MuscleMeat

Jim Wendler 5/3/1

Bezoekers in dit topic

Als je voor hypertrofie gaat is een lift maar 1x per week doen al helemaal niet ideaal. Spieren blijven geen week groeien op 1 training. Na enkele dagen stopt het gewoon. Dus dan is het wel weer tijd om ze opnieuw aan te zetten tot groei. Anders gooi je een halve week aan groei-potentieel weg.
Net zo met kracht. Sommige bewegingen vragen nu eenmaal meer stimulatie en hebben meestal minder recuperatie nodig dan andere. (dominant)UB bewegingen train je best wat vaker dan zware (dominant)LB bewegingen. (de meeste compounds zijn eigenlijk FB)
Tja ik vind het onzin. Als je een keer per week zwaar benched en een keer per week zwaar pressed met 531 en 5x5 FSL met dips en push ups met 50 tot 100 reps dan ga je toch gewoon vooruit met kracht en hypertrofie? Weet niet welk groei potentieel dan ineens verdwenen is. Dat het voor de één om wat voor reden dan ook niet werkt betekend niet dat het programma per definitie niet goed is.

En nee Sanca Saxon ik heb nooit gezegd dat iemand het niet snapt. Wat ik wel denk is dat mensen er (te) veel van verwachten en vervolgens niet happy zijn met de "trage" progressie en dat het programma eigenlijk meer geschikt is voor advanced-intermediates die blij zijn met elke kg die er op hun main lift komt. En ja, ook voor mij gaat de progressie nu nog wat te langzaam, maar ik vind het wel een fijn principe.
 
En nee Sanca Saxon ik heb nooit gezegd dat iemand het niet snapt.

Ik doelde niet eens op jou maar aan je like te zien was je het wel eens met die stelling

Knipsel.PNG
 
Erg afhankelijk van andere factoren om te bepalen of een schema wel of niet goed is.
Ik kan situaties schetsen waarin de geprezen powerlifting schema's van het moment ook slecht zijn.

Wil je powerliften volg een powerlifting schema.
Wil je krachttraining doen naast andere dingen volg je beter iets in deze trend.
 
Tja ik vind het onzin. Als je een keer per week zwaar benched en een keer per week zwaar pressed met 531 en 5x5 FSL met dips en push ups met 50 tot 100 reps dan ga je toch gewoon vooruit met kracht en hypertrofie? Weet niet welk groei potentieel dan ineens verdwenen is. Dat het voor de één om wat voor reden dan ook niet werkt betekend niet dat het programma per definitie niet goed is.

En nee Sanca Saxon ik heb nooit gezegd dat iemand het niet snapt. Wat ik wel denk is dat mensen er (te) veel van verwachten en vervolgens niet happy zijn met de "trage" progressie en dat het programma eigenlijk meer geschikt is voor advanced-intermediates die blij zijn met elke kg die er op hun main lift komt. En ja, ook voor mij gaat de progressie nu nog wat te langzaam, maar ik vind het wel een fijn principe.
Waarom zou je blij zijn met trage progressie? Je wil toch de progressie die mogelijk is met jouw lichaam en jouw mogelijkheden. Waarom jezelf te kort doen door de progressie te fnuiken.
Alle vormen van 531 zetten de rem op de progressie. Want een normale vlotte progressie is slecht?
Ja, je kan te snel willen gaan, maar dat is helemaal iets anders dan het maximum uit je progressie halen. Er is geen reden om je progressie te vertragen.
Elke vorm van 531 zet er een rem op. (ik ging er op sommige vlakken zelfs op achteruit)

Ik heb ook de PowerliftingToWin variatie geprobeerd. Daar maakte ik wel progressie, maar dat is een schema dat weer teveel de andere kant uitslaat. Voor 1 cycle is het geweldig. Maar dan neem je best wel even "rust".
SVR II heb ik ook gedaan. Daar zit totaal geen balans is.

Daarbij kan je bij Wendler er ook nooit van op aan wat hij nu wel of niet goed vindt. Hij draait zoals de wind met zijn ideeën.
 
Waarom zou je blij zijn met trage progressie? Je wil toch de progressie die mogelijk is met jouw lichaam en jouw mogelijkheden. Waarom jezelf te kort doen door de progressie te fnuiken.
Alle vormen van 531 zetten de rem op de progressie. Want een normale vlotte progressie is slecht?
Ja, je kan te snel willen gaan, maar dat is helemaal iets anders dan het maximum uit je progressie halen. Er is geen reden om je progressie te vertragen.
Elke vorm van 531 zet er een rem op. (ik ging er op sommige vlakken zelfs op achteruit)

Ik heb ook de PowerliftingToWin variatie geprobeerd. Daar maakte ik wel progressie, maar dat is een schema dat weer teveel de andere kant uitslaat. Voor 1 cycle is het geweldig. Maar dan neem je best wel even "rust".
SVR II heb ik ook gedaan. Daar zit totaal geen balans is.

