AndroidHealthClinic

Islam: een sceptisch perspectief

Als mijn ouders me niet verteld hadden dat Sinterklaas niet bestaat dan zou ik er nu nog in geloven. Als ze nou iets beter hun best hadden gedaan op het verhaal van Sinterklaas dan hadden we veel meer brave pubers gehad.

Hoeveel mensen zouden er eigenlijk geloven wanneer ze niet geindoctrineerd zouden zijn?
Mooi voorbeeld is die film van Jim Carey 'The Truman Show'. Christengekken in USA voeden hun kinderen net hetzelfde op, maar dan niet op een fysiek eiland, maar eentje in hun hoofd.

hellevuur, dat geloof je toch zelf niet.

als allah zo machtig is en alles van tevoren weet waarom schept hij dan mensen waarvan hij bij voorbaat al weet dat ze hem niet zullen volgen?
Ooit weleens van vrije wil gehoord ;)

En dat een hogere macht niet is onderworpen aan tijd en daardoor al kan weten welke keuze jij maakt, impliceert niet dat Hij daar invloed op heeft. Breek daar eens een paar hersencellen over.

En mbt. het topic in het algemeen; als men zo overtuigd is dat de islaam zo fout is, waarom dan je tijd verspillen om het 'onderuit' te halen? Denkt men zou werkelijk dat je met een topicje op DBB 14 eeuwen aan traditie, overtuiging, levenswijze e.d. teniet kan doen? :(

Hoeveel mensen zouden er eigenlijk geloven wanneer ze niet geindoctrineerd zouden zijn?

Dit is spiegelargumentatie pur sang, want een gelovige kan hetzelfde 'agument' (ongeloof is indoctrinatie) tegen jou gebruiken, en deze is dan even sterk ;)

Laatst bewerkt:
En je gaat mij vertellen dat je niet een kloon bent van iemand en spontaan je 1e 2 posts hier maakt?:)

Het is gewoon belachelijk dat mensen een eeuwenoud boek perfect verklaren. Moet je echt lichtgelovig voor zijn. In de kleuterklas leerden we al dat als je in een groep mensen een boodschap doorfluisterd dat er op het einde van de circel een heel andere boodschap uitkomt. En dat gaat over minuten, we hebben het hier over meer dan 2000 jaar...
Het verschil is alleen dat dergelijke boodschappen door mensen met hun leven is verdedigd en nauwkeurig is gedocumenteerd, dit itt de doorgefluisterde boodschap. Je vergelijking gaat helaas niet op.

Het verschil is alleen dat dergelijke boodschappen door mensen met hun leven is verdedigd en nauwkeurig is gedocumenteerd, dit itt de doorgefluisterde boodschap. Je vergelijking gaat helaas niet op.
Hoe weet jij zo zeker dat het nauwkeurig is gebeurd? De kans dat zoiets na zo'n lange tijd onnauwkeurig gebeurd acht ik groter, of daar nu mensen voor gestorven zijn of niet.

Dit is spiegelargumentatie pur sang, want een gelovige kan hetzelfde 'agument' (ongeloof is indoctrinatie) tegen jou gebruiken, en deze is dan even sterk ;)

Niet waar natuurlijk, als atheist breng je het ongeloof niet over op je kinderen. De meeste atheisten laten kinderen de vrije keuze, alleen zullen ze natuurlijk niet uit hun zelf het geloof gaan bijbrengen. Geloof wordt echter meestal vrij strikt overgebracht van ouders op kinderen en de vrij keuze is ver te zoeken.

Lijkt me sterk, dat laatste deel is nog geen week oud.

Behoorlijk zwak maar voorspelbaar verweer weer van je, nou ja, blijkbaar mogen verzen uit de koran enkel door moslims gebruikt worden om hun gelijk te bewijzen...

ik heb nu een duidelijkbeeld van jou. een grote eenzame vent die in een angstige wereld leeft en die geen vrienden heeft
zoek een vrouw of heb je dat plastik k*t al gekocht? [Link niet meer beschikbaar]

respect mensen

Laatst bewerkt:
Hoe weet jij zo zeker dat het nauwkeurig is gebeurd? De kans dat zoiets na zo'n lange tijd onnauwkeurig gebeurd acht ik groter, of daar nu mensen voor gestorven zijn of niet.
documentatie...documentatie en nog eens documentatie, er zijn hele bibliotheken vol geschreven over deze religieuze hoofdpersonen, dus ik zou zeggen pluis de boel maar na :D.
Ik gaf alleen maar aan dat jouw vergelijking in dezen niet opgaat.

