XXL Nutrition

Islam: een sceptisch perspectief

Wat je nu zegt is onzin, als je de prachtheid van de islam nou eens zou kunnen inzien zou er een wereld voor je opengaan
De koran is de waarheid, met al zijn schoonheid die het meebrengt
Mensen die dat niet kunnen inzien...tjah daar heb ik maar medelijden mee

De prachtheid van een geloof zit imo puur in het saamhorigheidsgevoel. Samen iets 'hebben' wat 'de rest' niet heeft. Ik heb zelf ook ervaren dat dit een bijzonder gevoel is en eerlijk gezegd mis ik het ook nog wel eens. Die maffe 'zekerheid' die een geloof lijkt te brengen...
Maar helaas...

Dat zijn geen beperkingen, Allah swt weet het beter en weet wat goed voor ons is.Het is voor een Moslim verboden om fysieke ruzie te zoeken. Wat de "Moslims", of mensen die zichzelf Moslim noemen daarmee doen is een ander verhaal.
Dan zal ik toch maar een poging wagen om de prachtheid erin te verklaren
De Islam staat voor de beste humane waarden,(alhoewel veel onwetende dbbers dat zullen tegenspreken) zoals tolerantie, liefde, genade, oprechtheid en toewijding. De Islam blijft groeien in de ontwikkelde landen en elders, omdat de verkondiging ervan in overeenstemming is met de natuurlijke aanleg van de mens.

De Islam voedt mensen op en spoort hen aan tot nobel gedrag, goede manieren en deugd. De verkondiging van de Islam onderscheidt zich van anderen door zijn werkelijkheidszin, evenwicht en gematigdheid. De Islam besteedt de nodige aandacht aan zowel de geest als het lichaam. Zo biedt hij het lichaam de nodige begeerlijkheden, maar staat buitensporigheid daarin niet toe. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen verlangens die voortvloeien uit de natuurlijke aanleg en de verboden begeerten die tot de ondeugden en onzedelijkheden behoren.

Toch jammer dat gelovigen denken dat voor een deugdzame 'opvoeding' (zoals je het noemt) een bepaald boek nodig is. Terwijl de 'goede zaken' over de hele wereld, door mensen van welk geloof of ongeloof, leeftijd of ras als 'goed' worden herkend en ook het besef van 'goede' dingen erg universeel blijkt te zijn. (zeker in kinderen die nog niet compleet vertyft zijn door gelovige prietpraat)

Een geloof heeft geen patent op ethische waarden....

Die vergelijking ging ook nergens over, misschien dat 'ie daarom zo goed was. Vergelijk het maar met religie ;)

Maar misschien kun je me eens het verschil uitleggen tussen een sekte en de islam.

Lijkt me prima zelfstudie materiaal of niet? Wat een vraag.
Ieder geloof heeft iets van een sekte inzich, maar het verschil tussen een sekte en een geloof is enorm groot hoor.

Belachelijk om te zeggen dat 'de islam' een sektarisch geloof is. Al zou je het waarschijnlijk graag willen geloven.

Jammer, dat als het nou zoiets moois verkondigd/ met zich meebrengt, dat er toch ook zoveel ellende uit komt. Dit geldt ook voor de bijbel. Beide religies (Christendom meer in het verleden, voor de verlichting) brengen veel geweld met zich mee...erg jammer

Dat klopt. Ook al preekt een geloof van 'liefde', 'vreedzaamheid' en 'verdraagzaamheid', de uiting die er aan gegeven wordt ontbeert die kenmerken nogal. Christenen en Moslims gaan wat dat betreft prima door één deur (again).

Ja, in het begin was ik ook bang.(toen ik m'n geloof verloor). Maar dat komt omdat je dit soort "bullshit"( pardon my language) al jaren in u kop gestoken hebt. Na een 3tal weken had ik geen enkele vrees meer.

Respect. Goed gevoel he?
Ben je helemaal van je godsbeeld afgestapt (maw: heb je het 'godknopje' gevonden en uit kunnen zetten?)

Raar gevoel hoe zoiets van je af 'glijdt'.

