Fitness Seller

Jullie meningen betreft studieschuld?

Ik heb na mijn studie zo'n 50.000 bij elkaar geleend. Als ik een eigen bedrijf wil starten en daarvoor bij een bank moet aankloppen is het nog maar de vraag of ik het krijg.
Als ik een hypotheek wil afsluiten vindt de bank het ook altijd wel prettig als je al een deel zelf inbrengt.

Daarbij bespaar je dus per jaar vele procenten rente omdat je bij een bank veel meer rente moet betalen.

Mwah het geld echt nodig hebben is niet echt het ding hier, het is meer een buffer opbouwen voor het geval dat, daarin blijft het geld op de spaarrekening staan en wordt dus niet van geleefd.

Wilde zelf accountancy gaan doen, nu ik hier de reacties zo lees moet ik me daar toch nog eens in bedenken geloof ik, is het zo slecht met de accountancy?

Is het meer een veredelde boekhouder?

Sprak een jongen op de uni, was naar een inhousedag geweest bij de big4, deed +- 40 man aan mee. Werd gezegd dat ze voor een groot deel daarvan daar wel plek hadden om RA te worden mochten ze dat willen.

Paar jaar een Big4 doen en daarna uitstromen naar het bedrijfsleven is een redelijke investering als je niet de genen hebt om investment banking/(strategy) consultancy/etc. te kunnen doen(zoals ik).

Gratis geld van de overheid. Elke maand 700 lenen en op een spaarrekening zetten. Levert zo'n 1000 winst op aan rente in vier jaar. Plus je kunt makkelijk een huis kopen/bedrijf starten na je opleiding. Snap niet dat er maar zo weinig zijn die het doen :)
kun je dit nuanceren want je roept nu zomaar een bedrag van €1000, maar hoe kom je eraan?
ten eerste moet je toch rente betalen over de lening en zoveel spaarrente krijg je echt niet... kom met cijfers etc.. maar niet met zo beknopt iets...

kun je dit nuanceren want je roept nu zomaar een bedrag van €1000, maar hoe kom je eraan?
ten eerste moet je toch rente betalen over de lening en zoveel spaarrente krijg je echt niet... kom met cijfers etc.. maar niet met zo beknopt iets...

rente op studentenlening van duo is <1%

Rente is ca. 3 geloof ik en studieschuld is kut. Ik heb zelf ca. 25k. Was 20 maar vanwege rente gestegen (heb niet afgelost).

Nu kan ik dus ruim 200 euro per maand netto aftikken (voor 15 jaar) Op zich verdien ik prima maar denk niet zomaar dat je dat wel eventjes af gaat lossen na je studie. Je kan er trouwens voor kiezen je studieschuld niet op te geven bij het regelen van een hypotheek, deze staat niet geregistreerd bij (weet zo ff instantie niet). Beter verzwijg je die studieschuld dus.

maar mijn advies is wel om zo min mogelijk te lenen tenzij je studie doet waarbij je gegarandeerd 5k+ per maand gaat verdienen binnen korte periode. Studieschuld wordt flink onderschat imo en veel mensen bouwen hem ook nog eens op met studie doe totaal geen baangarantie geeft. Je zal er nooit echt door in de problemen raken maar het is zeker een financieel blok aan je been.

Rente is ca. 3 geloof ik en studieschuld is kut. Ik heb zelf ca. 25k. Was 20 maar vanwege rente gestegen (heb niet afgelost).

Nu kan ik dus ruim 200 euro per maand netto aftikken (voor 15 jaar) Op zich verdien ik prima maar denk niet zomaar dat je dat wel eventjes af gaat lossen na je studie. Je kan er trouwens voor kiezen je studieschuld niet op te geven bij het regelen van een hypotheek, deze staat niet geregistreerd bij (weet zo ff instantie niet). Beter verzwijg je die studieschuld dus.

maar mijn advies is wel om zo min mogelijk te lenen tenzij je studie doet waarbij je gegarandeerd 5k+ per maand gaat verdienen binnen korte periode. Studieschuld wordt flink onderschat imo en veel mensen bouwen hem ook nog eens op met studie doe totaal geen baangarantie geeft. Je zal er nooit echt door in de problemen raken maar het is zeker een financieel blok aan je been.

Dit. Sowieso zitten de meeste afgestudeerden zonder werk waarvoor ze geleerd hebben, dus gaat aflossen alsnog langzaam.
Ik zou ook niet echt fijn leven met een schuld, ookal al is het soms niet veel of makkelijk af te lossen (al is 200 euro per maand aflossen wel veel natuurlijk). Geeft toch stress.