• Topic Starter Topic Starter
ik heb nu een duidelijkbeeld van jou. een grote eenzame vent die in een angstige wereld leeft en die geen vrienden heeft en die 5.5 postes per dag doeg.
zoe een vrouw of heb je dat plastik k*t al gekocht? [Link niet meer beschikbaar]

en laat iedereen in hun waarde..

respect mensen

cry me a river please :rolleyes:

Niet waar natuurlijk, als atheist breng je het ongeloof niet over op je kinderen. De meeste atheisten laten kinderen de vrije keuze, alleen zullen ze natuurlijk niet uit hun zelf het geloof gaan bijbrengen. Geloof wordt echter meestal vrij strikt overgebracht van ouders op kinderen en de vrij keuze is ver te zoeken.
En jij kan namens alle atheisten spreken? De atheisten die ik heb gesproken klonken namelijk heel anders dan jij mij nu wil doen geloven.

ps. ongeloof is een geloof opzich; ik zeg X is waar en jij zegt X is niet waar, zoveel verschil is er in dit opzicht niet.

Overdrive :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

En jij kan namens alle atheisten spreken? De atheisten die ik heb gesproken klonken namelijk heel anders dan jij mij nu wil doen geloven.

ps. ongeloof is een geloof opzich; ik zeg X is waar en jij zegt X is niet waar, zoveel verschil is er in dit opzicht niet.

Nee want atheisten geloven niet in een schepper of een almacht. Er is geen vergelijk te maken tussen atheisme en religieuzen. Geloof is geloof, atheisme is geen geloof.

Ik hou mijn ogen open Spiertje, maar zolang er zich geen wonder voor mijn ogen voltrekt geloof ik niet. Ik hoop dat god de redelijkheid daarvan inziet, of mij anders ervan overtuigt dat ik er naast zit.

ik hoop dat god? dan geloof je toch in god?? uh of zie ik het verkeerd

je klinkt net als die israëlieten (mozes verhaal bla bla bla), ben jij soms ook een van ?
just a joke:D

En dat een hogere macht niet is onderworpen aan tijd en daardoor al kan weten welke keuze jij maakt, impliceert niet dat Hij daar invloed op heeft. Breek daar eens een paar hersencellen over.

In de tekst staat heel duidelijk aangegeven dat een leven al compleet wordt uitgestippeld voor de 40e dag van de zwangerschap. Dan wordt ook al besloten of die persoon naar de hemel of hel gaat. De persoon zelf heeft daar geen invloed meer op, maar kan wel de rest van zijn leven blijven smeken om naar de hemel te gaan.

Wat je zegt, klopt dus niet.

In de tekst staat heel duidelijk aangegeven dat een leven al compleet wordt uitgestippeld voor de 40e dag van de zwangerschap. Dan wordt ook al besloten of die persoon naar de hemel of hel gaat. De persoon zelf heeft daar geen invloed meer op, maar kan wel de rest van zijn leven blijven smeken om naar de hemel te gaan.

Wat je zegt, klopt dus niet.
En dat artikel is het heilige geschrift waarin een moslim gelooft? :rolleyes:
Beetje jammer dit.

Als de geschiedenis ons ook maar 1 ding leert dan is het wel dat de mens door de tijd heen religieuze geschriften heeft verdraaid ten bate van zichzelf. In de meeste gevallen deed men dit om de macht over het volk te krijgen, maar dit fenomeen zie ook heel vaak bij zogenaamde interreligieuze discussies/debatten.

Maar goed, ik leef gelukkig niet (meer) in de waan dat ik jou of iemand anders van iets zou kunnen overtuigen, iemand kan alleen zichzelf overtuigen. Dus i'm outta here.

• Topic Starter Topic Starter
En dat artikel is het heilige geschrift waarin een moslim gelooft? :rolleyes:
Beetje jammer dit.

Als de geschiedenis ons ook maar 1 ding leert dan is het wel dat de mens door de tijd heen religieuze geschriften heeft verdraaid ten bate van zichzelf. In de meeste gevallen deed men dit om de macht over het volk te krijgen, maar dit fenomeen zie ook heel vaak bij zogenaamde interreligieuze discussies/debatten.

Maar goed, ik leef gelukkig niet (meer) in de waan dat ik jou of iemand anders van iets zou kunnen overtuigen, iemand kan alleen zichzelf overtuigen. Dus i'm outta here.

Geloven moslims al niet meer in de hadith? :D

Wel opvallend dat er steeds dezelfde response komt; "Jullie verdraaien wat er in de koran staat, willen het niet begrijpen".
Het artikel valt trouwens nergens de islam aan als geloofsovertuiging, het haalt enkel fouten uit de koran aan. Wat op zich nog steeds maar een bundel papier is met een berg letters op, logisch dus dat er fouten in staan.
Snap dus ook niet dat er geen gelovige moslim is die kan zeggen; "Tuurlijk staan er fouten in de koran, maar ons geloof draait om veel meer dan enkel de koran.". Toch geen wereldschokkende uitspraak lijkt me... :dunno: (Zelfde geld natuurlijk voor christenen)

Terug
Naar boven