MuscleMeat

Islam: een sceptisch perspectief

De mens is van nature te narcistisch om te bevatten dat er na het leven niks meer komt, het geloof in "leven" na de dood lijkt me dus geen direct gevolg van de indoctrinatie. Het gegeven van hel en hemel daarentegen weer wel. Dit is gewoon een hefboom geweest voor de spirituele leiders om hun kudde in het gareel te houden. Het idee alleen al van een onwrikbaar wegingssysteem terwijl normen en waarden veranderen met de jaren is te idioot voor woorden.

De mens heeft altijd gezocht naar verklaringen voor dingen die zij niet konden verklaren. Er is er eentje over die waarschijnlijk nooit verklaard gaat worden: wat gebeurt er na de dood.

Dit is spiegelargumentatie pur sang, want een gelovige kan hetzelfde 'agument' (ongeloof is indoctrinatie) tegen jou gebruiken, en deze is dan even sterk ;)

Ongeloof is indoctrinatie :scratch:

Ik ben opgevoed met verhalen uit de bijbel en vanaf groep 4 naar een katholieke school gegaan maar mijn ouders hebben mij nooit wijsgemaakt wat de zogenaamde waarheid is. Ze hebben mij ook geen vooroordelen bijgebracht over homocoïtusualiteit, buitenlanders, mensen die anders zijn, enz. Ik heb hier mijn eigen mening over mogen vormen en zo leer je een verstandige keus te maken en niet aan religie te gaan doen.

Helaas zijn er ontelbaar veel kinderen die geen keuze hebben. Laatst de docu gezien over de familie Phelps uit de USA? t*ring, wat heb ik een medelijden met die kinderen.

Louis Theroux: The Most Hated Family in America - Google Video

En dat artikel is het heilige geschrift waarin een moslim gelooft? :rolleyes:
Beetje jammer dit.

Dat artikel quote de letterlijke tekst uit de koran. Dus ja.

aghrum zei:
Als de geschiedenis ons ook maar 1 ding leert dan is het wel dat de mens door de tijd heen religieuze geschriften heeft verdraaid ten bate van zichzelf. In de meeste gevallen deed men dit om de macht over het volk te krijgen, maar dit fenomeen zie ook heel vaak bij zogenaamde interreligieuze discussies/debatten.

De koran is geschreven door Allah zelf. Dus perfect. Als jij dus accepteert dat er fouten in staan, ben jij geen goed moslim.

aghrum zei:
Maar goed, ik leef gelukkig niet (meer) in de waan dat ik jou of iemand anders van iets zou kunnen overtuigen, iemand kan alleen zichzelf overtuigen. Dus i'm outta here.

:hello:

Dat artikel quote de letterlijke tekst uit de koran. Dus ja.

De koran is geschreven door Allah zelf. Dus perfect. Als jij dus accepteert dat er fouten in staan, ben jij geen goed moslim.

:hello:
Correctie: het woord van god maar geschreven door de heilige profeet Mohammed vrede zij met hem

Correctie: het woord van god maar geschreven door de heilige profeet Mohammed vrede zij met hem

[spiertje16-mode]
Dat hij mogen branden in de hel voor alle leugens die hij heeft verteld over Jezus Gristus! :D
[/spiertje16-mode]

(j/k spiermans)

Wat ik heb gehoord is dat er veel stukken in de koran gekopieerd zijn uit de bijbel, en dat het een beetje is aangepast. Mohammed beweerde namelijk dat hij de laatste profeet was, met de laatste 'echte' openbaring van god. Mohammed werd niet geaccepteerd/erkend als zodanig door de Christenen en de Joden en naarmate zijn aanhang groeide zette hij zich ook steeds meer af tegen deze groepen. Ik vind het apart dat een religie veroordelend is naar een andere religie.

