XXL Nutrition

Jullie advies graag!

viefje

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
64kg
Vetpercentage
28%
Hallo!:) Heb een vraagje: ondanks dat ik best slank ben heb ik een vetpercentage van 28 % en een spiermassa van 44 kg.
Nu zegt de sportschool: hier is niks mis mee (min BMI is zelfs 20)
Volgens die weegschaal moet ik zelfs 71 kg wegen!

Nu mijn vraag: het ideale vetpercentage voor mij is blijkbaar 21-32 %, maar aangezien ik spieren wil zien (en dus meer spiermassa) wil ik dus rond de 21 % uitkomen. Moet ik nu afvallen?
Hoe doe ik dat het beste?

Ik probeer regelmatig aan krachttraining te doen met zo veel mogelijk kg. Helaas kan ik dat de ene keer wat vaker als de andere keer, want ik draai bijna alleen maar nachtdiensten. Is het voor mij verstandig om eiwitshakes te nemen? En zo ja welke? Moet ik toch aan de cardio? Ben altijd bang om weer spieren te verliezen!

Echt een bodybuilder hoef ik niet te worden, maar wat gespierder vind ik wel mooi en het idee van zoveel vet vind ik ook niks hahaha!:eek:

Alvast bedankt voor jullie advies! :)

Nog steeds niemand gereageerd?

Afvallen met zo min mogelijk spierverlies wordt ook cutten genoemd en daar zijn op dit forum heel veel topics over gemaakt. Lees ze eerst eens, want volgensmij ga ik nu alleen maar herhalen wat daar al in staat. Even kort:
Je zal inderdaad op moeten letten voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar shakes zijn natuurlijk niet gelijk nodig, je kunt die ook uit je voeding halen. Cardio is wel erg handig om af te vallen, terwijl je toch voldoende blijft eten. Zo beperk je het verlies aan spieren tot een minimum.

Succes ermee!

Nog steeds niemand gereageerd?

Afvallen met zo min mogelijk spierverlies wordt ook cutten genoemd en daar zijn op dit forum heel veel topics over gemaakt. Lees ze eerst eens, want volgensmij ga ik nu alleen maar herhalen wat daar al in staat. Even kort:
Je zal inderdaad op moeten letten voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar shakes zijn natuurlijk niet gelijk nodig, je kunt die ook uit je voeding halen. Cardio is wel erg handig om af te vallen, terwijl je toch voldoende blijft eten. Zo beperk je het verlies aan spieren tot een minimum.

Succes ermee!

er reageerd geen mens omdat ze der eerste post heeft en gelijk van die vragen stelt die ze makkelijk terug kan vinden maar kennelijk geen moeite voor wilt doen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reactie! Had dit berichtje geplaatst, omdat elk mens natuurlijk anders is en ik zo duidelijk vragen kon stellen. Dat ik nachtdiensten draai maakt het ook wat moelijker.
Wil er uiteraard best moeite voor doen!

Groetjes

Laatst bewerkt:
Hallo!:) Heb een vraagje: ondanks dat ik best slank ben heb ik een vetpercentage van 28 % en een spiermassa van 44 kg.
Nu zegt de sportschool: hier is niks mis mee (min BMI is zelfs 20)
Volgens die weegschaal moet ik zelfs 71 kg wegen!

Nu mijn vraag: het ideale vetpercentage voor mij is blijkbaar 21-32 %, maar aangezien ik spieren wil zien (en dus meer spiermassa) wil ik dus rond de 21 % uitkomen. Moet ik nu afvallen?
Hoe doe ik dat het beste?

Ik probeer regelmatig aan krachttraining te doen met zo veel mogelijk kg. Helaas kan ik dat de ene keer wat vaker als de andere keer, want ik draai bijna alleen maar nachtdiensten. Is het voor mij verstandig om eiwitshakes te nemen? En zo ja welke? Moet ik toch aan de cardio? Ben altijd bang om weer spieren te verliezen!

Echt een bodybuilder hoef ik niet te worden, maar wat gespierder vind ik wel mooi en het idee van zoveel vet vind ik ook niks hahaha!:eek:

Alvast bedankt voor jullie advies! :)

Volgens mij haal je alles volledig door elkaar. Ten eerste: 28% vet met jou gewicht en lengte? onmogelijk. Ik denk dat je BMI berekend is van 28.

Laatst bewerkt:
Volgens mij haal je alles volledig door elkaar. Ten eerste: 28% vet met jou gewicht en lengte? onmogelijk. Ik denk dat je BMI berekend is van 28.
:rolleyes:

BMI kan je zo narekenen en is met een gewicht tussen 64 en 71 kg inderdaad ongeveer 20. 28% kan natuurlijk best als je gewoon niet zoveel spieren hebt.