@ bart82

de Koran is geschreven door de Profeet Muhammed (sav)
en ja het klopt dat je zegt dat Hij niet kon lezen en schrijven, Hij moest opschrijven wat Allah (cc) hem beveelde en wonderbaarlijk kon Hij schrijven.
het zijn de mooiste verzen die ooit geschreven zijn. de Koran is de enige boek zonder tegenstrijdigheden, geloof je het niet zoek je het maar op (vraag me niet om bronnen, de enige bron is de Koran zelf)

Dat zeggen veel christenen ook van de bijbel...
Die stelling is overigens bijzonder gevaarlijk. Mocht nl. blijken dat er inconsistenties in zitten (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt), dan gaat een pijler van het geloof onderuit...

En een opmerking over een boek baseren op datzelfde boek noemt met 'cirkelredeneren'. Daar heb je ongeveer eh.... NIKS aan.

Waarschijnlijk komt dat nog wel ???
Mijn ouders hebben eigenlijk al een vermoeden, maar godzijdank(:D ) vallen ze me ermee niet lastig. Ik weet niet waarom, want mijn moeder en vader zijn zeer praktiserend.
Mijn beste vriend (moslim, maar niet echt praktiserend) zei me ooit eens dat moest ik een ongelovige zijn, hij met me nog steeds zou omgaan. Ik denk dat hij het ondertussen ook wel al weet, want hij zei me dit na een 2tal maanden wanneer ik m'n geloof verloor. Dat deed echt deugd om te horen :D
Ik ben me er wel van bewust dat ik nogal in een turkse/moslim gemeenschap woon en dat ik goed moet opletten op m'n uitspraken. Ik wil m'n familie ook niet ten schande brengen. Ik vind het maar belachelijk, maar ons cultuur(?) is nou eenmaal zo en ik wil m'n ouders dat niet aandoen.

Iedere cultuur kan veranderen. Maar ze moeten het wel willen... (en de juiste persoon op de juiste plek hebben)
Ik ken het zelf ook, ik ben compleet van het geloof afgestapt, maar mijn moeder en broertje zijn zeer praktiserende christenen.

Ik zie gewoon het verdriet in mn moeders ogen soms. Walgelijk dat een geloof zo'n angst in mensen kan leggen.
Ik heb ook besloten mijn moeder het vuur niet aan de schenen te leggen. Ze heeft eindelijk rust gevonden binnen haar eigen geloof.

Heel triest dit, ik kan alleen hopen dat je nog op het rechte pad komt
Want zoals het er nu uitziet zul je echt gaan branden man, wees ervan op de hoogte dat alles wat je doet je daar voor zal moeten verantwoorden..
Je bent een huichelaar cyan, een munafiqeen
Hoed jezelf hiervoor, later zul je nooit kunnen zeggen dat je niet gewaarschuwd bent

Wanneer de huichelaars tot u komen, zeggen zij: "Wij getuigen dat gij inderdaad de boodschapper van Allah zijt." Allah weet dat gij Zijn boodschapper zijt, en Allah getuigt dat de huichelaars inderdaad leugenaars zijn.

Echt, hoe het ook mag overkomen het is niet beledigend bedoeld en al helemaal niet om af te branden
Ik probeer Cyan alleen voor een grote grove fout te behoeden en hem erop te wijzen maar ok als jij t zegt ik zal er niet verder op ingaan

Ik vind persoonlijk wel dat je behoorlijk goed reageert in dit topic. Je geeft toe dat je zaken niet weet en dat we daar beter op kunnen wachten. Je wringt je niet in absurde kronkels (gezien vanuit je islamitische perspectief) om toch maar een antwoord te geven.

Het geeft mij persoonlijk een aardig beeld van iemands beleving van het islamitisch geloof (praten over branden klinkt mij niet vreemd in de oren, hoe verwerpelijk ik het ook vind)

Maar ik zou je toch ook een zoektocht van jaren en jaren willen besparen. :D

(overigens valt het beschuldigen van huichelarij totaal niet onder het zojuist door mij geroemde gedrag bro... Zelf in een zoektocht zitten betekent dat je nog veel te veel antwoorden mist, iemand vanuit zo'n achtergrond een huichelaar noemen is absurd, ondoordacht (hoe denk je over te komen? welke reactie zal dit hebben op Cyan?) en onethisch)

Lijkt me prima zelfstudie materiaal of niet? Wat een vraag.
Ieder geloof heeft iets van een sekte inzich, maar het verschil tussen een sekte en een geloof is enorm groot hoor.

