XXL Nutrition

Jullie meningen betreft studieschuld?

Toch betwijfel ik het ten zeerste dat je straks op de 25e 45000-46000 bruto per jaar binnen harkt met 0 werkervaring :)

Betwijfel ik ook.

Ben zelf accountant en de lonen zullen wel iets verschillen in België en Nederland, maar als starter kan je vergeten dat je bruto 3500 euro hebt.

Misschien als hij meteen start als zelfstandige en hij al heel wat klanten heeft maar anders nooit.

• Topic Starter Topic Starter
Wazig verhaal wat betreft inkomsten en uitgaven.
Maar je hebt dus vwo gedaan of je p gehaald en gaat aan een universiteit je bachelor en msc halen.
Ik schat het eerste.

Los van de hele situatie is een lening tbv je opleiding gewoon een goed idee als je het zonder niet gaat redden.

Heb vwo gedaan ja, niet afgemaakt... t*fus games... :p Krijg nu stufi dus 2e ;)

Maximaal lenen en opzij zetten. Je hebt echt extreem gunstige leenvoorwaarden als student, en kunt dat dan gebruiken als eigen inleg om een huis te kopen.

Sowieso is geld relatief meer waard op jouw leeftijd t.o.v. over een paar jaar.

Dit zei ik dus ook tegen mn zus, die zei echter dat lenen gewoon slecht is zonder een reden.. Dit deed me toch wel twijfelen omdat zij haar zaakjes goed op orde heeft..

je kan best 45000 start salaris hebben als je de juiste studie kiest.

met sommige studies kan dit zelfs hoger liggen

Betwijfel ik ook.

Ben zelf accountant en de lonen zullen wel iets verschillen in Belgi en Nederland, maar als starter kan je vergeten dat je bruto 3500 euro hebt.

Misschien als hij meteen start als zelfstandige en hij al heel wat klanten heeft maar anders nooit.

Kom op 5 sites toch echt 3000-3500 tegen :S? wat is jou verhaal dan?
Mijn vader heeft geen studie maar zit wel tegen de 70000 per jaar aan... en nee werkt niet voor zichzelf, wel veel cursussen door de jaren heen. <30000 zou beetje zielig zijn eerlijk gezegd

Ik zei ook niet dat het bij het BKR wordt geregistreerd. Ik zei dat het meegeteld wordt bij bepalen van je maximale hypotheek. Banken vragen erom en ook al kunnen ze het niet bij het BKR opvragen is het alsnog een probleem als later blijkt dat je erover hebt gelogen.
A-ha. Heb daar dus geen verstand van. Misschien iemand die weet hoe dit in de praktijk kan lopen als je liegt (of eh, handelt uit onwetendheid en het daarom niet meldt)?

Een goeie opleiding is zeker belangrijk, daar kan je niet vroeg genoeg aan beginnen. Ik ga zelf nu aan een bachelor beginnen en ik vind me er eigenlijk al iets te oud voor, om maar aan te geven dat je het gewoon moet doen zodra je het kan, je kan je leeftijd niet terug draaien en alles opnieuw doen.

Daarbij moet je je wel beseffen, zoals Tom Venuto zei: "Nothing great ever comes easy." Als jij nu je opleiding wilt doen met oog op een goed betaalde baan, dan zal je je hier voor in moeten zetten. Wat je nu wilt is er veel geld aan uitgeven, en daarbij je voor 30 jaar in de schulden steken om er nog een luxe leventje naast te kunnen leven, dat gaat niet lukken. Je zal een keuze moeten maken en je daar 1000 procent voor inzetten. Of je gaat helemaal voor je studie met alle voor en nadelen die er bij komen, of je zet je in voor dat luxe leventje en neemt genoegen met een klein baantje onderaan de ladder.

You can't have it both ways.