• Topic Starter Topic Starter
Wat ik heb gehoord is dat er veel stukken in de koran gekopieerd zijn uit de bijbel, en dat het een beetje is aangepast. Mohammed beweerde namelijk dat hij de laatste profeet was, met de laatste 'echte' openbaring van god. Mohammed werd niet geaccepteerd/erkend als zodanig door de Christenen en de Joden en naarmate zijn aanhang groeide zette hij zich ook steeds meer af tegen deze groepen. Ik vind het apart dat een religie veroordelend is naar een andere religie.

hahaha

Steel énen bijbel herschrijf in Arabisch en vervang God door Allah :D

heb je daar ook een betrouwbare bron voor? ;)

Laatst bewerkt:

Het zijn ook slechts sektes die hun status van sekte ontgroeid zijn.

Er was gewoon 1 debiel die z'n hoofd had gestoten tegen een boom. Hij kreeg anderen zo gek om zijn verhalen te geloven en te doen wat hij doorgekregen had van de stemmen in z'n hoofd. Toen zijn ze ergens verderop gaan wonen, veel nakomelingen gekregen die dezelfde waanideeen hebben overgenomen en met hand en tand verdedigd en verspreid hebben. Zo zijn er vele religies ontstaan.

Hierin vind ik de jehova's getuigen wel schitterend in. Zij geloven, gebruiken geen geweld en proberen steeds alles te weerleggen. Geen onderwerp is hen te veel en ze gaan steeds de conversatie aan. Daarbij blijven ze ook nog vriendelijk. Nou ja degene die ik ken toch. Er zijn er natuurlijk ook minder slimme tussen, maar met die is het niet leuk om te praten.

Haha toch handelen Jehova's grotendeels naar eigen belang. Zij hopen door jou te bekeren een plekje in de hemel te krijgen.....

Het zijn ook slechts sektes die hun status van sekte ontgroeid zijn.

Er was gewoon 1 debiel die z'n hoofd had gestoten tegen een boom. Hij kreeg anderen zo gek om zijn verhalen te geloven en te doen wat hij doorgekregen had van de stemmen in z'n hoofd. Toen zijn ze ergens verderop gaan wonen, veel nakomelingen gekregen die dezelfde waanideeen hebben overgenomen en met hand en tand verdedigd en verspreid hebben. Zo zijn er vele religies ontstaan.

Kromme vergelijking zeg, en al helemaal om het met een sekte te vergelijken
maar ik maak me niet druk branden zul je toch wel

Dit is wel een interessant artikel:

De tekstuele historie van de koran en de bijbel

Beide boeken (bijbel/koran) gaan in op historische feiten. Echter de bijbel is eerder geschreven en je ziet ook dat de Koran aan bepaalde historische dingen een andere invulling geeft... Dit bewees bart82 al met z'n geposte artikel

Even voor alle duidelijkheid; de korantekst werd in de periode 610-632 in delen door de engel Djibriel (in de bijbel beter bekend als Gabriël) aan Mohammed geopenbaard, door zijn volgelingen uit het hoofd geleerd en fragmentarisch opgeschreven op stukken perkament, hout en bot. Er wordt aangenomen dat Mohammed zelf lezen noch schrijven kon.

• Topic Starter Topic Starter
Nog dommer om dit te posten, want je staat zelf voor lul

Waarom dat? Het is duidelijk dat Mo dat boek niet geschreven heeft, zoals je eerder beweerde, en dat de engel Gabriel het in eigen persoon kwam overhandigen lijkt me ook sterk. Het is dus geschreven door zijn volgelingen en Bakr was nu eenmaal z'n eerste volgeling...

Even voor alle duidelijkheid; de korantekst werd in de periode 610-632 in delen door de engel Djibriel (in de bijbel beter bekend als Gabriël) aan Mohammed geopenbaard, door zijn volgelingen uit het hoofd geleerd en fragmentarisch opgeschreven op stukken perkament, hout en bot. Er wordt aangenomen dat Mohammed zelf lezen noch schrijven kon.

Mooie copy past van wiki man:roflol:

Terug
Naar boven