Ja de startsalarissen die je voorgeschoteld krijgt tijdens je studie zijn vaak totaal niet realistish. Feit is dat de meeste master studenten starten met 2500-2700 euro /maand. Dat is maar als je een baan weet te fixen.

daarbij komt dat groot gedeelte van de ambitieuze studenten vrij snel een burgerlijk bestaan gaan leiden en het niet in zich hebben om echt stappen te maken in hun carriere qua salaris. Dan is het dus vaak krappe hypotheek, inflatiecorrectie ieder jaar en 15 jaar lang toch een redelijk deel van je besteedbaar inkomen inleveren aan ibg.

Studie zo snel mogelijk af ronden maar wel genieten van je studententijd zou ik je aanraden. Het is een onwijs leuke tijd maar ga niet onnodig jaren langer over je studie doen, schulden opbouwen en lantefanteren want de kans is groot dat je de zoveelste loonslaaf wordt die vast zit aan een hypotheek en uitgehoond wordt door de baas (merendeel van de studenten).

ja, maar het rentepercentage fluctueert over de jaren heen als ik me niet vergis. En 1000 over 4 jaar is ook niet immens veel. Volgens DUO kun je niet eens 700 per maand lenen, maar hooguit 293. Beetje overmoedig hier allemaal.. Tuurlijk zal je niet zo makkelijk even 1000 verdienen:rolleyes:

Bron: http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBC...913,K=731,Sxi=14,Case=obj(37578),ts=OcwDuoNew

In mijn tijd (2005-2008) kon je gewoon met 1 klik en paar toetsen op internet het bedrag intypen wat je wilde lenen. Dat was max iets van 785 euro geloof ik. Als je even krap zat typte je 750 euro in en een maand later stond het op je rekening. Meeste mensen gingen dan niet zo snel na een maand weer terug naar <150 euro als ze het niet meer echt nodig hadden.

Ik weet wel dat ik veel oud studenten ken die allemaal >20k schuld hebben en bijna iedereen vind het niet relaxed. Zijn er maar weinig die echt lekker binnen lopen dat die 200-300 euro nette totaal niet uit maakt.

Op het moment kun je 712,92 maximaal lenen (Lening+Collegegeldkrediet). Daar komt dan nog studiefinanciering bij (uitwonend = 279,14). Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering kun je dus 895 lenen zoals gasgitaar zegt.

---------- Post added at 23:08 ---------- Previous post was at 22:57 ----------

kun je dit nuanceren want je roept nu zomaar een bedrag van 1000, maar hoe kom je eraan?

Ik heb het allemaal netjes uitgerekend toen ik hieraan begon dus de cijfers heb ik niet uit mn mouw geschud.

Moet wel bekennen dat de rentes destijds iets gunstiger waren dan nu, over IB betaalde je toen maar 0,6 en spaarrekening was meer dan 2. Heb het niet allemaal precies meer herberekend want maximale bedragen die je kunt lenen veranderen elk jaar evenals de spaar- en leenrentes.

Maar die 1000 zit ik sowieso nog aan, in werkelijkheid nog wat meer want heb ook wat geld verdiend met bitcoins en aandelen.

Ja de startsalarissen die je voorgeschoteld krijgt tijdens je studie zijn vaak totaal niet realistish. Feit is dat de meeste master studenten starten met 2500-2700 euro /maand. Dat is maar als je een baan weet te fixen. daarbij komt dat groot gedeelte van de ambitieuze studenten vrij snel een burgerlijk bestaan gaan leiden en het niet in zich hebben om echt stappen te maken in hun carriere qua salaris. Dan is het dus vaak krappe hypotheek, inflatiecorrectie ieder jaar en 15 jaar lang toch een redelijk deel van je besteedbaar inkomen inleveren aan ibg. Studie zo snel mogelijk af ronden maar wel genieten van je studententijd zou ik je aanraden. Het is een onwijs leuke tijd maar ga niet onnodig jaren langer over je studie doen, schulden opbouwen en lantefanteren want de kans is groot dat je de zoveelste loonslaaf wordt die vast zit aan een hypotheek en uitgehoond wordt door de baas (merendeel van de studenten).

Ben het met de strekking wel deels eens, maar het is natuurlijk alsnog wel je eigen keuze of je meteen/zo snel mogelijk een maximale hypotheek gaat nemen na je studie. Ik denk dat je inschatting van master startsalaris nog aan de hoge kant is zelfs.