---------- Toegevoegd om 22:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:03 ----------

Ik zei ook niet dat het bij het BKR wordt geregistreerd. Ik zei dat het meegeteld wordt bij bepalen van je maximale hypotheek. Banken vragen erom en ook al kunnen ze het niet bij het BKR opvragen is het alsnog een probleem als later blijkt dat je erover hebt gelogen.

Banken kunnen dit zeker wel opvragen, sterker nog, het BKR is juist opgericht voor financiele instellingen zoals hypotheekverstrekkers. Het niet opgeven van je schuld is daarom ook gewoon geen optie, je zal nagetrokken worden bij het BKR, waar overigens AL je schulden staan, ook al is het maar 1 maand huurachterstand door omstandigheden, en dan komt alles aan het licht.

---------- Toegevoegd om 22:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:07 ----------

Kom op 5 sites toch echt 3000-3500 tegen :S? wat is jou verhaal dan?
Mijn vader heeft geen studie maar zit wel tegen de 70000 per jaar aan... en nee werkt niet voor zichzelf, wel veel cursussen door de jaren heen. <30000 zou beetje zielig zijn eerlijk gezegd

Verkijk je je niet op het aangeboden maximum salaris? Meestal de hoogste trede in de salarisschaal die volgens de HR21 norm voor deze functie geldt. Dat salaris is sterk afhankelijk van je opleiding leeftijd en werkervaring.

Tredes in een salarisschaal gaan van 1 t/m 11 (boven schaal 9 is het van 1 t/m 10). Trede 11 is de maximumtrede en die krijg je zo goed als nooit als instapsalaris, puur al omdat er dan geen ruimte overblijft om te groeien.

18 jarigen denken altijd dat het startsalaris gigantisch is en elke werkgever om ze staan te springen als ze een studie hebben gedaan

En met 21000+ op je bank betaal je toch ren klotezooi aan belasting?

Banken kunnen dit zeker wel opvragen, sterker nog, het BKR is juist opgericht voor financiele instellingen zoals hypotheekverstrekkers. Het niet opgeven van je schuld is daarom ook gewoon geen optie, je zal nagetrokken worden bij het BKR, waar overigens AL je schulden staan, ook al is het maar 1 maand huurachterstand door omstandigheden, en dan komt alles aan het licht.

Dat klopt simpelweg niet, studieschuld is geen schuld die bij het BKR wordt geregistreerd. Dit soort informatie is allemaal op te zoeken hoor.

Maar zoals ik al zei, het telt inderdaad gewoon mee bij je hypotheek. En als er expliciet om wordt gevraagd dan is het moeilijk wegkomen met het excuus van onwetendheid later.

Dat klopt simpelweg niet, studieschuld is geen schuld die bij het BKR wordt geregistreerd. Dit soort informatie is allemaal op te zoeken hoor.

Maar zoals ik al zei, het telt inderdaad gewoon mee bij je hypotheek. En als er expliciet om wordt gevraagd dan is het moeilijk wegkomen met het excuus van onwetendheid later.

Studie schuld is gewoon een schuld uit lening en zal gewoon bij BKR geregistreerd staan. Tenzij er dit jaar ineens drastisch iets veranderd is...

hou wat achter de hand voor als het een keer beetje tegen zit.

Investeren in een studie is echt geen slecht idee. Eigenlijk zijn er maar twee zaken die een lening rechtvaardigen: 1 een huis, 2 een studie waar je echt financieel beter van gaat worden.
Daarnaast is lenen altijd slechter dan eerst sparen en dan uitgeven. Been there, done that.

Een startsalaris van 3,5k per maand? Get real. 90 van de mensen van jouw leeftijd verwacht dat nu als je met ze praat. Ik denk dat hooguit 1% van de starters het daadwerkelijk krijgt. Sterker nog. Ik ben 33 en mijn salaris ligt maar een paar honderd euro boven dat bedrag en ik heb 14 jaar werkervaring. Als ik met mensen in mijn omgeving praat dan heb ik zelfs een goed salaris.