Belachelijk om te zeggen dat 'de islam' een sektarisch geloof is. Al zou je het waarschijnlijk graag willen geloven.

Hoe is het ooit begonnen, een "geloof"? In het klein toch? Met een leider en een aantal volgelingen? In de huidige wereld is er geen ruimte voor een nieuw "geloof", maar zal het waarschijnlijk een sekte blijven. Volgens mij is de Scientology kerk daar een voorbeeld van.

Hoe is het ooit begonnen, een "geloof"? In het klein toch? Met een leider en een aantal volgelingen? In de huidige wereld is er geen ruimte voor een nieuw "geloof", maar zal het waarschijnlijk een sekte blijven. Volgens mij is de Scientology kerk daar een voorbeeld van.

Wat heeft dit direct te maken met het idee dat de Islam een 'sekte' wordt genoemd door jou?

Nieuwe geloven zullen nauwelijks kunnen opstaan (mede door onze enorme communicatie mogelijkheden d.m.v bijv. TV en internet) en idd zullen deze wss. eerder sektarische vormen aannemen. (anders is voortbestaan nauwelijks mogelijk. (mutatie en natuurlijke selectie :D))

Maar het islamitisch geloof is dus niet 'nieuw'.

Heel triest dit, ik kan alleen hopen dat je nog op het rechte pad komt
Want zoals het er nu uitziet zul je echt gaan branden man, wees ervan op de hoogte dat alles wat je doet je daar voor zal moeten verantwoorden..
Je bent een huichelaar cyan, een munafiqeen
Hoed jezelf hiervoor, later zul je nooit kunnen zeggen dat je niet gewaarschuwd bent

Wanneer de huichelaars tot u komen, zeggen zij: "Wij getuigen dat gij inderdaad de boodschapper van Allah zijt." Allah weet dat gij Zijn boodschapper zijt, en Allah getuigt dat de huichelaars inderdaad leugenaars zijn.

Sorry, maar hier ben ik niet echts iets mee. Je kan toch niet mensen overtuigen als je enkel zegt dat ze zullen branden, dat ze er later spijt van gaan krijgen, etc...
Maar je bedoelt het goed:p Of zeg je dit enkel alleen maar omdat het moet van je geloof :p

Wat heeft dit direct te maken met het idee dat de Islam een 'sekte' wordt genoemd door jou?

Nieuwe geloven zullen nauwelijks kunnen opstaan (mede door onze enorme communicatie mogelijkheden d.m.v bijv. TV en internet) en idd zullen deze wss. eerder sektarische vormen aannemen. (anders is voortbestaan nauwelijks mogelijk. (mutatie en natuurlijke selectie :D))

Maar het islamitisch geloof is dus niet 'nieuw'.

Ik doel op het feit dat de Islam(en ook andere religies) als een sekte begonnen is. Laat nu iemand verkondigen dat hij de profeet is en grote kans dat hij wordt opgesloten in een psychiatrische inrichting.:D
De manier waarop al die onzin ooit begonnen is, zegt mij al genoeg namelijk. Vandaar dat het natuurlijk ook "geloof" is en gelovigen nemen aan dat wat iemand jaren geleden verkondigde niet geroepen is door slechts een of andere idioot. Wel een intelligente man btw, want hij heeft het toch voor mekaar gekregen dat we het er nu nog over hebben en zijn aantal volgelingen enorm gegroeid is.

Sorry, maar hier ben ik niet echts iets mee. Je kan toch niet mensen overtuigen als je enkel zegt dat ze zullen branden, dat ze er later spijt van gaan krijgen, etc...
Maar je bedoelt het goed:p Of zeg je dit enkel alleen maar omdat het moet van je geloof :p

Nee maar jij bent gelovig geweest dus je weet wat je wachten staat...

OT: ik vind die avatar en locatie van Spier een beetje tegenstrijdig.

Nee maar jij bent gelovig geweest dus je weet wat je wachten staat...