Persoonlijk geen spijt gehad van maximaal lenen voor 3 jaar, maar ik denk dat ik wel uitzonderlijk ben in het feit dat ik zo'n 35k heb afgelost in nog geen 5 jaar werken en nog wat heb gespaard ook. Dat kan dan inderdaad ook alleen maar als je én een goed salaris hebt én verder zuinig blijft leven en geen eigen woning gaat kopen of iets duurs gaat huren.

ja, maar het rentepercentage fluctueert over de jaren heen als ik me niet vergis. En 1000 over 4 jaar is ook niet immens veel. Volgens DUO kun je niet eens 700 per maand lenen, maar hooguit 293. Beetje overmoedig hier allemaal.. Tuurlijk zal je niet zo makkelijk even 1000 verdienen:rolleyes: Bron: http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBC...913,K=731,Sxi=14,Case=obj(37578),ts=OcwDuoNew

timetostopposting.jpg

Ben het met de strekking wel deels eens, maar het is natuurlijk alsnog wel je eigen keuze of je meteen/zo snel mogelijk een maximale hypotheek gaat nemen na je studie. Ik denk dat je inschatting van master startsalaris nog aan de hoge kant is zelfs.

Ik denk ook dat ie bruto bedoeld en dan zou het goed kunnen zeker in de techniek. Verder ben ik het ook 100% met rob eens. Ken niemand van mijn vriendengroep die nu (30+) blij is dat ie een lening heeft bij de ibg. 300 euro netto p/m als je huisje boompje beestje leeft is gewoon erg veel voor de meeste mensen.

Ik heb gelukkig praktisch niet geleend omdat ik altijd veel werkte naast mijn studie. Heb nu dus ook geen schuld meer :cool:

Mensen moeten zich hier ook niet rijk gaan reken op die verhalen van sommigen hier in dit topic. De mensen die meer dan 100k per jaar gaan verdienen binnen 10jaar na behalen van een studie zijn echt heel zeldzaam en dus eigenlijk niet eens het vernoemen waard.
Ik ken ook mensen die zonder diploma 100k verdienen.........net zo zeldzaam.

Hoeveel heb je dan geleend dat je 300p euro pm moet afbetalen? Lijkt me bijna onmogelijk, zeker omdat het gerelateerd aan je inkomen wordt.

Geloof dat ik met 20k, zo'n 110 pm betaal. Is inderdaad zonde. Maar zonder die schuld had ik mn huidige baan ook nooit gehad, dus dat is geen eerlijke vergelijking. Vind t wel prima.

---------- Toegevoegd om 07:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:24 ----------

Zelfs met 40k aan lening en een ongunstig rentetarief, kom je niet aan de 300 pm. En dat is dan het max maandbedrag he:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/terugbetaler/aflossen/beginnen-met-aflossen.asp

Hoeveel heb je dan geleend dat je 300p euro pm moet afbetalen? Lijkt me bijna onmogelijk, zeker omdat het gerelateerd aan je inkomen wordt.

Geloof dat ik met 20k, zo'n 110 pm betaal. Is inderdaad zonde. Maar zonder die schuld had ik mn huidige baan ook nooit gehad, dus dat is geen eerlijke vergelijking. Vind t wel prima.

---------- Toegevoegd om 07:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:24 ----------

Zelfs met 40k aan lening en een ongunstig rentetarief, kom je niet aan de 300 pm. En dat is dan het max maandbedrag he:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/terugbetaler/aflossen/beginnen-met-aflossen.asp

ken er meerdere. Zal wel een oude regeling zijn (14 jaar geleden begonnen met lenen). Zijn ook de mensen die 40-50k geleend hebben in 5-6 jaar.

ken er meerdere. Zal wel een oude regeling zijn (14 jaar geleden begonnen met lenen). Zijn ook de mensen die 40-50k geleend hebben in 5-6 jaar.

Ahaa.

Wat is trouwens t verschil tussen de oude en nieuwe regeling? Ik mag namelijk kiezen.

• Topic Starter Topic Starter
Ahaa.

Wat is trouwens t verschil tussen de oude en nieuwe regeling? Ik mag namelijk kiezen.

Nieuwe leenstelsel heb je 35 jaar om terug te betalen, A.K.A. een sportschool abonnement.
Ga je bijna met pensioen betaal je nog steeds je studieschuld af.. :o

Terug
Naar boven