Blijft er trouwens ook weinig van je over als je gaat afvallen. Je BMI zit al op de ondergrens he.
Om je vetpercentage te verlagen, zou je ook kunnen proberen zoveel mogelijk spiermassa zonder vet op te bouwen. Zeker als beginner goed mogelijk. Misschien dat je zelfs nog wat vet kunt afvallen tegelijkertijd.

:rolleyes:

BMI kan je zo narekenen en is met een gewicht tussen 64 en 71 kg inderdaad ongeveer 20. 28% kan natuurlijk best als je gewoon niet zoveel spieren hebt.

Blijft er trouwens ook weinig van je over als je gaat afvallen. Je BMI zit al op de ondergrens he.
Om je vetpercentage te verlagen, zou je ook kunnen proberen zoveel mogelijk spiermassa zonder vet op te bouwen. Zeker als beginner goed mogelijk. Misschien dat je zelfs nog wat vet kunt afvallen tegelijkertijd.

BMI blijkt maar weer erg weinig te zeggen, vooral het vetpercentage is van belang. Als ze nu op 28% zit en ze wilt naar 21% dan zou ze zo'n 6 of 7 kg vet moeten verliezen. Komt ze uit op 54 kg. Hmm, valt nog wel mee, al hoewel de vetvrijemassa verhogen zeker geen kwaad kan. Dan weegt ze uiteraard weer wat meer.

Ik zie nu pas trouwens dat je 1.80 meter bent. Als je het met zo'n elektrisch ding hebt gemeten, dan ligt het vetpercentage meestal 2% lager, vooral bij een Omron. In dat geval kan je proberen om je vetvrijemassa te vergroten

Laatst bewerkt:
Ze is 1m80 he! Lijkt mij al snel mager ogen, zeker met zo weinig spieren. Maar goed, kan aan de hand van stats ook niet zien hoe het verdeeld is ;)

Ja, dat is dus the issue haha! Mijn vetpercentage is dus 28 %, maar ik ben absoluut niet zwaar. Ik oog heel slank inderdaad. Heb het gemeten via zo'n weegschaal op de sportschool. Zie nu trouwens dat ik bijna 65 kg weeg en heb een spiermassa van 44 kg. Mijn BMR is 1413 kcal. Zou in elk geval graag wat meer spieren willen en minder vet, maar ja afvallen is ook niet echt gezond lijkt me. Blijf in elk geval aan krachttraining doen, want ik heb wel wat meer spiermassa gekregen gelukkig! Heel erg bedankt by the way voor jullie reacties!

Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik ook niet zo lang geleden alles laten meten. Ik ben 177 lang, weeg 75 kilo, heb (volgens het apparaat) 43,6 kilo spieren en zou op een vetpercentage van 32% uitkomen.

Dit is op de sportschool gemeten door het gemiddelde te nemen van de weegschaal en zo'n ding wat je in je handen voor je houdt. Als ik het uitreken aan de hand van mijn maten (heupwijdte, taille en nek) dan kom ik op 29% vet uit.

Hoe hebben ze bij jou het vet% gemeten? Lijkt me nl. aan de hoge kant. Bij de weegschaal kwam ik op ca. 36% uit (aaaaargh) en daar stond ook de 43.6 kg spieren bij. Bij dat andere ding kwam ik op 25.6 uit...

Ik denk dat je het beter aan de hand van je maten kunt bepalen en zelf wil ik een knijper bestellen (zo noem ik een huidplooimeter).

Als ze het op de sportschool meten, dan heb ik nl al ruim een liter vloeistof naar binnen (2 koppen koffie, 2 glazen water, eiwitshake en brinta met 250ml melk), volgens mij beinvloedt dat de meting ook behoorlijk.

Zelf werk ik wisselende diensten en er is altijd wel tijd te vinden om te sporten. Uiteindelijk heb je net zoveel tijd als iemand die overdag werkt, alleen zijn je slaap en werktijden omgewisseld.

---------- Toegevoegd om 10:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:57 ----------

Toevoeging: Probeer voor jezelf een voedingsschema op te stellen waarbij je zo schoon mogelijk eet, genoeg info over te vinden. Ik eet me tegenwoordig helemaal klem zonder aan te komen en mijn figuur wordt aanmerkelijk beter.
Ook merk ik dat een sinterklaasavond met alle foute dingen (pepernoten, chocolade, marsepein, banketstaaf en chocomel) nagenoeg geen invloed meer hebben op mijn gewicht. Voorheen kon dat 2 kilo schelen op de weegschaal.

