XXL Nutrition

Islam: een sceptisch perspectief

Ligt meer aan jou dan aan die Nederlander dan. Daarmee niet zeggend dat iedere Nederlander direct voor je klaarstaat maar die zogenaamde moslim broederschap is ook gewoon een wassen neus.

Het is mij opgemerkt dat nederlanders zich niet echt als 'broeders'voelen net zoals moslims dat doen. Deze maatschapij is meer gericht op het individu en persoonlijk gewin. Gewoon een constatering die ik heb gedaan in vergelijking met moslims

De evolutietheorie klopt niet? :roflol: Welke geleerden beweren dat en welke argumenten hebben ze daarvoor? Of krijgen we nu het antwoord dat we dat zelf maar moeten uitzoeken? Wie is er dan eigenlijk de onwetende? Een direct antwoord van sommige moslims is geloof ik te moeilijk.

Het is mij opgemerkt dat nederlanders zich niet echt als 'broeders'voelen net zoals moslims dat doen. Deze maatschapij is meer gericht op het individu en persoonlijk gewin. Gewoon een constatering die ik heb gedaan in vergelijking met moslims

Daar heb je gelijk in. Ik voel me totaal niet verwant met Nederlanders, wat niet zegt dat ik het niet naar mijn zin kan hebben in dit land. Broederschap is overrated.

De evolutietheorie klopt niet? :roflol: Welke geleerden beweren dat en welke argumenten hebben ze daarvoor? Of krijgen we nu het antwoord dat we dat zelf maar moeten uitzoeken? Wie is er dan eigenlijk de onwetende? Een direct antwoord van sommige moslims is geloof ik te moeilijk.

Ik zeg juist het tegenovergestelde, er zijn zat moslim-geleerden die de NIET evolutietheorie verwerpen. Maar ook niet aannemen omdat er gewoonweg teveel gaten inzitten vooralsnog

Je kan geen speld ertussen krijgen dat de evolutietheorie niet klopt, dat hebben menig geleerden verklaard zoals in egypte en jemen

Daar staat toch dat die theorie niet klopt? Of lees ik het nu verkeerd?

Je hebt inderdaad gelijk, mijn excuses
Wat een typfoutje niet teweeg kan brengen hehe:D

Laat ik even duidelijk maken waar ik precies sta.
Polygamy is een natuurverschijnsel met duidelijke adaptieve waarde, waarvan wij op dit moment echter vinden dat het moreel gezien niet juist is. Dit houdt niet in dat er geen rechtvaardiging of logica voor te vinden is, wat in het artikel letterlijk wordt gezegt. Daarnaast vind ik het woord modern verkeerd gekozen, omdat dat suggereert dat de Islam primitief is in dit opzicht en iedereen beseft goed dat het woord primitief zelden iets positiefs betekend.

Daarnaast vind ik het vreemd dat je zo denigrerend praat over religie en ik denk dat je aanneemt dat ik religieus bent? Dat ben ik dus niet en ik ben ook niet verliefd op twee meisjes Cyan, hoewel ik best voorstander zou kunnen zijn van polygamy :D Wetenschap vind ik een betrouwbare en meer valide methode om kennis te vergaren dan religie, maar dat wil niet zeggen dat ik mijzelf als aanhanger van de wetenschap als superieur zie dan de gelovigen. Iets wat in jou post naar voren komt (correct me if im wrong) en het wij en zij gevoel op dat gebied meer versterkt dan een wat gematigde houding. Nogmaals, ik geef je niet ongelijk over het lot en de methoden van religie en wetenschap.

Dat is wat ook gemerkt heb inderdaad

waar baseer je je antwoorden op, wat zou de reden zijn om te liegen.
weetje wat jullie probleem is, jullie snappen broederschap niet, jullie snappen niet dat mensen voor elkaar opkomen OOK als je ervoor dood moet gaan.
maarrrrrr daar kun je niks aan doen, heeft met de opvoeding te maken :p

Geloof heeft idd een hoop met opvoeding te maken.
De karakter van een persoon word bepaald tot hun 8ste leeftijd.
Dat is bv de reden waarom kinderen met authistische afwijkingen voor dat levensjaar in behandeling worden genomen.
Geloof is er veelal ook ingeplant bij jonge leeftijd waarop nog hun karakter moest worden gevormd.

