er niet op achteruit dan zul jij wel zo'n ''kortslaper'' zijn en sneller herstel hebben wellicht. al is 3-4 uur wel erg weinig hoor. ik heb er toch wel 7-8 nodig.

hmm, i know

maar wat ik dus bedoel is de GROEI, dus dat je groeit met 3-4 uur, terwijl je toch nog hondsmoe bent de dag erna, dat is wat ik bedoel, de eerste 2 cycla zijn voor de groei vanwege stage 4 diepe slaap en die andere 2 cycla zijn meer voor herstel, rust van je hersenen en die shit.

dus of het mogelijk is te groeien met 3-4 uur, dus een k*tnachtje geslapen te hebben, maar toch groeien

ik persoonlijk heb rond de 7,5-8 uur nodig om echt krachtig te kunnen knallen in de gym

minimum 6 uur goed slapen per dag. ben je pro bb ofzo, ga er vanuit dat 8 uur noodzakkelijk zijn!

is toch een onderzoek geweest dat de eerste 5 uur belangrijk waren voor lichaam n geest tot rust te laten komen en de laaste 3 a 4 uur = '' lekkere'' slaap...

Zelf merk ik sinds ik toch redelijk intensie train, dat ik 8 uur ruim nodig heb. eigelijk een 9.

groei, ... cellen repareren enz enz............... maar dat 8 uur slaap nodig is om te GROEIEN is volgens mij dikke BS.
Wat denk jij dan dat groeien is? En denk jij dat je alleen van GH groeit? Zoja, dan zou iedereen die meer dan 3 uur slaapt (ook al trainen ze niet) groter zijn dan Coleman. GH is maar een klein deel van het gehele groeiproces.

idd jonge je rust is naarst je training en voeding je beste maatje,tijdens je slaap groei je ook.dus probeer je slaap van min 8uur te pakken.groetjes

ik slaap reeds kleinsaf slechts 3 a 4 uur per nacht. Ben daar lang voor in behandeling geweest maar het heeft niks geholpen. Ik voel geen vermoeidheid tot 2 a 3 uur 's ochtends. En ik ben altijd voor 7 u00 uit de veren. Ik voel me overdag soms wel psychisch moe maar of ik nu 1 uur slaap of 5 uur, dat maakt voor mij geen verschil in de gym. De adrenaline pept me toch op, zelf als ik een nachtje niks heb geslapen.
(heb een abnormaal hoge testosteronlevel)

ik ben een paar keer voor mijn werk met zeer onregelmatige tijden moeten omgaan. Vaak `s nachts werken en weinig slapen. Na het 'ontbijten' ging ik toen trainen en moet zeggen dat ik wel groeide ondanks 5 uur slaap maximaal per dag. Maar je voelt je idd minder fit na 3 uur slaap en dat hou je ook geen weken vol!

Als ik hard train dan slaap ik super lekker. Ik moet wel toegeven dat ik vaak echt moeite heb om in slaap te komen. Ik denk dan aan honderd dingen tegelijk en maak me eigen soms helemaal gek.
Maar ik merk aan me eigen dat ik op 8 uur slaap per dag wel lekker ga.
Ik blijf ook nooit langer liggen anders slaap ik de volgende dag weer k*t!!!

Ik heb zelf maar een paar uurtjes nodig. Meestal pak ik effectief zo'n 5 uur slaap per dag.

tis ook zo dat hoe meer je moe bent, hoe beter je slaapt; daarme bedoel ik: je herstelt vooral tijdens je remslaap en deze verlengt naarmate je meer moe bent. Een voorbeld et fictieve cijfers: beetje moe: 8 uur slaap waarvan 2 uur rem. heel moe en 5 uur slaap: 3 uur rem. (bijv.)

