MuscleMeat

Is mijn schema goed?

Bezoekers in dit topic

Nelg

Novice
Lid geworden
30 mei 2015
Berichten
17
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
76kg
Vetpercentage
14%
Even de standaardvragen van de sticky beantwoorden met wat extra uitleg over mijn situatie:
  • Hoelang je traint: Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met fitness. Na een goeie 3 maanden (met matige resultaten) kreeg ik enorme last van mijn maag. Sindsdien geopereerd aan mijn maag wegens een maagbreuk (is aangeboren, maar door fitness en veel meer te eten erger geworden). Daardoor ben ik 15kg vermagerd (74->59kg, ben 1m83). Lange tijd niets kunnen/mogen doen door de operatie, maar ondertussen wel enorm veel opgezocht en geleerd over voeding, trainingschema's, oefeningen, principes van hypertrophy, etc.

    In het begin volgde ik mijn maten en deed een typische borst/triceps, rug/biceps, benen/schouders split 1x per week. Resultaten waren matig aangezien ik maar wat klungelde.. Geen juist vorm, geen progressive overload, te weinig compound exercises, teveel volume ... Na mijn operatie ben ik begonnen met fierce 5 novice van Davisj op BB.com, heb alle oefeningen correct leren uitvoeren, voedingsschema opgesteld, etc. Ondertussen terug 7kg bijgekomen en zit op 10% bf dus ik zal wel iets goed doen! Ben begonnen met enkel de bar bij elke oefening, nu: bench press 3x5 60kg, deadlift 3x5 100kg, Squat 3x5 80kg (had wat problemen in het begin door mijn heup, dit is opgelost d.m.v. steunzolen).

    Dit was niet altijd makkelijk want genoeg eten is sinds de operatie enorm moeilijk, tevens voel ik me op sommige dagen niet optimaal. Nu begint deze routine (3x per week full body) wel enorm zwaar voor me te worden, aangezien er steeds gewerkt wordt met ongeveer 5RM sets. Ik merk dat ik niet volledig meer kan recupereren voor elke workout. Daarom wil ik overschakelen naar een andere routine die ik geprobeerd heb zelf samen te stellen, aangezien ik enorm veel heb gelezen/opgezocht over fitness het laatste jaar.
  • Wat je doel is: voornamelijk spiermassa, ook wat kracht. Ben zeer veel gewicht verloren door de operatie dus terug op een gezond/normaal gewicht komen.

  • Waar je prioriteiten liggen: Mijn benen zijn nooit een probleem geweest, 10+ jaren voetbal gespeeld en nu merk ik ook dat ik zeer weinig moet doen om spiermassa bij te komen in mijn benen. Dus vooral spiermassa bijkomen in mijn bovenlichaam.

  • Beschikbare apparatuur: Barbells, squat rack, dumbbell rack, verschillende machines, ... Genoeg!

  • Beschikbare tijd: Ik heb in principe genoeg tijd om elke dag naar de fitness te gaan, maar qua recuperatie (en genoeg kunnen eten) is dit geen goeie zet voor me, heb het al eens geprobeerd maar dit werkte totaal niet. Dus 3-4x per week.
De voorbije 2 weken heb ik iets anders geprobeerd. Voorlopig lijkt het te werken en voel ik me goed, i.t.t. wanneer ik zware full body workouts doe. Mijn routine gaat als volgt: borst/rug, rustdag, benen/schouders/armen, rustdag, repeat. Dus eigenlijk een A en B workout met telkens een rustdag tussen. Ik houd ook altijd een logboek bij van het gewicht/aantal reps ik per workout doe en probeer elke keer te verbeteren.

Voorbeeld workout:

Borst/rug:
- Bench press 3x6-10
- (neutrale grip) Chin-ups 3x faillure OF barbell row 3x6-10 (afwisselend)
- Incline db press/hammer strength incline press 3x6-10
- Lat pulldown (overhandse grip, net buiten schouderbreedte) 3x6-10
- Db flye/peck deck/cable flye 3x10-12 (afhankelijk van hoe ik me voel laat ik deze vallen)
- Row oefening (cable, chest supported, t-bar, db, ... Wissel af) 3x6-10

-> bij elke oefening buiten flyes volgens reverse pyramid training (zwaarste gewicht eerst met lager aantal reps, dan gewicht verlagen en reps verhogen).

Benen/schouders/armen:
- (back) Squats 3x5 (elke week +2,5kg erbij, meer voor kracht)
OF iets meer volume (afwisselend):
- Hack squats/leg press 3x8-12
- Hamstring curl 3x10-12
- Leg extension 3x10-12

- Shoulder press 3x6-10
- Incline lateral raise 3x12-15 (voel ik veel beter in mijn side delts dan gewone lateral raises)
- Rear delts (face pulls/rear delt flyes/db flyes) 3x10-12
- Incline db curls 3x8-10 (voel ik beter dan bb curls) + Hammer curls 2x8-10
- Triceps pushdown (rope/v-bar/straight bar) 3x8-10 + Dips 2x failure

Opmerkingen:
- Geen deadlifts meer aangezien mijn bekken (heup) nogal snel kantelt, werd me dus afgeraden door de osteopaat nadat mijn rug volledig geblokkeerd zat. Squats lukken wel en houden mijn rug/heup/enkels soepel.
- Geen military press (met barbell) door beperkte schoudermobiliteit, ben net 4 maanden naar de kinesist moeten gaan door shoulder impingement syndrome.
- Buikspieren train ik op off days thuis (plank, russian twists & hanging leg raises meestal, 3x in circuit).