Nieuw artikel geplaatst.

Beste lezers,

Graag wil ik jullie laten weten, dat mijn laatste artikel geplaatst is op Islam: een sceptisch perspectief – 9 | Mens en samenleving: Religie -zie mijn eerdere posting; ik hoop hiermee te hebben aangetoond dat ik inderdaad de schrijfster ben van deze artikelen.

Ik ben nog niet zo handig met deze website. Bart, zou je me misschien kunnen helpen met het plaatsen van mijn artikel?

Verder is natuurlijk iedere reactie meer dan welkom. Aan de voorgaande reacties te zien, brengt het onderwerp nogal wat teweeg. Wel wat jammer, dat niet zo heel veel inhoudelijk wordt ingegaan op de stellingen. Ik zou met name mensen zoals Spiertje willen uitnodigen tot een verdere discussie over een aantal inhoudelijke details.

Met vriendelijke groeten,

Antoinette.

waar baseer je je antwoorden op, wat zou de reden zijn om te liegen.
weetje wat jullie probleem is, jullie snappen broederschap niet, jullie snappen niet dat mensen voor elkaar opkomen OOK als je ervoor dood moet gaan.
maarrrrrr daar kun je niks aan doen, heeft met de opvoeding te maken

Ik snap niet waarom je zo'n punt maakt over broederschap. Er zijn altijd mensen in je leven waar je veel om geeft, misschien wel zoveel dat je je leven zou geven om hen te redden (familie, partner, beste vrienden).
Zie je jezelf en de groep waarbij je hoort als een soort strijdmacht waarbij het broederschap hetzelfde broederschap is als dat je ziet bij eenheden in het leger? Die obsessie met broederschap en sterven voor iemand anders geeft mij namelijk het idee dat je denkt dat het oorlog is in Nederland :D

Ik zie de mensen als kinderen van Adam en Eva.
komt er eigenlijk dus opneer dat jullie ook allemaal broeders zijn.
helaas is grotendeels van de mensheid afgedwaald en verwerp ik hen te zien als broeders

gr

Dus jij zou je leven geven voor een persoon die jij niet kent, behalve dat jij weet dat het niet een verwerpelijke broeder is?:D

Laatst bewerkt:
Ik zie de mensen als kinderen van Adam en Eva.
komt er eigenlijk dus opneer dat jullie ook allemaal broeders zijn.
helaas is grotendeels van de mensheid afgedwaald en verwerp ik hen te zien als broeders

gr

Zeg je van je zelf dat je zwaar krankzinnig bent omdat je een product bent van incest?

We are monkey's....

• Topic Starter Topic Starter
Deel negen :thumbup:

Islam: een sceptisch perspectief – 9 Recht op coïtus met slaven

Dit is een vervolg op een vorig artikel, waarin ik schreef ik over Islam en slavernij. Dit artikel bevat een verdieping van een aspect van slavernij: het vermeende recht op coïtus met slaven. Paradoxaal: juist deze passages in de Koran zouden het begin kunnen betekenen van een “verlichte” Islam, die het acceptabel zou maken om bepaalde Koran-passages te verwerpen als het woord van God, daarmee afstand te nemen van een aantal duistere kanten van de Islam, en de nadruk te leggen op betere kanten.

Achtergrond: Koran-passages over coïtus met slaven
De Koran-verzen 23:5/6 en 33:50 staan moslims toe, coïtus te hebben met hun slaven, in het bijzonder de krijgsgevangenen die als slaaf worden “genomen”. Ter illustratie citeer ik vers 33:50: “O profeet! Wij (Allah) hebben wettig voor u gemaakt: uw vrouwen voor wie u de bruidsschat hebt betaald, en zij die uw rechterhand toebehoren, van de krijgsgevangenen die Allah aan u heeft toebedeeld.”