Ronnie Coleman slaapt ook toch maar een uurtje of 3 - 4 per nacht ?

tis ook zo dat hoe meer je moe bent, hoe beter je slaapt; daarme bedoel ik: je herstelt vooral tijdens je remslaap en deze verlengt naarmate je meer moe bent. Een voorbeld et fictieve cijfers: beetje moe: 8 uur slaap waarvan 2 uur rem. heel moe en 5 uur slaap: 3 uur rem. (bijv.)

Volgens mijn weten is de REM slaap eigenlijk voor pychisch 'herstel' en de fasen daarvoor voor somatisch herstel. Bij een tekort aan REM slaap zal je lichaam in een volgende slaapcyclus ook een meer REM dominante slaap vertonen.

Ronnie Coleman slaapt ook toch maar een uurtje of 3 - 4 per nacht ?

Coleman lijkt me niet echt een geschikt referentiepunt voor de gemiddelde gymrat.

Volgens mijn weten is de REM slaap eigenlijk voor pychisch 'herstel' en de fasen daarvoor voor somatisch herstel. Bij een tekort aan REM slaap zal je lichaam in een volgende slaapcyclus ook een meer REM dominante slaap vertonen.

.

je kan gelijk hebben want ik herinner me het me niet meer zo goed. heb de lessen psychologie 8 jaar geleden gehad. :)

Heb hier thuis een boek liggen over slaap. Bestaat uit 5 verschillende fasen die verschillende malen terugkomen per nacht. Fase 3&4 maken deel uit van de diepe slaap.

De diepe slaap is het belangrijkst; in deze fase treedt ons immuunsysteem in werking om ziektes te voorkomen. Dat is ook de reden dat de diepe slaap het langst duurt kort nadat je in slaap bent gevallen en minder lang tegen de ochtend. Verklaart misschien waarom je met weinig slaap toch nog redelijk groeit.

Het belangrijkste is dat je regelmaat brengt in je slaap. (Bijna) altijd op hetzelfde uur gaan slapen en opstaan kan je slaaptijd verkorten en je toch nog fit houden.

Heb hier thuis een boek liggen over slaap. Bestaat uit 5 verschillende fasen die verschillende malen terugkomen per nacht. Fase 3&4 maken deel uit van de diepe slaap.

De diepe slaap is het belangrijkst; in deze fase treedt ons immuunsysteem in werking om ziektes te voorkomen. Dat is ook de reden dat de diepe slaap het langst duurt kort nadat je in slaap bent gevallen en minder lang tegen de ochtend. Verklaart misschien waarom je met weinig slaap toch nog redelijk groeit.

Het belangrijkste is dat je regelmaat brengt in je slaap. (Bijna) altijd op hetzelfde uur gaan slapen en opstaan kan je slaaptijd verkorten en je toch nog fit houden.

Bedankt voor de wetenschappelijke bijdrage. Dat was nodig in deze topic.

Coleman lijkt me niet echt een geschikt referentiepunt voor de gemiddelde gymrat.

klopt

nope?
interessant ik heb altijd geleerd dat met name in de REM slaap gedachten en emoties worden geordend. Als of in je hoofd een ladekast (bin ladenkast) zit de zogenaamde ego setjes.
dat kun je in de praktijk ook merken wanneer een bepaald onderwerp overdag regelmatig door je hoofd schiet ga bijv ik er geheid over dromen. Losse flarden van gedachten die nog rondzweven die verwerkt moeten worden.

verder vraag ik mij af of hier rekensommetjes voor zijn. te weinig slaap belast je immuum systeem en ik weet niet of je wel eens bent gaan trainen als blijkt dat je een dag later griep krijgt. Mijn prestaties schieten dan drastisch achteruit. Ook is BB een sport waar je goed je concentratie bij nodig hebt en in mijn geval is chronisch slaaptekort daar funest voor.
zijn ook allemaal factoren die in meer of mindere mate je prestaties en inherent daaraan je spiergroei bevorderen of beklemmeren.
maar ik hoor graag meer dan alleen maar nope, of is dat een moderne manier van zeggen yep:D

Terug
Naar boven