Daarbij kan je bij Wendler er ook nooit van op aan wat hij nu wel of niet goed vindt. Hij draait zoals de wind met zijn ideeën.
Uhm, volgens mij heb ik nooit gezegd dat een snelle progressie slecht is. Maar buiten het hele 5/3/1 verhaal om zijn er genoeg redenen te bedenken om een iets langzamere progressie te willen: real life zaken die veel van je vragen qua energie, blessuregevoeligheid, persoonlijke voorkeur, andere sporten naast krachttraining of gewoon het feit dat je minder makkelijk progressie maakt (hetzij door je niveau of door bijvoorbeeld je leeftijd). Uiteindelijk maak je gewoon dezelfde progressie alleen in een langer tijdsbestek.

Dat je erop achteruit bent gegaan is natuurlijk niet goed, maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Wat voor reden dat ook was, het werkt niet voor jou, maar dat maakt het programma niet per definitie "slecht".

En nee, ik zet de man ook niet op een voetstuk en vaak is hij het plots inderdaad niet eens met dingen die hij 5 jaar geleden riep. Aan de andere kant mogen ideeën best evolueren, dat zie je wel bij meer coaches. Maar al met al is het wel een systeem wat je gewoon moet liggen of niet.

Ik zit zelf nu ook weer op een sneller programma (3x per week bench + squat), maar ik weet zeker dat ik nog wel eens terugkeer naar 5/3/1.
 
Ik zit zelf nu ook weer op een sneller programma (3x per week bench + squat), maar ik weet zeker dat ik nog wel eens terugkeer naar 5/3/1

Ik heb er vooral de doing jack shit aan overgehouden.
 
Vond de 100 rep biceps curls van diaephi wel leuk destijds toen ie Wendler 5 3 1 deed.
 
he mensen ik begin dit weekend aan een periode Wendlers hoe lang weet ik nog niet, maar shcematje is gemaakt. Je zal het allemaal kunnen volgen in de Big-T memorial comp!
 
Mijn ervaring is dat 5/3/1 perfect is voor drukke mensen die goed willen trainen zonder er al te veel over te moeten denken, zonder al te lang bezig te hoeven zijn en zonder al te gekke dingen te hoeven doen. Het is, mits goede assistance, een goed programma voor lange termijn gains, ass kicken en gezond/fit zijn. Precies de doelen van big Jim zelf op dit moment (al is hij door zijn training historie natuurlijk geen gewone "desk jockey" met een beetje kracht). Voor mensen die echter het maximale uit hun sport willen halen is het niet ideaal en voor mensen die (zoals ik) graag nadenken over hun trainingen en dingen proberen, is het niks.

Ik denk dat het vooral een mooi schema is als je prioriteiten even ergens anders liggen (gezin, werk, studie, etc.), gewoon 3 a 4x per week 45 a 60 min. het schema volgen en verder nergens mee bezig zijn.
 
Mijn ervaring is dat 5/3/1 perfect is voor drukke mensen die goed willen trainen zonder er al te veel over te moeten denken, zonder al te lang bezig te hoeven zijn en zonder al te gekke dingen te hoeven doen. Het is, mits goede assistance, een goed programma voor lange termijn gains, ass kicken en gezond/fit zijn. Precies de doelen van big Jim zelf op dit moment (al is hij door zijn training historie natuurlijk geen gewone "desk jockey" met een beetje kracht). Voor mensen die echter het maximale uit hun sport willen halen is het niet ideaal en voor mensen die (zoals ik) graag nadenken over hun trainingen en dingen proberen, is het niks.

Ik denk dat het vooral een mooi schema is als je prioriteiten even ergens anders liggen (gezin, werk, studie, etc.), gewoon 3 a 4x per week 45 a 60 min. het schema volgen en verder nergens mee bezig zijn.
Programma's kun je niet linken aan doelgroepen. Individualisatie is koning waarbij je nooit kunt definiëren wat voor ''maximale / optimale'' progressie zal zorgen. Programmering moet afgestemd worden aan de adaptatie. Daarom vallen cookie cutter schema's vaak om. Het past zich niet aan de atleet/individu aan.
 
Back
Naar boven