Islam-geleerden zijn tot de conclusie gekomen dat het hier om vrouwelijke krijgsgevangenen gaat die als slaaf zijn “genomen”. Deze commentaren van Islam-geleerden (de commentaren worden “tafsir” genoemd) zijn gezaghebbend onder Moslims. Eén van deze gezaghebbende tafsir-commentatoren, ene Sayyid Abul Ala Maududi, schrijft:

“Het maximale aantal van vier vrouwen is niet van toepassing op slavinnen, omdat het aantal vrouwelijke krijgsgevangenen niet te voorspellen is. Echter: het feit dat geen maximum wordt genoemd is geen vrijbrief voor mensen om een oneindig aantal slavinnen te hebben.”

Twee andere tafsir-geleerden, al-Muminun en al-Maarij, zijn van mening dat vrouwen en slavinnen als aparte “categorieën” moeten worden gezien, en dat coïtus met beide categorieën is toegestaan.

Tenslotte beweert tafsir-deskundige an-Nisa dat slavinnen de enige categorie is voor wie het (in de Islam met steniging gestrafte) verbod op overspel niet geldt: coïtus met slavinnen is toegestaan, ook al zijn deze slavinnen reeds getrouwd.

Wat betekent dit in de praktijk?
Een woord vooraf: slavernij is van alle tijden, en coïtus met slavinnen is van alle tijden. Moslims, Christenen, Romeinen, heidenen... op zich heeft deze praktijk niets met religie te maken. Door de historie heen zijn mensen misbruikt als slaven, in alle opzichten, en deze praktijken bestaan nog steeds; helaas. Het is dus niet fair om eenzijdig Moslims te beschuldigen van coïtusuele praktijken met slaven, hoewel de Koran het wel expliciet goedkeurt.
Gelukkig hebben de meeste beschavingen een ontwikkeling doorgemaakt. Slavernij wordt niet meer geaccepteerd, laat staan coïtus met slaven. En laten we wel wezen: we praten hier over een walgelijke, misselijk makende gewoonte. Ik neem hier dan ook de vrijheid om te stellen, dat er geen God kan bestaan die zulke afschuwelijke verzen ooit heeft gedicteerd.

Het is een verdienste voor de meeste Moslims, dat ze openlijk toegeven: inderdaad; dit kan niet. En wellicht zou dit een eerste stap zijn naar het einde van het Islam-dogma: “De Koran is 100% het woord van God.”

Verzen uit de Koran al dan niet van God – waarom zo belangrijk?
Het besef van de Moslim-wereld dat er “zaken in de Koran staan, die “echt niet kunnen”, leidt logischerwijze tot het besef dat de Koran onmogelijk voor 100% door God is geïnspireerd.

Als een belangrijk deel van de Moslim-wereld (dit hoeft, althans voorlopig, geen meerderheid te zijn) hiervan zou worden doordrongen, zou dit wellicht een belangrijke stap naar een “verlichte” vorm van de Islam kunnen betekenen: een stroming die de vele goede aspecten van de Islam praktiseert (de Islam kent regels die eerbied, gastvrijheid, zorg voor armen, etc. voorschrijven), maar met de duistere kanten van de Islam voor eens en voor altijd afrekent.

Conclusie
De Koran staat coïtus met slavinnen expliciet toe. Onder hedendaagse Moslims is de algemene opinie dat deze praktijk uit den boze is, waarmee impliciet wordt toegenomen dat de desbetreffende verzen feitelijk niet in de Koran thuishoren. Vanaf hier lijkt de weg open voor een (voorzichtige) discussie over de authenticiteit van (delen van) de Koran. Een discussie die wellicht op termijn zou kunnen leiden tot een verlichte vorm van de Islam.

Dit soort artikelen geven je echt het idee dat je in de verkeerde tijd en in het verkeerde land geboren bent. Vier vrouwen plus een aantal slaven, die je natuurlijk zelf mag uitkiezen... Die goeie ouwe tijd :D

Terug
Naar boven