Maar ik geloof niet meer, dus uitspraken zoals 'je zal branden in hel' helpen echt niet. Wel als je gelovig bent. Alhoewel toegegeven ik ook niet echt praktiserend was. Varken at ik niet, alcohol deed ik ook niet, maar gokken (voetbalpronostiek) wel, vloeken ook, niet bidden...
Net zoals 99% van de "moslims" hier. Wie zijn nou de huichelaars:p
Zo anders leef ik ook niet zoals de meesten hier dus, met enig klein verschil dat zij geloven en ik niet. Drinken doen we allemaal wel gezamenlijk :D

Ik zie gewoon het verdriet in mn moeders ogen soms. Walgelijk dat een geloof zo'n angst in mensen kan leggen.
Ik heb ook besloten mijn moeder het vuur niet aan de schenen te leggen. Ze heeft eindelijk rust gevonden binnen haar eigen geloof.

QFT. Ik merk dat ook. En jah, je kan niet terug geloven gewoon om je moeder te troosten, hoe erg je het ook wilt.

Dit werkt alleen bij gelovigen. Dat continue dreigen met "branden" vind ik walgelijk. Dat DAT een hoeksteen moet zijn om je geloof aan op te hangen zegt veel van de religie. Om mensen zou achter je geloof te krijgen...walgelijk

Het is gebaseerd op angst en inderdaad walgelijk.

Volgens mij is het best gezellig in de hel, althans, als ik south park mag geloven. :D
Ieder zijn eigen sprookje hé.

Eindeloze discussie waarin de geïndoctrineerden toch tegengas blijven geven omdat ze niet voor zichzelf durven denken.

Wat het geloof betreft heb ik volgende overtuiging:

Iedereen is vrij om te denken en te geloven wat hij wil. Van gedachten wisselen over een overtuiging is uitstekend! Hoe vaker hoe beter want een serene discussie bevordert het wederzijds begrip. Het heeft echter geen enkele zin om elkaar de eigen "waarheid" op te dringen en zeker al niet met beledigingen en/of bedreigingen. Daar zie ik spijtig genoeg te veel van in dit soort van threads.

OT: ik vind die avatar en locatie van Spier een beetje tegenstrijdig.

De islam is een geloof dat vrede en liefde predikt..maar de islam heeft ook een krijgshaftige inslag dat je je niet moet laten onderdrukken en terug moet vechten wanneer dat nodig is, zonodig met de mooiste prijs die je je geloof kan geven: je eigen leven

Maar ik geloof niet meer, dus uitspraken zoals 'je zal branden in hel' helpen echt niet. Wel als je gelovig bent. Alhoewel toegegeven ik ook niet echt praktiserend was. Varken at ik niet, alcohol deed ik ook niet, maar gokken (voetbalpronostiek) wel, vloeken ook, niet bidden...
Net zoals 99% van de "moslims" hier. Wie zijn nou de huichelaars:p
Zo anders leef ik ook niet zoals de meesten hier dus, met enig klein verschil dat zij geloven en ik niet. Drinken doen we allemaal wel gezamenlijk :D

Er is een verschil tussen zondes en ongelovigheid
Ongelovigheid is het ergste wat je kan doen, en hiervoor zal allah je nooit kunnen vergeven

pfffffffffff gelovigen hebben allen een plaat voor de kop... :rolleyes:

Leef je leven zoals jij zelf denkt dat het hoort en heb je naasten lief...
Daar heb je geen boek of een of andere verzinsel voor nodig...

Tip van de dag: DENK ZELF EENS EEN KEER! :thumbup:

Er is een verschil tussen zondes en ongelovigheid
Ongelovigheid is het ergste wat je kan doen, en hiervoor zal allah je nooit kunnen vergeven

dus met andere woorden, iemand die geloofd in een 'god' en kinderen verkracht zal vergeven worden. Maar iemand die niet gelooft en steeds zichzelf opoffert om zijn medemens te helpen is sowieso gedoemd tot 'de hel'

Leve de godsdienst!

De islam is een geloof dat vrede en liefde predikt..maar de islam heeft ook een krijgshaftige inslag dat je je niet moet laten onderdrukken en terug moet vechten wanneer dat nodig is, zonodig met de mooiste prijs die je je geloof kan geven: je eigen leven

Dat geldt dan weeral alleen voor de man. De vrouw wordt bij jullie nog steeds onderdrukt.

Terug
Naar boven