Ik heb een vriend (33) die goed is in zijn werk en accountant is. Hij werkt bij een klein bedrijfje, maar heeft zijn opleiding en werkervaring opgedaan bij 1 van 'the big 5'. Hij verdient nu +/-4500 bruto. Als starter heb je dan echt niet meteen 3,5k te pakken, je kan dan nog niet de helft van wat hij kan.

---------- Toegevoegd om 23:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:14 ----------

Zoals eerder aangegeven: Studieschuld wordt niet geregistreerd bij BKR, maar telt wel degelijk mee bij je hypotheekaanvraag.

Ik ken trouwens wel enkele mensen die een studieschuld hebben van een studie waar ze niets mee doen. Op een gegeven moment moet je toch echt gaan betalen. Denk je eens in dat je als gezin met twee kinderen ten laste iedere maand 200 euro moet aflossen. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar 200 euro is voor een gezin erg veel geld.
Dat is gewoon een verschil van op iedere woensdagmiddag met je kinderen wat leuks gaan doen, of iedere woensdagmiddag werken.

RA verdient wel goed, maar niet als je net van je MSc komt. Bij een big4 krijg je ongeveer 2500 als starter. Na een aantal jaar kan je wel sprongen maken.

Ik vind het vooral knap dat je al weet dat je RA wil worden, weet je berhaupt wat een RA doet en wat hij kan?

Je kan je statement wel weer herhalen maar dat maakt niet meer kloppend dan de eerste keer. Er is dit jaar helemaal niets drastisch veranderd, studieschuld wordt gewoon niet bij BKR geregistreerd. Al heel lang niet.

http://www.bkr.nl/Veelgestelde-Vragen/OverigeVragen/

Je link loopt dood.
De vraag die jij denk ik wilde aangeven is deze:

Worden studieschulden bij BKR geregistreerd?

Een studieschuld bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs), voorheen de Informatie Beheer Groep (IBG), wordt niet geregistreerd bij BKR.

RA verdient wel goed, maar niet als je net van je MSc komt. Bij een big4 krijg je ongeveer 2500 als starter. Na een aantal jaar kan je wel sprongen maken.

Ik vind het vooral knap dat je al weet dat je RA wil worden, weet je berhaupt wat een RA doet en wat hij kan?

Open dagen accountancy op de hoge school spraken me aan.. Ben een rustig persoon, kan makkelijk heel de dag stil zitten. Past echt bij me, beste vd klas met rekenen. Niks doen met wiskunde en ruime voldoendes.. :p

---------- Toegevoegd om 06:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 03:27 ----------

Investeren in een studie is echt geen slecht idee. Eigenlijk zijn er maar twee zaken die een lening rechtvaardigen: 1 een huis, 2 een studie waar je echt financieel beter van gaat worden.
Daarnaast is lenen altijd slechter dan eerst sparen en dan uitgeven. Been there, done that.

Een startsalaris van 3,5k per maand? Get real. 90 van de mensen van jouw leeftijd verwacht dat nu als je met ze praat. Ik denk dat hooguit 1% van de starters het daadwerkelijk krijgt. Sterker nog. Ik ben 33 en mijn salaris ligt maar een paar honderd euro boven dat bedrag en ik heb 14 jaar werkervaring. Als ik met mensen in mijn omgeving praat dan heb ik zelfs een goed salaris.

Nja in principe is 1 euro nu meer waard dan 1 euro later. Dus ik snap het probleem van lenen eigenlijk niet, gisteravond nog met mijn zus over gehad en zij gaat januari (haar laatste jaar) ook het maximale lenen om op wereldreis te kunnen..

En wat het salaris betreft, zowat elke site geeft minstens 3000 aan.. was pas nog in het nieuws dat accountants (te) veel verdienen voor het werk dat ze leveren. Hoe kom je trouwens aan 14 jaar werkervaring op een leeftijd van 33, HBO duaal ofso?

Terug
Naar boven