- Waardering
- 54
De mens is van nature te narcistisch om te bevatten dat er na het leven niks meer komt, het geloof in "leven" na de dood lijkt me dus geen direct gevolg van de indoctrinatie. Het gegeven van hel en hemel daarentegen weer wel. Dit is gewoon een hefboom geweest voor de spirituele leiders om hun kudde in het gareel te houden. Het idee alleen al van een onwrikbaar wegingssysteem terwijl normen en waarden veranderen met de jaren is te idioot voor woorden.
De mens heeft altijd gezocht naar verklaringen voor dingen die zij niet konden verklaren. Er is er eentje over die waarschijnlijk nooit verklaard gaat worden: wat gebeurt er na de dood.
Dit is spiegelargumentatie pur sang, want een gelovige kan hetzelfde 'agument' (ongeloof is indoctrinatie) tegen jou gebruiken, en deze is dan even sterk![]()
Ongeloof is indoctrinatie

Ik ben opgevoed met verhalen uit de bijbel en vanaf groep 4 naar een katholieke school gegaan maar mijn ouders hebben mij nooit wijsgemaakt wat de zogenaamde waarheid is. Ze hebben mij ook geen vooroordelen bijgebracht over homocoïtusualiteit, buitenlanders, mensen die anders zijn, enz. Ik heb hier mijn eigen mening over mogen vormen en zo leer je een verstandige keus te maken en niet aan religie te gaan doen.
Helaas zijn er ontelbaar veel kinderen die geen keuze hebben. Laatst de docu gezien over de familie Phelps uit de USA? t*ring, wat heb ik een medelijden met die kinderen.
Louis Theroux: The Most Hated Family in America - Google Video

Zo'n volleerd moslim ben je dus toch niet. Mohammed was analfabeet, en de koran was pas NA zijn dood geschreven door ene Abu Bakr.