Graag wat feedback over mijn trainingschema! Dank bij voorbaat!
 
Bump
 
Hoe kom je bij de opzet Borst/rug en benen/schouders/armen ?
 
Hoe kom je bij de opzet Borst/rug en benen/schouders/armen ?

Ik heb ondertussen een aantal dingen geprobeerd qua combinatie van spiergroepen en deze vind ik zelf het best/aangenaamst om een aantal redenen (en full body workouts).

Bvb indien ik borst/triceps doe vind ik dat ik niet het maximale uit mijn training kan halen omdat mijn triceps al vrij vermoeid zijn na borst. Ook wanneer ik incline db press (of een andere borstoefening) vlak na bench press doe, kan ik minder herhalingen/gewicht doen. Idem voor rug/biceps.

Dit is ook een split van 2 dagen, aangezien ik maar 3-4x per week kan/wil trainen kan ik hierdoor elke spiergroep toch 2x per week trainen (ipv 1x bij een borst/triceps, rug/biceps, schouders/benen of PPL split). Bij een full body is dit ook wel het geval, maar ligt het volume wat lager. Ook worden mijn armen 3x per week getraind (onrechtstreeks met borst/rug en apart met matig volume de andere dag).

Zoals ik al zei groeien mijn benen proportioneel sneller dan mijn bovenlichaam dus - vind ik - dat deze geen aparte dag nodig hebben. Een upper/lower split zou dan ook weer teveel aandacht aan mijn benen geven.

Edit: het enige probleem dat ik met deze split kan zien is het feit dat schouders op elke trainingsdag belast worden (vooral front delts dan). Maar shoulder presses voel ik, door de manier waarop ik die oefening doe met dbs , meer in mijn side delts + ik doe geen iso oefening voor front delts.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen een aantal dingen geprobeerd qua combinatie van spiergroepen en deze vind ik zelf het best/aangenaamst om een aantal redenen (en full body workouts).

Okay wat voor jou het aangenaamst is kan ik niet beoordelen. Het meest optimale is het zeker niet.
Daarnaast heeft dit niets met full body te maken, ik zou het eerder een bijzondere split noemen.

Bvb indien ik borst/triceps doe vind ik dat ik niet het maximale uit mijn training kan halen omdat mijn triceps al vrij vermoeid zijn na borst. Ook wanneer ik incline db press (of een andere borstoefening) vlak na bench press doe, kan ik minder herhalingen/gewicht doen. Idem voor rug/biceps.

Maar het gaat er juist om dat je een spiergroep veel arbeid laat verrichten ("kapot traint), dus als bij de bench je triceps al vermoeid zijn, dan kun je hier gebruik van maken door er een triceps isolatie-oefening achteraan te doen. Dan heb je je triceps juist goed aan gepakt. Zodoende kun je ze ook wat langer (niet te lang) rust geven.

Dit is ook een split van 2 dagen, aangezien ik maar 3-4x per week kan/wil trainen kan ik hierdoor elke spiergroep toch 2x per week trainen (ipv 1x bij een borst/triceps, rug/biceps, schouders/benen of PPL split). Bij een full body is dit ook wel het geval, maar ligt het volume wat lager. Ook worden mijn armen 3x per week getraind (onrechtstreeks met borst/rug en apart met matig volume de andere dag).

Waarom geen UB/LB dan ?

Zoals ik al zei groeien mijn benen proportioneel sneller dan mijn bovenlichaam dus - vind ik - dat deze geen aparte dag nodig hebben. Een upper/lower split zou dan ook weer teveel aandacht aan mijn benen geven.

Okay maar dan kun je toch ook UB / LB / UB / Rust doen en dan weer repeat
 
Okay wat voor jou het aangenaamst is kan ik niet beoordelen. Het meest optimale is het zeker niet.
Daarnaast heeft dit niets met full body te maken, ik zou het eerder een bijzondere split noemen.

Maar het gaat er juist om dat je een spiergroep veel arbeid laat verrichten ("kapot traint), dus als bij de bench je triceps al vermoeid zijn, dan kun je hier gebruik van maken door er een triceps isolatie-oefening achteraan te doen. Dan heb je je triceps juist goed aan gepakt. Zodoende kun je ze ook wat langer (niet te lang) rust geven.

Waarom geen UB/LB dan ?

Okay maar dan kun je toch ook UB / LB / UB / Rust doen en dan weer repeat

Misschien niet het meest optimale, maar wel optimaal gezien mijn doelen/mogelijkheden.

Dat je alle spieren 'kapot' moet trainen is al lang achterhaald. Frequentie van 2-3x per week met matig volume elke workout > 1x per week alles 'kapot' trainen.

Zoals ik al zei heb ik liever rustdagen tussen mijn workouts zodat ik niet elke dag naar de gym moet gaan + wat rust ertussen voelt beter aan voor mijn lichaam.
 
Okay, nou ja je heb ogenschijnlijk alles zelf prima voor elkaar qua kennis / inzicht / ervaring

Rijst de vraag of jezelf niet al genoeg know how in huis hebt om een schema te beoordelen dat moet voldoen aan alle bij jou behorende ins en outs (?)
 
Back
Naar boven