AndroidHealthClinic

Jullie meningen betreft studieschuld?

Meer werken gaat ten koste van je studie, en kost je op den duur dus alleen maar meer.

Ik heb in vakanties en de weekenden altijd wel een bijbaantje gehad, maar dat is eerder een extraatje dan dat je er structureel in je levensonderhoud kunt voorzien.

Mijn ervaring is wel dat studenten de afgelopen jaren steeds minder zijn gaan werken. Het was zo makkelijk gewoon de max. te lenen, liefst nog als uitwonende die stiekem gewoon bij ouders inwonend waren.

Ik heb een horeca zaak, toen deze 10-15 jaar geleden van mijn vader was en hij personeel nodig had stond er een hele ploeg studenten klaar na 1 dag adverteren. Laatste jaren is er geen student meer te krijgen die wil werken. Dusdanig dat zelfs adverteren al geen eens zin heeft.

Ben benieuwd hoe dit zal gaan en of studenten nu alsnog weer terug aan het werk gaan.

Zonder lening geen whey; lenen dus.

---------- Toegevoegd om 16:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:44 ----------

Startsalaris van 3500 is geen probleem, mits je excelleert tijdens je studie. Indien je deel uitmaakt van de middenmoot oftewel de gemiddelde student mag je al blij zijn als je berhaupt een baan vindt (op niveau en wat het salaris dan ook mag zijn, is dan niet meer relevant).

En inderdaad, het salaris van hbo'ers zijn over het algemeen een stuk lager dan die van wo'ers. Ik vind hbo'ers overigens geen studenten, maar cursisten.

Die laatste opmerking vind ik wel grappig alleen neem ik liever iemand aan met een hbo opleiding die daarvoor havo of atheneum gedaan heeft dan iemand die lts, mts, hts, master gedaan heeft. Iedereen kan een master doen, zeker als die persoon er dag en nacht mee bezig is. Imo waardeloos in de bedrijfswereld aangezien niet alles eeuwen mag duren......wat mij sowieso opvalt is dat het niveau van de bachelors en masters de laatste jaren dramatisch achteruit gaat. Heb het dan vooral over de technische kant, rest weet ik niet. Basis kennis is vaak om te janken om het nog maar niet over de inzet te hebben. En zoals hier ook in dit topic langs gekomen is, sommige ventjes die net afgestudeerd zijn denken direct met minimale inzet 3000 bruto binnen te halen......vergeet het maar. Je zult echt je nek uit moeten steken en hard je best moeten doen, alleen met een papiertje kom je er niet.

Dit is echt makkelijk praten. Bij veel werkgevers werk je namelijk 8-12h. Zelf werk ik 15h per week met een 8h contract, genoeg collega's die 6h krijgen;) dit moeten de leukste tijden van je leven zijn, dan wil je toch niet als armoedzaaier of slaaf leven..

Je bent al een slaaf :)

Hmm begin nu ook te overwegen max bij te lenen, stufi / ov ect krijg ik allemaal niet meer.

Geld gaat allemaal de spaarrekening op dus wordt niet van geleefd zolang dit niet nodig is, houd er wel rekening mee dat je rente wordt bepaald door het jaar waar je het laatste een lening ontvangt (Dus niet als je nu leent dat je op 0,81% zit, dit kan dus hoger uitvallen, max 2,39% geloof ik).

Voordeel lijkt me geld te hebben voor als het nodig is, stel je auto gaat kapot ect dan zou je in nood even daar wat van kunnen gebruiken.

Hmm begin nu ook te overwegen max bij te lenen, stufi / ov ect krijg ik allemaal niet meer.

Geld gaat allemaal de spaarrekening op dus wordt niet van geleefd zolang dit niet nodig is, houd er wel rekening mee dat je rente wordt bepaald door het jaar waar je het laatste een lening ontvangt (Dus niet als je nu leent dat je op 0,81% zit, dit kan dus hoger uitvallen, max 2,39% geloof ik).

Voordeel lijkt me geld te hebben voor als het nodig is, stel je auto gaat kapot ect dan zou je in nood even daar wat van kunnen gebruiken.

Kan je op zo een moment niet beter lief je ouders aankijken?
of wil je je problemen zelf oplossen?

Of je peert 'm naar Denemarken, gratis studie + 700 euro gratis :o

hoeveel is dat max bijlenen eigenlijk en aan hoeveel profijt moet ik dan denken; 200-300 eurootjes?

• Topic Starter Topic Starter

Waar ik wel tegen aankijk is gemeentebelasting. Normaal gesproken verklaar ik mezelf failliet om door al het geld naar mijn oma en opa te storten. Dit is toch 500 extra per jaar. Maar in principe wil ik dit geld op mijn spaarrekening zetten dus dan kan ik gewoon in jaar 3 maximaal gaan lenen.

Jaar 2 schijnt ook het meest pittig te zijn, als ik dat haal hoef ik me ook minder zorgen te maken over als ik mijn diploma wel haal.

Eigenlijk zou je als ouders maandelijks 15-30 euro moeten reserveren voor als je kinderen willen studeren..

Alles op z'n max, incl. de prestatiebeurs, ontvang je 1080,- eu ongeveer p/m.
Ok als je dat bedrag op een spaarrek. zet en stel dat de rente 2 is, dan krijg je maar: 1080 / 100 * 2 = 21,6 per maand = 259 per jaar.

Rente over de lening is 0,8% dus dan moet er nog een bedrag af van die kleine 259, dan houd je maar iets van 150 over PER JAAR... Dat is het risico nooit waard...

Kun je beter gaan werken krijg je die 150 PER MAAND...

Ok als je dat bedrag op een spaarrek. zet en stel dat de rente 2 is, dan krijg je maar: 1080 / 100 * 2 = 21,6 per maand = 259 per jaar.

Rente over de lening is 0,8% dus dan moet er nog een bedrag af van die kleine 259, dan houd je maar iets van 150 over PER JAAR... Dat is het risico nooit waard...

Volgens mij snap je niet helemaal de beweegreden waarom lenen wordt aangeraden door sommigen hier.

Alleen lenen als je weet dat je van het geld af kan blijven, mits de bedoeling is te sparen voor na je studie of grote uitgaven oid gezien de prettige leenvoorwaarden.

Verder alleen uitgeven als je ook een back-up hebt of bijvoorbeeld werkt tijdens je studententijd (maar waarschijnlijk heb je dan niet meer geld nodig).

Mits je met geld om kunt gaan en een goede kans op een baan hebt is het dus aantrekkelijk, anders liever niet lenen.

Waar ik wel tegen aankijk is gemeentebelasting. Normaal gesproken verklaar ik mezelf failliet om door al het geld naar mijn oma en opa te storten. Dit is toch 500 extra per jaar. Maar in principe wil ik dit geld op mijn spaarrekening zetten dus dan kan ik gewoon in jaar 3 maximaal gaan lenen.

Jaar 2 schijnt ook het meest pittig te zijn, als ik dat haal hoef ik me ook minder zorgen te maken over als ik mijn diploma wel haal.

Eigenlijk zou je als ouders maandelijks 15-30 euro moeten reserveren voor als je kinderen willen studeren..

Moest jij niet RA worden ofzo? Ik heb nu al medelijden met de arme zielen waarvan jij de boekhouding gaat doen.

Heel verstandig dat jij niet gaat lenen

Ik zou eerst maar eens leren rekenen als ik jou was

:roflol:wat een drama

ik denk er sterk over om in Zweden te studeren, is gratis nml

Terug
Naar boven