Weegschalen zijn heel onnauwkeurig, die dingen die je met de hand vast moet houden, zijn al wat beter (zit er vaak 2% boven). Dus ik denk dat de weegschaal je echt een verkeerde indicatie heeft gegeven.

Het was zo'n Sonja bakker weegschaal! leeftijd en lengte met je invoeren en je bouw. Was wel 's middags gemeten. Wel stom dat die dingen zo onnaukeurig zijn dan!

Wisseldiensten dat gaat nog wel, maar als ik om 17.00 wakker wordt (ben soms pas 9 uur thuis) in het weekend dan is de sportschool al dicht. En ik heb ook ergens gelezen dat nachtdiensten je vertering ook beïnvloeden dus vandaar dat ik dat hierboven noemde. Probeer wel 2 x per week te gaan. (uurtje krachttraining)

Weegschalen zijn heel onnauwkeurig, die dingen die je met de hand vast moet houden, zijn al wat beter (zit er vaak 2% boven). Dus ik denk dat de weegschaal je echt een verkeerde indicatie heeft gegeven.

Die zijn volgens mij ook niet zo heel nauwkeurig, iedere keer dat ik daarmee gemeten heb kwam mijn vetpercentage rond de 7,5%, ik weet dat ik geen hoog vetpercentage heb maar zo laag volgens mij ook niet.

Gewoon zo'n tang halen.
Weegschaal VP meten=BS

Eten op onderhoud, 3xis de week krachttraining (neem losse gewichten, zo min mogelijk apparaten), en half uurtje easy cardio nadien. Kijk wat het met je doet (maak elke maand foto's ipv naar weegschaal te kijken), en pas aan. Als jij de eet- en trainschema's maakt en post komt daar wel feedback op.

Eten op onderhoud, 3xis de week krachttraining (neem losse gewichten, zo min mogelijk apparaten), en half uurtje easy cardio nadien. Kijk wat het met je doet (maak elke maand foto's ipv naar weegschaal te kijken), en pas aan. Als jij de eet- en trainschema's maakt en post komt daar wel feedback op.

+1

Ik merk ook hoeveel leuker het is om 'los' te trainen...die bullcrap schema's van fitness instructeurs met alleen maar machines vond ik zooo saai.

---------- Toegevoegd om 22:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:45 ----------

En Viefje, betreft het vet%, toevallig zit ik op ongeveer dezelfde stats als jij, maar is ook gemeten met zo'n bio impedantieding, en die dingen zijn volgens mij idd niet helemaal betrouwbaar...ook ik raad je aan een huidplooimeting te doen/laten doen door iemand. (ben ik ook van plan)

Verder succes!

Je kan het beste splitschema doen meeste vrouwen doen fullbody maR om op te bouwe lijkt me dat niet iedeaal om de dag 2 spiergroepen 3 kwartier tot een uurtje perfect om op te bouwen daarbij zijn genoeg eiwitten koolhydraten en vetten een pre.

Om op te bouwen en als beginner wordt toch juist fullbody aangeraden?

Om op te bouwen en als beginner wordt toch juist fullbody aangeraden?

Ja mischien als je 2 x per week traint en een schema overneemt van zon trainer vant cios

---------- Toegevoegd om 11:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:10 ----------

Als je spieren op wil bouwen moet je genoeg rust hebben minimaal 3 dagen per spiergroep en fullbody 1 uurt alle spiergroepen pakken no way

Ik pak 2 spiergroepen per x 1 uur
Dus dan snap je wil dat jeje spierweefsels beter beschadigd en de 3 dagen erna laat je ze herstellen door voldoende eiwitten te eten en de spiergroep die je getraind hebt min mogelijk te belasten daarom de dag erna rust erna weer trainen dit schema
Houd ik aan

Ma schouders

Di rust

Woe benen

Do rust

Vr borst triceps

Za rust

Zo rug biceps

'zon trainer vant cios' ken ik niet, maar ook op DBB is genoeg te vinden over de voordelen van een fullbody schema, zeker voor beginners. Denk bijvoorbeeld alleen al aan Rippetoe's Starting Strength.

Waarom ben je het daar niet mee eens en vind je het typisch iets voor vrouwen dan?

---------- Toegevoegd om 11:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:25 ----------

Oeps, je had al een aanvulling gepost. Te weinig rust dus. Daar is wel wat voor te zeggen, had daar zelf ook nogal last van, zeker icm andere sporten.

Sorry vief, voor het kapen van je topic ;) Maar misschien heb je nog wat aan deze discussie.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/2-leuke-artikels-waarom-fullbody-beter-zijn-split-124269/

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven